Gå til innhold

Rstange's spørsmål tråd


rstange

Recommended Posts

Hei !

Har egentlig ikke begynt med bilpleie enda. Ikke serriøst iallefall. Har hele tiden holdt bilen ren og pen, men ikke med rett utstyr. Men er likefør nå! Venter bare på rett vær. Tenkte jeg skulle lage en tråd om meg og produktene mine, hvor jeg kan samle mine spørsmål. Så slipper jeg å lage en ny tråd for hvergang jeg lurer på noe.

Først kommer en liten introduksjon av va jeg har!

Her er samlingen min for en uke siden:

_DSC7702.jpg

Svampen er ikke med, siden jeg kaster den etter en gangs bruk (svampen på bildet er en insektsvamp). Har stortsett vasket bilen med svamp, og ikke brukt noen produkter for å tørke av den. Har også brukt vaskemaskin i vinter, i sommer vasket jeg ca. 1 gang i uken, i vinter 1 gang i mnd. Har nettopp kjøpt ny bil, så den nye bilen har ikke fått gjennomgå denne smerten, og jeg tenkte at den skulle slippe det også.

Har lenge tenkt på å gjøre noe drastisk med samlingen, begynte å surfe litt i April i fjor når jeg fikk lappen og bilen på veien, men har ikke tatt meg råd. Men nå har jeg tatt meg råd og gjorde første bestilling for to uker siden, og varene kom i helgen:

_DSC7701.jpg

_DSC7705.jpg

Så langt har jeg:

Meguiars Gold Class Rich Leather Cleaner/Conditioner 1stk

Meguiars Quick Interior Detailer 1stk

Meguiars NXT Glass Cleaner 1stk

Meguiars Gold Class Car Was Shampo 1stk

Meguiars NXT Car Wash 1stk

Meguiars Smooth Surface Clay Kit 1stk

Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner 1stk

Meguiars Mirror Glaze Swirl Remover #9 1stk

Meguiars Deepcrystal Carnauba Wax 1stk

Meguiars NXT Tech Wax Paste 1stk

Turtlewax Ice 1stk

Meguiars Scratch X 1stk

Selaclean Avfetting 1stk

NanoLotus A/C Cleaner 1stk

NanoLotus Bilglass Forsegling 3i1 1stk

Armor All Clean Up Wipes 2stk

Water Magnet 1stk

Wash Mitt 1stk

Meguiars Soft Foam Pad 8stk

Meguiars Supreme Shine Microfiber Wipe 8stk

I tilleg venter jeg på:

Scandic Shine Grit Guard Bøtte 1stk

Foma Power Vac 1150 1stk

Meguiars Super Degreaser 3,78L 1stk

fra Autogeeks:

Meguiars Supreme Shine Protectant 1stk

Autogeek Quart Foamaster Foam Gun 1stk

EZ Detail Motorcycle Brush 1stk

Sheepskin Wash Mit 1stk

Cobra Guzzler HD Gold Waffle Weave Drying 1stk

Meguiars Gold Class Bug and Tar Remover 1stk

Meguiars Gold Class Endurance High Gloss Tire Gel 1stk

3M Scotch Premium Automotive Maskin tape 2stk

Høytrykkspyler har jeg fra før, en gammel Kracher.

Dette bør vel være en grei startpakke? Gleder meg til å komme i gang med vaskingen på en orntlig måte! Har ikke vært heldig med været enda, her regner det tungt så håper på fint vaske vær til helgen. For de som lurer på Turtle Wax Ice så har jeg funnet denne perfekt til motorrommet på bilen. Har også brukt den på skvettlappene! Turtle Wax Ice'n, Interior Detailern og ArmorAll klutene er det eneste jeg har tatt i bruk i den "nye" samlingen. Armor All klutene synes jeg er perfekt til de nederste delene i interiøret, som plastlisten under døren og på plast detaljer under setene og nederst på B-stolpen. Funker også bra på beltene. Har prøvd den på dashbordet, men sliter med å få ett jevnt resultat, får områder som ser "fete" ut og andre som ser "tørre" ut.

Det klør i fingrene for å komme igang ! :D Det eneste jeg er litt usikker på er:

Mirror Glaze Swirl Remover #9, fikk tips om å bruke denne i stede for step 2 på ett usa forum. Men lurer på om nr1 blir overflødig? Om jeg kanskje bare kan bruke #9, siden den også inneholder Cleaner? Eller om jeg bør kjøpe step 2 og bruke #9 til noe annet senere?

Har også blitt litt forvirret angående woksen. Har lest at jeg kan bruke Tech Waxen i mellom step 2 og 3. Altså ha Carnauba Waxen oppå Tech Waxen. Men så har jeg begynt å lese at jeg ikke kan det, at Tech Waxen skal være siste trinn? Men Tech Waxen kan ikke sitte over trinn 3, fordi den ikke fester seg til Carnauba Waxen? Kan noen oppklare dette for meg? Kan jeg ha Tech Wax også ett lag med Step 3 over der?

