Gå til innhold

Vedlikehold av bil behandlet av bilpleiefirma.


opas

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg er ny her i klubben og vil starte medlemskapet med et spørsmål like godt :)

På de fleste av mine tidligere biler har jeg brukt produkter fra Autoglym og Meguiars med tilfredstillende resultat.

Den siste nye bilen jeg hadde forsøkte jeg en behandling med noe som het R2000 fra Larsens bilpleie i Bergen som jeg var meget godt fornøyd med , garantien inneholdt 5 års glansgaranti.Lakkfargen på bilen var Rød uten metallic.

Nå har jeg bestilt en ny bil , en Volvo V50 i fargen Passion Rød (uten metallic) , får ikke bilen før i årsskiftet men begynner å forberede meg :P

I tilbudet fra forhandleren ligger lakkbehandling fra Larsen Bilpleie som blir utført før bilen blir overlevert og jeg antar at det er R2000 behandling som blir utført.

Jeg vil gjerne ha denne behandlingen for å være "sikker" og fordi ved tidligere bilsalg har flere av kjøperne etterspurt slik behandling :mellow:

Men....jeg liker å dulle med bilen , føler det som en rekreasjon når jeg holder på og vil gjerne gjøre noe ekstra selv om bilen blir lakkbehandlet som beskrevet over.

Er det noen som har noen gode råd om hva jeg kan bruke på bilen for å ta vare på behandlingen og uten å skade den?

På forhånd takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • opas

    13

  • Mighty

    10

  • Lexgtturbo

    5

  • Brynjar

    5

Mest aktive i dette emnet

5 år GLANSGARANTI?? :lol:

Unnskyld at jeg ler, men dette må være tidenes største vits. Hvordan måler man glansen da? Dette er helt sikkert en vanlig lakkforsegling av samme type som Ditec, Tefcar og den der suppa. Varighet er maksimalt ett år. Maksimalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Den Glansgarantien er ikke noe særlig å juble over for å være helt ærlig, spesielt ikke pga at garantien ikke gjelder lenger om du bruker andre produkter enn de som leverandør av R2000 godkjenner.

Eg ønsker ikke å virke frekk på noen som helst måte, men du kan mest sannsynlig kjøpe et helt Swissvax master sett med Swissvax Viking til samme prisen som første behandling med R2000. Og da snakker vi om voks som er spesiallaget for å gi best mulig resultat på klarlakken volvo bruker.

Så mitt råd er heller, tenk deg nøye om og invester heller i noe du selv kan ha glede over i LAAAAANG tid fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Eventuelt om det er en ren lakkforsegling du er ute etter som du kan legge på selv, kan jeg absolutt annbefale deg Meguiars MG#21. Andre alternativer kan være Chemical Guys jetseal, Duragloss 111, 501, 105 eller Otimum Opti-Seal. Men om sommeren ville jeg nok gå for en god voks som Lex over her sier. Med Swissvax kan du ikke gå feil ;)

Lykke til, og velkommen hit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 år GLANSGARANTI?? :lol:

Unnskyld at jeg ler, men dette må være tidenes største vits. Hvordan måler man glansen da? Dette er helt sikkert en vanlig lakkforsegling av samme type som Ditec, Tefcar og den der suppa. Varighet er maksimalt ett år. Maksimalt...

Du har nok sikkert helt rett , men i forsøket med min forrige bil igjennom 2 år så var det overraskende at flere spurte meg om bilen var nypolert etter hver vask selv etter 2 år uten en eneste voksbehandling :) Noe bra må det ha vært i den behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Så fremt du får denne behandlingen med på kjøpet og ikke minst, har vært veldig fornøyd med firmaet fra før av så er det ikke noe å lure på..

"Forsikre" deg (muntlig) om at de fortsatt gjør en god jobb og la de klargjøre nybilen din.. Kjøp deg en god voks, litt skikkelige vaskesaker og tørkeutstyr så kan du kose litt med bilen selv..

