Gå til innhold

1-2-3-4 stegs jobb - trenger hjelp


S-Stian

Recommended Posts

Heisann,

Blir fort litt nysgjerrig når dere nevner 2-steg osv..

forstår at 1-steg er en kombo som vil fjerne noen swirls og få opp glansen.

Men hvordan blir det med steg'ene videre? hvordan kan det beskrives?

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Hvor mange stegs jobb vil si hvor mange ganger du går over bilen. Altså en 1 stegs jobb bruker du en medium polish som kan fjærne en del swirls samt få opp glans, men som ikke kan være for grov til å kunne lage kjørespor. En to-stegs jobb kan du gå på med en grovere kombo først for å fjerne swirls og RDS, for deretter å gå over med en finere polish som fjerner eventuelle kjørespor. Er det snakk om 3 og 4 stegs polering er det som oftest våtslip med i jobben som fjærner f.eks appelsinlakk og dypere riper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,

Lurer på hvordan jeg kan prise en jobb?

Blir min første jobb utennom bilene hjemme.

Problemet blir vel og vite hvor mye man skal legge seg på

Mvh

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Timesbetalt funker det også, du vet som oftest hvor mange timer du bruker på en jobb (sånn sirkus) og tar du feks 300 kr timen så er en jobb på 10 timer da 3000 kr, det er ikke så ille syntes jeg, innimellom vet en jo ikke hvordan bilen ser ut før du har den i gården og da er det dumt å si 1500,- og så ser bilen ut som en dass og du jobber med den i 15 timer.... du kan jo tenke deg hvordan de jobber de som tar 700 kr for full jobb, da går det fort i svingene og leverer du bilen til en "detailer" så er det pga resultatet ikke pga prisen som oftest... billig får de gjøre andre steder vi gjør det bra ;) kvalitet koster.....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tekstmelding

Nå virker jeg kanskje veldig kjip, men hvis du er så fersk i gamet som ditt opprinnelige spørsmål tyder på, er det da fair/lurt å gjøre slike jobber for andre mot betaling?

Ofte mye følelser (og penger) involvert når det gjelder bilene våre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, man kjører helst ikke full pris da man er newb :) greit å ta et par biler med "special price for you my friend" bare for å få litt arbeidserfaring og peiling på hva man klarer å levere. Men for all del, må jo dekke forbruk av produkter osv da ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med en ganske lav pris for familie og slekt og nå i det siste har det ballet bare på seg med all slags folk som ringer.

Kan skrive under på at det er lettere for folk å godta en høyere pris etter at de har sett ditt tidligere arbeid.

Personlig hadde jeg aldri levert ifra meg bilen til en kar som har lest litt på et forum og fått ny maskin i posten og tror han kan fjerne all verdens riper på en bil.

Greit å ta endel bilder av de første store jobbene slik at en har endel referansebilder av hva som er mulig å oppnå.

Etter å ha lest det jeg skrevet over så ser jeg at det trengs en forklaring slik at ingen føler seg truffet.

Jeg kjenner ikke trådstarter og insinuerer ikke at du bare har lest på et forum uten å ha noe erfaring med en maskin.

Forøvrig så er bare maskinpolering bare en del av mange andre ting som inngår i en god "detail".

For alt jeg vet kan du ha opparbeidet deg masse erfaring og gode tips ved mye trening på all slags biler.

Og selv så satt jeg og leste all verdens forum før jeg kjøpte maskin og forventningene mine var skyhøye når jeg først startet, og jeg ble raskt "skuffet" over resultatene jeg oppnådde. Men for hver bil jeg har jobbet med har jeg lært nye ting hver gang og i mine øyne blir resultatet bedre for hver gang. Og jeg har lært at dette er tidkrevende arbeid.

MEN, og det er et stort men, jeg har nå jobbet på en god del biler og anseer meg på ingen måte utlært.

Jeg innser at jeg fortsatt milevis å gå på før jeg kan levere resultater som f.eks Virtual, Pirex, ØrjanA, Whiplash, Truhaa, Bernhard ++ for å nevne noen.

Men det er hele sjarmen med denne hobbyen, en blir aldri utlært, en blir bare litt bedre for hver gang en holder i maskinen, legger et lag med voks etc.

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper selv å få litt småjobber så jeg også kan tjene litt penger på det, men for øyeblikket er det nok stort sett familie og slikt som får litt fiks på bilene sine. Kan jo ikke garantere noen ripefri bil, men kan hvertfall si at bilen vil være langt blankere og penere enn det den var når den ble levert hehe En timepris på rundt 100kr timen syns jeg er greit (pluss litt for produktene), hvertfall inntil jeg begynner å bli litt flinkere :) Regner ikke med å bli noen millionær på dette heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...