Gå til innhold

Div bilpleiefirmaer og "polering"


Mighty

Recommended Posts

Etter å ha drevet med detailing på hobby basis en periode driver jeg og sjekker muligheten for å bli mer "seriøs". Driver derfor å surfer rundt på sidene til div bilpleie tilbydere og ser på priser osv. Hva er det egentlig disse legger i "polering"? Ser mange tar f.eks 2000kr for polering, og så er det 3000kr for "kjemisk lakkrens" og polering? Kjemisk lakkrens?? Og så tar de ekstra betalt for voks!?

Og så er det noen som tar under 1000kr for utvendig "polering og lakkrens", hva slags polering er dette da? Altså er dette snakk om samme type detailing som kunder betaler meg/oss for? Virker som det er mye rart rundt omkring. Har også sett biler som kommer ut fra noen av disse "stedene" og ser værre ut enn når de kom inn.

Er det noen som har jobbet hos noen av disse "bilpleie firmaene" som har peil på hvordan dette foregår? Og hvordan et firma skal kunne utføre full innvendig og utvendig shine på en bil inkl polering for 1500kr og på 4 timer når jeg bruker 20 timer på samme jobben? Er de fleste så profesjonelle som de gir uttrykk for? :huh:

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha drevet med detailing på hobby basis en periode driver jeg og sjekker muligheten for å bli mer "seriøs". Driver derfor å surfer rundt på sidene til div bilpleie tilbydere og ser på priser osv. Hva er det egentlig disse legger i "polering"? Ser mange tar f.eks 2000kr for polering, og så er det 3000kr for "kjemisk lakkrens" og polering? Kjemisk lakkrens?? Og så tar de ekstra betalt for voks!?

Og så er det noen som tar under 1000kr for utvendig "polering og lakkrens", hva slags polering er dette da? Altså er dette snakk om samme type detailing som kunder betaler meg/oss for? Virker som det er mye rart rundt omkring. Har også sett biler som kommer ut fra noen av disse "stedene" og ser værre ut enn når de kom inn.

Er det noen som har jobbet hos noen av disse "bilpleie firmaene" som har peil på hvordan dette foregår? Og hvordan et firma skal kunne utføre full innvendig og utvendig shine på en bil inkl polering for 1500kr og på 4 timer når jeg bruker 20 timer på samme jobben? Er de fleste så profesjonelle som de gir uttrykk for? :huh:

Du må ikke sammenligne de rimeligste bil pleierne med den type arbeid som vi ønsker, de harver over bilen i fullfart under motoet jo flere biler på en dag dess flere penger i kassen.

Selv flere såkalte seriøse bil pleie firma leverer ikke alltid hollogram frie biler, at de skal levere ripefritt kan en vell ikke altid forvente pga ripens dybde og resterende lakktykkelse osv men hollogramfritt bør / må de klare.

Så hvis du vill starte for deg selv bør du vell finne deg en nisje i markede som ønsker topp kvalitet på jobben og er villig til å betale litt ekstra for det, Så start i det små å la rykte spre seg.

De som bruker 1000kr sjappa er mest sansylig ikke intresert i topp resultat og passer sansynlig vis ikke optimalt på bilen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg blir litt oppgitt når jeg leser på siden deres.. F.eks:

"Full pakke"

# lakkrens

# polering av dørkarmer

# hardvoks kun på panser

# polering av frontrute med maskin

# polering av alle ruter

# polering av mørk lakkfarge

Altså, man får voks kun på panseret, og man får kun bilen polert hvis den har mørk farge :lol: Og rundt på siden har de kun bilder av flasker med "turtle wax original" og "armor all protectant wax". Er det dette de "polerer" med? :o:blink:

Og under vask:

# Lakkrens med høyttrykk

# Går over med svamp og såpe

Føler jeg blir litt trist :(

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo greit dette. Men det er vel en grunn til at de fleste har faste priser? Er vel lettere å få kunder hvis de vet hvor mye de må betale på forhånd vil jeg tro.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vet vel rimelig greit hvor lang tid det vil ta med en bil... hvis jeg kommer med f.eks en passat stv. 2000modell med en del swirls og vaskeriper og sier jeg vil ha den strøken vet du omtrent hvor lang tid det tar deg etter en liten inspeksjon... da vet du jo prisen... Se på www.polering.no , han opererer med fra-priser... dyktig fyr(han på kongsvinger iaf)...

