Gå til innhold

Framgangsmåte for Scholl produkter


zHoe

Recommended Posts

Heisann! :)

Til helgen skal jeg endelig få testa maskinpolering for første gang, med utstyret jeg kjøpte av Ketil :)

Maskinen er flex, og compoundsene er s03+, s17 og s30.

Bilen er en BMW 5serie fra 98, og har etter det jeg har skjønt rimelig hard lakk, så regner med jeg må ned på s03+ for å få korrigert den, da den ser ganske sliten ut.. :(

Angående pads etc, så regner jeg med det er å følge anvisningene på flaskene, og starte med for eksempel s17 først, for å se om det tar nok (regner med det ikke gjør det).

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå fram, antall pass, hastighet, mengden produkt med uprimet pad, og primet pad etc. Er jo en del info å finne om megs, menz etc, men lite om scholl..

Er det zenith metoden som gjelder, eller er det andre "oppsett" dere som har erfaring med scholl bruker?

Skulle egentlig spørre Ketil om dette når jeg henta utstyret, men glemte det helt! :P

Det som jeg har til rådighet kan ses her i tråden om samlingen min: http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=3446

På forhånd takk for hjelpen jeg vet jeg kommer til å få på dette forumet :D

Endret av zHoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • zHoe

    22

  • Brynjar

    12

  • Hans Marius

    7

  • offroad

    6

Mest aktive i dette emnet

Hans Marius

Ta en titt på denne siden: http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=66024

Selv om dette er en guide som ikke sier noe om Scholl, er det nesten det samme. Eneste er vel at Scholl middler er non-diminishing, og bryter seg dermed ikke ned. Derfor kan du kjøre opp på 2000 rpm med en gang og bare kjøre 2-4 pass før du er "ferdig" med runden egentlig. Ellers er det egentlig bare å prøve seg frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Har lest den guiden 3 ganger :) Er det bare å spre produktet, bumpe den til ca 2000, og ferdig? Eller skal jeg ned på lavere RPM igjen etterpå for å "refine" (blir vel kanskje unødvendig hvis de ikke bryter seg ned? :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Scandicshine.no

Kast på noen erter med produkt, spre på lav hastighet, kjør opp på 1500-2000 rpm. Kjør til du ser den er bryt ned og tørk så vekk med mf! Legg på press de første rundene, så slipp opp gradvis.

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Hans Marius

Ja slik ca :) Pass så på at du gnur produktet godt ned i padden så kan du drive en god stund før det går tørt. Kan være en ide å blande en polish med en del oljer sammen med en grov polish å prime med, om du skal prøve å fjærne litt dypere riper. Opplevde at det fortsatt tørket litt fort om jeg primet paden med grov polish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

har holdt på i mange timer idag med panseret :P

Slet litt med å styre maskinen i begynnelsen, men har fått dreisen på det ganske bra nå :)

Fikk ikke fjernet noe spesielt med s17 og blå pad, så gikk på s03+ med orange, og det tok lite også.. Vet jo at e39 har ganske hard lakk, så gikk på med s03+ og Ull. Dette fungerte greit nok, men fortsatt masse dype swirls igjen.. Trodde egentlig det meste kunne tas med s03+ og ull? Har sikkert noe med hvordan jeg gjør det å gjøre :P

Framgangsmåten jeg bruker med ull. 2 litt store erter med produkt på paden, sprer ca 1 pass på 1100 (flex). Tar den opp på ca 1600rpm og kjører ca 2-3 pass med en del press. Kjører så ca 2 pass uten noe spesielt press.

Virker som produktet klumper seg litt, da det blir klatter i ullpadden. Renser den regelmessig med børste, og spruter på litt vann for å "tynne" produktet.

Hva gjør jeg galt? Vil jo tro jeg skal få det swirlfritt med s03+ og Ull?

Forøvrig synes jeg orange og blå scholl pad var vanskelige å jobbe med. De begynner fort å skrike og hoppe litt rundt. Dette med s17 og s30 (orange).

Den sorte (fineste) pad'en var god synes jeg. Kjørte på med den og s17 etter ull og s03+ for å få den blank og fin.. Prøvde først med s30 og orange, men dette ga meg kjørespor/hologramer. :S Opplever også å få litt kjørespor/hologramer med s17 og sort pad. Synes jo dette er litt merkelig, da lakken jo er veldig hard. :P

Samme framgangsmåte med s17 som med s03+, bare at jeg kjører med mye mindre press, og kjører de siste passene kun med vekten av maskinen (veldig vanskelig å kontrollere da synes jeg, men får bra og gjevn flyt likevel). Får det etter noen runder med høy konsentrasjon kjøresporfritt (tror jeg). Er desverre ikke sol, så får ikke sjekka 100%.

