Gå til innhold

Fortsette Ditec behandling?


tsk

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt ny bil som er Ditec-behandlet. Bilen er registrert 1. gang 21.11.2007 og ble Ditec-behandlet i mai 2008 (førstegangs lakkonservering). Nå er tiden inne for etterbehandling (12-18mnd), men jeg lurer litt på om jeg heller bruke kronene på gode bilpleiemidler og gjøre jobben selv. Her er det sikkert noen som har sterke meninger? Etterbehandlingen koster rundt 1800 tror jeg og må gjøres hver 12-18 mnd. Man får jo en del gode bilpleiemidler til den prisen?

Bør jeg kutte ut Ditec og heller polere selv? Kan jeg etterpolere en bil som er Ditec-behandlet eller vil det ødelegge behandlingen? Trenger noen gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditec er etter min mening BMW (ikke bilen)......Big Money Wasted. Ta en skikkelig wipedown på bilen, å kjøp egne produkter å gjør det selv.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Enig der, men så er vi en en noe spesiell situasjon her inne også ;) er nok mer selvgjort er velgjort her.... men er du overhode ikke opptatt av polering så er nok sikkert ditec ok også, her er det som med så mye annet også handa som gjør jobben som gir deg resultatet, ikke nødvendigvis produktene.

Personlig er jeg ikke noe opptatt av ting som feks ditec, tefcar osv, så fremt du får renset lakken skikkelig og lar sealeren herde det den skal så holder "gjør det selv" også lenge.

Så jeg hadde nok droppa hele ditecen, kjøpt noen gode produkter (feks Duragloss el Meguiars DC serien om du jobber for hånd) og satt av noen timer en lørdag eller søndag for jobben. Polering er ikke så mye jobb lenger som mange husker at det var i "gamle" dager, nå er det meste lett å legge på og lett å fjerne igjen, bare du husker mikrofiberkluter til bil så er mye gjort, poleringsull/duker kan du brenne i ovnen ;) de funker dårlig...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne behandlinger som Ditec er egentlig greit for de fleste da de verken har interesse for bilpleie eller gidder ta seg tid til å gjøre jobben 100%. Jeg ville droppa Ditec behandlinga og kjøpt meg noen kvalitetsprodukter samt endel microfiber. Å polere bil er noe du kommer til å elske etterhvert. Kanskje ikke første gangen, men etterhvert som du får teken på det, ser resultater, bruker mindre tid så blir man mer avhengig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der, men så er vi en en noe spesiell situasjon her inne også ;) er nok mer selvgjort er velgjort her.... men er du overhode ikke opptatt av polering så er nok sikkert ditec ok også, her er det som med så mye annet også handa som gjør jobben som gir deg resultatet, ikke nødvendigvis produktene.

Personlig er jeg ikke noe opptatt av ting som feks ditec, tefcar osv, så fremt du får renset lakken skikkelig og lar sealeren herde det den skal så holder "gjør det selv" også lenge.

Så jeg hadde nok droppa hele ditecen, kjøpt noen gode produkter (feks Duragloss el Meguiars DC serien om du jobber for hånd) og satt av noen timer en lørdag eller søndag for jobben. Polering er ikke så mye jobb lenger som mange husker at det var i "gamle" dager, nå er det meste lett å legge på og lett å fjerne igjen, bare du husker mikrofiberkluter til bil så er mye gjort, poleringsull/duker kan du brenne i ovnen ;) de funker dårlig...

Her var det mange kloke ord fra truhaa!

Har vært i samme situasjon selv og angrer ikke en dag på at jeg avsluttet Ditec behandlingen :D

Kontaktet selv Ditec sentralt da jeg skulle avslutte behandlingen om det var noe spesielt som måtte gjøres for og evt legge noe annet over behandlingen. Fikk da til svar at den kunne poleres umiddelbart siden ditecbehandlingen gjør lakken konservert. Betyr jo egentlig bare at den er "bevart", noe som vi inne her i høyeste grad holder på med ;) . Mange tror at ditec gjør lakken forseglet, dette er ikke riktig! Av den grunn er det ikke noe hokus pokus og avslutte og forsøke noe annet. Fremgangsmetoden er som ellers: clay,rens,poler og beskytt.