Endret av rudilgr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være mulig å sette en "standard" pris med forbehold om bilens tilstand og størrelse. Da gjelder det bare å fnne ut ca hva du må tjene pr time og sette standardpris etter hvor mange timer du vanligvis bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur ikke "mannen i gata" er villig til og betale mange tusen for bilpleie. Trur nok løsningen er og tilby forskellige pakker. Avfetting, vask, enstegs polering og en enkel voks er nok en vinner kombo. De fleste ønsker ikke og sette bort bilen over flere dager. Lykke til. default_smile.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig må man jo ha flere alternativer :) De fleste vil nok nøye seg med en vask og 1 stegs polering, dette er jo relativt raskt å gjennomføre også. Alle får jo det de betaler for. Problemet er jo at ikke alt er like forutsigbart. Plutselig har du en bil med vanvittig myk lakk og da blir det plutselig 2-steg for å fjerne hologrammer. Eller motsatt, med hard lakk. Da må man plutselig på med grovere polish enn planlagt.

Men hva mener egentlig disse "bilpleie" firmaene med kjemisk lakkrens? Det er polering og så er det ekstra for "kjemisk lakkrens"? Hva slags polish er det egentlig de bruker?

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de mener kanskje polering som i typ ultrafina og ingenting annet?ikke vet jeg... men for "hvermansen" er polering noe helt annet enn for oss her inne som er litt gale :P hehe... Kjemisk lakkrens høres jo utrolig konge ut da, så det er sikkert en ordlyd som selger.... om du sier 2-stegs polering til hvermansen skjønner han ikke hva du legger i det antagelig... (ikke med kjemisk lakkrens, men han regner det som en prosess og polering som en prosess)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør nesten aldri gi noen pris før jeg har sett på bilen. Å ha et godt rykte blandt "bekjente" hjelper også veldig mye, og da slipper man også å få de jobbene du heller ikke vil ha.. (les: de kjappe 1-stegs jobbene). Tror det er veldig viktig å se på bilen sammen med "kunden" og avstemme forventninger og det du kan gjøre.. Hvis det er helt vilt med swirls og noen RDS'er så er det vanskelig å levere et bra resultat med bare et steg.

Tror også det er vanskelig å skulle sammenlikne en DETAILER jobb med det man får for 1500,- komplett bilpleie på hjørnet. Det er detaljene som teller og det må de som ønsker det beste til bilen sin, være villig til å betale for. Når det er sagt, så må vi alle starte en plass og da er det ikke hensiktsmessig å ta mer enn det jobben er "verdt." Etterhvert så jobber man også mye MYE mer effektivt og systematisk. Merker selv, hvis det er lenge siden jeg har tatt en bil, at jeg surrer litt i starten og bruker mer tid en "normalt:"

Angående priser så mener jeg at en pris på 5k for en full detail med en god voks ikke er upris - da har du noe igjen for timene du har lagt ned.

