Gå til innhold

sykkeltråden....


truhaa

Recommended Posts

Pen sykkel, og godt utstyrt sykkel

Scott er gode og stive rammer, og har kvalitet i alle ledd.

Jeg har en kompis som tok merket i Birken på en sykkel som ikke når denne her til knærne en gang mtp utstyrsnivå....så her er det bare å kjøre ivei.

Det som er litt bra å se er at det settes på gode dekk i stedet for de fillene som enkelte produsenter setter på for å kunne skryte på seg litt lavere vekt.

Et par kombipedaler eller rene spd-pedaler nå så er du klar for klem&kos fra podiumjentene :D

Grattis!

mvh

Ståle

By the way.......vi venter nå på en serie bilder fra Challenger som også har vært å kjøpt seg ny skrævkringle i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Jeg tok selger i å vaske sykkelen med zalo og kaldt vann før levering i dag, og ingen vannbøtte eller slange til å skylle bort med. Likevel kjøpte jeg.... :lol:

Nå har jeg ihvertfall avfetta og vaska den sjøl etterpå ;) Den må ytterligere pusses og gnikkes litt på før det kommer bilder. Og prøvetur - ikke minst prøvetur - gleder meg som en voksen mann med hentelapp på posten fra værdaln ;)

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig.....

Vi gleder oss til å se bilder av den nye sykkelen B)

Ikke skjønner jeg hvorfor, men sysler stadig vekk med å stæsje på terrengsykkelen min, som jeg så å si aldri bruker fordi

det stort sett blir syklet landevei.

Jeg er lei av dempegafler som trenger stell og service støtt og stadig og har derfor bestemt meg for å gå

over på stivgaffel også på den sykkelen.

At det forsvant 800gram vekt på en allerede veldig lett hardtail gjorde heller ikke noe......

Jeg tror faktisk ikke at terrengsykkelen skal være noe særlig over 8 kilo slik den står nå og da har jeg adskillige gram å hente på wirestrømper, pedaler og flaskeholder som er tyngre enn de behøver å være.

Denne snertne carbongaffelen på 550 gram ble min for bare litt over 3000.- så da er det selvsagt bare å kline til :D

Gjenstår å kappe styrerøret og litt bremsemontering.......så er det bare å - sette den bort for sommeren <_<

men ser for meg mange fine grusturer til høsten pluss et ritt eller to.....

Voila !

red1-1.jpg

red2-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Da var nyinvesteringa ferdigstelt for bruk.

Materialliste:

Hageslange

Bøtte u/grit guard

Prickbort avfetting

avlagt oppvaskbørste

CG citrus wash clear

svamp (rødme)

Meguiars Applicator Pad

Meguiars step 1 lakkrens

CG 5050 voks på både blankt og tørt (ikke dekkene, da)

korea Microfiber

Autosol krompolish med BT Polerduk

Lahega Autorange lær cleaner (medfølgende påføringssvamp)

Lahega Autorange lær conditioner/milk (medfølgende klut)

Sykkelen blei nylig innkjøpt, brukte en sesong ca. 150 mil av en godværssyklist (som meg). Prisavslaget i forhold til veiledende nypriser er over 50 prosent, så jeg er kjempefornøyd så langt. Jeg måtte såklart vaske og pusse litt før den kunne tas i bruk. Første "tabbe" er at jeg ikke fjernet kjedet og la det til rens i diesel eller noe annet snacks. Det hadde vært så mye lettere å holde på med sykkelen hadde kjedet vært ute av syne. Spesifikasjonene:

Ramme: Fullkarbon (Marvil aero carbon)

Gaffel: Karbon (Marvil aero carbon)

Gir/bremser: Shimano ultegra

Krank: FSA Gossamer (53/39)

Hjul: Easton EC70, karbonhjul

Vekt: ca 7,9 kg.

