Gå til innhold

Garasjeprosjektet til Morten


Morten83

Recommended Posts

Har begynt å tenke på mitt kommende garasjeprosjekt. Overtar det nye huset 25.juni.

Planen er og ha ihvertfall en tett garasje før vinteren setter inn, så jeg kan begynne og innrede. Innredning har jeg ikke tenkt så mye på ennå.

Så sant jeg får godkjent byggemelding av kommunen, blir det dobbelgarasje.

Men det er da jammen ikke lett å finne ut hva man skal ha.

Her er min tankegang til nå:

# Grunnmur av Leca isoblokk.

# Gulv med 20 cm støp, 2 lag styrofoam under.

Støpes med fall mot port, til en slukrenne.

Spillvannet går rett i grunnen. Vann og strøm graves ned mellom hus og garasje.

Så sant det er mulig(?) legges det 3-fas strøm.

Type 10 Byggmakkergarasje 560x740cm - http://www.byggmakker.no/no/Sortiment/Gara...bygger/Type_10/

# Saltak 36 graders helling.

# Sorte takrenner og nedløp

# 2stk vinduer på garasjesiden som peker mot veien. Type isolerglass 110x60

# Boddør i heltre gran 90x210

# Dobbel hvit, isolert og klemsikker stålport med trestruktur.

# Automatisk portåpner.

Hva tror dere om min tankegang? Noen innspill?

post-43-1242819094_thumb.jpg

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsen-Racing

Såg jo veldig kjedelig ut den garasjen da. Men 20cm gulv så har du hvertfall nok til å holde kulda borte!

Vi holder på å bygge en hjemme nå, går litt seint men. Den har vi fått tegnet av Blink.

Kan ta å legge opp noen bilder om det er ønskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NeDD

Var nå ikk kjedelig den, om den er for ditt bruk!

3-faset kontakt i garasjen skal gå det. Er sikringsskapet litt gjengelig fra huset?

Ville lagt ut 2x 16A sikringer når du først er i gang. Kraftig høytrykkspyler tar 3kw, og da har man 0,6 igjen ved kun en kurs.

Når du først skal grave ut og slik, så ville jeg tenkt at de slukene kan tettes over en periode. Vertfall om det kommer mye grus og dritt nedi, så noe form for avløp eller noe gode rør som leder bort er virkelig å ambefale.

Kjøp vedlikeholdsfri port! :)

Kan være praktisk med egen dør utenom garasjeporten?

Ville også tenkt på ventilering. En for tett garasje holder på fuktigheten etter du har parkert en bil etter en regnfull tur.

Justerbare ventiler er å anbefale! Da blir gulvet tørt 2-4x så raskt.

Endret av NeDD

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg jo veldig kjedelig ut den garasjen da. Men 20cm gulv så har du hvertfall nok til å holde kulda borte!

Vi holder på å bygge en hjemme nå, går litt seint men. Den har vi fått tegnet av Blink.

Kan ta å legge opp noen bilder om det er ønskelig?

Vil ha en garasje som stor til huset, og det syntes jeg denne gjør. Men det er jo selvsagt hver sin smak.

Jeg liker at ting er enkelt og pent :)

Var nå ikk kjedelig den, om den er for ditt bruk!

3-faset kontakt i garasjen skal gå det. Er sikringsskapet litt gjengelig fra huset?

Ville lagt ut 2x 16A sikringer når du først er i gang. Kraftig høytrykkspyler tar 3kw, og da har man 0,6 igjen ved kun en kurs.

Når du først skal grave ut og slik, så ville jeg tenkt at de slukene kan tettes over en periode. Vertfall om det kommer mye grus og dritt nedi, så noe form for avløp eller noe gode rør som leder bort er virkelig å ambefale.

Kjøp vedlikeholdsfri port! :)

Kan være praktisk med egen dør utenom garasjeporten?

Ville også tenkt på ventilering. En for tett garasje holder på fuktigheten etter du har parkert en bil etter en regnfull tur.

Justerbare ventiler er å anbefale! Da blir gulvet tørt 2-4x så raskt.

Sikringsskapet er i gangen, kanskje 5-6 meter unna der garasjen kommer. Jeg må få tak i en elektriker som har litt "garasjestrøm" erfaring:)

Men takk for tipset ang. sikringer, da blir det 2x16 amp.

Planen med sluket er å grave opp litt utenfor garasjen og legge en drenerende masse, og rør fra sluket som fører spillvannet dit. Er det en god ide?

Er så mange krav som må innfris for å koble seg på det kommunale nettet, samt at det antakelig blir veldig dyrt!

Er ikke stålport vedlikeholdsfri da?

