Gå til innhold

REVIEW: :Collinite 476s


kris1986

Recommended Posts

"The permanent auto wax" er noe som jeg har lest utallige steder, så jeg måtte jo se om det var tilfelle eller ikke. Etter jeg prøvde 845, som var en ren nytelse å ta av og på, samt den varer lenge, spesielt for å være en voks, type; "krem", skaffet jeg meg også 476s og 915. Collinite har laget voks siden 1936, og siden de holder på enda, så må det være mange fornøyde kunder som sprer gode ord om produktene, noe jeg kansje kommer til å gjøre NÅ :P

"Vi" som detailer andres biler, vi liker ofte en voks som påføres lett, samt fjernes lett. 476s er ikke så lett å fjerne som 915 og 845, men gjøres ting på RIKTIG MÅTE, da er det ikke noe problem å bruke voksen. Litt MG#16-style, "tynne, sa-jeg-tynne?-lag". Første lag fikk herde i kansje en halv time før neste lag gikk på, uten noe større problem. Synes du den er litt vanskelig å legge på, ja, da tar du en MF applicator som du tar en dasj QD/vann på. Neste lag, altså nr. 2 fikk herde frem til neste morgen, altså ca 8 timer i en garasje, hvor jeg tror det er tålig duggfritt. Så kom regnet...

Beading er noe helt unikt for denne. Jeg har selv prøvd 845 og mener den er overlegen i forhold til andre sine kremvokser, men denne leverer de peneste, tetteste og høyeste vannperlene jeg har sett "live". Vannperlene oppfører seg raskt ved forandring av hastigheter og ved vannspyling er det vanskelig å se hvor vannet blir av. Sheeter ikke like bra som 915 (tror jeg), men med bare HT spyling av bil, er det ikke noe problem med tørk. Men vannføring med av hageslange uten munnstykke blir nok bilen helt tørr. Om voksen er raskerer enn f.eks MG#16, som jeg også mener er en knallgod, vet jeg ikke, men for noen vannperler ([water]beads).

Mange lurer sikkert på det med utseende o.l, men jeg er en av de som mener at voks gir veldig lite av det faktiske utseendet, så jeg tror du ikke blir skuffet. 915 ville jeg heller gått for når det gjaldt utseende, men ikke feil å bruke denne eller. Test av 915 kommer nok det også. Er det slikt at du IKKE synes denne blir for wet, ja da er det jo bare å legge på det tredje laget med en voks som man liker bedre med henhold til utseendet. 915 er jo også en vinner her, den og ett par "dyrere" vokser var i test, og folk valgte mer eller mindre på "måfå". Men ikke noe mer spekulasjoner fra min side når det gjelder det.

Uansett, for de usle kronene den koster, så er den en veldig fin voks som varer lenge, forhåpentligvis, og oppfører seg eksemplarisk når det gjelder beading :blink:

Bilde:

DSC00952.jpg

Snutt: (NL på vinduer)

Håper på å få testet 915 snart også.. Kommentarer er "ja-takk :)

Mvh. Kristoffer

  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt 476 mye men har nå prøvd den og synes den er lett og jobbe med, er ikke så lenge siden jeg la den på en bi,l så holdbarhet er jeg ennå litt usikker på.

Synes nok også at 915 gir litt penere utseende og holdbarheten på den er god.

Er Swissvax tilhengere så jeg synes de er enklere og jobbe med og gir ett penere resultat, mer glans og glød mener jeg, men Collinite 476 og 915 er gode vokser helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

God info dette Kris, Collinite har fått mye skryt igjennom årene den, så blir moro å høre hva du syntes om holdbarhet på denne, tipper den klarer den god del måneder :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Bra test Kris! Men synes du denne var værre å fjerne enn 915 altså? har ikke prøvd denne selv, men synes virkelig 915 kan være tung å få av hvis du ikke fjerner den så og si med en gang den er lagt på, og lagt i veldig tynne lag. Synes MG#16 er lettere, og som du sier er 845 en drøm i forhold :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo veldig bra ut dette! :) Brukte du noe under voksen for å forberede lakken?

Prøvde 815 på en testspot for ei stund siden på min bil, og beading/sheeting var skikkelig slapp der..

