Gå til innhold

GUIDE: Maskin Polering


truhaa

Recommended Posts

  • Admins
truhaa

Det er i hovedsak 2 typer poleringsmaskiner på markedet

- Dual Action maskin (DA)

- Roterende maskin

2 billige "greie" maskiner for hobby bruk, skal du har mer power, trenger du en dyrere maskin fra feks Metabo, makita (roterende) eller PorterCable, UDM (DA maskin)

Blå 2 hodet DA maskin fra Biltema

Gul roterende maskin fra Bilextra

IMG_1822.jpg

Forskjellen på disse er følgende:

- Dual Action maskin

Er en maskin som simulerer håndbevegelsen din, den går rundt og fra side til side. Disse maskinene kommer med 1 eller 2 hoder, og en av de mest kjente merkene med 2 hoder er Cyclo som har vært på markedet i mange år, samt Porter Cable sin med 1 hode.

En DA maskin kan benyttes til alle produkter som du kan/skal legge på for hånd, da den ikke genererer så mye friksjon/varme. Diverse produkter trenger forskjellige pads og hastigheter, så dette reguleres med en bryter på denne maskinen, noen maskiner som Cyclo har kun 1 hastighet, men de fleste kan justeres.

Hardhet på pads til maskinen er avgjørende mht lakk korrigerings jobben du skal gjøre, er lakken sliten og oxidert trenger du en hardere pad, skal du kun legge på beskyttelse (sealer) trenger du en bløt pad.

Pad og polerings middel må derfor samsvare, jo lettere produkt du jobber med jo bløtere pads, ikke noe poeng å legge på sealer med en hard pad, da sealeren ikke klarer å korrigerer merker som kan lages av paden (aka kjørespor) Det er etter min mening ikke noe poeng å benytte de hardeste padsene til en DA maskin (gul og beige pads fra meguiars er bra nok) samme gjelder produktvalg, de groveste korrigeringspolishene til Meguiars som feks Meguiar's 85 el 84 er ikke ment til DA maskiner og anbefales ikke av Meguiars til annet en roterende maskin/rett pad, da de trenger mer varme en DA lager.

En mye benyttet kombinasjon mht 1 hodet DA maskin er Gul Meguiars pad og Meguiars Meguiar's 83, denne kombinasjonen fjerner swirls og riper og gir et veldig bra resultat, og er "forholdsvis" idiot sikkert

Etterfulgt av Meguiar's 21 på beige meguiars pads så er du vel i havn.

Alle produkter fjernes med Microfiber kluter ment for bil, det er samme "greie" som med hånd makt, dvs om det skal taes ett og ett panel om gangen gjelder dette også om du benytter maskin (uansett maskin type)

Her er et eksempel på produkter som kan legges på med en DA maskin OG bløt pad for rens/beskyttelse:

IMG_2657.jpg

Duragloss 101/105 hånd produkter og Porter Cable DA maskin med bløt pad:

IMG_3517.jpg

XMT 1 mild ripefjerner, medium pad og Porter Cable DA maskin:

Før:

IMG_3043.jpg

Under:

IMG_3044.jpg

Etter:

IMG_3045.jpg

Dette klarer ALLE, bare ta tiden til hjelp, hastverk er lastverk..

DU skal også ALTID starte med den MINST aggresive kombinasjonen først, test på et lite felt og se om det holder mål.

-Roterende maskin

Denne type maskin er det ikke noe enkel måte å skrive "gjør slik og slik" for deretter å mestre den, det tar noen biler før du får det i hendene, og de som virkelig kan disse maskinene godt kan gjør så og si alt med den, men det tar laaaang tid å bli proff på disse.

Denne type maskin kan generere masse varme, og skal benyttes med forsiktighet slik at ikke lakken blir brent eller ødelagt. Kanter og skjøter er spessielt utsatt da det ofte er tynnere lakk der.

Disse har en hastighets regulator, og den skal jobbes med slik at pad/lakk blir akkurat passe varm slik at korrigerings polishen du benytter blir brutt ned på rett måte, slik at kjørespor ol ikke ødlegger finishen/lakken.

Denne er for de som enten jobber med dette daglig og trenger raske og bra resultater, eller har det litt i fingrene fra før. Her er det egne produkter som benyttes og som er utviklet til å brukes sammen med roterende maskin, DVS IKKE FORBRUKER PRODUKTER SOM ER MENT FOR HÅND, da denne maskinen kan generere mye varme svir "forbruker" produktene seg ofte fort da de ikke er utviklet til å tåle denne varmen, og det eneste du oppnår med det er å etterpå ringe Cossyboy og betale han penger for å rette opp skaden du har laget selv..he he...

Her gjelder det samme mht til pads valg som med DA maskin, men det er vel så viktig med polerings produktvalg også her.

Roterende maskin kan benyttes med alt fra Ullpads + Meguiar's 85 for extreme korrigerings jobber til bløtere pads for å legge på feks Meguiar's 21 sealer, her styrer du produktvalget mht varme utvikling aka hastigheten/press på maskinen du jobber med, da sealer ikke trenger varmen kan den legges på med lav hastighet og kun maskinens vekt, mens en burgunder pad fra Meguiars og Meguiar's 84 trenger noe mer hastighet og press på maskine i starten for å korrigere lakkskader eller oxidering ol.

DU skal også ALTID starte med den MINST aggresive kombinasjonen først, test på et lite felt og se om det holder mål.

