Gå til innhold

Meguiars,men hva?


Rotwail

Recommended Posts

Er helt fersk i gamet,men ønsker som de fleste her å ha en velstellt bil og noe som skinner.

Har sett at det er mengder med produkter å velge mellom. Etter en del lesing her på forumet har jeg vel bestemt meg for å prøve ut Meguiars.

Det jeg lurer på er hva jeg bør gå for innen denne serien. Ser noen skiller mellom Proff serie og "amatør" serie.

Noen som kjenner til hvilke produkt som går under disse "seriene" og som er å anbefale?

Jeg ønsker et best mulig resultat og derfor er kansje proff-serien mest intr.

Bilen min er 2 år gammel, lakken heter Black Pearl Magic (metallic) den er relativt strøken i lakken,men har noen striper etter busker/kratt langs gårdsveien.

Jeg vil også prøve produkter for felg/dekk fra Meguiars.

Håper på gode tips! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86

I forbrukerserien til megs er det nok deep crystal step 1,2 og 3 (eventuelt NXT wax) som er det som er foretrukket.

Personlig ville jeg kanskje testet Duragloss 101 (evt 501), 105, 111 og aquawax. Der har du alt som trengs for å få blank bil.

Og for å fjerne ripene kan du prøve megs Scratch X 2.0.

Men det beste vil nok være å bruke maskin med proffproduktet for å fjerne ripene. (Megs, menzerna, 3M, Scholl lager kvalitetsprodukter til polering.)

Og til felgene vil jeg nok gått for en syrefri felgrens (Valetpro Bilberry er kjempegod), de fleste til megs inneholder syrer som kan være skadelig for felgen dersom du har nok hakk i lakken på dem. Men megs har en syrefri, men husker ikke navnet på den nå.

Ellers så kan en god shampo (duragloss 901) og et tørkehåndle (megs, chemical guys, scandicshine, mikropak) være greit å ha.

Vil anbefale deg å starte enkelt, jeg kan love at dersom du blir bitt av basillen så baller det fort på seg.

Om Black Pearl Magic er en VAG-lakk? I så tilfelle er nok lakken hard og da blir det vanskelig å fjerne så mye riper med håndmakt.

Håper dette hjalp litt, og det er bare å spørre dersom du lurer på noe.

Endret av Stein86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd!

Du anbefaler kansje å starte med forbrukerserien da?

Evnt tenkte jeg å prøve dette til Polering/voks: DC 1, DC 2, NXT Tech Wax 2.0 (istede for DC 3??),

Hvordan er Scratch X 2.0 som du snakket om VS Car Care Swirl X ?

Til dekk/felg tenkte jeg å prøve: Megs Hot Shine Tire Gel og Megs Hot Rims Mag & Aluminum Polish..Noen som vet hvordan denne siste er til felg?

Til vask av bilen prøver jeg: Megs NXT Generation Car Wash.

Og hvordan finner jeg ut om lakken er en VAG-lakk? (Bilen er en 2007 VW-Caddy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86

VAG er en vanlig forkortelse på Volkswagen og Audi biler. Så en Caddy passer inn i denne betegnelsen.

Er ikke så bevandret i lakk-betegnelsene til VW så vet ikke om den svarte golfen jeg jobbet med for en stund siden var Black Pearl Magic, men steinhard lakk var det ihvertfall.

Helt sikkert noen andre her inne som kan gi deg mer info her.

Og jeg startet selv med gode produkter for hånd før jeg ramlet utpå kjøret med innkjøp av maskin, polish, pads, lakkforsegling, koster, børster, felgrens, avfetting, såpe, mikrofiver og enda flere vokser ++++++ :lol:

Kan ikke gi noe godt svar på swirlX vs scratchX

Hadde jeg vært deg så hadde jeg slengt avgårde en PM til Kazzper (Øivind) så kan han forklare mer enn meg om de forskjellige produktene.

Det er han som driver Godkjemi som selger endel megs produkter.

Men jeg like godt megs endurance tire gel, men har ikke testet hot shine enda.

Og den felgrensen er den syrefrie som jeg ikke husket navnet på. ;)

Men som sagt, spør i vei her på forumet og hør med kazzper så skal du nok få økt kunnskapen og lettet lommeboken i samme slengen.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86
Takk for hjelpen Stein86 :)

Ingen som har noen tips til et annet produkt for felger som fungerer bra??