Litt bilder etter en søndags kveld med sykkelen på fanget i stua

P4190107low.jpg

P4190101low.jpg

Hvitt er fint når det er rent, akkurat som med biler

P4190104low.jpg

Skulle/burde det vært en propp eller deksel her? Eller er det slutt på sånn (dødvekt)

P4190110low.jpg

Etter bildene blei tatt har jeg smurt opp kjedet og alt bevegelig og flytta over pedalene fra den gamle sykkelen. De småslitte Keo'ene skjemte ut litt så jeg må passe på å ha føttene fastbolta hele tida for å skjule de. Flaskeholdere er også midlertidig lånt mens nye karbon (look?) er bestillt på nettet i ettermiddag. Ny pumpe og ny taske er også handlet inn, de jeg hadde på den gamle sykkelen ble funnet uverdige nå. Nye reserveslanger med lang ventil må jeg handle inn med det første. En liten testtur blei tatt i kveld i vindstille vær og 5-6 grader, ca. 20 km. Sadelen må jeg justere enda høyere + smake litt på om den passer sitteapparatet mitt, men ellers var det bare ett stort glis å spore under sykkelhjelmen. Jeg måtte tvangslukke munnen flere ganger for å unngå ising i tennene. Du verden for en deilig følelse å sykle på :D

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WååWW....!!!

Den var enda penere der enn på bildene du viste meg tidligere.....

Nydelig sykkel, og et knakende flott arbeid med detailinga B)

De hjula der missunner jeg deg litt gitt :)

Propp er NoNo ! Blir bare vann og snusk og fanteri, så alt er i sin skjønneste orden da dette er Hollowtech teknologi med utenpåliggende

kranklager.

Grattis fra meg som har kusket min sykkel gjennom sølete veier og snøbyger i dag

mvh

Ståle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

hehe, takk for det :)

Så var det EA kvalitet på styre- og setepinne, ikke EC som du antok. Selger hadde en forklaring på det som jeg ikke husker i farta... Men det duger sikkert til mitt bruk <_<

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Grattis med sykkel, Rudilgr! Treningsracer gir en vanvittig deilig fartsfølelse og ekstra mil for samme innsats krefter :)

Mine to lokale g-sporter hadde ikke fått inn sykler enda, men ventet på at årets diamanter skulle ankomme. Det hadde ikke jeg tid til å vente på selv om de så fine ut i katalogene der ;)

Jeg la forresten også to lag voks på min, det var det minste den kunne få :lol:

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra g-sport.no:

Ramme:Dobbeltbuttet aluminium.

Gaffel:______Aprebic karbon.

Girsjaltere:_____Shimano 105.

Nav/Krankgir:__Shimano 105.

Bremser:______Shimano 105.

Krank:_Truvativ Elita Compact.

Felg/Nav:_Alex R500/Shimano 105.

Fikk pakkepris sykkel, pedaler, sko og hjelm til 11.000,- men med alt ekstra jeg måtte ha i tillegg endte jeg på 13.600,-

Investering i egen helse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Ståle. Og gratulerer til dere andre også :)

Merker jo nå at den tråden om SV bekledning kom alt for tidlig :P

Men lurte litt på om noen hadde hatt litt lyst til å skrive noen ord om hvordan jeg burde vedlikeholde sykkelen, da med tanke på olje, smøring og den slags. samt typer oljer osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

TF2 er en fin universal olje å bruke på sykkel. Den brukte jeg alltid når jeg jobbet som sykkel selger/ mekaniker. Husk at det ikke skal dryppe olje fra kjede og gir når du smører, da har du tatt for mye. White lightning er også en fin olje for kjede da den inneholder voks og gjør at møkk ikke setter seg så godt. TF2 er fint å bruk inni bremse- og girstrømper også. Da slipper du at det ruster inni der. Setepinne, krank, krankarmer og pedaler smører du med vanlig hvit grease. Er det noe annet vedlikehold du lurer på så er det bare å spørre, har skrudd noen 1000 sykler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også fått kjøpt meg en sykkel=)

Nakamura Platinum core ble det på meg=) vært og lekt litt i skogen og herlig med skikkelig sykkel og sko (aldri hatt pedaler og sykkelsko før)

flere i hamar området som leker i skogen her forresten?

edit: bilder lagt til=) Bilder ifra furuberget her i hamar, en smal fin sti som går 20m over jernbanen=)

og et solnedgangbilde ifra samme tur!

audun-

post-831-1272049812,15_thumb.jpg

post-831-1272049873,3_thumb.jpg

post-831-1272049994,09_thumb.jpg

Endret av DunnDunn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmodell: Diamant Pinnacle R3

Ramme:Dobbeltbuttet aluminium.

