Gå til innhold

Volvo S80 Vinterprepp


Ole Gunnar

Recommended Posts

Ole Gunnar

Volvo S80 vinterprepp

Denne rullet inn på gårdsplassen i går ettermiddag. Den tilhører faren til en kammerat.

Han ønsket en lakkforsegling for å ha en lettstelt bil kommende vinter.

Bilen er ca. 2,5 år og er behandlet med forsegling fra Lahega (trolig Toughguard) da den var ny.

Som bildene under viser er det ikke mye beading og sheeting igjen på denne.

Hadde sett for meg dette som en kjapp avfetting, vask, rens og beskyttelse.

Etterhvert som man begynner å arbeide så finner man småmerker etter andres og (egen ?) uforsiktighet.

Men alt i alt bra allmenntilstand på denne.

Bestemte meg for å kjøre 3M godt inspirert av Truhaa's A4 vinterprepp.

Vask:

* Prickbort på hele bilen opp til dørhåndtak

* Bilberry 1:3 på felger

* GrimeReaper på felger

* HT 60gr med Hotline TST

* Vask med SS bøtte med Gritguard, CG Citrus W&G og grønn Turtle mitt

* Tørk med SS Miracle Dryer Elite Deluxe

Ingen bilder fra vaskeprosessen da det er "det vanlige".

IMG_3217.jpg

IMG_3218.jpg

IMG_3219.jpg

IMG_3220.jpg

IMG_3221.jpg

Bilen ble så kjørt inn og inspisert.

Målte lakktykkelsen og den lå på ca. 130 my. Ingen tegn til omlakkering, men det visste jeg egentlig siden denne tilhører en kjenning.

IMG_3223.jpg

IMG_3224.jpg

IMG_3225.jpg

Denne ripen er på panseret og er i virkeligheten mye verre en bildet viser.

IMG_3227.jpg

Først Clay fra meguiars kit. Den tok forventet.

Begynte å våtslipe de verste ripene på begge høyre dører og panser med 3M 9 Micron 36 mm sliperondell m/holder.

Polerte over de våtslipte områder med FCP på Grønn.

Hadde tenkt å kjøre EFC på Orange. Ettersom jeg venter på Orange pads fra Kazzper så jeg tenkte jeg kunne kjøre med Orange Scholl i stedet.

Jeg testet ut det på bagasjelokket og det ser ut til å være hologramfritt. Krysser fingrene og håper på det i ettemiddag også når jeg får sett den i sola.

Det ser ut til å bli bra. Polerte ferdig bakpart, høyre side, tak og panser i går.

Da gjenstår til i kveld: (Eieren må ha den igjen i kveld)

* Venstre side + fangere

* LSP, M21 v2.0 tror jeg det blir

* Dekksider og annen "sminke"

Dag 2:

Tema: "Scholl vs 3M"

Som sagt så var det stort tidspress på denne. Bilen måtte bli ferdig i kveld og kveldene er korte når en tenker på det arbeidet som må utføres utendørs pga lys og temperatur.

Startet på ettermiddagen med å spyle av støvlaget som hadde lagt seg. Jeg har noen håndtverere som sager på gårdsplassen og det finstøvet som blir kryper inn i garasjen gjennom småsprekker. Felgene fikk en omgang til med Bilberry og børste og kanalskjørtene i lakkert plast fikk en runde til med Prickbort og vask med mitt før bilen ble spylt og tørket igjen.

Høyre side + tak , panser og kuffertlokk var LSP klart.

Her kjørte jeg M21 2.0 på Flex’en på sort Scholl finishing pad. Kanon finish ! Takk for idéen Truhaa !

Mens dette herdet gikk jeg løs på venstresiden. Hadde bestemt meg for at her skulle det brukes Scholl i dag siden høyresiden var 3M behandlet.

Målte lakktykkelsen igjen. Helt oppe i 160 my på øvre del av skjermer.

IMG_3236.jpg

(Brynjar: Hadde desverre ikke tid å teste ut skjemaet ditt på denne, men det skal brukes senere.)

