Gå til innhold

Forhindre søl av produkt.


Hue

Recommended Posts

Jeg lurte bare på om dere har noen nybegyyner tips til hvordan en kan forhindre det jeg klarte tidligere i uken, jeg gikk da over noen få plasser på bilen for å teste de nyankommede sakende.

Det er snakk om en DA(Das-6) med Meguiars 2.0 pad´s, samt produkter som Ultimate Compound, #83 og #80 (hvis det har noe å si)

Etter at jeg var ferdig var hele siden på bilen full av små hvite prikker fra produkter og de hadde ligget på en stund før jeg fikk tatt de, og da satt de som heia og har veldig lite lyst til å gjøre dette hver gang jeg skal teste litt.

Brukte 50-50 med Teknisk sprit og vann for å få det lettere bort, som jeg også bruker til wipedown.

Så et lite spørsmål til, når en har lagt produkt på padén og kjørt over et lite område, legger en da på mer produkt eller fukter man pad´en litt med sparyflaske med vann i??

Eller er det da det begynner å sprute produkt?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et lite spørsmål til, når en har lagt produkt på padén og kjørt over et lite område, legger en da på mer produkt eller fukter man pad´en litt med sparyflaske med vann i??

Eller er det da det begynner å sprute produkt?:P

man tar på produkt og gjør seg ferdig med det området man arbeider på, og tørker av etterpå..

så tar man på mer produkt og jobber ett annet sted eller kjører over en gang til avhenging av ønsket resultat..

men skulle alt tørke ut kan man bruke en Quick Detailer eller vann som du sier:)

håper dette hjalp.

edit:

det lønner seg alltid å ha en fuktig pad når man holder på.. ikke våt, men fuktig.

jeg har kun brukt roterende, men regner med det er det samme på DA

Endret av posan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, mulig det er bare jeg som tok litt mye vann på da, for det det var slike dråpeformede produktrester bortover siden på bilen (der jeg ikke hadde arbeidet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Nå har ikke jeg testet DA maskin enda, men om det er mulig å "hente" opp produkt på panelet når du går i gang med å polere, så blir det som regel mye mindre søl av det. Funker i alle fall veldig bra med roterende. Altså legger litt produkt på panelet og kjører med lav hastighet over med padden bøyd litt opp der du går over produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nå har jeg bare lagt et en X på pad´en eller en O og deretter lagt pad´en nerdpå panelet og laget ca 3-4 avtrykk bortover for deretter gå over på veldig lav hastighet og fordelt produktet før jeg kjører opp hastigheten, så det blir kanskje noe av det samme? men er vel verdt et forsøk siden det var en voldsom jobb å fjerne prikkene rundt over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker noen få ertestore "kladder" med produkt på paden, eller henter det opp fra panelet, og det er ikke store problemet med sprut, men noe sprut blir det uansett med roterende, og hva gjør folket.. ? Tar dere ett felt på ca 40x40cm, tørker av det aktuelle feltet, går videre uten å tørke av "hele bilen" mellom hvert felt, og tar en skikkelig vask på hele bilen til slutt?, Eller tørkes alt av søl vekk mellom hvert felt??? For uansett hva jeg gjør iallefall så kommer det små prikker med søl over hele bilen!! :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

edit:

det lønner seg alltid å ha en fuktig pad når man holder på.. ikke våt, men fuktig.

jeg har kun brukt roterende, men regner med det er det samme på DA

Med DA er ikke dette så veldig nøye. Er nesten bedre å ikke prime pad'en. Jeg gjør det aldri med DA. Grunnen til at jeg primer veldig lett på "nye" pads med roterende, er for å ikke få for høy varmeutvikling innledningsvis og for å unngå kjørespor som du kan få med tørr pad og roterende. Dette skal godt gjøres å få til med en DA. Vann på pad med DA synest jeg spruter mye mer en om du ikke gjør det.

Nå har ikke jeg testet DA maskin enda, men om det er mulig å "hente" opp produkt på panelet når du går i gang med å polere, så blir det som regel mye mindre søl av det. Funker i alle fall veldig bra med roterende. Altså legger litt produkt på panelet og kjører med lav hastighet over med padden bøyd litt opp der du går over produktet.

Det har jeg prøvd noen ganger, og det er ikke alltid like lett med DA, som det er med roterende. Det kan fungere på "tykke" polisher som eks S03, men blir det noe tynnere, ja så står spruten som regel. Men, det er ikke noe poeng da den 10-15cm stripen vil uansett kun havne på nesten samme punkt på pad'en da den roterer veldig lite på et så kort området med litt press på. Nå er du ikke like avhengig av å få produktene jevnt fordelt på en DA pad i samme grad som roterende heller.

Til nå har jeg bare lagt et en X på pad´en eller en O og deretter lagt pad´en nerdpå panelet og laget ca 3-4 avtrykk bortover for deretter gå over på veldig lav hastighet og fordelt produktet før jeg kjører opp hastigheten, så det blir kanskje noe av det samme? men er vel verdt et forsøk siden det var en voldsom jobb å fjerne prikkene rundt over alt.

Måten du beskriver over fungerer som regel veldig bra. Noe du kan gjøre når du starter med "ny" pad er å lage X'en din, sette maskinen ned på panelet, starte på 2 og ikke bevege deg utover pad størrelsen i noen sekunder før du dekker området du skal jobbe på. Det pleier å fungere. En annen fin måte å få ut produkt med DA er å ta tak i bakplata(for å forhindre at den bare snurrer) og gni pruduktet ut mens maskinen er avslått.. Ellers, start på lav hastighet 1/2 med litt trykk og fordel før du vrir opp på 4/5/6.

På f.eks panser synes jeg det er enklest å dandere med litt MF nederst i ruta og over vindusviskerne, slik som på bildet. Da slipper du å få polish i innsug. Det er nesten værste plassen å måtte tørke det vekk.

18maskering.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt hjelp nå.! ble ferdig med 1-stegs idag, så dro jeg vekk et par timer. Da jeg kom igjen så vasket jeg hele bilen med orange prewash/snowfoam-combo, gikk over med mitt(polish-spruten på vindu og plast gikk av lett, men ikke på lakkerte flater), så skulle jeg ta IPA-wipedown, men Prikkene på lakken sitter jo som F@en! Hvorfor og hva skal gjøres?? :unsure: Har ikke opplevd dette før, (s17 ble brukt hvis det har noe å si :) )

Endret av Lexis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prikkene på lakken sitter jo som F@en! Hvorfor og hva skal gjøres??

Gnikk hardere, eller bruk en litt fuktig watermagnet på de inntørkede flekkene.

Ellers så kan du bruke en myk pad + litt produkt på roterende/DA og kjøre over dette området. Da skal de forsvinne.

For glass? Glass cleaner..

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel lettere å fjerne cast-off fra et behandlet panel enn et som ikke er, siden det er lite vits å kjøre over med clay på et behandlet panel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel lettere å fjerne cast-off fra et behandlet panel enn et som ikke er, siden det er lite vits å kjøre over med clay på et behandlet panel?

Vanligvis skal det være lett å fjerne sprut fra behandlet panel, men i dette tilfellet hadde de festa seg helt villt :wacko:, av den grunn prøvde jeg clay, og da gikk det bort med en gang :fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...