Gå til innhold

Vask av pads og microfiberkluter


Han5y

Recommended Posts

Har det problemet at jeg bor for meg selv, og ikke har muligheten for vaskemaskin for microfobrene, så her går det i vask for hånd. Ikke en veldig bra løsning, men det gjør de 87% rene, men fremdeles ikke helt 100%. Samme problemet med paddene, har prøvd å brukt zalo (mtp. at dette er fettløsende, og kan fjerne polish, voks, og lakkrens), bilsåpe, og avfetting. Veldig lite fjerner alt.

Så derfor, tips til gode midler, som får vekk alle restene på paddene, både mtp. oksidert lakk, og gamle bilpleieprodukter, samt tips til microfibervasker som passer for håndvask. Vet at dette ikke er den mest gunstige tingen, men må det gjøres,så må det gjøres... :P

Setter pris på tips, og triks her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker bare pads for hånd.. Holder de under litt over lunkent vann, klemmer for å få vann i hele pad'n. Tar zalo over hele og jobber en liten stund med dette.. Tar under vann igjen og jobber videre, sviser og klemmer til det ikke kommer mer såpe ut. Også klemmer jeg litt til for å være sikker. Taaadaa. Blir hvertfall reint hver gang her hos meg :) Hvis du har prøvd dette men ikke fått det reint. Da gjør du ikke en god nok jobb Han5y. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynka padene i CG GR, lot de stå 10-15 min, skylla og gnudde en rekke ganger under rennende lunka vann, helt rene etterpå.

MF har jeg kun kjørt i maskin, med Omo Colour, CG MFR, Milo etc. Tror ikke det skal være noe problem å bruke de samme stoffene for hånd hvis du blander godt i et skyllekar eller balje og lar det stå en stund før du bearbeider dem godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Jeg vasker bare pads for hånd.. Holder de under litt over lunkent vann, klemmer for å få vann i hele pad'n. Tar zalo over hele og jobber en liten stund med dette.. Tar under vann igjen og jobber videre, sviser og klemmer til det ikke kommer mer såpe ut. Også klemmer jeg litt til for å være sikker. Taaadaa. Blir hvertfall reint hver gang her hos meg :) Hvis du har prøvd dette men ikke fått det reint. Da gjør du ikke en god nok jobb Han5y. hehe

X2 Pads får jeg også alltid helt rene på denne måten. Noe som også fungerer bra på pads er Chemical guys MicroFiber Rejuvenator. Bare fyll opp bøtten med varmt vann og litt CG MFR i og la ligge en stund så blir de enkle å rengjøre etterpå.

Dynka padene i CG GR, lot de stå 10-15 min, skylla og gnudde en rekke ganger under rennende lunka vann, helt rene etterpå.

MF har jeg kun kjørt i maskin, med Omo Colour, CG MFR, Milo etc. Tror ikke det skal være noe problem å bruke de samme stoffene for hånd hvis du blander godt i et skyllekar eller balje og lar det stå en stund før du bearbeider dem godt.

OMO Color har jeg erfart ødelegger microfiber klutene (brukte flytende OMO). Spesielt de av den fluffy typen begynner å linte masse etter vask med OMO. Virker som OMO ødelegger fibrene så de løsner. Milo går fint å bruke, men det beste er nok CG MFR og lignede ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pads vasker jeg både i maskin og for hånd. Bruker også metoden med å fukte dem godt og så gni dem inn i zalo. Av og til lar jeg det bare stå litt etter at jeg har gnidd inn zalo, mens andre ganger vasker jeg det bare rett utav. Rent blir det hvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Har ikke opplevd linting eller skader med OMO. Har en CG Miracle Dryer som har blitt vasket minst 30 ganger, for det meste med OMO. Fungerer fremdeles fint.

Har også CG Miracle dryer + mange andre som ikke tok noe skade av vask med OMO, men Miracle dryer er ikke akkurat en fluffy microfiber klut. Virker som den og de som er skikkelige myke er satt sammen på en helt annen måte.

De som ble ødelagt hos meg etter OMO vask var cookie monster v2, en blå CG Monster fluffy klut, og en Cobra fluffy grønn. Resten av mine microfiber linter ikke noe selv om de ble vasket sammen med de. Men de av den skikkelige myke sorten er nesten ikke brukbar etterpå da de nå legger pels på bilen :huh:

De ble vasket flere ganger med Milo og CG MFR før de ble vasket med OMO så er ganske sikker på at det var OMO som tok knekken på de. Men helt sikker er jeg ikke, bare virker merkelig at alle begynte å linte etter en vask med OMO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det kanskje ha noe å si hva slags vaskeprogram en bruker også?

Er HELT blank på bilpleie (foreløpig), men har vasket MANGE maskiner med andre typer kluter/MF. Jeg vasker dette kun med Milo og skåne-program og har aldri opplevd noe tull med resultatet.

Kanskje litt OT, men jeg ser jo at nettbutikken har et produkt for maskinvask av MF. Noen som har opplevd problemer med at det da lukter av klær en vasker rett etterpå? Vet nemlig om en i huset som klikker tvert om jeg lurer i en såpe som går over i klærne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT, men jeg ser jo at nettbutikken har et produkt for maskinvask av MF. Noen som har opplevd problemer med at det da lukter av klær en vasker rett etterpå? Vet nemlig om en i huset som klikker tvert om jeg lurer i en såpe som går over i klærne wink.gif

Jeg har ikke hatt det problemet og jeg tror Finansministeren også hadde fått hattefnatt (_jeg_ hadde ikke klaget, men er kanskje litt pre-disponert sånn sett). Men har du litt problem med dette så sett maskinen (tom) på et skylleprogram etter at du har vasket ditt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er vel greit å bruke et mildt vaskeprogram og milo f.eks. Er visstnok ikke anbefalt å bruke vaskepulver. Husk at ikke alle pads tåler vaskemaskin i lengden. Paden kan løsne fra borrelåsen.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel greit å bruke et mildt vaskeprogram og milo f.eks. Er visstnok ikke anbefalt å bruke vaskepulver. Husk at ikke alle pads tåler vaskemaskin i lengden. Paden kan løsne fra borrelåsen.

Okei, men hvilket program skal man bruke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull f.eks er vel noe av det mildeste, 30 eller 40 grader :) Pads som er laget for å tåle vaskemaskin tåler mulighens litt heftigere vaskeprogram.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gutta.

tenkte jeg bare skulle gi mine erfaringer her.

Som jeg skrev i en tråd i går, hadde jeg ei vask med mf gående. Denne var på 95g med cg sin microfiber "såpe". Klutene var ganske ok fra før, kun vasket på 60g med milo.

MEN DU VERDEN FOR ET RESULTAT.

Etter 2,15 timer i maskinen, og 40 min i tørketrommel, og ei natt på stua, er de som nye. De som har både loet og lindtet før, er friske igjen.

Så, for all del, fremskaff ei flaske med mfr fra cg. Verdt hver ei kron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...