Gå til innhold

Worklog: 2000 Mercedes-Benz CL500


CL500

Recommended Posts

Heisann folkens.

En plass må man vel begynne.. :)

Kjøpte denne i november i fjor:

59_-1643975176.jpg

59_839768914.jpg

59_-2061243040.jpg

59_-276966108.jpg

Har gått over den en gang med polish og voks rett etter kjøpet og ellers regelmessig vask (gjerne 2-3 ganger i uka, hehe)

Har lest litt på forumet her og etter det jeg har skjønt så er det lite korrigering man får gjort for hånd.

Og siden det nok har vært en svamp eller to med i bildet her (tidligere eiere :mellow: ) så har bilen desverre litt vaskeriper, swirls etc.

Ikke noe vanvittig, men perfeksjonisten som jeg er så er det nok til at det irriterer meg. I den forbindelse har jeg bestemt for å gå til innkjøp av poleringsmaskin. :thumbup:

Har kikket litt på disse poleringspakkene hos Scandic Shine (Flex 3403), og må si at de virker interessante. Jeg har jo ikke prøvd meg på maskin før, men en gang må jo være den første tenker jeg. Er disse pakkene noe som folket her inne kan anbefale? Inneholder de alt jeg trenger?

Får vel ta det sånn litt etter litt.. er jo spennende dette her! Ser ut til å være mye folk som har god kunnskap om dette så jeg er nok havnet på rette plassen.. :)

Endret av CL500
Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Ja, de pakkene inneholder alt hva du trenger for å korrigere, og er gode produkter. God pakke å begynne med.

Så trenger du gjerne lakkrens og en god voks. Og mye mer etterhvert... ;)

Fet bil forresten. :)

Endret av General Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Send bilen til Pirex da blir den blank men du får den sikkert ikke igjen ;) he he

Pakkene på SS inneholder det meste, men er ofte avhengighetsskapende :)

Roterende maskin eller DA maskin? begge maskinene fra Flex er bra saker, kommer bare på om du skal hoppe uti med begge bena (roterende) eller bare ett ben først (DA)..

og ja.....fet, fet, fet bil.....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de pakkene inneholder alt hva du trenger for å korrigere, og er gode produkter. God pakke å begynne med.

Så trenger du gjerne lakkrens og en god voks. Og mye mer etterhvert... ;)

Fet bil forresten. :)

Takker!

Høres jo bra ut det. Jeg regner med det blir MYE mer etterhvert ja.. :)

Send bilen til Pirex da blir den blank men du får den sikkert ikke igjen ;) he he

Pakkene på SS inneholder det meste, men er ofte avhengighetsskapende :)

Roterende maskin eller DA maskin? begge maskinene fra Flex er bra saker, kommer bare på om du skal hoppe uti med begge bena (roterende) eller bare ett ben først (DA)..

og ja.....fet, fet, fet bil.....

Takker for det du! Hadde sikkert ikke vært så dumt å sette vekk selve jobben, men bilen må jeg nok ha igjen. ^_^

Hvordan er det å begynne med roterende da?

Disse to jeg sikler på:

Flex / Menzerna

Flex / Scholl Concepts

Sånn ellers så er chemical guys bøtta med grit guard, meguiars gold class shampoo og meguiars wash mitt flittig brukt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Begge de to pakkene er bra saker, Scholl har fått bra fotfeste her etterhvert og er anbefalt av mange (ink meg) så jeg hadde tatt den.

Starte med roterende er greit nok det så fremt du ikke er uvenn med et som er av maskiner, men anbefaler alle å teste litt før de drar rett på grombilen, kan gjør noe ugang også, bla på steder med mindre lakk (kanter feks) mange som hopper i det og syntes det var greit skurring, andre strir nok noe mer med kjørespor etc, der er DA tryggere. men roterende har nok værre rykte en den fortjener, men som sagt alt med måte og test først på feks gammel bil eller ett panser fra huggern... start også med en bløt pad og en mild cut på en noe lavere hastighet, da lærer du deg å kjenne maskinen/pads før du virkelig skrur opp tempoet..

Eller er det bare å lese og lese og lese om polering, mye å lære også og mange bra tråder både her inne og på utenlandske forumer :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ståle

Hei

Det er vel vanskelig å trå feil om man starter med å velge produkter fra øverste hylle, som feks en Flex roterende.

Jeg er selv rimelig fersk med roterende og jeg gikk for scholl produkter fordi disse ble anbefalt som greie å arbeide med.

Har god erfaring med disse, og spesielt S03+ på blå schollpad/ull for det grøvste arbeidet, og en runde med S30+ på orange pute etterpå

for å fjerne diverse kjørespor samt få opp "glansen"

I mine øyne er man godt rustet med et sett pads i blå/orange/ull samt de to overnevnte produktene. Hvis man skal supplere så kan man gjøre som jeg har gjort å kjøpe sort finishingpad - også denne fra Scholl, samt Scholl S17+ som er et poleringsmiddel et sted imellom de to nevnt øverst.

Når du har bestilt, og ventetiden blir ulidelig kan, og bør du slå ihjel tiden med å lese guiden til roterende maskin som ligger på dette forumet :)

Husk å supplere bestillingen med et par mikrofiberkluter av god kvalitet samt en grei voks :)

Og yes - den bilen din var veldig pen :thumbup:

mvh

ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Støtter meg til mange fornuftige anbefalinger over. Jeg anskaffet selv Flex 3403 VRG og div Scholl i vinter og kastet meg ut i det. Angrer ikke et sekund. Begynte med badekaret og fortsatte med en gammel bil og så ble det bare flere og flere biler. Nå er Flex'en og jeg bestevenner.

Som nevnt over så er det vel anvendt lesing å lese trådene om maskinpoelring og guiden og "Rotary Polishing" spesielt. Lykke til, du kommer garantert til å bli fornøyd :D !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NeDD

Flott bil, fornuftig prioritering, nå mangler du bare korrigeringen. :)

Kjøp deg en god og sterk maskin, pads, poleringsprodukter, microfiber samt en beskyttelsesvoks.

Maskinpolering med roterende er ikke noen kunst, men det må læres. Har du vært borti litt verktøy før så har du en fordel med det.

Start med litt myk pad og du kan nesten garantert ikke gjøre noen feil. Få det inn i fingrene og gå på med grovere middel og puter. Les light guiden om maskinpolering og ta deg god tid. Lær deg teorien og ta over til praksis.

Dette blir bra! Gleder meg til bilder ;)

Velkommen til DCN :)

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk for alle hyggelige tilbakemeldinger og svar på spørsmål så langt, det blir nok flere.. :)

Flex maskinen høres jo bra ut mtp vekt/størrelse også. Ser at det helt klart er en ide å begynne meget forsiktig da jeg som sagt ikke har polert med maskin tidligere. Vil jo helst ikke gjøre noe galt! Har selvfølgelig brukt elektrisk verktøy men det kan vel ikke akkurat sammenlignes.

Har begynt å lese litt på guiden for roterende som var linket til her på forumet (detailingworld.co.uk). Her var det mye info på en gang, hehe. Får nok litt mer forståelse jo mer jeg leser. Men har trua på at dette skal bli bra.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86

Kan tenke den bilen din er magisk på langkjøring. :wub:

Lykke til med valg av produkter og maskin, mye gode produkter rundt omkring.

Og her inne er det heldigvis mange folk som har mye peiling så det er bare å spør etter tips og triks og så er det alltids noen som kan svare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...