Gå til innhold

"Trasig utseende" etter clay


kjetild

Recommended Posts

Hei dere

ser flere av dere skriver at dere clayer både titt og tett på bilene deres. Når jeg gjorde det på min, så panelene så crappy ut, at jeg fikk litt skrekken. Fullt av swirllignende merker, og ei og anna ripa. Nå skal det sies at jeg er en av de med toyotalakk som knapt tåler motvind og regn, men dog.

Tok nedre dørsider, samt panser og bakluke, og svidde av i overkant av ei fl med megs QD.

Trenger litt HJELP og info her.

(ps, det meste gikk vekk etter megs step 1;3 + nex gen tech wax. og en liten runde med megs scratchX

kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Har hatt samme problemet med toyotalakk og clay selv, det er tre mulige løsninger på problemet ditt:

1 mildere clay

2 varme clayen bedre sånn at den er myk og fin å jobbe med.

3 bruk rikelig med claylube

om ikke dette funker så er det kun polering av panelet etter clay som gjelder, og med din lakk er dette mest sannsynlig tilfelle dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problemet med toyotalakk og clay selv, det er tre mulige løsninger på problemet ditt:

1 mildere clay

2 varme clayen bedre sånn at den er myk og fin å jobbe med.

3 bruk rikelig med claylube

om ikke dette funker så er det kun polering av panelet etter clay som gjelder, og med din lakk er dette mest sannsynlig tilfelle dessverre.

Glemte skrive at jeg brukte den caly+lube pakka fra megs.

Skal ikke ta noe for gitt her, men lube mener jeg det var plenty av.

Mulig at jeg burde hatt en varmere clay. Det skal skje neste gang i alle fall.

Polering ble det da, og det blir det neste gang også. Må bare skaffe meg en god maskin, og tilhørende produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte skrive at jeg brukte den caly+lube pakka fra megs.

Skal ikke ta noe for gitt her, men lube mener jeg det var plenty av.

Mulig at jeg burde hatt en varmere clay. Det skal skje neste gang i alle fall.

Polering ble det da, og det blir det neste gang også. Må bare skaffe meg en god maskin, og tilhørende produkter.

Ikke for å være kjip, men jeg er redd du bare har fylt i de ultrafine ripene du har laget med clayen.

- Jeg har gjort det samme på 2 biler (volvo og saab) - ikkeno problem å skjule dette med voks, men for å få det bort

så må du antakelig kjøre enten en DA eller roterende.

Trøsten er at de er veldig lett å få bort med maskin :D

mvh

ståle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Clay pakka fra Meguairs på en 2005 Corolla som er myk i lakken uten at det ble noe stort problem, men merket at jeg måtte være litt mer forsiktig enn på min egen BMW lakk. Lav temperatur, for lite lube og for hardt press er vel det man bør passe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg clayet min 2009 scirocco med ONR som lube og Riccardo's gule. Den var helt strøken i lakken etterpå. Gjorde dette på sommeren da, 20+ grader i mai/juni engang.

På de andre bilene jeg har brukt clay har det ikke vært så farlig om den lager noen små riper, da bilene uansett har vært klargjort for korrigering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg clayet min 2009 scirocco med ONR som lube og Riccardo's gule. Den var helt strøken i lakken etterpå. Gjorde dette på sommeren da, 20+ grader i mai/juni engang.

På de andre bilene jeg har brukt clay har det ikke vært så farlig om den lager noen små riper, da bilene uansett har vært klargjort for korrigering.

Er det du som har den lysegrønne sciroccoen ?

Knallpoeng mht clay hvorvidt bilen skal korrigeres eller ikke.......

ståle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg clayen i en bøtte varmt vann (40- 50 grader). La den ligge der noen minutter før du begynner. Når du clayer tar du kun små områder om gangen. Putt clayen i bøtten i gjen for å gjøre den myk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Pleier som regel å gjøre som Gjohn sier, men bruker to clay klumper. Har en i bøtta hele tiden, slik at jeg kan bytte når den jeg bruker begynner å bli hard!

ja da lærte en noe i dag også da :)

Takker....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en lignende opplevelse på en 2009 Avensis som jeg tok nylig. Hele panseret ble seende helt j.... ut etterpå.

Brukte Porter Cable DA, gul pad fra Meguiars og Meg #80 så var den som ny igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du som har den lysegrønne sciroccoen ?

Nope, den var Rising Blue. Nydelig farge. :) Brukte Riccardo's gule på en citroen av ukjent årsmodell igår, ingen synlige riper etterpå der heller, selv om jeg lå på bakken og lette med lommelykt på de nedre panelene. Det var uansett sykt lite igjen på den bilen etter prickbort og grime reaper i 1:5.

Endret av Knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

"blålig" lys avslører merker etter clay bedre, satt ut lykt med blålig lys her mht en sort BMW og holdt på å svime av når jeg slo den på..... men noen lakker lager så og si ingenting merker på og da funker det fjell nesten uansett Clay, men holder meg til milde saker her såfremt det ikke er snakk om maling på bilen...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"blålig" lys avslører merker etter clay bedre, satt ut lykt med blålig lys her mht en sort BMW og holdt på å svime av når jeg slo den på..... men noen lakker lager så og si ingenting merker på og da funker det fjell nesten uansett Clay, men holder meg til milde saker her såfremt det ikke er snakk om maling på bilen...

jeg kom på en ting her truhaa når du snakker om maling , for jeg har fått meg en utfordring når jeg er ferdig med min bil skal jeg prøve på svigerinnas bil og den har mange små malings prikker , de er vel ca 1-2 mm store. jeg har CG medium clay , kan den fikse"biffen" ? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Har brukt Riccardo clay her mht malingsflekk fjerning, Niteo sin rosa er også en god clay, men bruk den sammen med clay lube (optimum no rinse feks) Niteo sier vel vann mener jeg, Den finner du vel på de fleste Torshov butikker til en bra pris også .....

CG medium (purple clay?) skal vel klare å fjerne malings flekker ut fra hva jeg har skjønt, har ikke testet den selv enda...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Riccardo clay her mht malingsflekk fjerning, Niteo sin rosa er også en god clay, men bruk den sammen med clay lube (optimum no rinse feks) Niteo sier vel vann mener jeg, Den finner du vel på de fleste Torshov butikker til en bra pris også .....

CG medium (purple clay?) skal vel klare å fjerne malings flekker ut fra hva jeg har skjønt, har ikke testet den selv enda...

takk takk bernhard , truhaa :)

CG medium clayen er lysgrå , purpel clay er heavy duty . jeg har Riccardo clay på vei i posten også

Endret av bjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...