Takker ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også blitt litt forvirret angående woksen. Har lest at jeg kan bruke Tech Waxen i mellom step 2 og 3. Altså ha Carnauba Waxen oppå Tech Waxen. Men så har jeg begynt å lese at jeg ikke kan det, at Tech Waxen skal være siste trinn? Men Tech Waxen kan ikke sitte over trinn 3, fordi den ikke fester seg til Carnauba Waxen? Kan noen oppklare dette for meg? Kan jeg ha Tech Wax også ett lag med Step 3 over der?

Legg på Tech wax`n lett for hånd så bevarer du mesteparten av oljene etter Dc2.

Og når man legger sealer og voks lagvis skal sealer (syntetisk) først og voks (naturlig) på toppen, ergo Tech wax først, og step 3 til slutt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaring av dette ! :) Var det jeg trodde, men etter å ha lest gjennom "Glad i bilen din?" på bilforumet ble jeg litt usikker.

Noen som kan svare på spørsmålet om #9?

Mirror Glaze Swirl Remover #9, fikk tips om å bruke denne i stede for step 2 på ett usa forum. Men lurer på om nr1 blir overflødig? Om jeg kanskje bare kan bruke #9, siden den også inneholder Cleaner? Eller om jeg bør kjøpe step 2 og bruke #9 til noe annet senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Med MG 9 trenger du ikke rens (DC 1) DC 2 kan du benytte, men den er ikke et must etter MG 9.

MG 9 kan brukes sammen med DA og roterende også mener jeg, så den er mer "universel" en DC 1...

MG 9 er polish og rens i samme flaske..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på flasken at den var polish og rens. Derfor ble jeg litt usikker på når den bør benyttes.

Men da kan jeg altså utelatte trinn 1 og 2? Er det noe poeng i å bruke trinn 2 i det hele tatt etter denne?

Tok en runde med vask på bilen i går, fikk bøtta fra Scandic Shine på fredag, så den måtte jo testes. Klør i fingrene her, men regnet setter dessverre en stor demper på alt. Men tok en runde med vask og quick detailer (ikke så lenge siden jeg vokset med TW). Etter resultatet bare etter vask og QD må jeg si at jeg er helt målløs, bilen skinte som aldri før. Nå klør det enda mer i fingrene!

Lurer også på om noen har tips til behandling av pustende skinn? Har kjøpt MG sin Gold class Rich Leather Cleaner/Conditioner. Påførte den med skumpad, men siden skinnet er pustende er det fult av små hull, og i disse små hullene samlet det seg opp Leather Cleaner/Conditioner. Så på avstand er skinnet fult av hvite "prikker". Noen som har tips til meg hvordan jeg bør behandle dette skinnet? Ble ikke så fint med de hvite prikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Trenger ikke DC 2 da annet om du sløv ønsker det, test på et panel og se om det er noe forskjell mht utseende (dybde/glød) er det ikke det så bare dropp den, blir bilen enda blankere og våtere kan det være en ide å ta den på for best mulig resultat.

Swissvax leather cleaner og leather milk er knallsaker, de har et leather kit der som inneholder alt du trenger, knallsaker..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert jeg merker noe siden bilen er ganske lys i fargen. Får prøve meg fram :D

Takk, skal se om jeg ikke bestiller ett swissvax leather kit etterhvert.

Tenker å kjøpe meg roterende etterhvert, men foreløpig stopper jeg innkjøpet nå. Har ikke helt kontroll på hvor mye penger det er snakk om, men tipper 4-5000kr i bilpleie produkter nå. Begynner å bli en del siden dette er første bestillingen jeg gjør. Satser på håndmakt til å begynne med, men uansett greit å vite at #9 kan brukes til maskin! :D

Håper være letter opp snart, begynner å bli lei av alt regnet. Har holdt seg bra i ettermiddag da.

Noen som har ett godt svar på hvorfor bilen min er full av vann, mens resten av bilene i nabolaget er tørre? Har regnet godt i dag, men fra seks og utover har det vært opphold og god fønvind, så bilene i nabolaget har tørket men min er enda våt:

IMG_0464.jpg

I kveld har jeg brynet meg på interiøret på en BMW, bilen er en 97 modell og jeg tror serriøst ikke bilen har blitt vasket inni siden da. Dessverre tok jeg ingen bilder før, men når jeg var ferdig var den så ren inni at selv med dørene lukket og litt avstand fra bilen kunne man se at den var ren. Brukte ikke annet enn støvsuger, håndmakt, interior detailer, armor all wipes og noe turtle greier. Har sett den turtle greia på bensinstasjonene ett par ganger, skiller seg litt ut med børsten på toppen av boksen, fant ut at den BMWen var ett greit test objekt. Med mye gnikking så ble resultatet ganske greit. Skal rense bilen med tepperenser etterhvert, men siden jeg ikke hadde noen tilgjengelig i kveld var det like greit å prøve den turtle greia siden jeg har vært litt nysjerrig på den. Kommer nok ikke til å bruke den flere ganger, men den kan faktisk anbefales!

