Gå til innhold

Flere lag med voks eller sealer....


truhaa

Recommended Posts

  • Admins
truhaa

voks og sealer tykkelse

Denne linken tar for seg om du legger på flere lag med voks eller om du bare smører alt sammen...

Artig lesing dette, og det har blitt tatt opp i en annen tråd her på forumet også så det er greit å få en egen tråd på det, selv om temaet på den tråden "treffer" temaet her så er det greit med et eget sted denne diskusjonen kan taes..

Usikker selv hva jeg skal tro, en ting som satt seg i hodet mitt for noen år siden var "ja, selvfølgelig, alt du leser på internett er sant, ha ha" så en skal ha det greit dokumentert for at en skal tro 100% på noe, uansett så er det saklig at likt løser likt, vel igjen, maling og lakk er jo likt det også, og det kan jo legges på til det er 10 meter høyt, hvorfor skal det da være anderledes med feks en sealer når den også tørker på lakken din :lol:

here Ya go... hold det saklig og lungt B)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig at lag 3 og 4 gjorde at den "rev med seg" de resterende lag. Voks biter ikke på voks merkelig nok..

En fordel med flere lag, er vertfall om du har slurvet med "Divine`n" og glemt noen hjørner, så tar du dem på runde to.

Selv så legger jeg neste allid to lag med CG Jetseal på bilene jeg har polert, men har tatt et lag når jeg har dårlig tid.

Spørs om forskjellen kanskje ikke er så stor.... Men godfølelsen er der. Mye går nok på den her inne på DCN. B)

Jeg vil tro at folk heller må legge vekt på en god rens og wipe-off, videre over til tynn og jevn påføring av selve voksen. 2 lag, he he..

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Når man da legger på voksen, buffer av, lar voksen stå og godgjøre seg endel timer for så å legge på neste lag så er det som er av avfallsstoffer borte fra lakkens overflate. At da ett nytt lag med voks løser opp det gamle synes jeg er merkelig da det andre har fått herdet fra seg og det nye laget blir påført oppå...

Likt løser likt teorien gjelder ikke i praksis på alt som er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, at det gamle har fått herde betyr jo bare at det som ligger igjen på lakken er carnaubavoksen, slik den var før løsemidlene som holder den myk ble tilsatt. Det er jo kun det som skjer når en carnauba voks "herder". Voksen som ligger på lakken blir ikke noe annerledes enn voksen var før den fikk alle "tilsetningene". Når man igjen tilsetter disse løsemidlene til overflaten så virker det ganske logisk, i allefall for meg, at disse vil løse opp carnaubaen igjen akkurat som de er laget for å gjøre :) Noe testen også viser. Dvs tykkelsen på voksen ned til silicaen etter hver påføring. Det den ikke beviser er jo andre faktorer som f.eks om vokslaget får høyere masse av å bli påført flere ganger, altså om det blir mer "solid" :huh:

Jeg legger ut linken til den siste tråden så kan dere jo lese diskusjonen og dømme selv:

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=130901

Legger også ut tråden som startet det hele og som har mer info om utstyret og også noen resultater:

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=127943

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Andre forum sine diskusjoner er egentlig likegyldig for meg, var vel derfor denne diskusjonen ble satt igang her. Heldigvis er folk forskjellige og siden 1 lag med sealer holder og fungerer for deg så er det vel og bra for deg.

Når vi tok Golfen til Busch under sist SS kurs så var det forskjell i dybde og glød fra første til andre lag med voks, og dette var det faktisk ikke jeg som kommenterte, men en av deltagerne..

Jeg bruker flere lag med voks og trives med det, at noen skal ta fra meg den gleden skal mye til..wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gleden skal du godt få beholde, og bra du er skeptisk :P Det stemmer jo selvfølgelig at det er best med 2 "lag" da man alltid vil få jevnere dekning og kanskje "bedre" voks overflate. Dette har ingen nektet for. Poenget var om du kunne få et tykkere vokslag ved legge på flere ganger, noe jeg nå er overbevist om at man ikke får. Jeg har ikke sakt noe om at jeg bruker kun et lag med sealer, jeg bruker vanligivis 2 lag med voks for å få best dekning :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Jeg har akkurat sittet i telefonmøte med toppsjefen i Swissvax og vi snakket litt sammen angående dette - han skal visst ha litt greie på det.. ;)

Når det gjelder antall lag med voks som det er hensiktsmessig å legge på en gang (med min 3-4 timers mellomrom) så er det to. Da har man dekket alle plasser og det har også en utseendemessig positiv effekt. Alt over to lag er, som han sier, kun formålstjenelig for vår lommebok.. :P Det er ikke mulig å bygge opp et "kjempetjukt" vokslag.

