Gå til innhold

Stemmer dette truh?


phero

Recommended Posts

Hei dere!

Har polert bilen ett par ganger i sommer, men syns ikke det holder så veldig lenge. Derfor ser jeg nå etter en sealer som gjør at det holder seg blankt og fint gjennom vinteren.

Har lest mye positivt om denne. Jeg bruker for øvrig 3 stegs-serien til Meguiars og NXT såpen. Har også brukt clay'en og ScratchX' dems en gang. Clayen funka konge, men ScratchX'n var ikke så mye å skryte av synes jeg.

1. Hvor lenge skal den sealeren jeg har linket til ligge på før den fjernes? Holder den enger om man legger den på 2 ganger og spyler bilen mellom hver gang?

2. En annen sealer dere foreslår?

3. Noe annet jeg burde vite? Har ikke maskin ennå, men tenker på å kjøpe en, så kom gjerne med forslag til hvilken maskin og hvilke pads.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sealeren skal ligge som vanlig polish på lakken før den fjernes, altså til den er tørr.. men 24timer før du utsetter bilen for vann og fuktighet..

og den skal stå 24timer før du legger på lag 2..

rekkefølge: vask, rens (polering f.eks: Duragloss 105, eller megs som du bruker), vask, ett lag med DG 111 (som er bra ja:) ) vente 24timer, vask, nytt lag...

maskin og pads og slik varierer på hva du vil ha.. men www.scandicshine.no har mye bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Jetseal 109 var veldig fin å jobbe med også et pluss at den ikke trenger å ligge på i mer enn 20 min. Av maskin kan jeg bare anbefale Metabo og 3M produkter siden det er kun disse jeg har prøvd men, veldig fornøyd med disse. Svært mange liker jo også Flex godt. Kommer jo også litt ann på hvor mye penger du skal legge i det da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

1. Hvor lenge skal den sealeren jeg har linket til ligge på før den fjernes? Holder den enger om man legger den på 2 ganger og spyler bilen mellom hver gang?

2. En annen sealer dere foreslår?

3. Noe annet jeg burde vite? Har ikke maskin ennå, men tenker på å kjøpe en, så kom gjerne med forslag til hvilken maskin og hvilke pads.

Takker for svar :)

1. den kan ligge til den er tørr, dvs 30-60 min så fjernes den, så bør/skal bilen herde innendørs i 24 timer, så kan du tøke lett over bilen med en mikrofiber klut, dvs du trenge rikke vaske bilen igjen om den ikke står et sted det er mye støv og bøss i lufta, parkeringshus etc kan det være en ide å vaske.

2. Duragloss 111 er knall den

3. Rens gjerne med Duragloss 101 først, den er lekende lett å jobbe med, alternativt er å bruke Duragloss 601 som er en polishing bonding agent, den skal bare lett på, la tørke og så legger du Duragloss 111 over den, lar de tørke sammen og buffer de av etter ca 60 min...

Maskin så er det enten DA maskin eller Roterende, DA kan du bruke sammen med alt av håndprodukter, men den er svakere mht korrigeringer av lakken, roterende er sammen med angitte saker til roterende, ingen hokus pokus den heller, men tar litt mer øvelse å mestere 90%, bløt lakk kan være ei grei stri om det er den første bilen du tar med roterende... men leser du litt her inne så står det mye bra om det meste....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. den kan ligge til den er tørr, dvs 30-60 min så fjernes den, så bør/skal bilen herde innendørs i 24 timer, så kan du tøke lett over bilen med en mikrofiber klut, dvs du trenge rikke vaske bilen igjen om den ikke står et sted det er mye støv og bøss i lufta, parkeringshus etc kan det være en ide å vaske.

2. Duragloss 111 er knall den

3. Rens gjerne med Duragloss 101 først, den er lekende lett å jobbe med, alternativt er å bruke Duragloss 601 som er en polishing bonding agent, den skal bare lett på, la tørke og så legger du Duragloss 111 over den, lar de tørke sammen og buffer de av etter ca 60 min...

Maskin så er det enten DA maskin eller Roterende, DA kan du bruke sammen med alt av håndprodukter, men den er svakere mht korrigeringer av lakken, roterende er sammen med angitte saker til roterende, ingen hokus pokus den heller, men tar litt mer øvelse å mestere 90%, bløt lakk kan være ei grei stri om det er den første bilen du tar med roterende... men leser du litt her inne så står det mye bra om det meste....

Bilen står i garasje, så burde vel gå greit å gå over med en fuktig mikrofiberklut mellom herdingene da?

Går for en DA da, vil ikke gjøre noen massive feil. Sett litt på biltema maskinen, men lest at den er veldig svak. Får se litt rundt, men forslag til en konkret maskin? (i overkommelig pris, men dyrere en biltema maskinen altså.)

Du sier at du har brukt 1-2-3 serien til Meguiars. Bruker du step 3 før DG 111 ?

