Gå til innhold

VW Golf IV


Anders

Recommended Posts

Slik så bilen ut før:

img2903o.jpg

Bilen ble sist polert i fjor en gang i oktober, og da fikk jeg ikke tatt hele bilen pga. maskinsvikt (Meguiars G220)... Nå har jeg endelig fått meg roterende, og tenkte at jeg skulle korrigere de plassene jeg ikke fikk tid til sist gang, og i tillegg få gjort noe med de ripene som har tatt seg til rette i løpet av vinteren...

Slik så bilen ut i sollys:

img2905f.jpg

img2923.jpg

img2925k.jpg

Claying med SV Paint Rubber og Quick Finish:

img2914a.jpg

img2916e.jpg

img2918h.jpg

img2920s.jpg

Videre inspeksjon med brinkerman:

img2930n.jpg

img2931.jpg

img2936f.jpg

Metabo :wub:

img2944s.jpg

Prøvde meg litt fram med forskjellige kombinasjoner av poleringsmidler og puter i starten.

Først ut var Menzerna 106FA på hvit Sonus-pute:

img2946b.jpg

img2945i.jpg

img2951z.jpg

Grei nok glans, men skulle helst korrigert litt mer, så jeg gikk over til Meguiars #83 på hvit Sonus-pute for å se om det hjalp, men jeg fikk mer eller mindre de samme resultatene...

Jeg fant til slutt ut at Menzerna PGC på gul Sonus etterfulgt av 106FA på rød Sonus fungerte fint på de panelene jeg ikke fikk tatt sist gang. På de panelene jeg fikk polert sist gang holdt det med 106FA på rød Sonus-pute.

img2978a.jpg

Jeg hadde i tillegg med meg et lite sett med Scholl-samples, og tenkte at dette hadde vært kjekt å prøve for å se om det virkelig er like bra som alle skal ha det til...

img2965g.jpg

img2966hsz.jpg

img2970n.jpg

img2976a.jpg

img2977.jpg

Og det er det! Uten tvil. Dette førte til at PGC og 106FA kjapt ble byttet ut til fordel for S3+ på blå Scholl-pute og S40 på orange (Jeg brukte i tillegg S17 på rød Sonus-pute noen plasser, og det fungerte også veldig bra...). Jeg erfarte at Scholl S3+ korrigerer mer enn hva PGC gjør. I tillegg til dette avslutter den finere og støver mindre... What’s not to like?

50/50:

img3012.jpg

img3018.jpg

Jeg fikk bort alt av swirls mer eller mindre uten problemer, men jeg er fortsatt ikke helt komfortabel med å bruke særlig mye press på maskinen (pga. varmeutvikling), så jeg fikk ikke bort alle RDS. Tror at jeg skulle hatt meg en ullpute for å kunne korrigere mer, og fortsatt holde temperaturen lav...

Frontdør:

img3030.jpg

img3031p.jpg

Før:

img3035q.jpg

Etter:

img3043r.jpg

img3044l.jpg

Blankhetsstatus:

img3045u.jpg

Før:

img3055w.jpg

img3057p.jpg

Etter:

img3064u.jpg

img3059f.jpg

img3062.jpg

Bakluke før:

img3078o.jpg

Etter:

img3081a.jpg

img3082y.jpg

img3083j.jpg

img3084m.jpg

Så var det fram med foam cannon for å få bort eventuelle rester etter poleringsmidlene.

Brukte en sterk blanding av disse to:

img3139u.jpg

img3141.jpg

img3144e.jpg

img3145t.jpg

SV detail brush ble brukt i sprekker for å fjerne poleringsrester...

img3147j.jpg

Så var det vask med SV wash pudel

img3152v.jpg

img3151.jpg

...og tørk med CG Miracle Dryer.

img3153g.jpg

På dette tidspunktet gikk jeg inn for å ta meg en liten kopp kaffe, og når jeg etter 10 minutter kom ut igjen, ble jeg møtt av dette synet:

img3154xeg.jpg

Så da var det fram med

img3152v.jpg

og

img3153g.jpg

igjen...

:angry:

Avslutningsvis ble det en runde med SV cleaner fluid og et lag med SV Concorso:

img3159e.jpg

img3156x.jpg

img3165.jpg

img3164j.jpg

img3166.jpg

img3167d.jpg

Erfaringer:

En god bakplate til maskinen er viktig! Den første gangen jeg prøvde roterende (dette var den andre...) var det med en original metabo-plate, og da hadde jeg dårlig kontroll på maskinen... I dag brukte jeg 3M sin, og det gjorde ting en hel del enklere.

Så for dere som skal kjøpe roterende maskin: husk å ta med en god bakplate også. Viktig viktig!

Brinkerman er et flott verktøy, men i starten hadde jeg problemer med å få ripene til å vise på bilder... Etterhvert fant jeg ut at løsningen på dette er å ha relativt kort lukkertid.

Normaleksponert bilde

img3125k.jpg

Bilde med kort lukkertid (1/320 i dette tilfellet)

img3123v.jpg

Noen timer senere gikk jeg ut for å se hvordan det stod til med bilen, og i løpet av den tiden jeg har vært inne er det tydeligvis noen som ikke har klart å motstå fristelsen å ta på lakken min...

Resultat:

img3169.th.jpg

Så da blir det en runde med 106FA og finishing i morgen...

