Burny_ 0 Skrevet 20 Juli, 2009 Rapporter Share Skrevet 20 Juli, 2009 Ny helg, nye muligheter.. Trodde jeg, ble mandag før jeg ble ferdig Bilen er en 2000mod BMW 328 med kilometerstand på 126.000km. Bilen har daglig stått parkert ved jernbanen i 4 år og ikke polert eller rørt lakken på noen som helst måte utenom vask til tider.. Ble booket "Steg 2" jobb med innvendig rens/behandling av skinnseter, motorvask og bytte av toppdekselpakning. Trodde det skulle bli en grei jobb, men dette skulle vise seg og by på utfordringer.. Vask: - Optimum car wash - MG All Purpose Cleaner - Prickbort - Scholl Crack 9000 - 2stk SS Bøtte m/Gritguard - Swisswax Waschpudel - CG Citrus & Gloss - CG Max Studs - SS Drying Towel - CG Drying Towel - HT Lakk: - Applied/SW Claybar - Menzerna SIP - Menzerna PO85 - Scholl Ull - Scholl Wafle Finish Pad - MF +++ - Wipedown - MG Metal gloss - Rupes LH 16EN/ Flex ---- - SW Shield - SW Quick Finish Annet: - SW Autobahn - SW Pneu Glossy - SW Leater kit - CG Premium blue Fikk bilen kl 20.00 fredag kveld og begynte med vask(he he) og clay var planen.. Fikk hjelp av Mr.Belle til clay, thanks PAL! Sånn så den ut ved ankomst, MYE dritt i lakken her.. Visste bilen var ille, la først på Prickbort, Bilberry på felger og lot det virke. Spyle av med HT. Blandet en sterk såpeblanding og skulle til og sette Washpudellen i bilen.. Kom ikke så langt, bilde sier vel mer enn 1000ord her R.I.P Washpudel Da var det bare og spyle av det værste møkka, og gå løs med clay.. Claybaren satt nesten fast til tider, og det var en tung jobb.. Fant fort ut at skulle jeg rekke dette, trengte jeg hjelp. Mr.Belle kom og hjalp til, og vi holdt på til kl. 01 den natta.. Fikk tatt ca. halve bilen. Var tilbake igjen kl. 10 nesten morgen og fortsatte der vi slapp, Belle kom utpå ettermiddagen og vi holdt på til kl 17.00, da var vi ferdig med clay og vask av bilen.. Ferdig renset, da så den sånn ut: Panser: Etter en matpause dro jeg tilbake i 20-tiden lørdag kveld og holdt på til utpå natta.. Måtte claye Panser,tak og bagasjeluke igjen da dette var sterkt angrepet, dette ble heller ikke 100% da jeg mistenker at det har gått så langt som ned til klarlakken, ble enig med eier om og gjøre det beste ut av det og spare klarlakken.. Combo ble Ull og SIP på panser, frontfanger, tak og bagasjeluke. Deretter Sort Scholl pute og PO85 på resten av bilen, dette tok 90% av defekter i lakken, og ettersom det allerede hadde gått med 20.timer på jobben ble det ikke gjort mer, etter ønske fra eier.. 50/50: Vinduene måtte clayes HARDT da de var angrepet på samme måte, frontrute og bakrute var værst her også.. Innvendig ble det rens, vask, Ozon behandling og behandling av skinnseter med SW Leater kit. Innemellom dette byttet jeg også toppdekselpakning, endel jobb da alle coiler osv må av, og motoren sitter langt bak.. Etter dette var ble bilen vasket igjen, tørket og klar for voks.. Ferdig bil: Eieren var innom på søndag, og da var bilen kun ferdig innvendig og delvis i lakk, og han fikk sjokk.. Han var allerede veldig fornøyd Ble enige om og utsette levering til mandag ettersom dette ble dobbelt jobb av det jeg hadde beregnet.. Ble ferdig ikveld etter en HARD helg, 32.timer og mye fustrasjon.. MEN, eieren ble fornøyd Alt i alt fornøyd med jobben.. NOK bilder eller?? Enjoy! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yeoman 2 Skrevet 20 Juli, 2009 Rapporter Share Skrevet 20 Juli, 2009 Utrolig bra! Bra jobba og mange flotte bilder. Fra helvette til himmel på 32 timer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mats 16 Skrevet 20 Juli, 2009 Rapporter Share Skrevet 20 Juli, 2009 Sykt inspirerende og se diverse worklogs på forumet her! Nydelig jobba det der ja! