Gå til innhold

Kongo saken


Bakk

Recommended Posts

danfuruvarp

Jeg lurer litt på hva folkets syn på saken i kongo er?

Personlig syns jeg retts systemet er korrupt og helt håpløst..

Jeg er helt enig med eg i den saken, de anklagene de kommer med er jo helt på viddene... men en ting jeg er litt usikker på er om de har drept den stakkars sjåføren eller ikke... vis de gjorde det hvorfor lot de da vitnene som er igjen leve?? og en annen ting er at vitnene har et økonomisk motiv for å si at de drepte han, for de har nemlig krevd erstatning de og, sammen med resten av afrika med utgangspunktet i den summen de kom opp med. Og jeg mener når vitnene har et økonomisk motiv liggende bakenfor så burde de ikke være vitner lenger....

For meg er det et eneste stort cirkus... og viser egentlig hvor langt bak de ligger andre nasjoner... (kongo altså)

2016 Mercedes C350e 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posta dette bildet på facebook for noen timer siden,

hehe saken i Kongo var alvorlig helt til de kom med det latterlige kravet om 3000 milliarder norske kroner + viste bilde av "sjefen" til de to nordmennene. Ro, ro til fiskeskjær..

Forstår ikke hvorfor de skal ha drept sjåføren som faktisk hjalp de. Og hvorfor de ikke skjøt de to andre? :blink: Jeg pleier ikke drepe de jeg får hjelp av hvertfall.

Blir spennende å se hva som skjer. Får håpe de kommer tilbake til Norge etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee
Mulundu hevdet at årsaken til at nordmennene kom på motorsykkel, og deretter leide bil for å komme seg tilbake, trolig var at de ønsket å stjele en okapi - «et dyr som Gud har gitt utelukkende til DR Kongo».

:D

...men såklart kjipt de skal få en slik elendig rettergang. Ingen tvil om hvordan det ender..

Vertfall når du ser på hvordan vi nordmenn behandler folk, som ikke er norsk og ikke er velkomne her i det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke at hvis de er så sikre på at de to drepte dem hva med bevis og hva med likene?

Som de påstod tidligere i saken at sjåføren ble skutt med hagle på kloss hold. det skal være rimelig enkelt og så på et objekt (feks et hode) om det er skutt på med hagle fra kloss hold eller ikke.

Synes egentlig at hele greia er latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med eg i den saken, de anklagene de kommer med er jo helt på viddene... men en ting jeg er litt usikker på er om de har drept den stakkars sjåføren eller ikke... vis de gjorde det hvorfor lot de da vitnene som er igjen leve?? og en annen ting er at vitnene har et økonomisk motiv for å si at de drepte han, for de har nemlig krevd erstatning de og, sammen med resten av afrika med utgangspunktet i den summen de kom opp med. Og jeg mener når vitnene har et økonomisk motiv liggende bakenfor så burde de ikke være vitner lenger....

For meg er det et eneste stort cirkus... og viser egentlig hvor langt bak de ligger andre nasjoner... (kongo altså)

Det som også er litt moro at det som før var vitner er omgjort til informanter.

Et vitne må avlegge sannhets ed. det må ikke en informant..

som en klok dame sa: PER DU LYVER!

Men som det ble meldt om tidligere i dag 5 dødstraffer hver.

Hvordan skal de klare det egentlig?

eneste jeg kan tenke meg må vel bli en film jeg så som 5åring der en person ble dømt til 14 dødstraffer eller noe sånt og alle ble simmulert via pc eller noe sånt og smerten ble "ført inn" i kroppen hans via diverse ting.

Men derimot tviler jeg på at kongo har råd til dette med mindre Norge betaler erstatningskravet på 3000milliarder så lykke til med den.

Endret av Bakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å ta saken seriøst etter "kravet" på 3000 milliarder kroner. Og det ble ikke bedre når jeg leste at han som eier bilen og leide den til Moland krever 6.5 millioner pluss en ny motor, og nei det var ikke noe Lamborghini LM002 med 40 lag SV Divine :P

Mye bra lesestoff her: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1139149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så mange aspekter her i saken. Og med det enorme fokuset på erstatning, så er det ikke noe tvil at det hele er en farse for å gjøre utpressing av penger. Er ikke noe fokus på om de to har drept eller ikke. De kan ha gjort det, men, hvorfor skulle de gjøre det mot en som hjelper dem, og hvorfor ble ikke de 2 såkalte vitnene også knertet i samme slengen?

- Saken er uten motiv

- Det er ingen bevis på at de har gjort noe galt, det er bare vill fantasi fra anklagerne

- De anklagede har ingen rettsikkerhet. De er blitt forhåndsdømt.

- Hva baserer de såkalte erstatningssummene seg på?

Så, hele saken er latterlig.

Konklusjonen er at Kongo har virkelig bæsja på leggen her. Og det bør virkelig få konsekvenser for dem, slik at de lærer seg folkeskikk.

