Gå til innhold

Glidemiddel til clay


Geir

Recommended Posts

Tjena!

Har gått tom for QD nå, men lurer på om jeg kan droppe å kjøpe ny og heller bruke en MG #34 Final Inspection som glidemiddel til clay istedet. Går det bra, eller er det ikke helt sunt?

Har også lest at noen lager "eget" glidemiddel, dvs med såpe, vann og noe annet dill. Har noen en fremgangsmåte her? Jeg har både MG NXT Car Wash og Dodo Born to be mild stående.

Håper på svar før kvelden er omme, for jeg har en handlevogn hos Ketil jeg ikke sender før jeg har funnet ut av dette ;)

Uff...kan noen legge denne i riktig underforum, dvs "produkter"? Blingset litt her :rolleyes:

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

QD er jo bare en blanding av såpe og vann, så du kan sikkert bruke hvilken som helst av de blandet med vann. Bland i såpe til du kjenner at blandingen føles "glatt" mellom fingrene ;) Ellers vil eg anbefale deg å kjøpe optimum no rinse for bruk som QD fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F34Johnny

På 3M sin clay står det at en skall bruke såpevann.

Har nettopp kjøpt megs sin #34 final inspection og den lukter nesten helt likt QDen så tror at de produktene ikke er altfor ulike, har jo og omtrent samme bruksområdet når en leser brukerveiledningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Ikke bruk final inspection som clay lube... Den er, som eg har forstått det, til for å fjerne oljer o.l. etter polering, så den vil mest sannsynlig ikke gi samme gli som såpe+vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpe og vann fungerer greit, men da må du skylle av etter hvert panel, sånn at ikke såpa tørker inn.

Det jeg syns fungerer best, og som holder lengst. Er Optimum No Rinse. Man bruker 3-4 korker på 1 liter vann.

Blir endel ferdige blanda litersflasker det! :)

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare handler en QD fra Ketil istedet, så blir det bra :)

Hva slags Clay er det du har? Noen claytyper (les: Quick Clay) går i oppløsning når de brukes med QD som egentlig er såpevann-lube..

Men som det nevnes over her; ONR smører vanvittig godt og jeg har aldri hørt om claybars som har blitt oppløst av denne.

Er på grensen til at jeg begynner å bruke ONR selv, men jeg har massssse Quik Detailer her, og selv om den er dyrere er den nok også litt bedre. Men når jeg nærmer meg tom blir det nok å handle ONR fra Ketil ;) ..kan ikke vente med å teste hvor bra den er til støvtørk på lakk, glass, plast osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Ene gule Riccardo clayen ble svampete etter ONR, men den har blitt brukt mye, sikkert mye mere enn vanlige folk gjør.

Men gikk ikke i oppløsning akkurat, mer som svamp, ble noenlunde bra igjen etter mye knaing i varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Riccardo jeg har brukt opp, og som jeg har valgt som påfyll igjen nå.

Har aldri opplevd at Riccardo er blitt noe svampete (har brukt den med Meguairs QD). Fant ikke ONR i farta, så det ble en QD fra CG. Ordren er lagt :)

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpe og vann fungerer greit, men da må du skylle av etter hvert panel, sånn at ikke såpa tørker inn.

Det jeg syns fungerer best, og som holder lengst. Er Optimum No Rinse. Man bruker 3-4 korker på 1 liter vann.

Blir endel ferdige blanda litersflasker det! :)

3-4 korker vil vel si 40-60ml (1 kork er vel omtrent 15ml). Ifølge nettsidene til Scandicshine tilsvarer det QD blandingsforholdet. Det oppgis et annet blandingsforhold for clay smøring. Vil det anbefalte blandingsforholdet for Clay smøring gi for lite gli effekt?

Optimum No Rinse (Ref. Scandicshine):

Clay Lubricant: 60ml på 3.7l vann. = 16ml pr. 1 liter

Quick detailer: 170ml på 3.7l vann. = 45ml pr. 1 liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej! Detailer fungerar som sagt men det går även utmärkt att köra med NXT Car Wash och vatten. Jag själv kör med NXT Car Wash i pumpflaska för att slippa pumpa med triggerflaska.. :-) Att den måste spolas av efteråt är inget som gör nåt enligt mig.. Bilvårdsgrossisten får under dom närmaste veckorna fram en egen clay som vi kommer erbjuda egen label på till dom som är intresserade! Kanske vore nåt för detailersclub att ha en egen clay? Har nån intresse av clay med egen label så är det bara att maila oss via hemsidan! Ha de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ikke hatt tid til å følge med så mye her inne. Men jeg har lyst til å komme med et lite tips her. Clay blir laget i mange varianter.

Noen clay sliper mer enn andre. Vi selger to typer til det profesjonellemarkedet No 1 clay magic blå(fin) og rød(grov). Blå lager ikke riper selv på ny lakk. Rød matter ned.

Vi selger veldig mye av den blå, som glidemiddel bruker vi M-30 Boddygloss. En kan godt bruke vann. Problemet med vann er at clayen har en tendens til å kline seg fast til lakken under bruk.

Brukers såpevann har clayen en tendens til å gå i oppløsning. Derfor er det viktig å bruke riktig glide middel.

Jobben å fjerne urenheter gjøres da unna på et øyeblikk. Clay magic har laget en forbrukerepakke. Clay magic pakken inneholder det du trenger for å få et godt resultat. Se videoen hvordan du bruker produktet. Pakken selger vi til en meget hyggelig pris.

http://www.autoboss.no/default.asp?page=6&...=15&p15_v=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 korker vil vel si 40-60ml (1 kork er vel omtrent 15ml). Ifølge nettsidene til Scandicshine tilsvarer det QD blandingsforholdet. Det oppgis et annet blandingsforhold for clay smøring. Vil det anbefalte blandingsforholdet for Clay smøring gi for lite gli effekt?

Optimum No Rinse (Ref. Scandicshine):

Clay Lubricant: 60ml på 3.7l vann. = 16ml pr. 1 liter

Quick detailer: 170ml på 3.7l vann. = 45ml pr. 1 liter

Fungerer bra å mikse den som anvist.. Men jeg syns det føles mye bedre når man blander den med 3-4 korker..

Er så lite uansett, at det spiller ingen rolle for meg :)

1 kork er vel 0.5oz om jeg ikke husker helt feil.

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet flere har nevnt det, men anbefaler og Optimum No Rinse.. Har jo flere bruksområder og, så er en fin flaske å ha i samlinga! :)

Forresten, tips: Kjøp spray-flasker på IKEA.. Syns de er kjempebra de flaskene de selger.. Har de i forskjellige farger og, så har en til APC, en til Clay-lube osv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bruker NXT shampo og blander med vann på en håndholdt trykkpumpe, den gjør at jeg kan dynke området kontinuerlig mens jeg drar over med Meguiars clay.

Spyler av med vann og tørker med MF før inspeksjon, funker gull..

Endret av redline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ultimate Quik Deatiler som clay lube? funker det bra? blir jo dyrt i lengden det vel.... :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

nei, regnet ikke med det, he he, men bil er bil, sparer ikke på kronorna da nei :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo vurdere Meguiars last touch i steden, den skal blandes 1:1 når den brukes som glidemiddel til clay. default_smile.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...