Når du ser at effekten fra behandlingen begynner å bli dårligere, så har du forhåpentligvis hengt her inne så lenge at du ikke er i tvil om hva skal gjøre.. Da går du på runde2 selv med DA- eller roterende maskin:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mange kommentarer om hvor "nypolert" bilen min så ut når det var nyvaska før jeg også, selv om den ikke var polert eller behandlet på noen måte. De fleste biler ser tross alt helt forferdelig ut, så det er ikke så vanskelig å skille seg ut.

Det er sikkert mulig å lage en forsegling som holder seg på lakken til en viss grad i 1-2 år, men ingen lakkforsegling eller "beskyttelse" beskytter mot riper/vaskeriper. Kun mot oksidering og salt osv. Bilen vil bli akkurat like fort matt og ripete uansett hvilken "beskyttelse" som ligger på lakken. Eneste måten å unngå dette (til en viss grad) er å vaske og tørke på riktig måte. Aldri bruke maskinvask, selvvask børster, svamp, pusseskinn osv :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for varm velkomst , nå fikk jeg litt å tenke på.

Jeg kan nok få trekke ut prisen på lakkbehandlingen 2900,- (normalpris 4900,-) , det er nok ikke der det ligger.

Men mener dere oppriktig at jeg kan gjøre en like god behandling selv , med like lang holdbarhet , er det ingen hokus pokus som bilpleiefirmaet gjør?

Som sagt så har jeg tidligere vokset og lakkforseglet tidligere nye biler som har hatt sølv metallic lakk , en av de enklere lakkfarger å vedlikeholde etter min mening.

Men denne gangen er det en rød farge uten metallic , er ikke det vanskeligere?

Om jeg skulle trekke bort behandlingen og gjøre dette selv , er det noe spesielt å anbefale for denne røde lakken fra Volvo?

Ser det er mange guider her inne , men er det noe spessielt siden bilen er helt ny?

Endret av opas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om den ikke er metallic er det vel klarlakk på den? Klarlakken gjør i vertfall at lakken ikke ser helt totalt elendig ut selv med elendig behandling. Klarlakken i seg selv gir beskyttelse nok til å gi en "glansgaranti" hvor man ikke har definert hva "glans" er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vokse bilen vil ikke gjøre mye for utseendet på bilen alene. Kjøper du deg skikkelig utstyr, en poleringsmasking og skikkelig polish så fjerner du riper og polerer overflaten til høy glans. Voksen/forseglingen er det du legger på til slutt for å beskytte resultatet mot salt, sur nedbør osv. Samt at bilen blir lettere å vaske. Problemet er at så mange ikke vet forskjell på polering og "voksing". Den type polish som brukes her (som kjøpes i bilpleie butikker) er et fint slipemiddel som sliper vekk øverste laget på lakken (ikke så mye som det høres ut som) og fjerner dermed defekter i lakken. Det er samme type produkter vi bruker som bilpleie firmaene bruker. Voksen gjør ikke noe annet enn å legge igjen et tynt lag med beskyttelse :)

Man får ofte kjøpt produkter i vanlige butikker beregnet for håndbruk som er polish og voks i ett, ofte kalt "cleaner wax" osv. Men disse gjør ingenting annet enn å gi litt ekstra glans. Alle riper og "matthet" består.

Legger du litt innsats i det gjør du absolutt minst like god jobb som bilpleiefirmaet. Fordelen er at du kan kose deg med bilpleie og polering av bilen din en eller flere ganger i året og holde bilen ripefri og strøken. Mens bilen din vil være like ripete etter 5 år om du har behandlet den hos "firmaet" som om du ikke hadde gjort det. Bilen er like lett å "vedlikeholde" om du har gjort det selv, som om de har gjort det. Det kreves litt penger til gode produkter og endel lesing for å lære sakene, men det er absolutt verdt det! :)

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Grønnsåpe faktisk. Ja, de må vel finne på noe sært som ingen vil bruke sånn at de kan skylde på at de ikke har brukt grønnsåpe når kunden kommer for å klage :P