Registrerer at Norge hvert år gir mye bistand til dette landet. De burde få med seg andre land, stoppe bistand, import av varer fra Kongo osv. Så får pipa ei annen låt. Og... Kongo er ikke det eneste landet som får mye bistand. Når skal de klovnene i Norges regjering skjønne at det ikke er vår oppgave å frelse verden fra fattigdom? Vi har bare 4.5 millioner mennesker, og jeg godtar rett og slett ikke at mine skattepenger skal bli sendt ut av landegrensene, når man heller bør feie for egen dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele saken viser jo hvor mye du er verdt for Norge! hadde detta vært en kjent kar eller en politiker i AKKURAT samme situasjon og detta hadde skjedd. Så hadde UD fått fart på ræva. Saken har mye rare "beviser" og landet er jo mer korrupt enn noe man har sett på film liksom. Hvis dette ER "proffesjonelle" soldater som Kongo skal ha det til virker det veldig rart at gutta skyter sjåføren og lar disse "såkalte" vitnene bare løpe. Jeg syns UD burde få et rævspark, sende ned et hercules fly med MJK evt HJK,kjørt og henta gutta og kjørt de tilbake til flyet og flydd til Norge fort som F***. Hva i all verden har Kongo på Norge egnetlig? vi kan bare si "slipp kara fri ellers blir det ikke mer "bistand" til deres allerede rike og altfor korrupte ledere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo si at disse selvfølgelig aldri burde rota seg inn i Kongo i det hele tatt, men når de først har gjort det bør Norge hjelpe de ut så snart som mulig. Ingen rettsikkerhet i det landet.

Dersom de blir dømt, burde vi bombe hele kongo og overta det som ferieparadis om vinteren :P

Regner med at de fleste sjønner at det var en spøk :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wreckmaster

Synes folk her inne desverre virker litt forutinntatte når det kommer til denne saken. Jeg er helt enig i at systemet i Kongo er mildt sagt merkelig sett med norske øyne, men vi må ikke glemme at dette systemet baserer seg på et innarbeidet system gjennom flere hundre år med koloni styre av Nederland / Belgia. Er også enig i at kravet på XXXXX antall miliarder er helt på bærtur ,men det sier jo også presidenten i Kongo. Han sa at et slikt krav er helt uaktuellt. En annen ting er: Hva gjorde de i Kongo? Ingen drar til Kongo på ferie! Hvorfor hadde de våpen, militær ID kort osv...... Det er også en kjent sak at disse gutta driver SIG Uganda og har vært leiesoldater bl.a i Adenbukta osv..... Hvorfor gliser de på bilde hvor de vasker blod av bilsete? Jeg dømmer ingen, det er det dommeren i Kongo som skal gjøre. Jeg bare setter spørsmålstegn! Men jeg er helt sikker på at de ikke var der på ferie.... Hvis de blir funnet skyldig, så har Norge ingen verdens rett til og gjøre noe med det. Kongo er en suveren stat som vi må repektere lovene og reglene til selv om de ikke er nødvendigvis de samme som i Norge. Når kongolesere gjør noe galt i Norge forventer vi at de dømmes i henhold til norsk lov og regelverk. Det samme gjelder selvfølgelig for nordmenn i Kongo. At de evt blir dømt til døden er ikke ensbetydende med henretting, for det har ikke blitt henrettet folk i Kongo som følge av dom de siste 10 årene! Kongo dømmer til dødstraff men praktiserer ikke! Det er veldig mange land hvor du kan bli dømt til x antall ganger livstid eller x antall ganger dødsdom( USA osv). Norge har ikke bistandsavtale med kongolesiske myndigheter, og kan derfor ikke kutte på bistandsmidler som sanksjonsmidler. Norske midler som havner i Kongo går via humanitære organisasjoner, FN osv....Hvorfor skal vi straffe en uskyldig tredjepart ved og kutte bistandsmidler til disse? I tilegg vil det føre til bråk med FN pga vår internasjonale forpliktelser( hørte jeg en statsviter si på radio her om dagen). Det Norge kan gjøre er og utøve politsk press for og få garanti for at en evt dødstraff ikke blir effektuert, vi kan også sørge for og legge til rette for best mulige soningsforhold som er mulig etter forholdene der nede. Vi kan også gå i forhandlinger om en evt utlevering på sikt( de må da evt sone i Norge).

En siste ting er at jeg synes norske medier er utrolig unyanserte i denne saken. Hadde dette gjeldt Kongolesere i Norge så hadde alle påstander gått i favør av staten ikke de tiltalte.

Jaja da fikk jeg sagt midt om denne saken også....hehe...

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en epost til sjefene i Kongo - si at "we need your help to extract 3.000.000.000 NOK from a bank account, you will keep 100.000.000 as part of the transaction. All you need is fax us your details - social security number, bank account number, next of kin and a phone number we can reach you at...."

Vent litt... var et annet land det ja.... men kanskje det fungerer?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Norge bør betale hver eneste krone Kongo vil ha i erstatning...så kan vi lene oss tilbake og se på kaoset :)

Da hadde Norge måtte ta opp lån, for så mye penger har vi ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...