Gå til innhold

Lakkforsegling nødvendig?


olaskips

Recommended Posts

Er det vits med et lag med duragloss 111 når eg legger på 2 lag med shield? Trudde egentlig ikkje det var nødvendig med lakkforsegling pga dei beskyttande egenskapene til SW shield?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Det er ingenting galt med å bruke en voks istedenfor forsegling, men en forsegling gir ofte lengre beskyttelse under vinterforhold. Hadde det vært min bil så hadde eg ihvertfall holdt meg til voks siden mitt motto er: "looks before durability"...

Uansett skal jo shield gi veldig god holdbarhet i tillegg til ett utrolig bra utseende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting galt med å bruke en voks istedenfor forsegling, men en forsegling gir ofte lengre beskyttelse under vinterforhold. Hadde det vært min bil så hadde eg ihvertfall holdt meg til voks siden mitt motto er: "looks before durability"...

Uansett skal jo shield gi veldig god holdbarhet i tillegg til ett utrolig bra utseende ;)

Hmm, oki, da blir det nok 2-3 lag med SW shield, stemmer vel at eg skal vente 4 timar mellom kvart lag?

Men eg har lest her ein plass at noken sprayer kaldt vatn på mellom kvart lag med voks, koss funke egentlig den teknikken? Og er det nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Cold water wipedown er bra det mellom lagene, viktig her er at vannet er iskaldt, nesten frossent vann er bra..

Prosess er da:

Første lag på, la tørke, fjerne

Så tar du å sprayer isvannet på ET og et panel, tørker det tørt og legger så på et lag med voks på panelet, så tar du neste panel samme prosess til du har vært rundt hele bilen, så buffer du av voksen igjen og gjentar prosessen igjen om du ønsker det :)

Hvor stor forskjell du får? tja, noen syntes det vel ikke funker, men jeg syntes i allefall tette farger (uten metallic) får litt mer fart i utseende her :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cold water wipedown er bra det mellom lagene, viktig her er at vannet er iskaldt, nesten frossent vann er bra..

Prosess er da:

Første lag på, la tørke, fjerne

Så tar du å sprayer isvannet på ET og et panel, tørker det tørt og legger så på et lag med voks på panelet, så tar du neste panel samme prosess til du har vært rundt hele bilen, så buffer du av voksen igjen og gjentar prosessen igjen om du ønsker det :)

Hvor stor forskjell du får? tja, noen syntes det vel ikke funker, men jeg syntes i allefall tette farger (uten metallic) får litt mer fart i utseende her :)

Hmmm, interessant. Hva er det som skjer med voks'en når man sprayer på iskaldt vann?

-I utgangspunktet så herder vel voks ikke spesielt bra i kaldt vær, men gjør det kalde vannet at lagene binder seg bedre eller stivner kanskje det øverste biten av laget slik at det nye får feste? -Eller en helt annen grunn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Hva som skjer er jeg ikke eksakt sikker på, men det er nok at noe av porene lukker seg mht vann, Carnauba voks har egenskapen at det er "åpent" når det er tørt og "lukker" seg når det regner (derav at den funker på nylakkerte flater/slipper gasser ut) at det er kaldt vann er vel at de stenger seg fort muligens o lar neste lag sette seg over det "gamle" laget, men her skal jeg innrømme at jeg ikke har helt dekning for hva jeg sier... men som nevnt så syntes jeg at det var "oi oi oi" etter en wipedown med kaldt vann..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at man med kaldt vann får voksen til å stivne så man ikke gnir neste lag med voks sammen med det første.

Dette er også en bekreftelse på at voks ikke trenger herdetid med tanke på vannkontakt. Trenger kun herdetid om man skal legge flere lag.

Ikke skyt meg om dere er uenige... trøtt jeg :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

ikke noe dumt innlegg det Morten... kan nok være noe med å gni lagene sammen ja, så det blir flere lag isteden for mange lag smeltet sammen i et lag...

du er nok ikke så trøtt ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men OPTIMALT sett er vel dette noe man skal prøve å unngå for å oppnå best mulig holdbarhet?

Er ikke dette kun en "nødløsning" hvis man absolutt har det veldig travelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette passer perfekt under ordet 'nødløsning' ja.

Er nok langt bedre å sette av nok tid til å gjøre det riktig med en gang. Eventuellt vente med lag 2 til neste vask eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Cold water wipedown - blir vel som en spitshine av skoa det vel? "Iser" man ned panelene så får vel dette voksen til å trekke seg sammen tvert, og danner ei hard hinne mye fortere enn om den skulle stå og "dampe" seg ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...