Du kan jo sjekke ut denne tråden som burde være midt i blinken for deg, http://www.detailersclub.no/forum/topic/3064-07-opel-vectra-opc-line/page__p__63638__fromsearch__1&#entry63638

Selvgjort er velgjort!

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i samme situasjon selv og angrer ikke en dag på at jeg avsluttet Ditec behandlingen :D

X2. Ikke noe problem å avslutte behandlingen. Gjorde det selv med Audien vår. Go for it ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X2. Ikke noe problem å avslutte behandlingen. Gjorde det selv med Audien vår. Go for it ! ;)

Men er det ikke et poeng for 2. gangsverdien å fortsette behandlingen? Kan ikke komplett Ditec-behandling brukes som salgsargument? For mange vil det vel være en slags sikkerhet for at lakken er tatt godt vare på?

Er helt enig med dere med at gode produkter og egeninnsats fører til et bedre resultat, men for en kjøper kan det jo kanskje være viktigere med Ditec-behandling?

Kanskje jeg bør gjøre begge deler? Så vidt jeg skjønner kan jeg fint bruke vanlige produkter (Maguiers/Swiss ol) så lenge disse ikke inneholder slipemidler? Har dere noen anbefalte produkter som kan brukes etter Ditec-behandlingen?

Tidligere (på de forrige bilene) brukte jeg original TW (den grønne boksen med original paste). Deretter byttet jeg til brukt Autoglym Super Resin Polish og Autoglym wax (huser ikke hva den het - kunne det være High Glass Wax?), men synes faktisk at Autoglym holder kortere enn den gamle TW.

Forslag? Er ikke redd for arbeidet, så lenge det holder ei stund. Synes noen av produktene er mer "show-car" produkter som ikke holder så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke et poeng for 2. gangsverdien å fortsette behandlingen? Kan ikke komplett Ditec-behandling brukes som salgsargument? For mange vil det vel være en slags sikkerhet for at lakken er tatt godt vare på?

Er helt enig med dere med at gode produkter og egeninnsats fører til et bedre resultat, men for en kjøper kan det jo kanskje være viktigere med Ditec-behandling?

Kanskje jeg bør gjøre begge deler? Så vidt jeg skjønner kan jeg fint bruke vanlige produkter (Maguiers/Swiss ol) så lenge disse ikke inneholder slipemidler? Har dere noen anbefalte produkter som kan brukes etter Ditec-behandlingen?

Tidligere (på de forrige bilene) brukte jeg original TW (den grønne boksen med original paste). Deretter byttet jeg til brukt Autoglym Super Resin Polish og Autoglym wax (huser ikke hva den het - kunne det være High Glass Wax?), men synes faktisk at Autoglym holder kortere enn den gamle TW.

Forslag? Er ikke redd for arbeidet, så lenge det holder ei stund. Synes noen av produktene er mer "show-car" produkter som ikke holder så lenge...

En bil som er tatt vare på har nok høyere 2.håndsverdi enn en "Ditec-bil," det er faktisk ganske mange kjøpere som styrer unna biler med Ditec-merke (meg selv inkludert)

Autoglym-kombinasjonen din holder nok ikke lengre enn den gamle TW'n nei, hadde du brukt Autoglym EGP (Extra Gloss Protection) hadde du nok fått litt bedre holdbarhet men fremdeles ikke spesielt bra fordi det ikke er lett å få noe til å hefte godt på SRP.