For kun en utvendig jobb så burde prisen ligge på fra 2500,- og oppover synest jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sammenlignbart nei. Et "bra resultat" er jo noe helt annet for oss enn for hvermannsen. De som ikke er kjent med skikkelig bilpleie og ikke vet hva verken swirls eller rds er og langt mindre et hologram vil jo se seg fornøyd hvis bilen har blitt litt blankere. Er nok dette disse sjappene gjør seg nytte av. Jeg har ikke noe problem med 1-stegs jobber for de som ikke vil betale for mer, men jeg vil ikke gjøre noen "halvveis" jobber heller.

de mener kanskje polering som i typ ultrafina og ingenting annet?ikke vet jeg... men for "hvermansen" er polering noe helt annet enn for oss her inne som er litt gale :P hehe... Kjemisk lakkrens høres jo utrolig konge ut da, så det er sikkert en ordlyd som selger.... om du sier 2-stegs polering til hvermansen skjønner han ikke hva du legger i det antagelig... (ikke med kjemisk lakkrens, men han regner det som en prosess og polering som en prosess)

Jeg mistenker at det er snakk om polering som ikke innebærer utgjevning av riper i heletatt. Noe ala GLARE f.eks, det inneholder jo ingen slipemidler men "kjemisk lakkrens" som renser og fyller riper. Det er nok eneste måten de greier å "polere" en bil på så kort tid uten å ødelegge lakken. Er nok noe helt annet enn det vi holder på med ja.

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvermansen skjønner seg ikke på bilpleie i det hele tatt som regel, bare den er skikkelig ren og litt blank har jeg inntrykk av at de fleste anser bilen som godt polert... Men når jeg da kommenterer riper og swirls begynner de ofte å våkne da jeg sier at "dette får jeg bort, og bilen blir ENDA finere å se på" :P men oftest så er det ett stegs+voks/sealer som blir utfallet allikevel... skjønner ikke hvorfor folk ikke vil ha best mulig resultat og betale litt mer for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når dere tenker 1-stegspolering, tenker dere da å fjerne så mye riper som man kan, uten å måtte gå over omigjen for å fjerne holgrammer?

Et triks kunne vært å hatt et panser der man har en del som bare er vasket, clayet og vokset, et som er 1-stegs og til slutt en "full korreksjon" :) Da viser man hva man faktisk kan få til

Endret av Ad|oS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når dere tenker 1-stegspolering, tenker dere da å fjerne så mye riper som man kan, uten å måtte gå over omigjen for å fjerne holgrammer?

Er iallefall det jeg mener med onestep... M82 er en fin onestep. gul 3M og om lakken ikke er veldig myk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved en link til en i nabolaget som driver Dr wax på Sandnes, han bruker swissvax hvis kunden ønsker, han tok bilen min før jeg havna her og det er første gang jeg ble fornøyd med en jobb som jeg ikke gjorde selv, Swissvax utvendig behandling var det jeg bestilte. Bilen min ble da behandlet med sheld, jeg snakka me han for en måned siden og den dyrest voksen han brukte nå var Mystery.

Det var og han som fikk meg til å gå for proffprodukter og å maskin polere selv, Har nemlig vært redd for maskin polering på bmw lakken da jeg følte at den fikk lett riper, så annen hvert år har jeg levert den inn til "proffe" folk for korigering, heldigvis fant jeg dette forumet i fjor sommer og da havna jeg på kjøret kan du si. :P

Link: http://www.drwax.as/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg ringte Forus bilpleiesenter (Stavanger) og spurte om di kunne få vekk noe som jeg da kalte for skjolder (hadde ikke så my peil.da ) men det er jo swirwls / kjørespor det er snakk om , de lovet meg at de kunne nesten få bort alt med et program de kaldte for lakk-konservering ,kosta ca 3000 tror jeg ,som var omfattene første gang men enklere de neste 2 år og da til under tusenlappen , altså et program over 3 år .

Etter første behandling ble jeg imponert ,synes at det så bra ut , det var fortsatt noe swirwls men bedre enn før , så kom året etterpå men da ble jeg skuffa , bilen så like "jævlig" ut som før de hadde den inne førstegang .

Et år til har gått og etter at en nabo tipset meg om dette forum har jeg fått meg roterende maskin , og etter litt hjelp av Ketil hos SC har jeg kjøpt litt div. produkter. Har fåreløpig kun testa på bagasje lokket men det ser veldig bra ut

Konklusjon:

skal det bli bra , gjør det selv :D

Endret av bjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...