Gå til innhold

Maskinpolering?


daniel

Recommended Posts

Hallo!

Jeg er ny på forumet og relativt fersk i dette her, la inn en tråd i går men dette er altså den første som omhandler noe jeg har tenkt til å gjøre med min egen bil.

Først litt om bilen, 2008 focus, panther black. Kjøpt av Kverneland for snaue 2 uker siden. Bilen ble kjøpt med steinsprut i panseret under den forutsetning at de lakkerte panseret før jeg fikk den, det ble gjort - eller det trodde ihvertfall jeg..... Etter å ha hatt bilen i nå i snart 2 uker så synes jeg å se vaskeriper, spor etter steinsprutmerkene og såklart fargeforskjell fra panser til skjerm. Jeg mistenker de for å ha flikket over steinsprutmerkene for så å ha brukt noe polish (gi beskjed om terminologien er feil her) for å heve frem de glinsende flakene i lakken...... men altså, veldig pent er det ikke med mindre bilen er skitten eller om det regner ute. Dette er Bergen så bilen vil jo stort sett se pen ut =)

Hvordan skal jeg gå frem om jeg skal prøve å ta lakkverkstedet på dette ? dersom de nekter å gå med på dette så vil jeg prøve å gjøre en bedre jobb enn de har gjort ift poleringsjobben..... det må jeg gjerne gjøre uansett for å få resten av bilen så fin som jeg vil ha den....

I erfaring med poleringsmaskiner så har jeg holdt på i klargjøringshallen til Kverneland (og tidligere Mathiesen) mange mange sommerferier, det er noen år siden nå men jeg vet ihvertfall hvordan man starter maskinen....

Har Makita roterende maskin, en flaske MG 80 og MG Tech Wax samt en ny pakke med clay + lube - høres dette fornuftig ut ift bilen ? resten av bilen ser bra ut, litt matt ift panseret.... det glinser ihvertfall mer.....

skulle gjerne ha slengt ut bilde i samme slengen nå, men guess what, det regner ute og jeg har ikke en garasje jeg kan tørke bilen i per nu

Endret av daniel

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har lovet å lakkere opp panseret før du får bilen og du får den levert med steinsprut og fargeforskjell så er det nok ingen tvil om at du bør få det fikset på deres regning. Du kan jo lett polere selv for å fjerne vaskeriper og få opp glansen, men det vil jo ikke hjelpe noe på verken steinsprut eller fargeforskjell.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har lovet å lakkere opp panseret før du får bilen og du får den levert med steinsprut og fargeforskjell så er det nok ingen tvil om at du bør få det fikset på deres regning. Du kan jo lett polere selv for å fjerne vaskeriper og få opp glansen, men det vil jo ikke hjelpe noe på verken steinsprut eller fargeforskjell.

altså så lenge jeg kan se hvor steinspruten har vært så er det ikke rare jobben de har gjort, og hvorfor skal det være vaskeriper i ett nylakkert panser... har ikke vasket bilen enda så den er jo grei. Fargeforskjellen er i hovedsak hvor godt jeg ser de små glinsende partiklene i lakken....

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Reis tilbake å hør med de, de fikser sikkert biffen der, har de lakkert og steinsprut fortsatt syntes så er det uansett en grunn for å få tatt det igjen, da bedre denne gangen....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal se nå om ikke det kommer noe godvær mot helgen så jeg får vist frem urettferdighetene, tar bilder og legger ut så dere får se. Bare så rart at jeg ikke så det når bilen stod i butikken og flombelysningen lyste opp hele bilen, skjønner ikke det ....

Takk for respons

Endret av daniel

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polishen de brukte var vel full av fyllere og gjemte alt sammen. Etter mye regnvær så har dette blitt gradvis borte tenker jeg. Reis tilbake og krev skikkelig arbeid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener at forskjellen ligger i flakes'ene så kan det godt hende at panseret er lakkert opp i en ulik lakk enn resten av bilen i løpet av sitt korte liv. Jeg har sett flere eksempler der lakken har samme farge og nyanse, mens flakene har annerledes størrelse og mengde.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polishen de brukte var vel full av fyllere og gjemte alt sammen. Etter mye regnvær så har dette blitt gradvis borte tenker jeg. Reis tilbake og krev skikkelig arbeid...

jeg setter noen kroner på denne altså, men de påstår de har lakkert... blir artig å vise de bilen igjen og høre hva de har å si til sitt forsvar.

synes situasjonen hadde vært bedre om det var meg som hadde bestilt og betalt for lakkjobben, men det burde da ikke ha noe å si, alt det der skjedde uken før jeg fikk bilen, og ja, det så mye bedre ut før jeg tok den ut av lokalet.

er det for grovt med MG 80 og gul polishpute (eller var den sort?) på Makitaen før jeg gir den ett lag med tech wax ? ikke lett å si før dere har sett bilde kanskje?

jeg har altså to puter, gul og sort, macguiars begge to, mener å huske at den ene var en finish-pute (?)

