Gå til innhold

Behandling av nylakkert bil


pulz

Recommended Posts

Har søkt på dette temaet uten at å blitt veldig mye klokere.

Er blant annet disse trådene som har vært mest å hente på, men fremdeles så er jeg litt usikker.

http://www.detailersclub.no/forum/topic/2106-behandling-av-nylakkert-bil/page__hl__nylakkert__fromsearch__1

http://www.detailersclub.no/forum/topic/1756-worklog-audi-a5-30-tdi-quattro-s-line/

På den siste tråden er jo dette en fabrikk ny bil, lakken her jo ikke "splitter" ny. Lakken jeg har på bilen er nå 3 dager gammel og det merkes godt at den fersk og myk for å si det slik.

Spørsmålet er da, når kan jeg "beskytte" lakken etter en slik hellakkering? Ønsker jo å beskytte den nye lakken mest mulig før vinterens anmarsj.

Gjerne også konkrete produkt anbefalinger, da jeg har stolt litt blindt på noen kjenninger tidligere.

Har fra før

Meguiars / porter cable G100 maskin

Div meguiars produkter, som jeg lyst å bytte ut.

Padene mine ser ikke ut etter at maskinen ble lånt ut, så disse må også byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå å polere lakken de første 1-2 mnd. Carnauba voks kan du godt legge på etter noen dager da denne lar lakken "puste" og slippe ut gasser. Ikke bruk "kunstig" sealer da denne vil tette igjen lakken.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man absolutt kan la være og gjøre noe med lakken, la bilen/panelene bli stående 1mnd uten og utsette for hverken møkk eller slitasje. Så må jo dette være det beste :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kommer veldig an på hva lakk det er snakk om, om bilen har stått i lakkboks og tørke etterpå osv. Har den stått i tørke er den good to go når den hentes som regel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har vært i lakkboks ja, så det er ikke noe hjemme lakkering for å si det slik.

Lakken er slik at den faller av om du ser stygt på den, men du merker likevel at den "fersk" sammenligna med den gamle lakken som var "noen" år :)

Spørs om jeg bare må vente litt med voksinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forskjell på om den er lakkert i boks stått der en liten stund og ut for videre tørk, eller om den er satt i tørka etterpå... De gangene jeg har hatt biler til lakkering har jeg spurt om nettop dette for å forsikre meg om den er klar eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet har også jeg lett etter. Hentet bilen forrige fredag fra lakkering, ikke hellakkering denne gangen, men noen paneler. Vil gjerne vite hva man kan gjøre med lakken når den er såpass ny. Ser det er nevnt at man kan legge på en carnauba voks såpass tidlig. Det burde vel gi en bra beskyttelse og glans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Carnauba voks på ny lakk fungerer det, den er ikke tett som en sealer, og legger seg PÅ lakken, den binder seg ikke til lakken som en sealer gjør...

Bare pass på så det er skikkelig rent, ny lakk kan nok fortere få riper også om den ikke er herdet...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke lagt på noe som helst før etter 6 - 8 uker på en nylakkert bil. Selv om det gjør vondt langt inni sjela å kjøre rundt med ubeskyttet lakk, spesielt nå på vinteren, så ville jeg ventet. Lakken "ånder", dvs løsemidlene fordamper i flere uker etter lakkering. Worst case, så kan du risikere at lakken din bobler/koker hvis du legger noe utenpå før den er gjennomherdet.

Har hatt en lakkerer som leieboer i verkstedet mitt i halvannen mnd nå, så det er derfra jeg har det. Skal ikke påstå at det er 100% korrekt, men personlig ville jeg ikke tatt sjansen.

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en annen lakkerer idag og han så ikke noe problem i vokse eller polere bila kort tid etter lakkering. Han hatte nettop gjort dette selv. Trur ikke jeg tar den like langt ut som han.

Så ender vel opp med Swissvax Glacier voksen tenker jeg. Så får jeg se hvordan det blir derfra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus/Nanolotus

Snakket med en annen lakkerer idag og han så ikke noe problem i vokse eller polere bila kort tid etter lakkering. Han hatte nettop gjort dette selv. Trur ikke jeg tar den like langt ut som han.