Liker du å "pusle litt" med bilen; dropp Ditec. Synes du bilvask og polering er en pest og en plage; fortsett med behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sikkert skjønner etter å lest her kjenner ikke mange til Ditec behandlingen. Jeg har hatt flere biler med Ditec og brukt det som et salgsargument. Har enda tilgode å treffe potensielle kjøpere som vet hva Ditec er. Ditec behøver ikke å bety at bilen har blitt tatt godt vare på. Føler man at man ikke har tid med polering og voksing, kan man godt fortsette med Ditec. Men skal du ha en pen Ditec bil, må den vaskes som anbefalt i guidene her på forumet. Man kan ikke slurve med det uansett behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sikkert skjønner etter å lest her kjenner ikke mange til Ditec behandlingen. Jeg har hatt flere biler med Ditec og brukt det som et salgsargument. Har enda tilgode å treffe potensielle kjøpere som vet hva Ditec er. Ditec behøver ikke å bety at bilen har blitt tatt godt vare på. Føler man at man ikke har tid med polering og voksing, kan man godt fortsette med Ditec. Men skal du ha en pen Ditec bil, må den vaskes som anbefalt i guidene her på forumet. Man kan ikke slurve med det uansett behandling.

Altså ENTEN Ditec eller full innsats med egen prosedyre. Tenkte at Ditec kunne være greit i bunnen for å slippe rub/polish (altså f.eks gå rett på Swissvax Cleaner Fluid/Swissvax Blau-Weiss voks). Vask må jo tas grundig uansett. Mulig dette ikke var noen god idè....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

God ide? ditec eller gjøre det selv? :)

Som de nevner over her også er vel det at bilen "Øker" verdien med Ditec noe ymse, om du har ditec på bilen og kjører den i maskinvask med børster fra dag en hjelper ikke ditec noe spess det heller, da har du vaskeriper all mass uansett ;)

Det som ofte er "problemet" med eget bilhold er vel at du har snuta di såpass nær lakken at du ser alt av bøss og smuss som er der, og jo mer du roter med dette jo mer finner du, og jo mer inntulla i bilholdet blir du... det er sterkt vanedannende, men det gir deg mye igjen også, å tenke kost er vel noe alle gjør i starten, men etterhvert så ser du ikke så mye på hva ting koster lengere men heller hva de gir deg og bilen din, at kona murrer inne plastrer du pent opp med å spandere en Foma rensemaskin på henne som kan brukes på tepper, sofaer, senger og hostibilenhost....

Jeg kan ikke annet en å anbefale deg å kjøpe feks Duragloss 101, tester du den og syntes det var noe skval, sender du bilen til Ditec, likte du det så knekk VISAen eller kast deg uti det og bruk dager og uker med å tråle scandicshine, swissvax, autobahn, godkjemi mfl etter neste godbit...

Bil er en lidenskap ikke bare et transportmiddel ;)

og velkommen hit også......

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er vel bare å sette igang. Som dere ser er jeg ny her inne, men gleder meg til noen timer med stell av bil.

Hvorfor brukes det andre produkter på felgene? De er jo lakkert de også? Ville trodd at vanlig behandling med samme polish/voks som for bilen forøvrig var tilstrekkelig, men ser at det lages en rekke spesialprodukter for voks av felger?

Vask er en annen ting. Der har jeg erfart at man trenger spesielle produkt som tar bremsestøvet. Var det 21 "ett-eller-annet" den het mon tro? Var ihverfall en rød gel som var nøytral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en tråd på detailingbliss.com (skal se om jeg får hanket frem linken...) om en kar som testet "special wax" for felg mot vanlig voks - resultatet ble hipp som happ (i den testen i hvertfall). Så lenge man har et ekstra lag med beskyttelse så blir det lettere å få av bremsestøv etc (som på min Toyota Verso er i helt sjuke mengder).

P21S er en nøytral gel som skal være bra for å ta felger/dekk. Bilberry også. Selv bruker jeg Bilt Hamber Surfex HD blandet 1:5 til felg/dekk, evt 1:10 (omtrent) hvis felgene har fått seg en runde med voks tidligere. Så spyles det av. Som regel er det best å bruke en felgbørste også - både for å komme til vanskelige steder, samt for å sørge for at P21S / Bilberry / Surfex får tatt skikkelig tak i all skiten på felgene.