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Sort er finishing, gul er medium, skal du bare dra opp lakken så bruker du den sorte, ta "litt" merker så bruker du gul, er ikke værste korrigerings effekten av de, men de tar da noe, men ville ikke rotet på panseret før du har vært nede og latt de se på panseret....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort er finishing, gul er medium, skal du bare dra opp lakken så bruker du den sorte, ta "litt" merker så bruker du gul, er ikke værste korrigerings effekten av de, men de tar da noe, men ville ikke rotet på panseret før du har vært nede og latt de se på panseret....

det er notert :) takker så mye

tror ikke jeg har behov for noe stor korrigering på den, bare ta opp lakken litt og få litt mer glans...... og da tenker jeg på resten av bilen.

er det noen som har ett glansometer til låns eller ? hehe

Endret av daniel

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er notert default_smile.png takker så mye

tror ikke jeg har behov for noe stor korrigering på den, bare ta opp lakken litt og få litt mer glans...... og da tenker jeg på resten av bilen.

er det noen som har ett glansometer til låns eller ? hehe

glansometer = hvor langt haken til naboen detter ned på brystet etter ferdig jobb. Alt over 6 cm "glippe" mellom over- og underkjeve er godkjent - går kjeven ut av ledd så er man på nivå med de virkelig proffe her inne

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glansometer = hvor langt haken til naboen detter ned på brystet etter ferdig jobb. Alt over 6 cm "glippe" mellom over- og underkjeve er godkjent - går kjeven ut av ledd så er man på nivå med de virkelig proffe her inne

:D

*ler* bra forklaring!! må klare å oppnå 7-8 på den skalaen

det begynner å komme seg bra med svarene her, fantastisk bra at så mange innvolverer seg, bare en ting jeg egentlig ikke har fått noe svar på enda og det er: kan jeg gjøre noe gale med MG80 og gul pute, og så tech wax og sort pute.... og dette med rotasjon (makita), dersom jeg ikke får det tørt, for varmt eller for mye press ?

Endret av daniel

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Du får nok ikke gjort noe galt med lakken med MG#80, da dette er en veldig fin polish med mye oljer i seg. Det som kan skje er at du brenner lister om du kommer borti dem hvis de ikke er maskert. Tror egentlig du klarer deg fint med en runde med MG80 på gul! Da blir det nok blankt skal du se ;) Bare husk å ta wipedown etterpå, for det er som sagt MYE oljer i MG#80!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke gjort noe galt med lakken med MG#80, da dette er en veldig fin polish med mye oljer i seg. Det som kan skje er at du brenner lister om du kommer borti dem hvis de ikke er maskert. Tror egentlig du klarer deg fint med en runde med MG80 på gul! Da blir det nok blankt skal du se ;) Bare husk å ta wipedown etterpå, for det er som sagt MYE oljer i MG#80!

og med wipedown så mener du at jeg må få bort alle restene for hånd med duk eller må jeg til med vask eller noe rensegreier ?

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og med wipedown så mener du at jeg må få bort alle restene for hånd med duk eller må jeg til med vask eller noe rensegreier ?

Det er en del oljer i #80 slik at den skal bli "enklere" å jobbe med, og disse oljene skjuler en del riper + at beskyttelsen (Tech Wax) ikke får bra heft på lakken. Da vasker du over bilen med f.eks en blanding av destillertVann og isopropanol (ca. 50/50), "Menzerna Top Inspection" eller en litt sterk alkalisk avfetting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

og med wipedown så mener du at jeg må få bort alle restene for hånd med duk eller må jeg til med vask eller noe rensegreier ?

Som Trogha sier ;) Kan også annbefale 3M's GPAC til dette formålet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja det er mye å lære her ser jeg =)

har snakket med lakkverkstedet nå så da blir det en tur ut til de så får vi se hva de sier !

Endret av daniel

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Den er så ille som man tror x5. Svamp er heller ikke å foretrekke og du skal nok lete lenge skal du finne noen her inne som bruker det. Kjøpe deg en vaskehandske av microfiber eller ull, et microfiber tørkehåndle og ei bøtte med gritguard. Det er det "alle" her inne bruker for å unngå riper, + andre ting hvis du er virkelig seriøs :) Så drar du et sted det er lov å vaske med bøtte, finnes sikkert noe i nærheten :)

Ops, nå svarte jeg på noe som forsvant :blink:

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Den er så ille som man tror x5. Svamp er heller ikke å foretrekke og du skal nok lete lenge skal du finne noen her inne som bruker det. Kjøpe deg en vaskehandske av microfiber eller ull, et microfiber tørkehåndle og ei bøtte med gritguard. Det er det "alle" her inne bruker for å unngå riper, + andre ting hvis du er virkelig seriøs :) Så drar du et sted det er lov å vaske med bøtte, finnes sikkert noe i nærheten :)

Ops, nå svarte jeg på noe som forsvant :blink:

hehe ikke noe problem, jeg husker hva jeg skulle til å skrive ferdig!

uansett, var på lakkverkstedet i går, de var forsåvidt greie, tok inn bilen og i all hast var det noen som tok bilen inn i hallen, antageligvis bare freste over den med maskin og polish (de brukte max 20min) og så fikk jeg den tilbake........ da hadde de altså lagt til ett par striper her og der og når jeg parkerte hjemme og da tilfeldigvis under en gatelykt i mørket så jeg at hele panseret så ut som ett spindelvev av swirls eller hva enn det rette ordet er. I dagslys og på kvelden når bilen ikke står under en gatelykt ser det veldig bra ut, jeg tipper at folk flest ikke hadde brydd seg i ett sekund en gang....

Jeg prøvde å ta bilde men det var ikke lett, prøver på nytt i dag.

Nå må jeg ut igjen med bilen og få de til å bruke tid på den og gjøre polishjobben skikkelig... Herregud så irriterende. Fikk jo ikke sagt noe mer i går for når jeg fikk bilen så var jo alle ferdig på jobb og vips så var det folketomt der ute.

frustrasjonen er stor!

vaskehanske av microfiber eller ull, et microfiber tørkehåndle og ei bøtte med gritguard er herved notert på handlelisten

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...