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å finne noe informasjon om dette R2000-greia, og det virker som å være noe teflon-opplegg, og at 5-årsgarantien ser ut til å ha en viss tilhørighet til produsenten. Jeg har vært borti før andre produsenter som lover årevis lakkforsegling basert på teflon, så spørsmålet er egentlig om dette er bare tull eller om det faktisk kan ligge noe i det, og hva ulempene evt. er. Kunne vært litt intressant å kjørt en test på et slikt teflon-stoff og sett hva det faktisk gjør. Teflonbaserte stoffer i sprayform er jo noe som faktisk brukes til andre ting og virker som at det fungerer til noe. Jeg tenker da spesielt på slike tynne oljer som skal "tørke" med en teflonholdig hinne som gjør det glatt og ikke støvtiltrekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er endel carnauba vokser som også inneholder teflon, men de har ikke noen ekstrem holdbarhet likevel. Det var noen undersøkelser for noen år siden ang teflon på bilen og konklusjonen var vel at det mer eller mindre er markedsføringsstunt. Teflon trenger ekstrem varme og spesiell bearbeiding av underlaget for å binde seg til et annet stoff, så det hører hjemme i stekepanner, men ikke på lakken.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt litt tid på å søke litt på nettet om dette, og det eneste jeg finner er

1) Produsenter som selger slikt stoff

2) Forumposter som motsier hverandre.

Intressant tema, men det virker ikke akkurat som at Teflon er hovedproduktet som er i disse stoffene..

Teflon kan nok brukes til å oppnå ønsket resultat, men at det holder seg i årevis på stekepanna er ikke grunn nok til å tro at det skal holde i årevis fra smørepåtilstand. Det kan være at kombinasjonen av voks for å holde stoffet sammen og teflon for å gjøre det glatt får man en overflate som er glattere enn ren voks, men ikke nødvendigvis lengre levetid. Jeg vet ikke, så jeg vil ikke trekke noen konklusjon heller.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Er endel carnauba vokser som også inneholder teflon, men de har ikke noen ekstrem holdbarhet likevel. Det var noen undersøkelser for noen år siden ang teflon på bilen og konklusjonen var vel at det mer eller mindre er markedsføringsstunt. Teflon trenger ekstrem varme og spesiell bearbeiding av underlaget for å binde seg til et annet stoff, så det hører hjemme i stekepanner, men ikke på lakken.

Jeg vet ikke om du har satt deg inn inn i hvorfor det er teflon (PTFE) i visse vokstyper, men det brukes for at stoffene i voksen binder seg bedre til hverandre og gir en "sterkere" voks/oppskrift. En voks vil aldri ha ekstrem holdbarhet, for så vidt i likhet med lakkforseglinger selv om noen lover gull og grønne skoger (ala 5 år), men en god lakkforsegling likevel varer lenger enn en voks. Swissvax Shield fra oss inneholder Teflon og har meget god varighet til voks å være - vi sier 6 -12 mnd etter bruk og slitasje.

Ellers så kunne det vært interessant å få vite hvilke vokser du har prøvd i og med at du har relativt bastante meninger om dette. Jeg antar at du ikke bare har lest deg opp på temaet? Du viser til den etter hvert så kjente "Den store vokstesten", men antar at dette ikke er eneste referanse? Nå importerer og selger jo vi et av merkene du sannsynligvis sikter til og sånn sett er jo jeg inhabil, men likevel så er det faktisk forskjell på voks i forhold til utseende (glød, dybde, vannavstøting, etc), varighet, hvordan de er å jobbe med, etc..Litt interessant er det likevel at du halvveis idioteklærer snart halve forumet, som faktisk mener det er en forskjell ;)

Ellers så ønskes trådstarter lykke til med å finne ut av jungelen - det finnes mange gode alternativer der ute og jeg tror du har funnet et godt sted å begynne i forhold til informasjonssøkingen :)