Jeg bruker også en mitt på felgene (og bare felgene...) ved vask

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felger er lakkert med pulverlakk, og denne tåler heldigvis ganske mye mer enn vanlig lakk. Jeg skal tvile på at alle felg-LSP'er er veldig forskjellige fra vanlige LSP'er, men noen er det nok store forskjeller på. Jeg vet at NanoLotus måtte lage egen oppskrift på felgforseglingen sin både for å få den til å feste til klarlakken, samt tåle mer temperatursvigninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil som er tatt vare på har nok høyere 2.håndsverdi enn en "Ditec-bil," det er faktisk ganske mange kjøpere som styrer unna biler med Ditec-merke (meg selv inkludert)

Autoglym-kombinasjonen din holder nok ikke lengre enn den gamle TW'n nei, hadde du brukt Autoglym EGP (Extra Gloss Protection) hadde du nok fått litt bedre holdbarhet men fremdeles ikke spesielt bra fordi det ikke er lett å få noe til å hefte godt på SRP.

Liker du å "pusle litt" med bilen; dropp Ditec. Synes du bilvask og polering er en pest og en plage; fortsett med behandlingen.

Var nede i bode og sjekket hva jeg brukte: først SRP så EGP, men synes altså ikke det holder like lenge som den gamle originale TW. Har derfor blitt litt skeptisk til alle disse spesialproduktene, men hvis dere mener disse er bedre enn original TW så skal jeg gi det et forsøk. Har litt lyst til å prøve Swiss Cleander Fluid og Blau Weiss voks. Noen som har erfaringer med den komboen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Swissvax er knallsaker det, knall utseende :) holdbarheten er bra også den, ikke helt på høyde med en sealer ala jetseal, duragloss el meguiars mg21 men det holder faktisk lengere en mange tror, viktig å bruke cleaner fluiden, det hjelper på heft det også...

SRP og EGP skal holde ok lenge det, fikk EGP herde skikkelig etter at den var fjernet? dvs ikke vann, dugg, fingre, frost etc på bilen de neste 12-24 timene etter den var fjernet...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swissvax er knallsaker det, knall utseende :) holdbarheten er bra også den, ikke helt på høyde med en sealer ala jetseal, duragloss el meguiars mg21 men det holder faktisk lengere en mange tror, viktig å bruke cleaner fluiden, det hjelper på heft det også...

SRP og EGP skal holde ok lenge det, fikk EGP herde skikkelig etter at den var fjernet? dvs ikke vann, dugg, fingre, frost etc på bilen de neste 12-24 timene etter den var fjernet...

Hvor lenge den fikk herde husker jeg ikke helt. Som dere skjønner er jeg litt fersk på dette med Detailing.... Visste ikke at det var noe som het detailing engang - trodde det het bilpleie jeg :blink:

Sliter nå rett og slett med å bestemme meg for et fornuftig produktutvalg. Liker egentlig å bruke produkter fra en og samme leverandør, men skjønner at det kan være lurt å plukke litt fra forskjellige. Synes disse 3M produktene virker greie? En flaske pr pad med fargekoding og greier, men hadde egentlig tenkt på Swissvax.

Jeg har ingen ambisjoner om å polere mer enn 1-2 ganger pr år og er mer opptatt av at poleringen holder lenge enn at det skal være superenkelt å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

3M er bra saker det, lett å skjønne også, det som er av interesse fra 3M er korrigerings polishene deres, dvs de som er til maskinbruk og til å fjerne riper og swirls etc..

Swissvax er det ikke noe problem å holde seg til ;) veldig avhengihetsskapende saker det... Ellers er det mye annet som GritGuars bøtte, Mothers ull mitt, Duragloss 901 såpe, cobra guzzler tørkehåndkler mm

Detailere er hakket over bilpleiere mht pirk, en detailer er ofte en som gjør jobben på "sine" premisser og ikke har noe tidspress, en detailer er vel passe "kokko" mht det han gjør og lkan finne på å demontere pedaler eller griller, fjerne dekk og felger osv for å få det så rent og pent som det er mulig å få det :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...