Gå til innhold

Hjelp i en forvirrende detailing-verden?


R-M-I

Recommended Posts

Hei..Som dere sikkert ser av post-counten min her inne, er jeg helt ny på dette forumet :)

Jeg er på ingen måte noen ekspert på detailing-området i det hele tatt, men jeg synest det er artig å holde på med (spesiellt når resultatet blir bra) Jeg har i det siste gått med tanker om å gå til innkjøp av litt mer proffe saker enn det de selger på div. jalla-sjapper og bensinstasjoner..

Så her kommer spørsmålet mitt:

Hva i huleste skal jeg gå for? Jeg har lest gjennom guidene her inne og tester osv. Men jeg blir ikke noe klokere i det hele tatt..

Har vert innom scandicshine, blankbil og flere andre..men ingen har etter det jeg har sett satt opp "pakker" for oss uinvidde.

Så det å plukke ut de riktige produktene kan vere en liten utfordring i seg selv etter hva jeg har fått med meg.

Kunne noen gjort meg en diger tjeneste å plukke ut de essensielle tingene jeg trenger? Fra vask til siste finish i "proff" klassen av vaske\polerings-saker hos en eller annen nettbutikk her.

Vil helst slippe å handle fra 4 forskjellige steder, men om det MÅ til så gjør jeg det også..

Budsjettet er ikke fastsatt, men har det bør vere innen rimelighetens grenser :P Vil helst ikke opp i 10.000 kr klassen med EN gang

Håper noen kan gi meg en hjelpende hånd her.

Mvh.

Remi

Endret av R-M-I

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den scholl pakken pirex selger må da være fin:)

bare å legge til ei bøtte med såpe og mitt og en plast og gummi fornyer... kommer vel på 7000:)

edit: eller bare la pirex hjelpe deg:p

Endret av posan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eller to bøtter vaskebøtte med gritguard, et par vaskehansker (mitt), god såpe, felgrens, avfetting og en felgbørste og et par MF tørkehåndkle skulle dekke det meste av vasking utvendig.

Uten det helt store sammenligningsgrunnlaget anbefaler jeg vaske-kitet til Scandicshine med bøtte, gritguard, mitt og såpe. Kjøp en mitt ekstra, Chemical Guys Citrus eller Duragloss 901 såpe, Grime Reaper avfetting, Bilberry felgrens, Chemical Guys Miracle Dryer og SS Drying Towel. Du burde klare deg med et 1500-2000 for dette med mindre du kjøper store dunker. Det er selvsagt et stort utlegg men kostnadsbesparende over tid.

Hva polering er Meguiars Deep Crystal-serie 1, 2 og 3 en bra start, gjerne toppet med den skikkelig god voks. Fjerner ikke mye riper men lakken blir blank. Meguiars ScratchX fjerner noe riper men forvent et lite helvete med arbeid hvis du vil ha lakken speilblank uten vaskeriper, også kjent som swirls. Duragloss har også gode produkter som flere nettbutikker selger. Autoglym har også gode produkter men jeg synes de er tyngre å jobbe med enn Meguiars. De fleste av disse produktene kan brukes med en DA-maskin. Kjøp 4-5 gode microfiberkluter og en god plastrens. Et busjett på 1500-2000 burde dekke det meste.

Vil du ha det heftigere er det vel kun roterende som hjelper, men da ryker budsjettet ditt på maks 10.000,- relativt kjapt.

Interiøret får man mange gode produkter til. Har såvidt prøvd Chemical Guys Greenclean som funker til det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raske svar...har sendt en PM til pirex her inne :)

Om folk vil komme med flere innspill, så er dere naturligvis velkommen til det :) Det blir satt pris på!

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB

Som Omrognan sier så har du en god start med Deep Crystal, det var det jeg begynte med, men det tok maks en mnd før jeg kjøpte Scholl-produkter og roterende maskin, siden man ikke får det speilblanke ripefrie resultatet med Deep Crystal serien. Men DC-serien bruker jeg fortsatt mye inni dørkarmer og under panser osv, så slett ikke dumt å ha(!)

