Gå til innhold

Passat ca 04 mod


jkart

Recommended Posts

Da foreldrene mine reiste på ferie tenkte jeg at jeg skulle shine bilen deres litt. Det nermer seg jo jul :unsure:

Slik så bilen ut da jeg hentet den:

post-1034-1253217883,06_thumb.jpg

post-1034-1253217886,85_thumb.jpg

Startet med prickbort over hele bilen. Deretter skummlegging med sterk blandet Megs Nxt såpe med en Alto HT og medfølgende foamkanon (forbanna dritt). Så spyling med ht og deretter vask med to bøtter, mitt og Nxt sterk blandet. Tørk med nyinnkjøpt ss drying towel. Dette var en del bedre enn Megs sin watermagnet. Da var bilen klar for en runde med megs Quick-clay. Var overaskende lite dritt igjen på bilen men litt var det jo. Etter clay tok jeg en kjapp vask med skumlegging (eller noe sånt) og HT. Ingen bilder av denne prosessen.

Da var det bare å finne fram Biltema DA og megs step 1(Lakkrens). Slik så det ut:

post-1034-1253217892,27_thumb.jpg

post-1034-1253217894,78_thumb.jpg

post-1034-1253217896,58_thumb.jpg

Her har jeg også gått over med Scratch X 2.0:

post-1034-1253217908,22_thumb.jpg

Er en del riper igjen selv om det ikke synes på bildet.

Etter lakkrens gikk jeg over hele bilen med Scratch X 2.0 med Da maskinen. Fikk også tatt et 50/50 bilde:

Før:

post-1034-1253217898,94_thumb.jpg

En runde:

post-1034-1253217900,85_thumb.jpg

To runder:

post-1034-1253217902,77_thumb.jpg

Syns ikke det var så stor forskjell fra 1 til 2 runder med Scratch X 2.0, men litt var det. Har tidligere kun brukt Scratch X 2.0 for hånd og da syns jeg der var mer å hente ved gå over flere ganger. Muligens er det såpass effektivt med DA at det er stort sett nok med en runde.

Her var jeg vel litt optimistisk når jeg trodde jeg kunne fjerne denne ripen:

post-1034-1253217904,44_thumb.jpg

Vel vel. Ble ivertfall bedre enn det var.

post-1034-1253217906,07_thumb.jpg

Har en dunk med Sholl S03, men tør ikke bruke den før S40en kommer (Pirex, hvor blir den av!).

Her har jeg gått over med et lag med Cemical Guys EZ-Cream Glaze for hånd.

post-1034-1253217910,09_thumb.jpg

post-1034-1253217912,51_thumb.jpg

post-1034-1253217914,76_thumb.jpg

Deretter 2 lag med Cemical Guys Jetseal 109.

post-1034-1253217917,42_thumb.jpg

post-1034-1253217919,23_thumb.jpg

Tok tilslutt en runde med Autoglym vinyl og rubbercare på lister og sånt. Lot bilen stå inne til neste dag slik at Jetseal skulle få herde. Skal visst ikke være nødvendig men det skader ihvertfall ikke.

Før jeg leverte bilen helte jeg litt vann over panseret for å se resultatet. Ingen bilder av dette men bilen har ihvertfall vannskrekk så det holder.

For å oppsumere det hele med et dårlig mobilkamera (speilrefleksen var tom for batteri :( ).

Før:

post-1034-1253217883,06_thumb.jpg

post-1034-1253217890,25_thumb.jpg

Fremgangsmåte:

Avfettning (Prickbort)

Skumlegging (Nxt car wash sterk blandet)

HT spyling

Vask (nxt sterk blandet, mitt og to bøtter)

Tørk (SS Drying Towel)

Clay (megs quick-clay)

Skumlegging (Autoglym bodywork shampoo/conditioner (skummer ikke))

HT spyling

Lakkrens (megs step 1)

Ripefjerning (Scratch X 2.0)

Glaze (Cemical Guys EZ- Cream Glaze)

Forsegling (Jetseal 109 (2 lag))

Konklusjon:

Dette var første forsøk med Biltema maskinen. Skulle egentlig brukt Sholl produkter men Pirex var utsolgt for s40. Bilen måtte tas nå så derfor brukte jeg det jeg hadde. Har tidligere tatt en bil for hånd med megs 3 step + Scratch X 2.0 , og for å sammenligne syns jeg det var mye bedre med DA maskin. Fikk bedre resultat på kortere tid. Brukte medføgende pads til lakkrens og disse var helt ok. Brukte sonax orange pads til scratchX og disse var bedre enn biltema pads. Dette gir en kostnad på under 400,- for maskin og pads. Det er etter min mening mye for pengene. Kommer nok til å bruke Biltema maskinen med sholl og uberpads en stund fremover men det blir nok en flex tilslutt.

Kom gjerne med tilbakemeldinger og tips. Også tips til hvordan ta bedre bilder. Syns bildedokumentasjonen her er så dårlig at det er under tvil jeg poster denne jobben.