Menzerna er også et kjent navn når det kommer til polish til bil, og kan benyttes sammen med roterende maskin (noe også med DA maskin)

IMG_1465.jpg

Som sagt maskin polering generelt kan ikke forklares over en post, det trengs trening for å mestre det 100%.

Denne posten er mer ment for å skille DA og roterende maskin, da noen kaster seg i vei med den roterende som rookie, og da de som selger disse ikke tar seg bryet med å forklare med hva eller hvordan de benyttes og en del gjør noen "pene" feilskjær som ikke er så morro med enten din egen bil eller enda værre noen andre sin, og det kan koste deg mer en det smaker om du gjør feil valg mht produkt/pads/maskin

Menzerna APO60/roterende/bløt pad på en ripe på plastfanger (da skal du være forsiktig med hastighet/pads) APO60 er en veldig mild "korrigerings" sealer faktisk, ,men som dere ser korrigerer den bra, og det sier noe om at det er ikke noe poeng å kaste seg i vei med harde pads og polish med sand i for å oppnå et bra resultat og jeg nevner igjen:

DU skal også ALTID starte med den MINST aggresive kombinasjonen først, test på et lite felt og se om det holder mål

Før:

IMG_1375.jpg

Etter:

IMG_1380.jpg

Jeg er veeeeldig lav....he he

Kom gjerne med innspill/retting på innlegget, da det ikke er noe lett sak å lage en guide til maskinpolering og det er ingen mal da det er 1000 vis a kombinasjoner, lakktyper, pads, maskiner, produkter og DITT nivå..

Og jeg kommer sikkert til å legge til noe etterhvert når jeg leser igjennom senere..

Finner du skriveleifer er det fordi jeg er ordblind light..:)

Så ut i garasjen med deg, og gjør noe annet en å sitte foran dataen og dasse hele dagen.....eh he

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra guide. Det ser ut til at DA er tingen for meg nå til å begynne med.

Hvilke produkter anbefaler du for lakkrens, fjerne swirls og småriper med DA-maskin?

Tenkte å kjøpe maskin når UDM kommer i 220V utførelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Meguiar's 80, 82 og 83 er bra saker..

Ellers funket Menzerna 106 også veldig godt sammen med DA og medium hard pads

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
  • Admins
truhaa

Mener det ikke bør bli så varmt at du svir deg, men forkjellig lakk tåler forskjellige temp, så noe fasit på det tror jeg ikke er.. kjenner bare på lakken jeg og når den begynner å bli så du kjenner den er varm beveger jeg meg litt ivdre og lard en få neon sec hvile, men den blir fort varm men roterende og medium/hard pad, bare å legge handa på paden det og snurre den på 600 rpm og kjenne selv..

  • DCN Poeng 1

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Metall holder vel mer på varmen, men plast har en lei tendens til å smelte om den blir for varm, og det kan skje kjappt også...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiesta_xr2i

hehe

fikk prøvd meg litt på noen søte små striper på en kompis's mors bil

vurderte å våtslipe , men prøvde først med roterende

250620081305.jpg

250620081306.jpg

en runde med optimum compound å gul sonus

250620081307.jpg

250620081308.jpg

250620081309.jpg

250620081310.jpg

optimum polish å sonus hvit

250620081311.jpg

250620081312.jpg

pete's 53# voks et lag

250620081313.jpg

250620081314.jpg

250620081315.jpg

250620081316.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
challenger

Er det sånn å forstå at Megs step 2 (Deep Crystal Polish) ikke er verdt å prøve med roterende maskin?

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

ok, takk for raskt svar :)

Men på den annen side, kan jeg da gå over med roterende og Megs Deep Crystal Polish som trening og for å bli kjent med maskinen? Uten å være redd for skandaler på jomfruturen med maskin?

Endret av challenger

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takk for raskt svar :)

Men på den annen side, kan jeg da gå over med roterende og Megs Deep Crystal Polish som trening og for å bli kjent med maskinen? Uten å være redd for skandaler på jomfruturen med maskin?

Du kan jo prøve på lav hastighet men de fleste produktene som er ment for hånd takler ikke varmen som utvikles ved bruk av roterende, og da vil produktet klumpe seg.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Skjønner. Har ingenting annet tilgjengelig enn de samme dual arms som allerede har scrath-x'et og lakkrenset bilen. Var litt inspirert på å bli kjent med maskin nå, og bilen jeg holder på med er ett egnet testobjekt å øve seg på. :)

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn i teorien, går det vel greit å bruke roterende maskin på laveste hastighet selv med DC serien fra Meguiars?

Er vel bare å passe på at du flytter maskinen raskere enn normalt?

Hadde jo vært utrolig tids og kraftbesbarende hvis det gikk mener jeg .. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Vil ikke anbefale det nei, da er det bedre å investere i produkter som er beregnet for roterende maskin. Med mindre da du er villig til å risikere at finishen verre enn den var i utgangspunktet, selv på lave hastigheter kan en roterende masking lage ganske mye varme. Og konsumer produktene som er produsert for hånd- eller DA-bruk har ikke de samme egenskapene ved høyere temperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DC1 og DC2 skal ikke tørke, og det gjør de fort dersom man bruker roterende.. og da får man skjolder. Men man kan bruke roterende på 6-800rpm med mild polishing pad dersom man bruker nok produkt og sørger for å stoppe og tørke av resterende produkt med en MF etter noen pass.

Endret av kazzper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...