Siden ingen svarer så tar jeg initiativ... ;)

Her er det endel felgrenser uten syrer: Felgrenser

Selv så bruker jeg Bilberry til vanlig, men dersom jeg må ut i krigen [les: felger som ikke har blitt vasket på noen år] så tyr jeg til megs wheel brightene blandet 1:4 som er sykt sterk og inneholder masse syre som kan skade plastdetaljer på felgene og være bad news dersom det er hakk i felgene.

Men jeg har ikke hatt problemer med WB foreløpig.. (Bank i bordet..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rotwail.

Som jeg skrev i det andre innlegget ditt er jeg også ny på dette med litt mer seriøs bilpleie, men jeg har også lest masse her på forumet og funnet ut at Meguiars er et fint sted å begynne, så jeg forhørte meg litt her inne og fikk "godkjent" denne her bestillingen som en grei startpakke.

DAS-6 Dual Action Polisher - Meguiars Kit

Meguiars - Ultimate Compound x2

Meguiars Gold Class Trim Detailer

Meguiars #21 Synthetic Sealant v2.0

Meguiars High Gloss Tyre gel

Meguiars - Supreme Shine Protectant

Meguiars Ultimate Quik Detailer

Bilberry Wheel Cleaner - 5 litre

Sonus Ultra Fine Detailing Clay pkg/2

3M 3434 Masking Tape x5

Trim & Tyre Dressing Applicator

Meguiars Slide Lock Brush

Meguiars Triple Duty Detail Brush

1-inch round Wheel and Detail brush x2

Ultimate Ultra-Plush Buffing Cloth Pkg/3 16" x 16"

Har fra før:

Meguiars NXT Car Wash

Meguiars NXT Wax 2.0

Meguiars Clay Kit

Samt grit guard og WashMitt og etpar MF.

Men siden jeg har forstått at den såpen er veldig sterk kommer jeg nok til å kjøpe CG Citrus Wash n´ Gloss

+++ (utrolig hvor det baller på seg:P)

Endret av iDuddits
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar
Hva har Megs som er bra å bruke under panseret?

Hvis du tenker i retning avfetting så har nok ikke Megs forbrukerserie så mye, det finnes dog i proffserien. Tror ikke NXT såpen er tilstrekkelig på et grisete motorrom. Her finne det andre merker som fungerer veldig bra. Autoglym har en avfetting for motorrom som er veldig enkel å få tak i og som fungerer bra. Ellers hjelper det også å ha en litt stiv børste slik at du kommer til i kriker og kroker.

På plastikk ol under panseret så er Megs Trim detailer fin å bruke:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke ann å bruke f.eks PrickBort til motorvask??

Nå har jeg fått den lokale Statoil´en til å ta inn det:)

Noen som vet hvor mye 1l og 5l koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke ann å bruke f.eks PrickBort til motorvask??

Nå har jeg fått den lokale Statoil´en til å ta inn det:)

Noen som vet hvor mye 1l og 5l koster?

Sjekk ut denne tråden ang motorvask og produkter http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=1035

Finnes det forskjellige clay produkter fra Megs? Evnt forskjell på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg leser meg bare blind til tider for den har jeg lest opp til flere ganger tidligere:)

Men da fikser iallefall det biffen med Prickbort, så har jeg også nor jeg kan bruke NXT shampoo´n til også når CG Citrus kommer i hus:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke ann å bruke f.eks PrickBort til motorvask??

Nå har jeg fått den lokale Statoil´en til å ta inn det:)

Noen som vet hvor mye 1l og 5l koster?

Statoil selger en avfetting som heter "Statoil Autolab, Heavy duty car clean".

Den er etter min mening minst like bra som Prickbort. Får en 2,5l dunk for 160,- tror jeg det var.

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Mulig det var den jeg var borti en gang når jeg skulle vaske firmabilen min for første gang skikkelig på 1 år, og den var kjørt i terreng og det var masse asfalt og bremsestøv på den, og ikke var den noe polert eller hadde noe beskyttelse på den.

