Gå til innhold

Behandling av syreskadet Aluminiumfelger


91DUB

Recommended Posts

Hallo :(

skulle vaske bilen og jeg tenkte iikke stort mye over og sprayet på felgrens som de har på møllerbil på felgene ( mens de enda var varme )

og gikk vel ca ett min så skjønte jeg at dette var IKKE bra.

nå har jeg endt opp med noe skikkelig stygge flekker som ser ut som dugg fra pust på ruten, og nå er felgen blitt matt der det er flekker

felgene er så og si nye ca 3-4 mnd gammel , det er lettmetall felger som er høyglanspolert ( var )

jeg prøvde meg litt fram sånn kjapt mens jeg var enda på verkstede for å se om det er mulig å fikse det med felgpolering

som ser slik ut :

090_885.jpg

og jeg skrubbet litt med klut og slik og så ut som de kan gå vekk noen lunde som så ut til å kunne FUNKE, prøvde også med Acrysol men var til lite hjelp , men hvor perfekt det vil bli vet jeg ikke

vil helst ha det helt 100% strøkent igjen siden dette står på en utstillingsbil

trenger virkelig noe ordentlig tips om å hvordan gjøre dette steg for steg. og alt av materiale og middel og hvor SNart bør jeg eventuellt gjøre dette ? sånn at det ikke blir permanent om det ikke fjernes snart

Takk så mye for alle svar :(

her er et bilde av hvordan det ser ut :

dsc01348.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde dævva :shocking2: hvis de er polerte så må det gå an å polere de opp igjen, noe ala felgpolering (merk det som står nederst i guiden)

Bare gjøre det mye mer for å få det 100%, mye arbeid men... Håper du finner en løsning på dette :)

edit* velkommen hit :)

Endret av Lexis
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde dævva  :shocking2:   hvis de er polerte så må det gå an å polere de opp igjen, noe ala felgpolering 

Bare gjøre det mye mer for å få det 100%,  mye arbeid men...     Håper du finner en løsning på dette  :)

edit*   velkommen hit :)

jeg har dauet .... :(

bare felgene har verdi over 16 k

takk for inlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Åssen felger er det da? Og åssen felgrens har du brukt? En Metallpolish sammen med en CG Polerball burde nog gjøre vei i vellinga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen felger er det da? Og åssen felgrens har du brukt? En Metallpolish sammen med en CG Polerball burde nog gjøre vei i vellinga...

her er bilde av felgene når de var i sin goode form ;

har jobbet hardt for å få tak i disse felgene =/

jeg vet desværre ikke hva felgrensen heter, var på sånn pumpekanne som man sprøyter på som møller får levert i større mengder

Endret av 91DUB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi vil gjerne se før/under/etter bilder da du gyver løs på de med Polering, kan bli lærerikt for mange dette(!) Lykke til

Er det alle felgene eller bare den ene?

Endret av Lexis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi vil gjerne se før/under/etter bilder da du gyver løs på de med Polering, kan bli lærerikt for mange dette(!) Lykke til

Er det alle felgene eller bare den ene?

gjett :(

skal holde folk oppdatert, men først må jeg vite hva jeg skal gjøre og hva jeg skal bruke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette høyglans polert alu felger med klarlakk, eller kromma stål? Jeg ser på det første bilde sprekker i lakken / kromen på felgsentert, ved den ene umbrakoskruen.

Hvis du har sprekker i lakken over polert aluminium kan det være noe dritt å få bort fordi felgrensen vil krype på baksiden av lakken og få denne til å flasse av, jeg hvet det av erfaring. :(

Er det polert alu eller kromma vil jeg tro du greier å polere det opp med rett utstyr, men etse skader er no dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg så ser det jo heller ut som om syre i felgrensen har reagert med klarlakken, og at den har boblet seg.

Det har jeg vært borti på mange felger og også sett det på alu-lister på biler.

Dersom felgene fra før er polerte (og det ser jo slik ut på bildet egentlig) ville jeg gått løs på de med powerball, feks fra Mothers. Den brukes sammen med metallpolish og drill. Videoer av fremgangsmåte finnes på youtube bl.a :)

Lykke til!

Edit: Og kjøp en god syrefri felgrens når du først er igang. :)

Endret av Knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette høyglans polert alu felger med klarlakk, eller kromma stål? Jeg ser på det første bilde sprekker i lakken / kromen på felgsentert, ved den ene umbrakoskruen.

