Gå til innhold

Skifting bremsevæske, superenkelt!


mmosberg

Recommended Posts

Har nettopp hatt bremsevæske service på Audien og tenkte jeg skulle dele med forumet hvor enkelt og trygt det kan gjøres.

 

Du trenger:

1. 5 ltr trykksprøyte (på jula feks.), http://www.jula.no/catalog/hage/hageredskaper/ugressbekjempelse/trykksproyter/trykksproyte-759005/

2. Bremselufteverktøy fra Bilxtra, http://bilxtra.no/butikk/#!/tilbehor/garasje-verktoy/verktoy/spesialverktoy/bremseverktoy/bremselufteverktoy-24459

3. Bremselufteflaske ala denne fra Biltema, http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-2000017001/

 

Kapp spraymunnstykket av sprøyta og skjøt i sammen med Bremselufteverktøyet fra Bilxtra. Fyll bremsevæske i beholderen og skru lokket på bremsevæskebeholderen på bilen. Jeg har montert et manometer på min trykksprøyte og pumper opp til ca 0,8 bar. Det er bare et lite overtrykk som skal til. For mye trykk medfører risiko for at bremsevæskebeholderen hopper av hovedsylinderen med tilhørende søl og påfølgende jobb med luft i bremser osv. Så er det bare å ta av et og et hjul og slippe ut riktig mengde bremsevæske. På min Audi er det 0,2 ltr på fremhjulene og 0,3 ltr på bakhjulene. Jeg tror dette er vanlig volum på de aller fleste personbiler.

 

 

Bilder:

 

20160812_131928.jpg

Bremsevæske suger til seg fukt med påfølgende endring av kokepunkt. Det var lenge siden forrige bruk av utstyret så jeg flushet igjennom alt av slanger med fersk bremsevæske for å få bort eventuell fukt.

 

 

 

20160812_133104.jpg

I underkant av en bar trykk på beholderen og Bilxtra slange/lokk skrudd på bremsevæskebeholderen.

 

 

20160812_133117.jpg

Enklere enn dette kan det ikke bli. Bør prøves for de som er interessert.

 

Det er denne metoden som brukes på bilverksteder rundt om. De bruker egne apparater som koster 1000vis av kroner. For noen få hundrelapper kan du lage deg samme funksjonalitet hjemme i din egen garasje :thumbup:

  • Liker 1
  • DCN Poeng 4

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Freakshow skrev:

Genialt! Hvordan monterte du manometer? :)

Manometeret har 1/2" gjenger. Jeg borret med 11mm bor (husker ikke 100%) og så varmet jeg trykkbeholderen akkurat ved hullet med en varmluftpistol slik at plasten var myk og grei å skru manometeret inn i.

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Freakshow skrev:

Så genialt emoji1303.pngemoji1305.png

Ja det er virkelig genialt og enkelt. Plukket opp ideen på et Tysk Audiforum jeg er med på. Skifting av bremsevæske går som en drøm med en slik :D

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal prøves ved anledning. Møller skal ha nesten tre laken for å skifte bremsevæske på en A5...

Endret av Polsokk

Estelle - Sølv '87 Peugeot 309 gti, Blue Velvet - Måneskinnsblå '16 Audi A6 allroad quattro 3.0 tdiSugarbabe - Teak brown '13 Audi A5 SB 1.8 TFSI, Bleieraceren - Hvit perlemor '10 Peugeot 5008 1.6 tdi  Snødronninga - Ibishvit '08 Audi A4 2.0 tdi, Den Røde Fare - Brilliant rød '04 Audi A3 1.6, Veltepetter - Grønn Metallic '98 MB A Klasse 1.8,

Trillebåra -Blå metallic '95 Peugeot 306 Gocarten 88 (2stk) Rød Peugeot 205 XS Raggarvogna 72 Grønn metallic Volvo 164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, mmosberg skrev:

Ja det er virkelig genialt og enkelt. Plukket opp ideen på et Tysk Audiforum jeg er med på. Skifting av bremsevæske går som en drøm med en slik :D

Må du tilbakestille (bremse) service varslingen på noen måte?