Ventilering har jeg tenkt på, men glemt og nevne. Tenker å ha to ventiler og vifte med fuktighetssensor.

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Ser flott ut Morten :) Men, tviler på om du får godkjent å kjøre spillvann gjennom sluk ut i grunnen... Har hørt de er vrange på slikt.. Kanskje andre som vet mer?

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på med en underfordeling i garasjen.

klarer deg med 2 stk 16A 2fase kurser også får du elektrikeren til å sette opp 1stk 3fase 16A stikk ved underfordelingen i garasjen.

Har du vurdert gulvvarme? Tenk hvor sjef det hadde vært med varmegrader i garasjen på vinteren;)

Grunnen til at du burde ha underfordeling er at da kan du utvide el anlegget i garasjen hvis du trenger mer power senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett lite tips til elektro matriell:)

Gå på clas olson og kjøp stikk kontakter og stikk på megaflis og kjøp kabel:)

dette er så og si samme prisen som jeg må betale hos ahlsell eller solar gjennom mitt firma..

du sparer fort en tusenlapp eller to:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flott ut Morten :) Men, tviler på om du får godkjent å kjøre spillvann gjennom sluk ut i grunnen... Har hørt de er vrange på slikt.. Kanskje andre som vet mer?

Nei det blir nok ikke godkjent, men "godkjent" :) For å få dette godkent må man ha sand og oljeutskiller. Da flyr prisen rimelig fort oppover vil jeg tro!

Kjør på med en underfordeling i garasjen.

klarer deg med 2 stk 16A 2fase kurser også får du elektrikeren til å sette opp 1stk 3fase 16A stikk ved underfordelingen i garasjen.

Har du vurdert gulvvarme? Tenk hvor sjef det hadde vært med varmegrader i garasjen på vinteren;)

Grunnen til at du burde ha underfordeling er at da kan du utvide el anlegget i garasjen hvis du trenger mer power senere.

Garasjen skal fullisoleres og være god og varm hele vinteren. Har vurdert gulvvarme, men ser for meg at det er veldig dyrt?

ett lite tips til elektro matriell:)

Gå på clas olson og kjøp stikk kontakter og stikk på megaflis og kjøp kabel:)

dette er så og si samme prisen som jeg må betale hos ahlsell eller solar gjennom mitt firma..

du sparer fort en tusenlapp eller to:)

Jeg vil ha det elektriske anlegget montert på en godkjent og sikker måte, så her har jeg tenkt til å sette bort hele el. jobben.

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha varmekabler, så sørg for god ventilering. Har vert borti folk som opplever at ting ruster fort inni garasjen om vinteren, når varmen fra gulvet og vann fra bilen kombineres. Kanskje ei slik ei baderommsvifte med fuktstyring fikser den biffen.

Gulv varme koster noen tusen, men jeg at et rom på 18 grader med varme fra gulvet ofte føles varmere ut en et rom med 21 grader og kaldt gulv. Husk at du bør kontakte elektriker før du støper, siden mange ikke vil gå godt for en kabel du har lagt og støpt ned selv.

Edit: 18C i garasjen er kanskje litt overkill, var ment for å gi et eksempel. 10-15c er kanskje en bedre løsning med tanke på strømregningen. :P

Endret av Larssv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha det elektriske anlegget montert på en godkjent og sikker måte, så her har jeg tenkt til å sette bort hele el. jobben.

det blir godkjent.. få en elektrikker til å gjøre jobben.. men du kjøper matriellet:) burde ikke være noe stress:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart godt for en 3x25mm2 aluminiumskabel til garasjen om du vurderer flere kurser. Dette blir en billigere løsning enn å legge flere kabler. Og det trenger du om du skal ha el oppvarmet garasje.

Vet du om det er 230V eller 400V..? (nytt boligfelt?)

Skal du ha gulvvarme kan du regne 150W pr. kvadrat.

Men kanskje ei varmepumpe er en god løsning?

Du trenger ikke konstant høy temp i garasjen men muligheten for å enkelt øke den litt når den skal brukes. Da vil varmekabler bli ett veldig tregt system.

Det beste er vel egentlig en kombinasjon... :)

Ellers ville jeg ha sett på muligheten for å få satt opp ett datapunkt og en kontorpult. Slik at du kan holde oss oppdatert ;) (Webcam...? :P )

Ser du skriver boddør i heltre. Ville godt for ei isolert dør også;) Hva med ståldør slik som porten...

Endret av Citrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart godt for en 3x25mm2 aluminiumskabel til garasjen om du vurderer flere kurser. Dette blir en billigere løsning enn å legge flere kabler. Og det trenger du om du skal ha el oppvarmet garasje.

Vet du om det er 230V eller 400V..? (nytt boligfelt?)

