Gå til innhold

Dårlig farge matching etter lakkernig på SS lakk?


Gimmi

Recommended Posts

Heisann! Litt usikker på om dette er rette plassen og poste, men vi prøver!

 

Bilen det gjelder en er 94 mod Audi S2 Sedan, med SS lakk Laser rød. Bilen ble levert på lakking mandagen som var og fekk den tilbake torsdagen, men er desverre ikkje fornøyd med fargematchen. Før bilen ble levert til lakkering tok eg en runde med menzerna fg 400 og oransj Uber pute, tok 1 runde med ca 6 pass.

Spørsmålet mitt er: Gjor eg nok for og få fargen fram at? Tror dere eg klare og polere meg fram til en match av sideskjermen bak som er nylakkert? :)

 

DSC_0062_zpsnppji6a9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville prøvd med en runde til med fg400, og noe finere etterpå, for å heve glansen litt.

IGL Kenzo master installer

 

Sertifisert Scholl Concepts Bilpleier.

Sertifisert Polishangel Bilpleier.

 

 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gimmi skrev:

 

Tror dere eg klare og polere meg fram til en match av sideskjermen bak som er nylakkert? :)

 

 

Nei, fort gjort å få nyanseforskjeller mot tilstøtende paneler ved lakkering, ser ut som skjermen er litt lysere enn den gamle lakken. Den gamle lakken blir ikke lysere av polish/voks, men "i værste fall" dypere/mørkere. Du kan selvfølgelig klage for å få de til å gjøre jobben på nytt, ofte er det best å skygge den nye lakken ut på tilstøtende paneler for å unngå en kant som gjør nyanseforskjeller lett synlig. Det er ihvertfall enklere enn å få 100% fargematch mot gammel ss lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig med fargeforskjell men det der var ganske voldsomt !
Rød er vanskelig å treffe men ja for mye det der !

Kan ikke være særlig rutinert lakkerer om de glemmer steinsprut folien , da har man ikke vært over hele panelet.

Håper det blir bra neste gang ! [emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Audi S8 skrev:

Alle bilene eg har hatt inne til behandling som har vert omlakkert så er det toppen 5 jobber som har vert bra utført, resten av jobbene er for dårlige rett å slett desverre :(

Dessverre ikke bare ved omlakkering, mange splitter nye biler har SKREMMENDE fargeforskjell uten å være omlakkert, spesiell sprøytelakkerte 'plastdeler' som fremre og bakre støtfangerser ser ofte helt grusom ut mot 'nabo'panelene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbake meldingene!

Var idag innom lakkern og hørde, og dem sku fikse oppi det. Men fargenatch måtte eg overtale han til og prøve og få bedre.

Men lakkern meinte at det var "umuli" og få så godt som likt pga pigmentene i lakken døde?:P meinte at man ikkje kunne polere fram fargen 100% ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gimmi skrev:

Takk for tilbake meldingene!

Var idag innom lakkern og hørde, og dem sku fikse oppi det. Men fargenatch måtte eg overtale han til og prøve og få bedre.

Men lakkern meinte at det var "umuli" og få så godt som likt pga pigmentene i lakken døde?:P meinte at man ikkje kunne polere fram fargen 100% ?

Selv om det kan høres snodig ut så er det han sier om at pigmentene i SS lakk "dør" over tid helt sant :blink:
Ved godt vedlikehold så begrenser du aldringsprosessen, men hadde du satt en 20 år gammel urørt bil med original lakk ved siden av helt ny med identisk farge ville du faktisk sett forskjell :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, hgnubel skrev:

Kan noen forklare hvorfor? UV-stråling eller lignende? Er dette unikt for SS-lakk?

UV stråling er nok den største synderen, men dagligdagse ting som nedbør, vaskekjemi og mekanisk slitasje vil også til en viss grad slite på lakken. Dette er unikt for ss lakk da fargepigmentene ikke har et beskyttende lag med klarlakk, men ligger i det ytterste/eneste laget med lakk og er derfor ganske utsatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere

Lakkereren jeg bruker tar å scanner panelene rundt panelet som skal lakkeres.

Når han klarer å matche dette opp mot 90-97% så har ikke jeg klart å sett noe forskjell ihvertfall...
 