Estelle - Sølv '87 Peugeot 309 gti, Blue Velvet - Måneskinnsblå '16 Audi A6 allroad quattro 3.0 tdiSugarbabe - Teak brown '13 Audi A5 SB 1.8 TFSI, Bleieraceren - Hvit perlemor '10 Peugeot 5008 1.6 tdi  Snødronninga - Ibishvit '08 Audi A4 2.0 tdi, Den Røde Fare - Brilliant rød '04 Audi A3 1.6, Veltepetter - Grønn Metallic '98 MB A Klasse 1.8,

Trillebåra -Blå metallic '95 Peugeot 306 Gocarten 88 (2stk) Rød Peugeot 205 XS Raggarvogna 72 Grønn metallic Volvo 164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freakshow
Ja det er virkelig genialt og enkelt. Plukket opp ideen på et Tysk Audiforum jeg er med på. Skifting av bremsevæske går som en drøm med en slik [emoji3]




Kjekt det :) lurer på om den greia passer på BMW sine beholdere [emoji54]

Max Protect Certified Detailer

 

Freakshows E39 530DAT

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Polsokk skrev:

Må du tilbakestille (bremse) service varslingen på noen måte?

På VW & Audi er det ikke noe eget varsel for bremsevæske service. Det blir eventuelt varslet/slettet sammen med "Inspection". På helt nye biler er det 36mnd til første bremsevæske skiftes.  Deretter 24mnd.

1 minutt siden, Freakshow skrev:

 

 


Kjekt det :) lurer på om den greia passer på BMW sine beholdere emoji54.png

 

 

Jeg tror den passer på de fleste Europeiske merker.

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden
Jeg har en slik, samme prinsipp, ferdig produkt som passer flere merker [emoji4] : https://www.amazon.com/Motive-Products-0100-European-Bleeder/dp/B0002KM5L0



Jo takk skal du ha. En bestilt :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freakshow
22 minutter siden, hgnubel skrev:

Jeg har en slik, samme prinsipp, ferdig produkt som passer flere merker :) : https://www.amazon.com/Motive-Products-0100-European-Bleeder/dp/B0002KM5L0

blir vel nestne billigere å bestille en ferdig sånn ^^
også bare turen innom biltema og kjøpe den siste delen :D

Max Protect Certified Detailer

 

Freakshows E39 530DAT

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hgnubel skrev:

Jeg har en slik, samme prinsipp, ferdig produkt som passer flere merker :) : https://www.amazon.com/Motive-Products-0100-European-Bleeder/dp/B0002KM5L0

Har også hatt denne Motive bremselufteren i flere år, å den fungerer utmerket. Bytter en del bremseveske, ettersom den ene bilen min går en del på banekjøring, så da blir det fort 3-4 ganger i året.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden


Ja mener jeg gav 19kr for et sett med oppsamlingsflaske, slange og enveisventil på Biltema [emoji4]


Mener jeg gå 39 eller 49 foe 2 år siden. Uansett en genial liten sak

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
SteinErik

Like genialt den dag i dag😉Fulgte handlelista og monteringsanvisningen😉Enkelt og genialt👍Lagde det samme da det er flere biler her som skal byttes bremsevæske på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
olav framvik
Er det ikkje da lettere og bare bruke trykkluften fra garasjen, redusere denne til 0,xxbar og kople rett i bremsevæskebeholderen? 
Bremseveske er vel hydroskopisk og tar til seg vann noe det er mengder av i de fleste garasje kompressorer så jeg vil ikke anbefale det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
Frode brokeland

Det er da enda enklere å bare løsne luftenippel og la det renne igjennom i en bøtte.    Tyngdekraften funker den.    Må bare etterfylle hvert 5 min i en god time.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...