Endret av Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Strøken blank golf dette, s40 på orange er blanke saker det ja :)

Swissvax sin blå Clay er også en god sak, den lagde ikke ett eneste merke i lakken på Evon når den ble claya her..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin jobb og bilder Anders :) Tror du trygt kan legge litt mer press på maskinen din, skal være hard lakk å korrigere uansett det der. Ble jo nydelig med Concorso :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bo!

Du har nok helt rett i at jeg mest sannsynlig kan legge litt mer press på maskinen, men etterhvert som jeg polerte stoppet jeg opp flere ganger for å kjenne på lakken, og jeg synes at den ble ganske varm. Hvertfall mye varmere enn jeg er vandt med fra DA-maskin, og det gjorde at jeg ikke turte å legge på mer press...

Endret av Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cotte78

Bra skrevet og flotte bilder. Jeg viste ikke att man burde vaske bilen etter polering. Takk for tipset. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritbra korrigering, og veldig bra writeup! Finishen ble også helt nydelig :)

Ang. dette med å ta bra bilder av swirls, så gjelder det i hovedsak å få satt fokus på lakken..

Det som veldig fort skjer, er at kameraet setter fokus på det som reflekteres i lakken, og da ser man ikke swirlsene i det hele tatt. Prøv å sett fingeren på lakken neste gang, og sikt fokus på den.. Så er det bare å knipse!

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cotte78:

Strengt tatt så trenger du vel ikke det heller, men etter en langt økt med polering så samler det seg ofte en del støv fra poleringsmidlene, og jeg synes at den greieste måten å fjerne dette på er ved å ta en kjapp vask...

Hvis du i tillegg bruker en sterk såpeblanding i bøtta (eller foam cannon hvis du har det) så fjerner du rester (oljer) fra poleringsmidlene :)

Takk for kommentar!

Endret av Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lexgtturbo

Ble sykt bra dette. Utrolig bra korrigering og om noen RDS ble igjen så er det bedre å la de forbli enn å kjøre for langt ned i klarlakken. Fantastisk bra jobbet for å være andre gangen du leker med roterende maskin :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Veldig bra jobbet, og for en finish!!! JEG VIL HA CONCORSO :D Har lurt litt på det om du får bort alle oljer og polish rester hvis du vasker den i stede for å gå på med en IPA wipedown. Ble såpass mye støv på den bilen jeg driver med nå etter ull, at jeg tror jeg går for vask da siden du klarte å få vekk både oljer og polish rester ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil har jeg kun opplevd at alkalisk avfetting fjerner polish oljene skikkelig fra lakken..

Har prøvd med petroliumsbasert avfetting, men syns ikke den gjorde det så bra på akkurat dette området.

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Hittil har jeg kun opplevd at alkalisk avfetting fjerner polish oljene skikkelig fra lakken..

Har prøvd med petroliumsbasert avfetting, men syns ikke den gjorde det så bra på akkurat dette området.

Så du tror ikke vanlig vask vil kunne fjærne alle polish rester og oljer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Bra jobb og interessant skrivd sammen med bildene :)

Likte grundigheten med full vask etter polering, før voks. Har fundert på det samme, men inntil nå buffet med MF det som blir sølt. Blir på en måte aldri rent etter å holdt på med ullpad så en vask er kanskje tingen.

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra jobbet, og for en finish!!! JEG VIL HA CONCORSO :D Har lurt litt på det om du får bort alle oljer og polish rester hvis du vasker den i stede for å gå på med en IPA wipedown. Ble såpass mye støv på den bilen jeg driver med nå etter ull, at jeg tror jeg går for vask da siden du klarte å få vekk både oljer og polish rester ;)

Du vil nok ikke få bort alt av oljer kun med vask, gjerne ikke noe i det hele tatt, men med den såpeblandingen jeg brukte i foam cannon så virket det hvertfall som om jeg fikk bort en del. For å være på den sikre siden gikk jeg uansett over med cleaner fluid etterpå...

Uansett var hovedformålet med vasken å få bort alt støvet PGC (som jeg brukte helt i begynnelsen) hadde lagt igjen. For det var jammen ikke lite...

Takk for kommentarene folkens! Det blir satt pris på :)

Endret av Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86

Sinnsykt bra jobbet Anders..

Nå har du nok den blankeste svarte golf 4'en i mange mils omkrets....

Ihvertfall siden den svarte golfen jeg jobbet på for en liten stund siden er solgt og sikkert er full av swirls nå.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt bra jobbet Anders..

Nå har du nok den blankeste svarte golf 4'en i mange mils omkrets....

Ihvertfall siden den svarte golfen jeg jobbet på for en liten stund siden er solgt og sikkert er full av swirls nå.... :(

Tusen takk, Stein! Hyggelig å høre :)

Dritbra korrigering, og veldig bra writeup! Finishen ble også helt nydelig :)

Ang. dette med å ta bra bilder av swirls, så gjelder det i hovedsak å få satt fokus på lakken..

Det som veldig fort skjer, er at kameraet setter fokus på det som reflekteres i lakken, og da ser man ikke swirlsene i det hele tatt. Prøv å sett fingeren på lakken neste gang, og sikt fokus på den.. Så er det bare å knipse!

Takk for tipset, Tommy!

Prøvde dette når jeg var ute for å fjerne disse merkene nå nettopp:

img3169.th.jpg

Og det fungerte veldig fint:

img3171y.jpg

(Litt polish-rester på det siste bildet der...)

Endret av Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...