Gå til innhold

Priming av skumpad


AudiRS2

Recommended Posts

Har sett flere plasser at folk primer skumpad med vann istede for polish i kryss med erter.

Fungerer det med vann? I tilfelle så sparer jo dette endel polish...

Kan man f-eks bruke en QD som CG SPEED WIPE SPRAY som priming. Denne gir vel noe bedre gli enn vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primer du med vann så vil du sørge for at f.eks. SMAT-produktene til Meguiars ikke blir så effektive som de skal. Hvis man derimot primer med polishen (ikke smører utover pad'en som smør på ei brødskive - men sørger for at produktet trenger ned og inn i porene til pad'en) så vil man oppnå bedre effektivitet til produktet (aka Kevin Brown metoden, som vha DA og 105/205 oppnår ganske utrolige resultater).

Har man først primet paden så behøver man ikke gjøre det så ofte igjen - det er kun på helt nye (ferske) pads og nyrensede pads man primer så grunding. Når man da polerer så trenger man ikke så mye produkt på selve paden heller.

Men jeg ser også at mange bruker en QD som primer (f.eks Final Inspection til Meg). Selv primer jeg paden i starten, har på noen smådærter med produkt underveis - renser jeg paden så blir det re-priming

Endret av EssieK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier rensede pad, så snakker vi om f.eks med padbørste ikke sant... Eller vask med zalo?

Eneste jeg synes er dumt er når man driver å leter etter riktig combo for den bilen man polerer så går det mye polish når man ikke er så erfaren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Er litt øvelse det der, så litt "sløsing" vil det bli ofre, normalt så primer en med enten en dusj QDer eller vann, men det er stort sett bare en dusj, ikke sause inn paden, nye pads og vaska pads er det ok å starte med litt mer produkt på første panelene, etterhvert som du jobber videre på bilen trenger du ikke å bruke så mye produkt på paden

etter bruk så er det ok å vaske padsene, under jobb så drar du over de med en børste (neglbørste) eller en mikrofiberklut mens du har maskinen i gang på lavt turtall

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt øvelse det der, så litt "sløsing" vil det bli ofre, normalt så primer en med enten en dusj QDer eller vann, men det er stort sett bare en dusj, ikke sause inn paden, nye pads og vaska pads er det ok å starte med litt mer produkt på første panelene, etterhvert som du jobber videre på bilen trenger du ikke å bruke så mye produkt på paden

etter bruk så er det ok å vaske padsene, under jobb så drar du over de med en børste (neglbørste) eller en mikrofiberklut mens du har maskinen i gang på lavt turtall

Så en dusj med CG SPEED WIPE SPRAY så slipper jeg å prime med polish. Jeg har en tendens til å bruke allt for mye polish. Så så jeg at de i england ofte bruker QD for priming, men måtte høre hva folk har for erfaring med akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
AndreasLie

Jeg bruker en liten dusj QD og en god runde med polish når jeg polerer. Dette funker veldig bra med Meg's M80, men når jeg prøvde min ny innkjøpte Menzerna Power Gloss Compound S34A så kjørte bare produktet seg fast og kladda noe veldig. Måtte virkelig jobbe for å få det av bilen. Fuktet litt undeveis med QD, men det førte til at det spruta masse. Kjørte ikke på så høyt turtall heller, ca 1700RPM. Dette var på både Scholl oransj og Meg's gul. Noen som har noe erfaring her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uten grunn at compounds har utrolig streng kvalitetskontroll på alt av innhold, og det er for å skal fungere optimalt, og cutte maks og gi maksimal glans.

Da syns jeg det er idiotisk å bruke f.eks qd som veldig ofte inneholder voks, og andre lubrikasjonsmidler..

Det samme også med vann, inneholder masse kalk og dritt.

Når man tar en ny pad, er det bare å ha på en liten dæsj ekstra med compound, så er den ferdig prima.. Er ikke stort verre enn det :)

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjellige meninger om hva man skal bruke. Gjør det som du føler er virker best. Finnes kun en måte i mine øyne.

Min kombo:

Helt ny pad skal fuktes med 6-7 spray med vann. Klem paden litt slik at det fordeler seg og evt. drypper ut.

Montèr puten sentrert og kjør puten på maks hastighet på maskinen til alt vann som kommer ut.

Dette resulterer i en myk pad som er klar for korrigering. Ellers, så mens du korrigerer, så spruter du på en liten runde med vann på paden av og til. Fungerer hver gang.

Dette gjelder pads fra LCC og COBRA.

Når det gjelder ull, så gjør jeg ingenting.

Edit:

+ Billig måte

+ Rask

+ Bedre å jobbe med

+ Ingen negativ effekt

Endret av NeDD

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjellige meninger om hva man skal bruke. Gjør det som du føler er virker best. Finnes kun en måte i mine øyne.

Min kombo:

Helt ny pad skal fuktes med 6-7 spray med vann. Klem paden litt slik at det fordeler seg og evt. drypper ut.

Montèr puten sentrert og kjør puten på maks hastighet på maskinen til alt vann som kommer ut.

Dette resulterer i en myk pad som er klar for korrigering. Ellers, så mens du korrigerer, så spruter du på en liten runde med vann på paden av og til. Fungerer hver gang.

Dette gjelder pads fra LCC og COBRA.

Når det gjelder ull, så gjør jeg ingenting.

Edit:

+ Billig måte

+ Rask

+ Bedre å jobbe med

+ Ingen negativ effekt

Denne skal prøves. Takker!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hvor mye polish bruker dere da?

Ta feks ett panser på en A3.

Er 4 striper på 10cm for mye der?

Del panseret inn i mye mindre områder, helst ikke så mye mer enn 40x40cm. Bruker ca. 3-4 "erter" med polish på paden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Med Meguiar's produkter skyller jeg paden i lunkent vann under springen før bruk og kjører den på maks hastighet for å få ut vannet. Da trenger en ikke prime paden med masse produkt. Særlig på pader med litt cut i seg liker jeg å få den myket opp litt slik, før den treffer lakken.

Andre bruker ekstra produkt første runden, og atter andre bruker en dæsj quick detailer på paden.

Endret av ØHN

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha en sprayflaske med vann og sprayer litt på paden før jeg har på et par dråper med polish. Så tar jeg et lite område på kanskje 30x30cm, deretter sprayer jeg på litt til og har på polsh igjen osv. Det blir som regel til at jeg vasker paden noen ganger i løpet av en jobb, så da vil den alltid ha litt fuktighet i seg. Ved "oljete" polish pleier jeg ikke å bruke vann i hele tatt. Men som nevnt her. Poler aldri hele paneler om gangen, del alt opp i små områder :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...