Gå til innhold

3M kurs og demo Lørenskog 12/5/09 (bilder)


truhaa

Recommended Posts

  • Admins
truhaa

Etter at Busch her på forumet organiserte og ordnet til slik at en representant fra 3M kom til hans arbeidsplass for å demonstrere kunne en ikke la sjansen for gratis kaffe og demostrasjon på polering og våtsliping. så bilen lastet med Dennis, bar turen nedover, der var allerede Bernhard, og han var det ikke lett å få kontakt med der da han var så konsentrert at det var hakket før han sikla..

Representanten fra 3M, Tom Stensrud har nesten 30 års erfaring under beltet så det var definitivt noe alle og enhvær ville lært noe av, undertegnede hadde det strålende og fikk seg både en og to WOWs der. Entusiasmen Tom Stensrud har er også imponerende, til å ha jobbet med dette i så mange år er dt godt gjort å svare på samme spørsmål og vise de samme tingene gang på gang på gang, så stor takk til både han og Busch for en knalldag.

Det som ble demonstrert/testet var:

- Fjerning av ripe på demopanser

- Våtslip og polering av grøftelys

- Fjerning av defekter på demobil med compound

- Fjerning av defektet på demobil med våtslip (luftverktøy)

- Demo av 3M clay

Produkter som ble brukt var følgende (husker ikke alt)

- 3M trizact slipepapir

- 3M trizact halvpad

- 3M polering/slipemaskiner for kompressor

- Perfect it III fast cut pluss rubbing

- Perfect it III extra fine compound

- Perfect it III ultrafina

- 3M 9 Micron sliperondell (127) 32mm

- 3M "vann" på boks (hva het denne her igjen? genial var den)

- 3M poleringsduk

(godkjemi.com/kazzper på forumet er din lokale "pusher" av 3M, du finner det meste av dette i nettbutikken, det som ikke er der kan han høyst sannsynlig skaffe)

Det jeg var mest imponert over var våtslip av panser, det foregikk ved hjelp av maskin, og det var RIMELIG bra forskjell på siden som ble polert med pad + compound og siden som ble våtslipt + pad + compound, så våtslip er nok noe en bør trene på, det gjør stor forskjell. Nå skal det sies at ull pad + compound hadde gjort en annen jobb om den ble testet der, men det ble ikke demostrert. Kan sikkert ha noe å si at det var Andreas som styrte maskinen på den siden som ble best også da, han er tross alt en hyppig gjest her inne.... he he ;) bra jobba der Andreas..

Shining av grøftelys var også en bra WOW, dette sparte vel eier av bilen for 17.000,- da hver lykt kosta 8500,- hos BMW, så der har du en "grunn" til å shoppe, lyktene på denne bilen ble som nye igjen. Tom tok en lykt og eier av bilen tok den andre lykta, begge ble veldig bra.

Så ved neste 3M demo anbefaler jeg deg på det sterkeste å stikke innom, mye av det som vises der kan fint adopteres over til andre merker også. Det var noen gromme tilbud også på kofferter med 3M utstyr der, her kan sikkert Kazzper/godkjemi informere om han kan skaffe dette også. billig var det i allefall.

Liten koffert 1930,- + mva

(fast cut+, ekstra fin, ultrafina SE, Lakkbeskyttelse, Lakkrens, 3pk mikrofiberkluter, ultrafina SE myk poleringsklut, 150mm pads: 2 rubbingpads, 2 vafflet pad for ripebestandig lakk, 2 vafflet pol-pad, 2 vafflet pol-pad)

Stor koffert 2300,- + mva

(fast cut+, ekstra fin, ultrafina SE, Lakkbeskyttelse, Lakkrens, 3pk mikrofiberkluter, ultrafina SE myk poleringsklut, 75mm pads: 4 rubbingpads, 4 vafflet pad for ripebestandig lakk, 4 vafflet pol-pad, 4 vafflet pol-pad)

Så her er noen bilder med litt info underveis...

Enjoy.

3M_kurs_09.jpg

Mannen med legenden, Bernhard aka mr Moss 1994 med et utrykk

sjeldent sett når han var på skolebenken, dvs konsentrert..

Testpanser:

3M_kurs_091.jpg

3M_kurs_092.jpg

3M_kurs_093.jpg

3M_kurs_097.jpg

3M_kurs_098.jpg

3M_kurs_099.jpg

3M_kurs_096.jpg

Ferdig slipt og polert, Tor tørker vekk, Busch tester my og resultatet ble:

3M_kurs_0910.jpg

Denne ripa får du ikke vekk annet en om du legger i lakk, alt for dyp,

men morro å se prosessen.

