Gå til innhold

Må man bruke Clay?(også i denne casen)


AndersB

Recommended Posts

AndersB

Ser ut til at jeg har blitt smittet av blankbil-syken, så joina liksågodt forumet her jeg :P

Tenkte jeg skulle prøve meg på maskinpolering, etter å ha lest litt rundt på forumet ser jeg at det kan være greit med noen flater å øve på..

Da fikk jeg en ide om å sette av helgen til å shine opp fattern sin Kia :lol: (den er det careface med uansett, "siste vers" bil)

Statistikk: 6 år gammel arbeidsbil som har blitt vasket med sånn hageslangekost 5-6 ganger totalt(middels pen i lakken altså)

Da lurte jeg på, MÅ man claye før lakkrens/rubbing? er det et must hvis man skal ha et bra(!) resultat? mye arbeid på crap bil hvis det bare avgjør +/- perfekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClearCoatChristR

Skjønner tankegangen din.. Polering vil jo uansett fjerne urenhetene, right?

Og det er helt korrekt. Den fjerner urenhetene, og de blir liggende mellom puta og lakken din, og lage masse riper.

Derfor er det meget lurt å claye litt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB

det kommer jo til å gå med evig mye clay da, bilen har aldri blitt vaska ordentlig før, lakken og asfalten går i ett(på en måte:P) blir en hard helg føler jeg :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB

Er det litt overkill å dra på med våtslip med en gang? evt prøve på noen riper, har mange å velge i, alt ifra vaskeriper til den groveste på frontfangeren som er ca en halv cm dyp :P (ja jeg skjønner at det ikke går)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den skikkelig ille, er jo syrevask effektivt :blink:

Neida, du bør nok ikke begynne med det.. Men en god innsausing (eller 3) med kaldavfetting, etterfulgt av et par runder med sterkt blandet alkalisk avfetting (eks. Lahega Autosafe 648 eller FOMA Høytrykksvask begge blandet 1:5) gjør underverker. Høyttrykksavspyling mellom rundene er også et must. Bare ikke la avfettingene få tørke på lakken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB
Når du først snakker om syre, så er jo FerroBet Rustvask godsaker. Kan blandes ut og.

Apropo rust.. Hva gjør man med det.? hopper over og later som ingenting? er litt overflaterust ved kanten av noen skjermer på bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo rust.. Hva gjør man med det.? hopper over og later som ingenting? er litt overflaterust ved kanten av noen skjermer på bilen...

Det er en annen prosedyre.. Jeg tenkte jeg skulle prøve noe maritime greier vi har ombord, de maler det rett på rusten (en slags rust converter) og grunner over. Solide saker tror jeg, for skutesidene får gjennomgå saltvann for å si det sånn, så må jo være gode greier :P

Men er det kun overflaterust pusser du ned til metallet, samt jevner ut lakken 0.5cm ca rundt området og grunner, evnt sparkler og lakker over.. Er du heldig kommer ikke rusta gjennom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB
Det er en annen prosedyre.. Jeg tenkte jeg skulle prøve noe maritime greier vi har ombord, de maler det rett på rusten (en slags rust converter) og grunner over. Solide saker tror jeg, for skutesidene får gjennomgå saltvann for å si det sånn, så må jo være gode greier :P

Men er det kun overflaterust pusser du ned til metallet, samt jevner ut lakken 0.5cm ca rundt området og grunner, evnt sparkler og lakker over.. Er du heldig kommer ikke rusta gjennom

Tror jeg bare maskerer over og later som ingenting jeg, skal jo ikke restaurere greia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ferro-Bet rustvask på en mf og vaske over tar end el, sitter det "på"lakke er det greit, er det fra "under" lakken er det mer jobb og opptil deg hvor mye du vil legge i jobben.. prosedyre som Timmeeh sier :)

Godt med avfetting i noen omganger, vsk bilen skikkelig, ta en mitt eller mf og legg på avfetting igjen på bilen og jobb det litt med mfn eller mitten, så vasker du over panelene etterpå med såpe, deretter er det cølaying ;) så tørk, våtslip, polering, sus og dus og kos...

Husk bilder da ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...