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 20 Juli, 2009 Admins Rapporter Share Skrevet 20 Juli, 2009 Ble jo knallbra det der, men claya du bilen uten å vaske den med mitt og såpe først? Gitt waschpudelen i oppløsning pga såpeblandingen din? Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius 2 Skrevet 20 Juli, 2009 Rapporter Share Skrevet 20 Juli, 2009 Looking good! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brynjar 1 481 Skrevet 20 Juli, 2009 Rapporter Share Skrevet 20 Juli, 2009 Fantastisk med så mange bilder Burny Synd det ble så mye mer jobb enn beregnet... men slik er det jo ofte når det har gått for langt tid før evt eier tar tak i problemet. Så i allefall veldig bra ut nå. Også mekanikerarbeid oppi det hele... najs. Siter brynjar@detailing.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Burny_ 0 Skrevet 20 Juli, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet 20 Juli, 2009 Takk takk! Ble jo knallbra det der, men claya du bilen uten å vaske den med mitt og såpe først? Gitt waschpudelen i oppløsning pga såpeblandingen din? Hehe nei, jeg vasket den først.. Det du ser på bilde er washpudelen som henger igjen i lakken, pga. lakken bokstavlig talt var som sandpapir! Washpudel hang seg fast, ullmitt funka ikke, måtte vaske med wafle pad faktisk. Og det var flere mm som ble clayet bort, så sjangsen for mer riper der før claying var minimal Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 20 Juli, 2009 Admins Rapporter Share Skrevet 20 Juli, 2009 Ok, forstod det som om du droppa vask og gikk rett på clay jeg .....he he, my bad vel ja, lakken er ru når mitten henger igjen gitt.... da er det godt å ha clay.. Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carlhaakon 19 Skrevet 20 Juli, 2009 Rapporter Share Skrevet 20 Juli, 2009 (endret) ser ut til at det ble en sikkelig pen bil etter at du fikk polert den sikkelig osv hvorfor bytte topdekselpakning?? begynt og lekke så tidlig? Endret 20 Juli, 2009 av carlhaakon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle 307 Skrevet 20 Juli, 2009 Rapporter Share Skrevet 20 Juli, 2009 Godt å se at man kan få tilbake gullet selv om det har forvandlet seg til gråstein Knakende flott jobb det der, og godt å se at det også er andre som har fått "træssja vaskepuddærn" på ustelt lakk Takk for flott writeup ! mvh ståle Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØrjanA 1 742 Skrevet 20 Juli, 2009 Rapporter Share Skrevet 20 Juli, 2009 Meget bra dette Bjørnar Kjempe bra frovandling. Eier burde så absolutt være fornøyd Siter http://www.facebook....dreassenAutospa http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak Sertifisert Scandic Shine Detailer Cosmic Detailing Center Sertifisert Scholl Concepts bilpleiesenter Sertifisert Polishangel Detailer Nanolex Certified Detailer DCN Approved Detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EinserKustom 0 Skrevet 20 Juli, 2009 Rapporter Share Skrevet 20 Juli, 2009 ser ut til at det ble en sikkelig pen bil etter at du fikk polert den sikkelig osv hvorfor bytte topdekselpakning?? begynt og lekke så tidlig? Jeg får svare for Bjørnar da det er en kompis av meg sin bil. Den begynte å lekke for ett par mnd siden og var knallharde og morkne ifølge Bjørnar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torby 204 Skrevet 20 Juli, 2009 Rapporter Share Skrevet 20 Juli, 2009 Dæven, hva var det som satt på lakken? Sevje, eller bare generelt møkk og asvaltflekker? Uansett, suveren jobb! Ble strøkent det der! Siter mvh Torbjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HHA 36 Skrevet 20 Juli, 2009 Rapporter Share Skrevet 20 Juli, 2009 Har eiern av den bilen kan ta SÅ dårlig vare på den. Burde skamme seg Flott jobb! Som nevnt tidligere i tråden her. Fra _helvette_ til himmel Pene biler det der. Lyst på en sånn selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