Og den var tai altså, dritten bare rant av og når en tok den med svamp (jada jeg brukte svamp da) så gikk det ufattelig lett bort, men den var så kraftig at jeg kan aldri tenke meg det kan være noe godt for lakken, eller??

Og ikke snakk om den kunne blandes med vann, hadde spylt over bilen først og det vannet som kom ned i bøtta skilte seg med en gang, og det la seg etter hvert et lite lag me en slags "greas" i bunnen.

Men hvor kraftig avfetting kan en bruke før det går på helsa løs for lakken?

Og hvordan ligger denne Prickbort ann?

EDIT:

Husker jeg brukte engangshansker men jeg holdt på og jeg brukte vel 2-3 par pga fingertuppene forsvant:P

Endret av iDuddits
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort/Autolab/Sonax Power+ er Petroliumsbaserte avfettinger.. Dem er farlig mot møkka, men ganske snill mot lakken :) Vil tro dem ligger ganske likt i styrke alle sammen.

I og med at dem er petroliumsbasert, blander dem seg ikke med vann.. Skal brukes rene.

Dem har også med andre ord best effekt hvis dem legges på tørr bil.

Avfettinger som denne skal ALDRI jobbes inn når den legges på først, da gnur du jo bare dritten inn i lakken, og lager masse swirls.

En annen ting.. Vi som detailere, har (eller skal ha :) ) et beskyttende lag av voks eller lakkforsegling på bilene våre, vi trenger derfor nesten aldri å bruke avfetting, med unntak av når vi skal legge på ny beskyttelse, eller korrigere lakken vår. Det jeg vil frem til, er at det er ikke så farlig å bruke kraftig avfetting en gang iblandt.

Samme med kundebiler som aldri har vært vaska osv.. Man må til med kraftige midler for å gjøre dem helt rene.. Jeg bruke ofte alkalisk avfetting etter å ha avfetta med Prickbort/Autolab/Sonax Power+.

Men siden at det bare gjøres akkurat den gangen, føler jeg ikke at det gjør noe som helst.

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det forklarer litt om Autolab.

Bemerk at det var snakk om firmabilen min og at jeg skulle levere den tilbake, så tok derfor bare en kjapp kraftig liten shining på den:)

Min private bil derimot, den kommer til å ha det greit fremover:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statoil selger en avfetting som heter "Statoil Autolab, Heavy duty car clean".

Den er etter min mening minst like bra som Prickbort. Får en 2,5l dunk for 160,- tror jeg det var.

Har Statoil Autolab, Heavy duty car clean og den biter ganske bra som du sier ;) Er snart tom for den så gikk for litt siden til innkjøp av Kaldavfetting fra biltema. Noen som har noen erfaringer med den? Har 5liters dunk + 1liters sprayflaske så har nok avfetting enstund hvis den er ok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det har jeg, og du kan få halve dunken min med det hvis du vil:)

Nå har jo ikke jeg peil på hvordan kaldavfetting skal oppføre seg men det var jo hærk å bruke, ville jo nesten ikke av når jeg skulle spyle rent med hageslangen.

Den kommer ikke på min bil iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha nei tror jeg klarer meg med det jeg allerede har! :P Tror ikke kaldavfetting er så bra sammen med hageslage. Har brukt kaldavfetting før (ikke biltema sin). Da sprayer jeg på en tørr bil, spyler av med HT, spyler på såpeskum, lar virke, spyler av med ht, spyler på såpeskum på halve bilen, blander litt såpe i bøtte og går på med washmitt'n.

Bruker veldig sjelden avfetting. Blir somregel brukt før jeg skal polere en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, får aldri nok:P

Hmm, ja jeg skal vel ærlig innrømme det at jeg antagelig hadde fuktig bil i dette tilfellet også.

Men fikk såpass dårlig erfaring at jeg bare gir den slemme blikk i garasjen og ikke noe mere enn det:)

Men den er sikker ikke dum den fremgangsmåten du bruker.

Men jeg brukte faktisk BT sin felgrens ting på motorsykkelen min som avfettning, og jeg lurer virkelig hvor giftig den er for jeg får sånn brekkningshost etter hver gang jeg sprayer med den.

Beklager endel off-topic her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...