Gaffel:______Aprebic karbon.

Girsjaltere:_____Shimano 105.

Nav/Krankgir:__Shimano 105.

Bremser:______Shimano 105.

Krank:_Truvativ Elita Compact.

Felg/Nav:_Alex R500/Shimano 105.

Noen her som har litt greie på sykkel som kan fortelle meg litt om hvor bra/dårlig utstyret på denne sykkelen er?

Hva er "rangen" på de forskjellige gir/brems systemene som er i dag? Leser Sora, Ultegra osv. men jeg, og sikkert mange med meg vet ikke hva som er bra og hva som er dårlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Ståle. Og gratulerer til dere andre også :)

Merker jo nå at den tråden om SV bekledning kom alt for tidlig :P

Men lurte litt på om noen hadde hatt litt lyst til å skrive noen ord om hvordan jeg burde vedlikeholde sykkelen, da med tanke på olje, smøring og den slags. samt typer oljer osv :)

Har akkurat de samme tips som Andreas gir deg....TF2 er super, og white lightning har vært ute av det norske markedet noen år, men er visstnok tilbake.

Nå som det er blitt mere karbonkomponenter utgår smøring av disse (stem, Styrer og setepinner) Her bruker man faktisk pasta som skal gi større friksjon mellom anleggsflatene (for at feks ikke setepinnen din skal gli nedover)

Tacx har en utmerket karbon-montasje pasta - men vanlig tannkrem funker også bra synes jeg.

Da var Swissvax klærne betalt, gleder meg!!

Pass dere for denne på Birken :lol:

21.jpg

Heiheihei.....Det kaller jeg en rå børse :wub:

Sykkelmodell: Diamant Pinnacle R3

Ramme:Dobbeltbuttet aluminium.

Gaffel:______Aprebic karbon.

Girsjaltere:_____Shimano 105.

Nav/Krankgir:__Shimano 105.

Bremser:______Shimano 105.

Krank:_Truvativ Elita Compact.

Felg/Nav:_Alex R500/Shimano 105.

Noen her som har litt greie på sykkel som kan fortelle meg litt om hvor bra/dårlig utstyret på denne sykkelen er?

Hva er "rangen" på de forskjellige gir/brems systemene som er i dag? Leser Sora, Ultegra osv. men jeg, og sikkert mange med meg vet ikke hva som er bra og hva som er dårlig :P

Utstyrsnivået her er i middelsjiktet.

Generelt kan man si at dette er sterke og solide deler som tåler mye bruk og varer lenge - men som er littegrann tyngre enn delene i toppsjiktet.

Et absolutt fornuftig valg, og ha i bakhodet at lettere og dyrere deler ofte slites ganske mye fortere.

Rangeringen for Shimano landeveis utstyr er :

1 : Dura Ace

2: Ultegra /Ultegra SL

3: 105

4: Tiagra

5: Sora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd..

Driver faktisk mye med sykling selv. Dog en litt annen form. Sykkeltrial.

Her handler det jo mer eller mindre om klatring med sykkelen, samt balanse og litt triksing : )

Sykkelen har jeg bygd selv med fokus på styrke og vekt. Setet er borte av den enkle grunn at man faktisk ikke trenger det, og det bare blir ekstra vekt.

Sykkeltrial er en relativt liten sport i Norge, med rundt 200-400 aktive utøvere.

post-1417-1272405913,36_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig Jan Tore...

Var en gjeng av dere som hadde oppvisning på torget i Rena fredag kveld før birkebeinerrittet i 2008

Hoppet opp og ned av paller, stabler med dekk osv......vanvittige ferdigheter som imponerte stort B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...