Så ender vel opp med Swissvax Glacier voksen tenker jeg. Så får jeg se hvordan det blir derfra

Nei da sikkert ikke noget problem at legge på voks. Men der må være en grunn til at man mister lakk garantien på nye biler hvis man legger på ikke pustene sealere, konsevator eller voks på.

Er selvfølgelig ikke sikker på om det gjelder for brukte biler med ny lakk som din.

Mvh

Rasmus

Nanolotus®Norge
rasmus@nanolotus.dk
www.nanolotus.dk
Tlf: +4745419713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har lest litt på dette i det siste, tenkte egentlig å kjøre på med Swissvax sin Glacier voks. Men leste en annonse fra swisswax forleden dag i et bilblad. I liten skrift sto det at en må bruke swisswax cleaner ellers binder voksen seg til lakken.

Og dette er vel ikke ønsket? ut i fra det truhaa sier lengre oppi her.

Så også på nanolotusen som ble anbefalt litt tidligere her. Her følger det jo også med en "rens" og regner med det er samme grunnlag som swisswax her.

Noen formeninger ang dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Cleaner Fluid er bare en rens (med noe fillere i for å skjule riper) som gjør at voksen hefter bedre og bidrar til at holdbarheten øker.

Så lakken får puste fortsatt og CF gjør nok lakken noe blankere da 90% er prepp og resten LSP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cleaner Fluid er bare en rens (med noe fillere i for å skjule riper) som gjør at voksen hefter bedre og bidrar til at holdbarheten øker.

Så lakken får puste fortsatt og CF gjør nok lakken noe blankere da 90% er prepp og resten LSP.

Snakket med noen tidligere som frarådet å bruke cleaner fluid på ny lakk. Han mente dette var for sterkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

på såpass nylakkert bil så holder det nok med et lag voks eller to, men legg på tynt...... t-y-n-t...... og gjerne 2 lag på den.... uansett bør du inspisere lakken og se så det ikke sitter noe på den før du legger på voksen....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på såpass nylakkert bil så holder det nok med et lag voks eller to, men legg på tynt...... t-y-n-t...... og gjerne 2 lag på den.... uansett bør du inspisere lakken og se så det ikke sitter noe på den før du legger på voksen....

Så du mener at cleaner fluid burde gå bra da altså.

Noen formerning av swisswax sin glacier voks vs andre vokser? glacier koster en pen slant med penger

Grunner til at jeg har sett på glacier er grunnet at den er "laget" for hvit lakk

Endret av pulz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

nei, tipper du ikke trenger cleaner fluid før til våren igjen på lakken der i og med den er "ny" ...... kun voks, men som nevnt over så sjekk om lakken er fri for bøss ol uansett... er det mye dritt på/i lakken så må det fjernes på en eller annen måte (tviler på at det er så mye møkk på lakken da) da tror jeg at jeg personlig hadde ventet med å gjøre noe med den før den er skikkelig herdet....

På bil med lakk som ER herdet så skal du bruke cleaner fluid først....

Glacier er sikkert en bra voks det på lys bil, kjenner den ikke selv. men kjenner jeg swissvax rett så er det gode saker det :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

CF kan jeg garantere er helt uproblematisk å bruke, som Gen.Lee så bra skriver...

Clacier koster selvsagt litt, som veldig mange av SV sine vokser, men så må man huske at de er drøye i bruk og holder til maaange påføringer. Denne voksen har jeg ikke selv, så det fagmessige rundt denne må nesten Dag svare for...

Går du opp et hakk i pris, vil du finne ennå bedre vokser selv på hvit/lys lakk, men så spørs det jo hvor mye du ønsker å bruke på det hele... Jeg synest de fleste voksene til SV er knall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CF kan jeg garantere er helt uproblematisk å bruke, som Gen.Lee så bra skriver...

Clacier koster selvsagt litt, som veldig mange av SV sine vokser, men så må man huske at de er drøye i bruk og holder til maaange påføringer. Denne voksen har jeg ikke selv, så det fagmessige rundt denne må nesten Dag svare for...

Går du opp et hakk i pris, vil du finne ennå bedre vokser selv på hvit/lys lakk, men så spørs det jo hvor mye du ønsker å bruke på det hele... Jeg synest de fleste voksene til SV er knall...

Spørsmålet da blir også hva er beste metode å påføre en slik voks på?

Er det noe annet jeg burde vurdert før f.eks glacier evt etter bruk av voksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...