I all vennskapelighet,

Dag/Swissvax :)

Edit: skriveleif

Endret av Dag/Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Nå vil jeg si at det en flink bilpleier klare å levere normalt sett være mye bedre enn det den normale mannen i gata klarer å levere. Dette ved at de bruker profesjonelle produkter og har gode teknikker for det de driver på med.. Nå er det jo desverre som i alle bransjer at det finnes flinke folk, og noen som...ja.. ikke er så flinke.. Hvis du har gode erfaringer med et firma som tidligere har levert bra resultater, så ser jeg ikke problemet med å skulle bruke dem igjen, så lenge du forteller dem hva du faktisk forventer. En ny bil vil normalt sett være relativt swirl og ripefri, og det som måtte være der skal være enkelt og fjerne da det som regel sitter overfladisk i lakken.

Om den nye V50'en din leveres med klarlakk eller ei skal jeg ikke skrive under på, selv med bakgrunn i følgende informasjon:

- Passion rød har fargekode 612 og denne leveres som touch-up eller spray på to beholdere, altså nærliggende å tro at den ene er klarlakk:-)

- Det er en kjennsgjerning at Volvo sine tette farger(ikke metallic) også sent ute på 2000-tallet, ikke har hatt klarlakk, deriblant din lakk-kode..

- Vannbaserte 2K lakk er ikke like beskyttet mot miljøet som nyere fargelakker med klarlakk over. 2K - 2 sjikts...

- Volvo gikk i 1988 over fra emanel lakk-koder..

- Det finnes presseutalelser om at volvo skulle slutte helt med 2K lakk med organiske løsemidler fom 2003/2004 og gå over til vannbasert lakk.. Dette har vist seg ikke å være tilfelle: Om dette kun gjelder biler levert fra Torslanda fabrikken i Sverige, eller om dette gjelder fabrikken i Ghent i Belgia er uvist?

- Fra og med 07/08 har volvo tilknyttet seg lakkprodusent PPG som er en av de ledende innenfor vannbasert lakk!!! hmmmm..

Nei, blir egentlig ikke helt enig med meg selv, og vil tro at også denne lakk-koden kommer med klarlakk som 2010 modell, men man skal aldri si for sikkert.. Det finner vi nok ut for sikkert når du får bilen din :D

Teflon eller også kalt for PTFE er et kjent stoff innenfor bilpleie og det har en påvist beskyttende effekt mot miljøet. Det er forsåvidt rikig at dette kan trenge noe varme for å binde seg, men dette er selvsagt avhengig av spesifikasjonene som produsenten har "skapt" for sitt middel/voks/sealer..

SV Shield inneholder PTFE og krever ingen spesielle temperaturer til motsetningen SV Endurance som også inneholder PTFE, men anbefales fra Swissvax å bli påført i temperaturer på 30 grader, for deretter å få svette i 3 timer i solen.. SV Autobahn inneholder også PTFE.

En del bilpleie sjapper, også Larsen Bilpleie som her i tråden, driver med det som kalles for 2K lakkbehandling.. Ut i fra hvordan jeg skjønner dette, så bruker de et "positivt" ladet middel som binder seg til lakken, etterfulgt av et nytt "negativt" ladet middel som fungerer som katalysator/herder og gjør at dette binder seg bedre, herav navnet 2 komponent lakkbehandling. At det siste laget med middelet inneholder teflon har jo blitt veldig vanlig.. Til sammenlikning kan det sammenliknes med E-coating på nye karosseri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du har satt deg inn inn i hvorfor det er teflon (PTFE) i visse vokstyper, men det brukes for at stoffene i voksen binder seg bedre til hverandre og gir en "sterkere" voks/oppskrift. En voks vil aldri ha ekstrem holdbarhet, for så vidt i likhet med lakkforseglinger selv om noen lover gull og grønne skoger (ala 5 år), men en god lakkforsegling likevel varer lenger enn en voks. Swissvax Shield fra oss inneholder Teflon og har meget god varighet til voks å være - vi sier 6 -12 mnd etter bruk og slitasje.