Har ikke DG 111 ennå, men hadde nå tenkt til å ta 1-2-3 serien først og så få på DG 111 etter det (vis ingen andre mener noe annet..)

Men dette med pads, så vidt jeg har skjønt finnes det myke og harde pads. Dette indikeres med hvilken farge det er på paden. Noen er ment for påføring og noen er ment for fjerning av middel. Hvem er for hva? Regner selvfølgelig med at jeg må ha et sett med padder for hvert produkt?

Tenker på om jeg skal bestille DG 111 og pads fra autogeek, men er det lønnsomt mtp frakt og moms vs kjøpe i norge? blir jo ikke store pakka egentlig, så vet ikke om det er så mye å spare på det..

Vasker kluter og sånt på 60 grader med bare milo, kan det gjøres med maskinpads også?

Takker forøvrig for utrolig gode og opplysende svar fra samtlige her. Får vel lage en worklog når jeg har fått ting i hus og fått tatt en runde neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Bilen står i garasje, så burde vel gå greit å gå over med en fuktig mikrofiberklut mellom herdingene da?

Går for en DA da, vil ikke gjøre noen massive feil. Sett litt på biltema maskinen, men lest at den er veldig svak. Får se litt rundt, men forslag til en konkret maskin? (i overkommelig pris, men dyrere en biltema maskinen altså.)

Er få maskiner som befinner i mellom dessverre, de maskinene til 300-500 kr er så og si samme greia, neste steg er fort 3000,- klassen mht DA maskiner

Har ikke DG 111 ennå, men hadde nå tenkt til å ta 1-2-3 serien først og så få på DG 111 etter det (vis ingen andre mener noe annet..)

1 - 2 - DG111 og steg 3 over der igjen etter 24 timer om du vil det, ikke voldsomt mye poeng, men moro å legge sealer da ;) tar du 2 lag med DG111 så funker det nok best...

Men dette med pads, så vidt jeg har skjønt finnes det myke og harde pads. Dette indikeres med hvilken farge det er på paden. Noen er ment for påføring og noen er ment for fjerning av middel. Hvem er for hva? Regner selvfølgelig med at jeg må ha et sett med padder for hvert produkt?

'

Ett sett pader pr produkt, etter vask av de så kan de brukes "fritt" igjen, pads til å legge på, mikrofiber til å fjerne, pads som benyttes sammen med rens, polish eler beskyttelse skal være bløte eller medium, så bruk gjerne pads i "finishing" klassen

Tenker på om jeg skal bestille DG 111 og pads fra autogeek, men er det lønnsomt mtp frakt og moms vs kjøpe i norge? blir jo ikke store pakka egentlig, så vet ikke om det er så mye å spare på det..

Uansett greit å holde det innenlands, Autogeek har voldsom frakt ofte, skal du utenlands så er det England som funker best

Vasker kluter og sånt på 60 grader med bare milo, kan det gjøres med maskinpads også?

40c med milo på pads holder, sitter møkka skikkelig på de så gni de godt med zalo feks før du vasker de i maskinen

Takker forøvrig for utrolig gode og opplysende svar fra samtlige her. Får vel lage en worklog når jeg har fått ting i hus og fått tatt en runde neste gang!

svart under spørsmålene i tråden

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går for en DA da, vil ikke gjøre noen massive feil. Sett litt på biltema maskinen, men lest at den er veldig svak. Får se litt rundt, men forslag til en konkret maskin? (i overkommelig pris, men dyrere en biltema maskinen altså.)

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men hvis det er den to-hodete DA maskinen til biltema du mener så kan du få min?

Kjøpte den i sommer. Kjøpte meg deretter Das-6 DA maksin fra CleanYourCar.co.uk og har nå Flex :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke kimse av 'tema-maskinen - ikke noen korrigerings-maskin nei, men til hologramfjerning, pålegging glaze etc så går det veldig bra (og myye fortere enn å gjøre det for hånd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går for en DA da, vil ikke gjøre noen massive feil. Sett litt på biltema maskinen, men lest at den er veldig svak. Får se litt rundt, men forslag til en konkret maskin? (i overkommelig pris, men dyrere en biltema maskinen altså.)

Konkret forslag

Den vurderes til å være ganske lik Meguiars G220 på Detailingworld og mange her er også fornøyd med den. Har kjøpt den selv men ikke fått prøvd den pga det kalde været. Den selges også i flere forskjellige pakker med puter og polish. Selv endte jeg opp med Sonus 6" pads og 4" spotpads etter tips fra folk her inne. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke kimse av 'tema-maskinen - ikke noen korrigerings-maskin nei, men til hologramfjerning, pålegging glaze etc så går det veldig bra (og myye fortere enn å gjøre det for hånd)

Må si meg enig her. Har fått gode resultater med både ScratchX 2.0 og Scholl s03/s40 med denne maskinen.

Regner med at du blir hekta på dette her rimelig fort (slik som alle oss andre :P ), og da er det kun roterende som teller. Da kan det være greitt å ikke ha brukt opp alle pengene på en DA maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...