Håper på noen tips her!

Slutta av lærlingetiden i går, så måtte levere laptopen, og er uten PC atm også :S Er hos foreldrene mine å snylter litt nå, så håper på raskt svar ;)

MVH

Hans Ola!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scholl kan du kjøre på 2000RPM. Ville prøvd en runde med S03 og blå pad, med endel press noen runder og se hva som skjer.. Du kan prøve å mette paden med litt produkt og QD før du polerer. Men er litt vanskelig å forklare skikkelig..hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Jeg liker best å legge produktet på panelene for så å plukke det opp i fart - synest det blir best spredd på pad'en da. Start kl 10 på pad'en og dra fra høyre mot venstre, hvis ikke blir det bare søl.. Ellers så er det jo mulig å lage den klassiske X'en med 4 erter mellom strekene. Som nevnt over så kan du oppleve at S03 tørker fort hvis ikke pad'en er mettet, dog ikke et problem på Scholl ull spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, spørs om jeg har brukt litt lite produkt i ulla da :P for synes s03 klumper seg fælt i ulla :S Ser også i en tråd at bjorke fjernet tilnermet samme nivå swirls på en audi med s03 og blå. Stikker ut og tester litt mer :)

Forresten, hvor mange runder kjører dere totalt med si s03+ og blå pad?

Endret av zHoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar
Hmm, spørs om jeg har brukt litt lite produkt i ulla da :P for synes s03 klumper seg fælt i ulla :S Ser også i en tråd at bjorke fjernet tilnermet samme nivå swirls på en audi med s03 og blå. Stikker ut og tester litt mer :)

Forresten, hvor mange runder kjører dere totalt med si s03+ og blå pad?

Kan jo starte med å ta utgangspunkt i dette, selv om schollen generelt sett er ganske kjapp mtp å bryte seg opp:

d23200934012Aa1f5.jpg 343200933928A3f8d.jpg

d33200934149A9075.jpg

Endret av Brynjar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det virkelig an å kjøre så mange pass med scholl produkter da? Har en følelse av at de varer kortere en andre produkter.. (godt mulig jeg er på jordet :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar
Går det virkelig an å kjøre så mange pass med scholl produkter da? Har en følelse av at de varer kortere en andre produkter.. (godt mulig jeg er på jordet :P )

Du klarer det ikke på første påføringer, men på andre klarer du fint 12-16 pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

testa litt nå, kjørte hardt på med blå og s03+, og 2000rpm ca. 2 pass spreding, ca 5 pass med press, og 5 pass uten press, med ca 1500 på slutten. Blir blankt og fint, men når jeg tørker av er det fortsatt swirls der. Bruker en del mer produkt nå enn tidligere, og det fungerte bedre føler jeg.

Swirlsene som gjenstår er vel av den dype sorten, men det kan virke som jeg lager de selv når jeg tørker av produktet. Er dette mulig? Bruker CG Fluffers til å tørke av..

Lakken ble så varm nå at det gjorde vondt å holde handa på den lenger enn 3-4 sekunder.. Er dette for varmt?

Fungerte forresten kjempebra å ta opp produktet fra panelet, slik du beskrev det Brynjard :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar
testa litt nå, kjørte hardt på med blå og s03+, og 2000rpm ca. 2 pass spreding, ca 5 pass med press, og 5 pass uten press, med ca 1500 på slutten. Blir blankt og fint, men når jeg tørker av er det fortsatt swirls der. Bruker en del mer produkt nå enn tidligere, og det fungerte bedre føler jeg.

Swirlsene som gjenstår er vel av den dype sorten, men det kan virke som jeg lager de selv når jeg tørker av produktet. Er dette mulig? Bruker CG Fluffers til å tørke av..

Lakken ble så varm nå at det gjorde vondt å holde handa på den lenger enn 3-4 sekunder.. Er dette for varmt?

Fungerte forresten kjempebra å ta opp produktet fra panelet, slik du beskrev det Brynjard :)

Vil ikke si at det er for varmt nei... Når du begynner å få bobleeffekten og at det ryker, ja da er det for varmt.

Har selv opplevt å lage spor fra MF når lakken er veldig varm... Prøv evt en annen type for å tørke av med. Har du tatt CD testen på CG fluffersene?

Ville avsluttet med 2 pass på laveste nivå også.. Bruker du scholl eller liknende med masse skum så pleier det også være enkelt å kjøre sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...