Skal du ha gulvvarme kan du regne 150W pr. kvadrat.

Men kanskje ei varmepumpe er en god løsning?

Du trenger ikke konstant høy temp i garasjen men muligheten for å enkelt øke den litt når den skal brukes. Da vil varmekabler bli ett veldig tregt system.

Det beste er vel egentlig en kombinasjon... :)

Ellers ville jeg ha sett på muligheten for å få satt opp ett datapunkt og en kontorpult. Slik at du kan holde oss oppdatert ;) (Webcam...? :P )

Ser du skriver boddør i heltre. Ville godt for ei isolert dør også;) Hva med ståldør slik som porten...

Beklager at jeg stjeler tråden din, men det lukter trikker av deg Citrus. Har jeg rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart godt for en 3x25mm2 aluminiumskabel til garasjen om du vurderer flere kurser. Dette blir en billigere løsning enn å legge flere kabler. Og det trenger du om du skal ha el oppvarmet garasje.

Vet du om det er 230V eller 400V..? (nytt boligfelt?)

Skal du ha gulvvarme kan du regne 150W pr. kvadrat.

Men kanskje ei varmepumpe er en god løsning?

Du trenger ikke konstant høy temp i garasjen men muligheten for å enkelt øke den litt når den skal brukes. Da vil varmekabler bli ett veldig tregt system.

Det beste er vel egentlig en kombinasjon... :)

Ellers ville jeg ha sett på muligheten for å få satt opp ett datapunkt og en kontorpult. Slik at du kan holde oss oppdatert ;) (Webcam...? :P )

Ser du skriver boddør i heltre. Ville godt for ei isolert dør også;) Hva med ståldør slik som porten...

Takk for tips Citrus. Får diskurere litt med en eller annen elektriker jeg må finne for å utføre jobben.

Det er en relativt gammelt boligområdet, ledningene henger i lufta. Men om det er 230 eller 400 V aner jeg ikke.

Hvilken rolle spiller det for meg?

Tror kanskje ikke det blir gulvvarme, blir nok for dyrt. Har heller ikke planer om noen konstant høy varm. Men mulighet til å raskt få innevarme som holder seg. Mulig at varmepumpe blir løsningen..

Du har rett i det med døra. Går nok for ei isolert dør. Men noen ståldør blir det nok ikke. Må tenke pris her også. Jeg er desverre ikke langd av penger :P

Jeg ville hatt en avfukter om du skal ha varme. Blir mye fukt om du kjører inn og ut mye. Varme og fukt = rust!

Jeg tenker å bruke en løsning med luftsluser og vifte med fuktighetssensor, for å hindre det problemer.

Vil funke det, vil det ikke?

det blir godkjent.. få en elektrikker til å gjøre jobben.. men du kjøper matriellet:) burde ikke være noe stress:)

Er det like god kvalitet på Clas produktene da?

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det like god kvalitet på Clas produktene da?

clas fører elko varer.. dette er jo de "beste" produktene..

og megaflis fører Nexans kabel (mener jeg å huske) og det er dette merke de fleste sverger til..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker elko og nexans i hvertfall...

Men du kan skjekke http://www.elektroimportoren.no også.

Har du luftstrekk har du 230V. Enkelt forklart. Om Du hadde hatt 400V hadde du ikke trengt like store kabler for å transportere den samme effekten når vi snakker om 3fas kurser.

Så må du huske på å få lagt opp godt lys. Se etter lysarmaturer med T5 rør, disse er mye mere effektiv enn T8 rør.

Selv har jeg 5 armaturer med 2x54W T5 i en enkel garasje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB

Du kan vurdere luft-til-vann varmepumpe, vi har det på hytta og den varmer opp hele hytta+ varmtvann og bruker veldig lite strøm. Utingen er at det kan være en litt dyr invistering på en garsje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmekabler utgår har jeg bestemt meg for. Blir for dyrt. Og til mitt bruk egentlig unødvendig.

Lys har jeg ikke begynt og tenke på ennå, men godt lys skal det ihvertfall bli! Lysstoffarmaturer koster vel uansett ikke så mye?, så her kan man være generøs..

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmekabler utgår har jeg bestemt meg for. Blir for dyrt. Og til mitt bruk egentlig unødvendig.

Lys har jeg ikke begynt og tenke på ennå, men godt lys skal det ihvertfall bli! Lysstoffarmaturer koster vel uansett ikke så mye?, så her kan man være generøs..

spørsj jo akkurat hva du vil ha det da...

industri aramaturer er ofte litt billigere. de billige er ofte ikke vanntette, men regner jo med at du vasker bilen ute og kjører den inn for å shine?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...