Da er det heller bedre å vedlikehold vokslaget med å legge et nytt lag med noen ukers mellomrom i stedet, når man har slitt litt på det som ligger der. I tillegg så får vi bilpleielobotomerte dullet jevnlig med bilen vår :D

  • DCN Poeng 3

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, Dag!

Jeg kom til å tenke på en ting - hvis man sprayer voksen på, så burde man kunne bygge opp tykkelsen på samme måten som med lakk. Men jeg ser vel at det ikke har noen hensikt.. ;)

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Hehe, nei - hadde vi hatt voks som herdet som lakk da hadde vi snakket hardcore lakkforsegling :P

Blir som å legge på tykt for hånd... Skal buffes av igjen også.

Ikke sant :)

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra :) Da er vi jo faktisk enige Dag :) 2 påføringer er hensiktsmessig da det sikrer et jevnt lag, full dekning og best utseende, og å legge flere lag deretter vil ikke gjøre noe for vokslaget :) Håper jeg ikke har skaffet meg for mange uvenner ved å dra frem undersøkelsen og mine meninger her, da dette overhode ikke var hensikten :P Jeg er bare glad i vitenskapelig fakta og like glad i å "knekke" myter.

Ellers så håper jeg at hvis noen har noe å utsette på meg eller mine meninger at de er mann (eller kvinne) nok til å ta det opp med meg direkte :)

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

meg bekjent så finnes ikke noe "voks mafia" :lol:..... enda.... ha ha

Er vel ikke mange her inne som legger på 3-4-5-6 lag med voks uansett, jeg har benyttet stort sett 3 lag jeg, og om det siste er bortkastes så får det være greit, men tenker nok på det nestegang jeg legger det da ;)

Sealer er jeg vel mer usikker på her, så det er greit å få innput mht det også, samme sealer kan jo løse opp på samme måte som en voks gjhør, men om en benytter 2 forskjellig sealer hva da? eller er det generelt det som gjør sealeren flytende som (løsemidler) som er såpass sterke at de løser opp det meste på lakken..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo kanskje tro at det er en mulighet for å legge voks over sealeren uten å skade sealer laget, da løsemidlene i voks som oftest (vil jeg anta) ikke er av den typen som brukes i en sealer. Det vil sikkert også variere etter hvilken voks du bruker da f.eks collinite voksene eller megs #16 inneholder veldig mye løsemidler og "ting som svir i nesa" i forhold til andre mer naturlige vokser :) Collinite er jo kjent for å være kraftige saker når det gjelder ingredienser og det diskuteres vel stadig om det egentlig kan kalles en voks da det er veldig lite carnauba eller "naturlige vokser" i dem :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke linken men det var en tråd her inne for en stund siden som pekte til en kar som la (tror jeg) 30 lag med sealer på bilen. default_blink.png

Jeg tror, uten å være kjemiprofessor eller å inneha spesielle kunnskaper på området, at man kan legge sealere (uten rens i seg) i lag mens voks (som inneholder litt annen blanding for å få carnubaen til å være medgjørelig) da "smelter" vekk laget under til en viss grad.

Det forhindrer meg dog ikke i å legge ihvertfall to lag med sealer og etterhvert to - tre lag med voks på min egen bil :)

Endret av EssieK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sealere kan sikkert legges i lag, men den eneste som har blitt "sjekket" hittil er opti seal, en sealer som begynner å bli veldig populær i england og usa. Der var det desverre ingenting som tydet på at den kunne legges i lag. Samme tykkelse etter andre som etter første laget :(

Man kan jo sikkert sjekke selv om det har noen hensikt med å ta en 50/50 og legge 1 lag på ene siden og 20 lag på andre siden og se om det ene området holder lenger :P

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Jeg legger uansett 2-3 lag selv jeg - alt etter tiden jeg har tilgjengelig :)

Og her er nok alle like gode venner - det er jo et forum og det må være lov å diskutere litt ;)

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke linken men det var en tråd her inne for en stund siden som pekte til en kar som la (tror jeg) 30 lag med sealer på bilen. default_blink.png

Jeg tror, uten å være kjemiprofessor eller å inneha spesielle kunnskaper på området, at man kan legge sealere (uten rens i seg) i lag mens voks (som inneholder litt annen blanding for å få carnubaen til å være medgjørelig) da "smelter" vekk laget under til en viss grad.

Det forhindrer meg dog ikke i å legge ihvertfall to lag med sealer og etterhvert to - tre lag med voks på min egen bil :)

Det var vell i tråden til VxrMarc og hans ny bil klargjøring, 51 lag med Zaino Z-2 Pro, han er jo også en av deltakerne i tråden som det har blit referert til.

Link til Zaino og det aktuelle produkt: http://www.zainoeurope.com/index.php?_a=viewProd&productId=3

Link til VxrMarcs tråd til de som er nye her: http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=81391

Må på ny advare mot lang tråd med myyyye bilder, men det er jo sånn vi liker det her på DCN. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...