Endret av jkart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble knall resultat dette :thumbs:

Dette er et fint bevis på at du ikke trenger å låne på huset for å få bra resultater.

Du får glede deg til Scholl comboen, da blir det enda enklere og blankere :)

Fortsett med dette, og bildene syntes jeg ble meget bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Veldig bra dette her, bra å dokumentere at det kan oppnås bra resultater også med en DA maskin til 299,- :)

blir nok overasket når de kommer hjem tipper jeg,, fikk du lagt noe i hjulbuene da ? he he

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding.

Brukte ikke voks. Har bestilt Pete's 53, men den var også utsolgt.

Gleder meg til Sholl ja. Da skal BMW'en få en runde med pleie.

De ble fornøyde ja. Eneste minuset for dem er at de ikke kan kjøre bilen i vaskeautomaten lenger. Ja ja. får stikke innom og vaske den av og til da.

Ang. bildene syns jeg det ble ok når jeg leste gjennom posten etterpå. Får bla igjennom andre sine poster å se om jeg kan få noen idèer derfra. Øvelse gjør mester har jeg hørt.

Veldig bra dette her, bra å dokumentere at det kan oppnås bra resultater også med en DA maskin til 299,- :)

blir nok overasket når de kommer hjem tipper jeg,, fikk du lagt noe i hjulbuene da ? he he

Fikk ikke lagt noe i hjulbuene nei. Etter ca 2 dagers bruk av bilen er de fulle av kumøkk alikevel. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Ble veldig bra det her. Godt jobbet med bare håndprodukter :)

Jeg er selv imponert over ScratchX 2.0. Selv på hard Audi lakk fungerte den overraskende bra.

Utrolig den skalaen fra Meguiars. ScratchX er jo kun kjemisk så vidt jeg vet. Rart at den derfor har mer cut enn f.eks #83.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ScratchX er ikke kjemisk nei - den bryter ned den. Inneholder "micro-abrasives" - vet ikke om det er SMAT eller DAT

edit: inneholder SMAT (non-dimishing abrasives) gitt, som i f.eks 105/205

Endret av EssieK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ScratchX (1.0) er visstnok kun kjemisk.

ScratchX 2.0 versjonen (Klippet fra Meguiars.com):

The most effective way to safely remove fine scratches and swirls...Now by hand OR with a dual action polisher! Our new and improved ScratchX® 2.0 uses diminishing abrasive™ technology to safely and effectively remove fine scratches, swirls, and oxidation. As you work ScratchX 2.0 into the surface of your vehicle, the abrasives diminish and your paint surface is polished to reveal brilliant color and clarity. Clear coat safe, ScratchX 2.0 will not create new scratches and will not simply "cover" fine scratches as most conventional products do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da er vi enige da - jeg glemte å si at det gjaldt 2.0-versionen. Men der står det "... the abrasives diminish..." - Mike Philips svarte bekreftende i en post på MOL at SX 2.0 inneholdt den nye micro abrasives teknologien - han mente vel fortsatt DAT da tenker jeg (Mike svarer) My bad...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et utrolig bra resultat med tanke på lakkhardhet og produktene du har brukt! Well done :D

Før jeg leverte bilen helte jeg litt vann over panseret for å se resultatet. Ingen bilder av dette men bilen har ihvertfall vannskrekk så det holder.

Jeg håper (og regner med) at du lot forseglingen etterherde noen timer før du tok vannskrekk-testen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trivelig å se oppgraderingen i bilder, 50/50 bilder fenger alltid meg. Blir du misfornøyd med bildene så er det gull å ha power på speilrefleksen og flytte bilen litt rundt til du synes lyset faller riktig på bilen. Knipse i vei! :)

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et utrolig bra resultat med tanke på lakkhardhet og produktene du har brukt! Well done :D

Jeg håper (og regner med) at du lot forseglingen etterherde noen timer før du tok vannskrekk-testen ;)

Takker :) ScratchX 2.0 kommer nok til å ha en fast plass i hyllen en god stund fremover :thumbup:

Jepp, forseglingen fikk herde ca 15 timer. ;)

trivelig å se oppgraderingen i bilder, 50/50 bilder fenger alltid meg. Blir du misfornøyd med bildene så er det gull å ha power på speilrefleksen og flytte bilen litt rundt til du synes lyset faller riktig på bilen. Knipse i vei! :)

Takk for fototips. Dette skal prøves.

50/50 har alltid fenget meg også. Skal ta mer av dette ved senere anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fototips. Dette skal prøves.

50/50 har alltid fenget meg også. Skal ta mer av dette ved senere anledninger.

Bare hyggelig. Ett til enkelt tips: vær litt kritisk (eller kreativ!) med oppstilling av bil i forhold til omgivelsene. For eksempel reklameskilter, parkerte biler og kompiser som drikker øl er ikke så spennende speilbilder i den nypolerte lakken du fotograferer. Lykke til! :)

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...