Blir kanskje bedre med 2 lag?

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolut ingenting som ligger under. Bilen skal nok slipes helt ned når våren kommer, så gadd rett og slett ikke å ta en kjemisk rens på den, til og med clay ble ikke brukt ;) Hehe.. At jeg i det hele tatt rakk å legge på voks er jo ett under..

dette er 845, dog fersk.. La også to lag med denne som LSP på en gratis-jobb på en Jeep for to mnd siden, og den er like fin enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collinite voksene er helt syke og uten tvil de råeste paste-voksene mht holdbarhet, pris og beading. Utrolig drøye, skal legges libresse-T-Y-N-T. Jeg har alltid lagt dem på hele bilen (~15'C i garasjen) før jeg fjenet dem ca 30 min. uten problem. Heller ikke så viktig med prep. ift holdbarhet pga de heftige løsemidlene gjør at voksen biter seg fast i hva som helst. Collinite selv sier at det er unødvendig med lakkrens/polish på klarlakkerte biler, men anbefaler det for SS-lakk. Grunnen til at jeg har beveget meg bort i fra dem er at jeg ikke blir helt dus med den kraftige løsemiddellukten, den sitter liksom i kjeften i mange timer etterpå (som når en har malt med oljemaling). Hvis en vokser ute i friluft er vel ikke dette noe problem da ;)

En verdig konkurent er Lahega No1 Hardwax 35, den holder like lenge, er faktisk rimeligere, er minst like lett å legge, men har litt av samme uting mht løsemiddel smak/lukt. Den er desverre gått ut av sortimentet til Lahega (jeg mistenker for høyt løsemiddelinnhold), så de som tenker på å skaffe seg den bør gjøre det (Remitek/autoboss har den fremdeles). 476s/No1 35 holder glatt ett år på bilen til Ola & Kari. ;)

Edit: ser ut som forbrukerversjoen av Hardwax 35, Autorange HardWax (SealantWax i Sverige) holder seg på markedet (sikkert noe forskjell ift proff/forbruker lover/regler el.l).

Endret av madskh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener såklart 845! :)

På Jeepen så det jo dritbra ut Kris.. Skjønner ikke hva som kunne ha skjedd på min bil.. Hadde voks test på panseret med 8 vokser..

Kanskje jeg ikke lot den herde nok før jeg tok den av. Jaja, får bare prøve igjen en annen gang :)

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har 476s vært på bilen rundt 7 uker. Den har blitt vansket ofte med sterk såpe, t.o.m med green clean en gang eller to! Hvordan voksen er nå viser bilder og ett par "snutter"! Eneste jeg ikke er fornøyd med når det gjelder videoene jeg har lagt ut nå er at bilen er ikke helt ren så man får ikke helt ærlig beading. Er det skitt på bilen, da er blir jo perlene litt svekket, men uansett, man ser hva som er der :) Kommer til å kjøre testen hvertfall i noen måneder til, kansje helt til tidlig vår hvis den holder seg bra ;)

DSC01027.jpg

Blir artig å se hvordan voksen holder seg, er veldig fornøyd hittil hvertfall :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig bra ut! La på collinite 845 på panseret for noen uker siden. Den skal ha samme innholdet som 476S, men i lavere konsentrasjon. Den begynte å bli litt treg på sheetinga etter noen vasker selv om den beada greit. Skal teste 475, 915 og 845 side by side på panseret i vinter. "Alle" sier 476 varer lengst, men tester viste at 915 varer lengst.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som 476 klarer seg fint enda, kom akkurat inn døra etter å ha blitt imponert av beadingen til 915 på min bil, 4 uker siden jeg la på voks. (Og 3 uker siden den har blitt vasket...   :()

Jeg kjøpte et lite lager med collinite voks til å bruke på andres biler, men endte opp med å være så godt fornøyd at det endte opp på min bil også..   :D

Benytter også anledningen til å takke for at du gidder å ta deg til til å gjøre denne testen kris. 

Alltid gøy å se på holdbarheten til en voks i godt norsk ruskevær..   ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen, da var de kjøpt...lav dollarkurs er ikke det som er mest gunstig for detailerne... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...