Endret av Lexis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..har liten erfaring med roterende maskin \ DA osv... jeg har egentlig kjørt på med håndkraft til nå...

Hvor vanskelig er det egentlig å begynne med maskin? Og finnes det "billige" maskiner med litt kvalitet på?

Hadde egentlig ikke tenkt å svi av såpass mye med en gang da..Men heller "bygge" opp utvalget mitt litt etter hvert :) Menmen..dukker det opp noe billig med SKAPELIG kvalitet på, så er jeg ikke så grusomt vanskelig å overtale til det heller..

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB

Bruk det forumet her flittig, les MYE om maskinpolering, prøv kanskje en test på en gammel bil det ikke er så farlig med, og vips så kan du basic bruk av maskinpolering.

Samme tankegangen om budsjette hadde jeg også, men etterhvert som man ser resultater og blir avhengig så sitter kronene litt løsere med en gang ;P  

Ang. poleringsmaskin: Det kan være greit å ta en pakke fra scandicshine når man først skal over på maskin, jeg begynte med roterende fra biltema til 500kr og kvaliteten på den slags maskin er ikke all verden(må kjøpe ny nå snart :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut i fra at Biltema maskinene er søppel som ikke er verdt å putte penger i uansett... så om jeg skal først kjøpe maskin, så kjøper jeg i allefall en jeg slipper å bytte ut om x antall uker..

Det viktigste er i førsteomgang å få tak i noe BRA produkter som også kan brukes senere når jeg evt. går over til roterende maskin.. som ikke koster FOR mye....jeg tenkte da et komplett "sett" med ting, som går helt fra det første jeg trenger å gjøre til siste finpussen. En del kronasjer kan jeg putte i det...men å holde det under 3-4000 i første omgang er et mål :D

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne maskinien her..

http://marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10517051;c:100768

elektronisk fartregulator så den holder farten uansett påtrykk...

og den koster 850ink frakt mener jeg at jeg betalte...

men du må kjøpe pads og backing plate i ogmed at den som følger med ikke var noe særlig..

maskinen er ikke tung og jobbe med heller da maskinen ikke er noe tung:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...850kr :) vanligvis ville jeg rynket litt på nesa og tatt frem skepsisen min nå. Men siden du sier den er gode greier, skal jeg ikke direkte betvile det. Siden det faktisk finnes "billige" saker som duger i massevis også. Den er et alternativ på listen nå i allefall :)

Endret av R-M-I

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om den er like bra som en flex eller lignende skal jeg ikke tørre og påstå..

men dette er min første maskin og jeg er meget førnøyd med den:)

og den koster ikke så mye, så om den går dukken en dag, så går ikke værden under liksom:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...850kr :) vanligvis ville jeg rynket litt på nesa og tatt frem skepsisen min nå. Men siden du sier den er gode greier, skal jeg ikke direkte betvile det. Siden det faktisk finnes "billige" saker som duger i massevis også. Den er et alternativ på listen nå i allefall :)

Denne tåler nok ikke like mye juling som de dyrere maskinene, også vil den nok miste litt fart når du legger press på ved korrigering.

Men sikkert en helt kurrant maskin og starte med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tåler nok ikke like mye juling som de dyrere maskinene, også vil den nok miste litt fart når du legger press på ved korrigering.

Men sikkert en helt kurrant maskin og starte med ;)

det er det jeg mener:) men den holder faktisk farten veldig fint:) men helt sikkert ikke like mye som de dyrere maskine nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

Tror jeg har brukt den maskinen på 4-5 biler, den fungerer veldig greit.. Ikke stabil som Hitachien, men etterhvert så bruker man ikke tallene på hjulet til hastigheten.. Skal man f.eks ha akkurat 1500omdr. på en maskin som fader ut litt gjør man dette:

1) sett den på f.eks "3"

2) legg merke til duren, f.eks ved å nynne den i hodet

3) sett maskinen på en flate, med press

4) juster maskinen opp til lyden

5) voila!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...