F34Johnny 6 Skrevet 20 Juli, 2009 Rapporter Share Skrevet 20 Juli, 2009 Det som satt i lakken var helt sikkert støpejerns partikler fra bremesene på toga som har kjørt forbi, de blir veldig varme og smelter ned i lakken. Lakk overflaten blir som smergel papir. Dette gjeller spesielt godstog og eldre vogner som har bremse klosser av støpejern. Nyere lokaltog har omtrent samme type bremserklosser som bil, men tog av flytog typen bruker en type sintermetall omtrent som en race clutch. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Essiek 385 Skrevet 20 Juli, 2009 Rapporter Share Skrevet 20 Juli, 2009 Extreme Makeover dette gitt. Har ikke vært borti selv at en pudel har hengt seg fast i lakken... Meget bra og inspirerende! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 21 Juli, 2009 Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2009 Utrolig bra writeup, og veldig bra med bilder Så virkelig helt jævelig ut i lakken, spessielt panser. Men synes egentlig der er litt rart du ikke klarte å fjerne mer asfalt osv fra lakken med både en runde med prickbort og crack 9000. Når det er så mye dritt på lakken pleier jeg å gå over en gang med prickbort før vask, en etter samt en runde med PB og rema 1000 vaskehanske. Klarer da å fjerne MYE drit synes jeg. men uansett, veldig bra jobb! Ble bra strøken i lakken Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein86 158 Skrevet 21 Juli, 2009 Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2009 Veldig bra jobbet, ble som natt og dag etterpå.. Tipper det var vanskelig å holde motivasjonen på topp etter mange timer claying? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Nilsen 372 Skrevet 21 Juli, 2009 Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2009 Bjørnar! Siter S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Meguiars Fan 1 Skrevet 21 Juli, 2009 Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2009 (endret) Fytti rakkern den der var mer enn maten så det ut til. Nice turnaround. Lite tips til neste gang om det blir noe, Orapi Applied(max wax) har eget middel til det du brukte 1 dag på å claye. Brukte det stadig på jobb tidligere, da bilene ofte var dekket av jernbanestøv. 24130005 Oxalic Gel Fjerner flyvestøv og piggstøv, 5 kanne 24130025 Oxalic Gel mild syre. For bil/jernbane 25 kanne Det der er knallprodukter. Ikke noe stress å bruke om man bruker nøtta. Sparer en Clayklump eller fire oxo Syrebaserte produkter har Ph på 1-3. Syrer er kraftige produkter som skal behandles med forsiktighet. Vær nøye med å bruke beskyttelse både for øyne og hud. Syrer er spesielt gode på fjerning av • kalk • betong • merker etter rustvann • flyverust • bremsestøv Tatt ifra Applied sine sider. http://www.applied.no/doc/applied%20prod%20kat%2007.pdf 2413 Oxalic Gel Sprøytbar gel for vask av jernbanevogner etc. Fjerning av jernbanestøv/bremsestøv/metallpartikler fra f.eks. piggdekk osv. fra lakkerte flater og glass. Utstyr: Spraykanne, vaskekost, svamp Blandingsforhold: 1:10 for normal vask. For sterkere vask 1:4 Bland syren i vannet. Fortrinnsvis legges Oxalic Gel på ved hjelp av spraykanne i ett tynt lag. Kan også legges på ved hjelp av børste eller svamp. La virke i min 10 min opp til maks 1 time. Skyll av med høytrykks vann. Oxalic Gel har den egenskapen att den vil tykne når man sprayer - /legger den på flaten som skal vaskes, den vil ligge fast på overflaten uten å renne av. Dette medfører att man kan ha en lengre reaksjonstid før man spyler den av med høytrykks vann og personer som jobber med Oxalic Gel utsettes dermed for minimal eksponering. Sikker på aluminium, stål og glass Endret 21 Juli, 2009 av Meguiars Fan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.