Ellers så kunne det vært interessant å få vite hvilke vokser du har prøvd i og med at du har relativt bastante meninger om dette. Jeg antar at du ikke bare har lest deg opp på temaet? Du viser til den etter hvert så kjente "Den store vokstesten", men antar at dette ikke er eneste referanse? Nå importerer og selger jo vi et av merkene du sannsynligvis sikter til og sånn sett er jo jeg inhabil, men likevel så er det faktisk forskjell på voks i forhold til utseende (glød, dybde, vannavstøting, etc), varighet, hvordan de er å jobbe med, etc..Litt interessant er det likevel at du halvveis idioteklærer snart halve forumet, som faktisk mener det er en forskjell ;)

Ellers så ønskes trådstarter lykke til med å finne ut av jungelen - det finnes mange gode alternativer der ute og jeg tror du har funnet et godt sted å begynne i forhold til informasjonssøkingen :)

I all vennskapelighet,

Dag/Swissvax :)

Det kan godt være at teflon har andre egenskaper som gir fordeler i en voks som jeg ikke vet noe om. Jeg sier bare at teflon ikke vil ha samme egenskap og beskyttelse lagt på lakken igjennom en voks som i f.eks en stekepanne da mange ser ut til å tro dette når det gjelder den typen lakkbehandlinger som det er snakk om her.

Nå har jeg (og andre) forsøkt å unnlate å nevne dette med voks og utseende på dette forumet da det på dette forumet er veldig mange som mener at det er store forskjeller i utseende fra voks til voks og mange som er villige til å forsvare det. I allefall en mye høyere prosent andel enn andre store forum. På detailingworld og detailingbliss begynner det å bli en godtatt mening og langt flere som har innsett at det ikke eksisterer så store forskjeller som produsentene ønsker å gi inntrykk av med "smoke and mirrors" markedsføringen.

Dette er noe jeg har lest meg frem til i tillegg til de erfaringene jeg har selv. Ikke bare av "the big wax test" som er sticky på dw forumet, men mange hundre leste sider på div forum, på leting etter bevis på det ene og andre. Mange (inkl meg selv) har blitt overbevist av blindtestene og den fakta at INGEN noensinne greier å se forskjell i blindtester eller fotografere forskjellen. Jeg sier som jeg gjør med religioner, hvorfor skal jeg tro på noe det ikke finnes bevis for når alle bevis peker på det motsatte? Den dagen noen kommer med et tydelig resultat på at en voks skiller seg ut i en blindtest skal jeg gledelig kjøpe den voksen og bruke den med glede (hvis den ikke koster 10000kr). Selv har jeg kun 8 vokser og 2 sealere jeg holder meg til, og ser ikke forskjell på noen av voksene.

Nå synes jeg det er stygt å si at at jeg "idioterklærer" halve forumet fordi jeg kanskje ikke har samme mening. Jeg innser at dette kanskje er et følsomt tema for deg (og mange andre), men det er mange meninger om det meste, og jeg har rett til å si min mening uten å bil beskyldt for å "idioterklære" alle som ikke er enig med meg. Jeg har ikke kalt noen for idioter, og jeg mener heller ikke at noen her inne er idioter pga noe de vet, ikke vet eller mener. :)

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

HHooost..harkkh... Da tror jeg vi holder oss til trådstarters topic, forholder oss til de spørsmål og prøver å hjelpe der vi ser vi har mulighet ;)

På samme tid er det vel på sin plass å ønske "opas" velkommen som ny bruker på forumet, og håpe at du ikke blir skremt vekk herfra på bakgrunn av sterke meninger..

Ingen er vi utlærte her og ingen spørsmål er for "noobie."

De "større" diskusjonene/meningene om hva folk mener, kan vi ta i tidligere nevnte tråder. Persondiskusjoner tar vi på PM...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...