IMG_0462.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Er bra den der, men finnes alltid noe bedre. Funker fint på matta under panseret og andre steder.

Endret av General Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, tror ikke vi vil høre mer? :P

Som sagt, kommer nok ikke til å bruke den mer, men funket ganske bra må jeg si! Var mest for morroskyld å teste den, siden ikke noen andre hadde åpent på en søndag.

Har funnet ut at måkene i nabolaget ikke liker blanke biler. Våknet på lørdag med bilen full av drit, vasket den etter jobb og siden ble bilen stående i helgen bortsett fra en kort tur for å fylle bensin på søndag. Så den var ren og pen, gjett hva jeg våknet til i dag? Joda:

_DSC7709.jpg

Så da var det fram med vaske bøtta og QD i dag også...

Tok også en runde på utsiden av BMWen i dag. Fikk en liten flaske med MG Cleaner Wax sammen med Clayen. Fant ut at BMWen kunne være ett ok test objekt. Ble ganske greit resultat da, ikke noe WOW, men den ble blank :D

Utgangspunktet:

_DSC7708.jpg

Resultatet:

_DSC7711.jpg

Ikke så lett å se, men ble blankt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske det ble gjort en halvseriøs forskning på hvorfor måsejævlene alltid velger å drite på nyvaskede/blanke biler.

Grunnen var vistnok at måsene er fryktelig redde for alt som er nytt og/eller skiller seg ut, å velger derfor å drite på det for å skremme det bort.

Ganske likt Ola Dunk med andre ord <_<

Så hvis du har den reneste/blankeste bilen på en stor parkeringsplass (hvor det er måser i nærheten), kan du nesten garantere at det er din bil som blir målet for disse flyvende rottene.

Har samme problem selv utenfor jobben. Stor parkeringsplass med ca. 60-70 biler. Er det måsedritt på en bil, så er det min. Uansett hvor jeg parkerer :(

Bilene på hver side av min er selvfølgelig "urørt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noe er det, vasket bilen på mandag og den har stått urørt siden da, siden jeg har ligget i feber de siste dagene. Passet på å parkere unna lyktestolper, husvegger, trær og andre plasser fugler "henger". Men gjett hva som møtte meg når jeg kom ut i dag for å se til bilen:

IMG_0465.jpg

Serriøst? Dette er tredje gangen på en uke!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Sikkert en reinkarnert SVer.... som plutselig ser sitt eget speilbilde og innser at han ikke er høy på hasj, men faktisk en ekte pip-pip og deretter svimer av og alt av knipemuskler slipper, ting tyter ut i begge ender og ender opp som du ser på bildet, på din bil :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :P

Ja ikke vet jeg, men serriøst? Nå har jeg vasket bilen 3 ganger og kjørt 5km med den. Synes det var ille nok at måsen holdt meg våken om natta med skrikingen sin jeg <_< Kommer til å gå inn i en dyp depresjon snart om dette fortsetter...

Forresten noen som vet va ett tollager er? Pakken min fra AG er stoppet i toll og havnet på tollager. Hadde håpet å se den før helgen, men nå har den ikke rørt seg siden fredag. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måsen har latt bilen min i fred i helgen ! Jeg er imponert !

Tok en shine på bilen i går, clay, lakk rens og polish og voks. Clayen tok ikke så mye at jeg ble nervøs, første gangen jeg clayer men ingen aha opplevelse. Glatt som glass ! Det er vel ett pluss på en ni år gammel bil? Kan vel tyde på at den har blitt godt tatt vare på?

Brukte også NXT Tech 2.0 paste voksen. Ble skuffet over den, bilen ble ikke i nærheten av blank :(

Tok en ny runde på bilen i dag, vasket den på nytt (siden jeg kjørte til jobb i dag). NXT voksen er i allefall redd vann, det skal den ha ! Kjørte på med ett lag Step 3 Carnauba Wax. Utrolig vanskelig å legge ! Bilen var drit glatt og laget med voks ble så tynt at det var usynlig, hjalp heller ikke at bilen er veldig lys. Men steike for ett resultat ! Blank og FIN ! Fargen kommer skikkelig godt fram nå ! Dyyypt.

Har også kjørt på med Nano Lotus sin 3 step glass polish, gleder meg til regnvær så jeg får testet effekten ! Tusen takk til Nano Lotus som gav meg polishen i gave når jeg handlet A/C-cleanern ! Det ble jeg veldig glad for ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...