Hvis du har sprekker i lakken over polert aluminium kan det være noe dritt å få bort fordi felgrensen vil krype på baksiden av lakken og få denne til å flasse av, jeg hvet det av erfaring. :(

Er det polert alu eller kromma vil jeg tro du greier å polere det opp med rett utstyr, men etse skader er no dritt.

det er nok høyglanspolert lettaluminium

her er fra forhandleren

An Eyecatcher of the Special Art in Top-Quality and Craftsmenship. Technique and Design of successful Motor Sport Rims come together in this High-Shine Polished Rim, that accents your Vehicle in a special way. Pure TH-optic, design that speaks for itself and an extreme deep dish to 3,5 Zoll (9 cm actual deep dish) accents this Rim. Options polished, transparent-covered Middle Hub 15 Zoll TH-Line Rims are shipped with Radinox Technology.

den siste delene er litt uklar dog... men ser ut som felgen min er kunn polert og ikke lakka

@Knutis. : det er ingen bobler.. du vet når du puster på kald rute og det dugger, det er AKKURAT slik det ser ut

så noe syre reaksjon har nok skjedd ja

glemte nevne når felgen kjølte seg ned og så prøvde jeg spraye litt mer av felgrensen for å se om det skjedde noe , så det ut som det var ikke noe virkning, var nok pga felgen var varm det skjedde

Endret av 91DUB
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt. hvis du ikke har tid til å sette av, så kan det være en mulighet å levere de til noen som driver med felg restuarering, men på det markedet er det sikkert ganske varierende pris/kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat DET vil jeg tro kommer til å bli dyrt.... og nå som bilen skal lagres over vinteren har jeg nokk tid til å ordne det selv trenger bare vite HVA jeg skal bruke

ufattelig at det skjedde rett før jeg skulle levere skiltene på bilen i løpet av uka :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men syrebasert må man være EKSTREMT forsiktig med på varme felger.

Det som skjer, er at væsken syren er tynnet med fordamper og du sitter igjen med konsentrert syre.

Samme som å søle batterisyre på klær. Kjapper du deg med å vaske, samt holder tøyet vått, går det bra. Lar du det tørke har du hull.

Håper trådstarter får fikset felgene sine :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde også vært advarsler med enda større skrift på de syrebaserte felgrensene. Jeg fikk skader i lakken på nyinnkjøpte alufelger for et par år siden da jeg var uoppmerksom et øyeblikk og ikke fikk skylt av felgrensen raskt nok.

Tenk om jeg hadde visst om dcn.no den gangen. Da hadde felgene vært like fine nå. :)

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar folkens :(

hva anbefaler folk da ??

produkter ol.

obiman har du fikset felgene da når det skjedde deg ?

jeg tenkte whitespirit ?? lurer på om det kan funke

det bare slo meg om det kansje kan funke

Endret av 91DUB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel som henvist i tidligere linker tipper jeg:

enten CG eller mothers poleringskule til drill: CG sin

Også en metallpolish, her er det mye å velge i, autosol, Mothers powermetall osv

Tror neppe du får fjernet syreskadene med hjelp av whitesprit, du kan jo teste på en liten flekk, kanksje du er heldig..

Endret av Lexis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Mothers Power metal

Mothers Powercone

Mothers Powerball mini

E>r mitt stalltips, men prøv med en metall polish du eventuelt har sammen med en pad for å se om det blir noe bedre, blir det noe bedre da, så skal nok over nevnte saker redde dagen.... så fremt dette er høyglanspolert aluminium uten noe form for klarlakk :)

Alternativt er disse to her:

CG ball duster + metall shine

Har akkurat stått og polert stabstag her nå, og det blir strøkent blankt det ;)

Håper du får fikset biffen da

  • DCN Poeng 1

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mothers Power metal

Mothers Powercone

Mothers Powerball mini

E>r mitt stalltips, men prøv med en metall polish du eventuelt har sammen med en pad for å se om det blir noe bedre, blir det noe bedre da, så skal nok over nevnte saker redde dagen.... så fremt dette er høyglanspolert aluminium uten noe form for klarlakk :)

Alternativt er disse to her:

CG ball duster + metall shine

Har akkurat stått og polert stabstag her nå, og det blir strøkent blankt det ;)

Håper du får fikset biffen da

tusen takk for inspillet! :)

har prøvd med metal polish slik som jeg nevnte , prøvde litt på kluten og gnikket litt og det så ut til å funke fint

men hvor perfekt det blir vetjeg ikke

ser ut som jeg må demontere felgene =(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stor forskjell på å polere felger for hånd og med maskin.

Jeg har prøvd begge deler, og går ikke tilbake på håndarbeid når felgene ser slike ut. :)

Sett bilen på bukker, plukk av hjulene. Sett deg ned i godtstolen med litt musikk, polish og maskin.

Er rimelig sikker på at du greier å berge de, du er ikke den første som brenner seg på dette. :)

Og igjen, lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

maskin og hånd er natt og dag ja, trode jeg fikk det blankt for hånd her jeg til jeg dro frem mothers sin powerball, da skal jeg si deg det glinsa bra etterpå B)

Så acu drill og powercone el powerball er et must mht å shine alu

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...