Gå til innhold

Diverse bilspørsmål


tommy_sn

Recommended Posts

Hei

1)

Når det gjelder senket bil - må dette stå i vognkortet om bilen er senket fra fabrikk?

Hva om bilen er originalt senet hos forhandler før førstegangsreistrering, og det foreligger tuv-papirer på dette?

2)

Hvor mye kan motoreffekten avvike fra det som er oppgit i vognkortet før dette ses på som et regelbrudd?

3)

Er det lov å montere lys solfilm på sideruter forran? Hvis nei, hva er grunen til at dette ikke er lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

1. vet ikke, men er det TUV så skal det vel være en grei sak bare du har papirer mht det å forevise

2. mener det er 10% +

3. ikke lov å gjøre noe med vinduene annet en fra b stolpe og bakover

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel mer enn noe annet med UTSYN å gjøre tenker jeg. ;P

Det er faktisk synshemmende med solfilm, uansett om den er aldri så svak, så mister du litt, spesielt i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClearCoatChristR

Jeg tror det går mer på at det er vanskeligere å knuse ruta ved nødstilfeller.

Endret av ClearCoatChristR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok være, selv om jeg ikke ser for meg at det er så jævlig vanskelig med eller uten folie. Folien vil gjøre at ruta ikke pulveriseres, men burde jo være greit mulig å få dyttet ut etter at den er sparket/slått i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB
Kan nok være, selv om jeg ikke ser for meg at det er så jævlig vanskelig med eller uten folie. Folien vil gjøre at ruta ikke pulveriseres, men burde jo være greit mulig å få dyttet ut etter at den er sparket/slått i stykker.

Jeg har det! :D det er forbudt med solfilm foran fordi; hvis man skulle måtte knuse ruta i et nødstilfelle, så kan solfilmen gjøre at du ikke ser hode til han som er skadd og tilfeldigvis ligger med hode inntil ruta, og vips så har du blitt MMA-fighter(og det er forbudt i Norge)  :fun:

beklager hvis noen ser dette som veldig off topic :rolleyes:

Endret av Lexis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

angående solfilm så gjaldt regelen bilens fremste par vinduer på siden. På eldre biler med trekantvindu/ventilasjonsvindu fremst i døra så kunne regelen omgås ved at disse var uten soting. Og hovedvinduet i førerdøra kunne dermed sotes ;)

Endel nyere biler med strekt tilbakelent frontrute/a-stolpe har jo igjen begynt med ett lite vindu lengst fremme. Lurer på om regelen fortsatt er slik eller om den er gjort om på??

Eksempelbilde

in_Renault_Scenic_01.jpg

Eller

ford-s-max-and-galax_460x0w.jpg

og

citroen-c4-coupe.jpg

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs vel på formuleringen på reglene. Det unngås som regel bruk av spesifikke ting som f.eks solfilm, da man enkelt finner smutthull, ved f.eks å benytte annet enn film.

Så spørs om ikke det står at man ikke skal ha noe som hindrer sikt etc, og da er det jo vanskelig å lure seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Er det original senk fra forhandler med originale Mazdafjærer når bilen blir levert ny så trengs det ikke godkjenning, men hvis det er byttet understell så må bilen forevises BT og det må skrives inn i vognkortet..

Det er forbudt å ha noe som helst som kan sjenere bilfører på frontrutene fra B-stolpen. Hverken stickers eller film..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

1: Alle modifikasjoner som har TÜV papirer skal inn i vognkort, det hjelper ikke å ha papiret med i bilen.

2: 15% er grensa, men jeg ville i såfall bremset bilen for å sjekke hvor mange hk du har før og etter. Mange biler er helt nede i 30hk mindre enn hva som står i vognkort. Hvis det gjelder nyere bil og chipping så kan du fint gå under 15%, men i mange tilfeller mister du garanti

3: Som sagt, ikke lov. Man kan krangle seg til reglen med fremste rute, for det er det som står i boka.

Når det gjelder meg selv:

1: Har ikke giddi og skrive inn noen ting og har en god bunke i hanskerommet, blir man stoppa får man uansett time på bilsvaksynte.

2: tviler på at luftfilter boks og grover eksos gjør så mye

3: Har sotet rundt hele og derfor ikke gjort punkt 1 :) Myyye bedre med soting rundt hele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte riva av sotingen ved godkjenning av senkesett....

Grunnen var at en film ville bli slitt over tid og får mange små riper som hindrer ut/inn-syn.

I tillegg vil kommunikasjonen mellom medtrafikanter og deg bli vanskeligere.

Filmen jeg hadde var nesten ikke synlig fra innsiden uansett forhold.... Men den var ofte veldig mørk fra utsiden, var veldig avhengi av vinkler og type lys...

Nå er det faktisk lov å ha sota glass om det er fra fabrikk og maks 70%, og det er det flere biler som leveres med.

Det hjelper ikke bare med TÜV- papirer på et senkesett. Alt av vekter ol. Må stemme med vongkortet til bilen.

I tilegg må godkjent 4-hjulskontrol fremvises og lysene justert.

Vist alt dette er i orden og ingen ting er løst, så er det kanskje håp ;)

En annen ting, er at de ser på flere ting enn det som skal godkjennes. Så ikke noen poeng i å dra dit med soting,ettermontert xenon, mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har biltilsynet noen oversikt over hvilke biler som kommer fabrikksenket da? Og noen mulighet til å finne ut det på stående fot?

Man får ingen form for bot for å ikke ha senkesettet i vognkortet, eller sota ruter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel hvor graverende det er. Men de tar lett skiltene...

De bruker å ta kontakt med et merkeverksted, som skjekker regnr ditt. Det samme kan du også gjøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Man trenger ikke firehjulskontroll ved senking mindre enn 30mm med fjærer. Jeg godkjente gamle bilen min med 30mm jamex fjærer uten å ha firehjulskontroll. Men uansett så må man passe på at nummeret på fjærene stemmer overens med tüv papirene og er lett leslig. Vask fjærene før du viser er ett godt tips

Glemte å skrive en ting i stad og det er at hvis bilen er senket fra fabrikk så er den allerede typegodkjent slik. Dessuten er det ikke mange mm orginal senking er i forhold til ettermontert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

hmm, hvis en bil er "senket" fra fabrikk - er den strengt tatt senket da? Ikke som jeg ser det :rolleyes:

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClearCoatChristR
angående solfilm så gjaldt regelen bilens fremste par vinduer på siden. På eldre biler med trekantvindu/ventilasjonsvindu fremst i døra så kunne regelen omgås ved at disse var uten soting. Og hovedvinduet i førerdøra kunne dermed sotes ;)

Endel nyere biler med strekt tilbakelent frontrute/a-stolpe har jo igjen begynt med ett lite vindu lengst fremme. Lurer på om regelen fortsatt er slik eller om den er gjort om på??

Ser at i en del land soter de på denne måten, ved å la et lite fel på den fremre sideruta være uten solfilm. Vet ikke om dette hadde funka i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...