Det å lakkere bare på fargekode er gambling, da det ofte kan være store variasjoner ifra dag til dag på nye biler også som har samme farge..
Ihvertfall var det sånn på A4 Sedanen jeg hadde, Så bare 1 bil som hadde tilsvarende farge/nyanse som i min bil, da var det snakk om samme bil, motor, årstall og produksjons måned!
Mange som var langt mørkere i fargen en hva min var..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Concker skrev:

Lakkereren jeg bruker tar å scanner panelene rundt panelet som skal lakkeres.

Når han klarer å matche dette opp mot 90-97% så har ikke jeg klart å sett noe forskjell ihvertfall...
 

Det å lakkere bare på fargekode er gambling, da det ofte kan være store variasjoner ifra dag til dag på nye biler også som har samme farge..
Ihvertfall var det sånn på A4 Sedanen jeg hadde, Så bare 1 bil som hadde tilsvarende farge/nyanse som i min bil, da var det snakk om samme bil, motor, årstall og produksjons måned!
Mange som var langt mørkere i fargen en hva min var..

Jeg og ville tro at scanning er best. Men da burde vell også lakken som blir scannet være nypolert og derfor nærmest sin orginal farge. Eventuelt så kan man vel scanne ett panel som er litt oksidert og bruke det som lakk-kode. Det vil da bli forferdelig når man polerere, om jeg tenker rett :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
3 minutter siden, overlay skrev:

Jeg og ville tro at scanning er best. Men da burde vell også lakken som blir scannet være nypolert og derfor nærmest sin orginal farge. Eventuelt så kan man vel scanne ett panel som er litt oksidert og bruke det som lakk-kode. Det vil da bli forferdelig når man polerere, om jeg tenker rett :P  

Godt mulig han går raskt over med noe polish til vanlig, på mine biler har det aldri vært en problemstilling ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden
Jeg og ville tro at scanning er best. Men da burde vell også lakken som blir scannet være nypolert og derfor nærmest sin orginal farge. Eventuelt så kan man vel scanne ett panel som er litt oksidert og bruke det som lakk-kode. Det vil da bli forferdelig når man polerere, om jeg tenker rett [emoji14]  


En kunde av megville ha bilen perfekt før sinkslipp utbedring hos møller. Møller anbefalte det også slik at det ble best mulig match :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, polishduden skrev:

 


En kunde av megville ha bilen perfekt før sinkslipp utbedring hos møller. Møller anbefalte det også slik at det ble best mulig match :)

 

Da var tankene mine i rett retning :) 

Det er jo en god investering fra kundens perspektiv dette, da er den så bra den kan bli fra utbedringen, og det matcher resten av bilen. Med mindre det blir lakkstøv på hele bilen da :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎24‎.‎09‎.‎2016 at 11:22 AM, josje said:

Dessverre ikke bare ved omlakkering, mange splitter nye biler har SKREMMENDE fargeforskjell uten å være omlakkert, spesiell sprøytelakkerte 'plastdeler' som fremre og bakre støtfangerser ser ofte helt grusom ut mot 'nabo'panelene. 

Diverse deler som fangere og slikt er gjerne lakkert fra en helt annen fabrikk enn selve karosseriet. Så da blir det foskjellige roboter og andre faktorer som spiller inn. Samt at de trolig heller ikke lakkeres I same vinkler og sånt siden det ikke er mest effektivt for å få raskt omløp på delene.

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer noe nytt hver dag! Men då hadde han heilt rett i at fargen dør ut litt ja.

Fekk besjed på at han scannet lakken før han bestillte lakk, men om han har scannet den upolerte skjermen eller taket så blir det jo helt feil... Polerte opp alt bortsett fra det som skulle lakkes.

 

La i dag merke til at lakken på taket, rundt bakruta har begynte og bli veldig "prikete". Ser ut som da har skjedd en reaksjon eller det har vert fett elns der.. Jaja, får ta det opp med dem når bilen skal innat på mandag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Jeg hadde bilen inn på en større lakkeringsjobb. Jeg leverte inn bilen helt fri for riper og swirls, nypolert etter beste evne.

Kan likevel se en liten fargeforskjell i sollys, men dette har med metallicen vil jeg tro, og SS lakk har vel ikke metallic?  

 

 

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...