Så var det over til en bil tilhørende en kollega av Busch, kollegaen hadde akkurat gått et 13 timers skift,

vi måtte gi intravenøs kaffe på han for å få han til å virke i 2 timer til, funka ikke så bra,

så vi måtte ta plan B:... Bernahard sang og danset litt for oss og det dro opp humøret og vi var klare

for neste demo. En sort BMW med et "noget" slitent panser, panseret mener jeg skulle lakkes,

så ikke noe fare om det gikk skeis med poleringa på dette :)

Startet med å demonstrere våtslip og polering av grøftelys, funka fjell dette:

3M_kurs_0914.jpg

Maskinen med slipepapir

3M_kurs_0920.jpg

Fuktes med 3Ms vann på boks ettellerannet

3M_kurs_0921.jpg

3M_kurs_0912.jpg

3M_kurs_0915.jpg

ull + (husker ikke)

3M_kurs_0916.jpg

3M_kurs_0918.jpg

Tørke

3M_kurs_0919.jpg

Ferdig, penger spart ;)

Så var det over på panseret, slik så da det ut:

3M_kurs_0924.jpg

Grønn pad = 3M Perfect-It Fast Cut Plus rubbing på roterende, Tor viser vei i vellinga med denne.

3M_kurs_0925.jpg

3M_kurs_0926.jpg

3M_kurs_0927.jpg

Ferdig med den og det var over med blå pad = 3M Perfect-It Ultrafina SE

3M_kurs_0931.jpg

3M_kurs_0932.jpg

3M_kurs_0928.jpg

3M_kurs_0929.jpg

3M_kurs_0933.jpg

Ble betraktelig bedre dette her, men ikke 100%

3M_kurs_0934.jpg

Så var det våtsliping av andre halvdel, Tor demonstrerte dette og spurte om noen ville prøve seg og jeg mener Andreas prøvde dette :)

3M_kurs_0917.jpg

Brukte denne til å fukte slipepapiret, så var det snurr papir

3M_kurs_0935.jpg

3M_kurs_0936.jpg

3M_kurs_0937.jpg

3M_kurs_0938.jpg

3M_kurs_0939.jpg

3M_kurs_0940.jpg

3M_kurs_0941.jpg

Frem med grønn pad og 3M Perfect-It Fast Cut Plus rubbing, og da

ble det slik:

3M_kurs_0942.jpg

3M_kurs_0943.jpg

Finishing "touch" med blå pad og

3M_kurs_0945.jpg

3M_kurs_0946.jpg

3M_kurs_0947.jpg

Til slutt så det slik ut:

3M_kurs_0948.jpg

3M_kurs_0947.jpg

3M_kurs_0950.jpg

3M_kurs_0949.jpg

Håper og tror jeg har fått bildene inn i riktig rekkefølge og er det noe feil info fra meg her så si ifra, husker ikke alle komboene som ble brukt, men mener det var slik jeg har skrevet over her..

takker til Busch for at han organiserte treffet og for hyggelig samkomst...

Truls

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
AndreasLie

veldig bra skrevet og bilder :) Het ikke den boksen 3m top inspection? Den kunne brukes til alt fra sliping, til vask og til å sjekke om man hadde polert nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som et fint kurs. Skulle gjerne vært der, men var alene med poden den kvelden.

Mannen fra 3M heter forøvrig Tom, ikke Tor. Har kontakt med han daglig gjennom jobben. Kalles i tillegg Krølle (Ukjent av hvilken grunn....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly
veldig bra skrevet og bilder :) Het ikke den boksen 3m top inspection? Den kunne brukes til alt fra sliping, til vask og til å sjekke om man hadde polert nok.

Hmmm, eller het den noe med Control Spray tro?

I alle fall en genial sak som helt tydelig kunne brukes til mye ja. Typisk "må ha" kategori!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Har du den inne Kazzper?

Ok, endrer navn til Tom.. takk for rettelsen

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Det var utrolig fascinerende å følge den våtslipeoperasjonen - og se resultatet! I høyeste grad en lærerik og interessant aften. Jeg har bygget opp mye forventninger fra all lesing på forumet og ble egentlig litt overrasket over ett par saker som at ledningen til maskinen lå over skjermkanten mens han jobbet (ikke når Andreas stod på), og overhalingen av tåkelampene uten å demontere. Mulig det luftdrevne verktøyet jobber på ett turtall som ikke skader, men nærheten/kontakt med lakkerte flater i spoileren synes uunngåelig. For min del "ufarliggjorde" dette litt av det å drive med maskinpolering. Og tørkerullen av papir, er den ok løsning eller er det MF, og kun MF, som gjelder?

Takk igjen til Busch for initiativet! Og Truls for bildetråden.

Endret av challenger

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Kurset var vel og bra deet, men som du sier så reagerte også jeg på noen sånne småting som det...

samt også at panseret var langt unna den standarden jeg ville levert det fra meg i... Siden med våtslip så grei ut, det gjorde ikke den andre.. Men igjen så var det jo ikke det som var poenget der heller, var mer å demonstrere åssen ting brukes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Blir morro Busch... bruker du roterende på den jobben ?

hirr hirr hirr

kunne ikke dy meg :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...