Bilder før våtslip av defekter

IMG_3229.jpg

IMG_3231.jpg

IMG_3232.jpg

IMG_3233.jpg

IMG_3234.jpg

IMG_3235.jpg

Våtslipte en del RDSer på bakskjermen + begge dørhåndtak og hjulbue med 3M 9 Micron 36 mm sliperondell m/holder.

IMG_3237.jpg

Polerte med Scholl S17 på blå Scholl på de våtslipte områdene og der hvor det var riper av noe omfang.

Håndtakene og hjulbuen fikk avgrenset skadeomfanget ved at småripene rundt ble borte. Der hvor lakken var borte kunne jeg ikke gjøre stort.

Tilslutt fikk hele siden en runde med S40 på Orange. Hologramfritt !

IMG_3238.jpg

IMG_3239.jpg

IMG_3240.jpg

IMG_3241.jpg

IMG_3242.jpg

IMG_3243.jpg

IMG_3244.jpg

IMG_3245.jpg

IMG_3246.jpg

Hva er så best av Scholl og 3M ? Jeg kan ikke si at den er noen stor forkjell på disse. Som enerådende juryformann utroper jeg dødt løp mellom disse. Orange Schollpad (til S40) virker litt hard å jobbe med. Husker første gang jeg kjørte denne komboen på A5’en min tenkte jeg, herregud hva skjer om jeg ødelegger noe nå ? Men det går bra og resultatet blir knall.

Bakfangeren hadde de obligatoriske slitasjemerkene over kanten. Prøvde polering før jeg bestemte om det måtte våtslipes. Det holdt. Kjørte 50/50 test med S17 på høyre del og EFC på venstre del. I begge tilfeller med sort liten pute fra Scandicshine. Salt Lake eller noe i den duren. Ser de ikke i nettbutikken lenger. Igjen vil jeg si at det er dødt løp. Dere kan bedømme selv. Noen dype merker måtte bli igjen men det ble veldig mye bedre.

IMG_3248.jpg

IMG_3249.jpg

IMG_3250.jpg

IMG_3251.jpg

IMG_3252.jpg

IMG_3253.jpg

IMG_3254.jpg

Wipedown på alle polerte flater og samme prosedyre med M21 2.0 på sort Scholl med Flex’en + litt håndarbeid på vanskelige steder.

IMG_3247.jpg

CRC Tire Shine på Dekk sider.

Ferdig: (Ca 10 timer)

IMG_3256.jpg

IMG_3257.jpg

IMG_3258.jpg

IMG_3259.jpg

IMG_3260.jpg

Final Inspection og overlevering til sønnen til eieren (82) i opplyst garasje før vi kjørte hjem til hans oppvarmete garasjeplass for at LSP skulle få herde over natten. Da hans kone så bilen utbrøt hun: ”Jøss jeg visse ikke du hadde grønn bil”. Mulig at jeg synes den ser blå ut fordi jeg er blåøyd i dobbel forstand he, he....

Endret av Ole Gunnar
  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
  • Admins
truhaa

Ser bra ut som vanlig Ole Gunnar. Gleder meg til fortsettelsen.

Tøft at eieren har tegnet på røde piler slik at du lettere ser ripene. :rofl1:

he he he he...... ja smart det :lol:

Blir bra dette her Ole Gunnar, gleder meg til å se ferdig bilder av denne her.... orange scholl + 3M funka det da? god info.......

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende og se resultatet Ole Gunnar..

Og få en følelse på hvordan Volvo lakken er.. Blir vell Viking på den??

Vi høres

Kyrre

Endret av jkkarl

Johan Kyrre Karlsen

Hyundai Santa Fe CRDI 4x4, 2006 mod.

KYRRES
HOBBYPOLERING

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Har stor tro på at dette blir bra. Synd med den ene hjulbuen. Ser ut som lakken er skrapet av inn til grunning/galvanisering.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Dag 2: 1. innlegg oppdatert med bilder.

Takk for alle kommentarer :)

Til JKKarl: jeg har desverre ikke Viking, så denne svensken måtte klare seg med LSP fra USA B)

Tilleggsinfo: Dette er første gang jeg er i nærheten av Volvo lakk. Jeg syntes den er fin å jobbe med, hverken for myk eller hard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Hans Marius

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...