Gå til innhold

SS Detailed: Saab 9-5 '06 mod.


Bernhard

Recommended Posts

  • Forhandlere
Bernhard

Da var det tid for en liten write-up av helgens forholdsvis lille jobb, men som endte opp i ett skikkelig drittprosjekt...

Bilen var en 2006 modell Saab 9-5 St.vogn 2.0T som er chiptrimmet til 210hk, frisk bil egentlig.

Som sagt så er/var bilen blitt Ditec behandlet hvert år frem til nå hvor han ville prøve noe nytt, nemlig MEG.

Vaskeriper var ikke veldig uvanlig på denne bilen samt endel andre dypere riper.. Fargen synes jeg var dritlekker..

Startet med en grundig vask av bilen på fredag rundt kl 11.00, hvor jeg brukte:

Alkalisk avfetting av ukjent type.

2 BM

HT

FoamLance

Snowfoam

Optimum Carwash

CG gul/grå mitt

CG Green Clean

Cobra HD tørkehånkle(dårlig sak)

Bilen så sånn ut ihvertfall:

001.jpg

002.jpg

003.jpg

004.jpg

007.jpg

008.jpg

009.jpg

010.jpg

013.jpg

022.jpg

Og tok en runde på motorrom også, noe som absolutt burde vært gjort før..

Brukte:

Cg Green Clean

Swissvax Detail Brush

HT

FoamLance

Snowfoam

Motorrommet:

023.jpg

024.jpg

025.jpg

026.jpg

Dessverre har jeg ingen etter bilder av motorrommet.

Så var det tid for clay. Det hang igjen ekstrem mye asfaltflekker, så jeg lurer egentlig på hvor lenge de hadde vært der..

Brukte CG sin Luber og clay fra Niteo.

Claying:

031.jpg

032.jpg

038.jpg

039.jpg

041.jpg

Inspeksjon av lakken:

048.jpg

049.jpg

052.jpg

063.jpg

063.jpg

Lakken er i dårlig forfatning så da hiver vi oss på med Scholl S17 på blå Scholl pad..

Da blir det sånn etterhvert:

078.jpg

082.jpg

Etter å ha kjørt ferdig med S17 og blå så begynte dritten, planen var å legge på Swissvax sin Crystal Rock så jeg gikk avgårde med Swissvax sin Cleaner Fluid Pro på svart Scholl finishing pad. Dette så veldig bra ut frem til jeg fikk lakken i riktig lys, CF Pro hadde lagd hologrammer.

Velvel, da prøvde jeg Scholl S40 på svart Scholl pad, hologrammer.

S40 på orange, hologrammer.

S30 på svart, hologrammer.

S30 på orange, hologrammer.

S17 på svart, hologrammer.

I helvete tenkte jeg og begynte å bli smått irritert, da fant jeg frem Meguairs Mirror Glaze #80 på Beige Meguairs finishing pad, i begynnelse så det bra ut, men så fikk jeg den i lys igjen og like jævlig igjen...

Motet var sunket til under 0-punktet på dette tidspunktet og det var på lørdag kveld/natt.

Jeg gav meg rundt kl 02.30 på natta..

Søndag tenkte jeg at jeg rygger bilen ut i sollys, wiper med IPA og håper at det bare er oljene som har spilt meg ett puss...

Hadde de det? NEIDA, det var hologrammer...

F***, tenkte jeg, kjørte bilen inn igjen og opp på bukken, gikk løs på interiøret, sendte sms til driftssjefen på Mosseporten senter for å komme meg inn i butikken for å hente litt andre produkter(Jeg har alle produktene mine der).

Gulv og matter, samt all vinyl er beige, noe som de fleste vet at er en ugunstig farge i interiøret på bil, ihvertfall når man har småbarn..

Foma Combivac

CG Green Clean

CG Interiørbørste

Div MF

Før:

056.jpg

Etter:

057.jpg

Matte:

110.jpg

Etter å ha fått avkjølt topplokket litt så gikk jeg igang med Menzerna PO85RD og blå Sonus, kjørte testpanel og endelig....

109.jpg

!

Dette var det siste bildet jeg har av lakk dessverre, da jeg begynte å få ekstremt dårlig tid og var ikke hjemme før kl 01.20 natt til mandag.

Endret av Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjorke

Moro lesing Bernhard...hehe. Synd det var så vanskelig lakk på bilen, men heldigvis ble det bra til slutt :) Gleder meg til mer etterbilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig jobb da. Og litt av en utfordring virker det som. Så ut som du fikk topp finish til slutt.

Og forresten.. MERE BILDER!!! :D

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut dette gutten.

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen med det du skriver om saab lakken.Har ikke hatt det problemet før på andre saaber.Må være noe på de nyeste det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Moro lesing Bernhard...hehe. Synd det var så vanskelig lakk på bilen, men heldigvis ble det bra til slutt :) Gleder meg til mer etterbilder :)

Takk Bjorke, gikk over 30 timer utvendig på bilen :blink:

Heftig jobb da. Og litt av en utfordring virker det som. Så ut som du fikk topp finish til slutt.

Og forresten.. MERE BILDER!!! :D

Takk for det.. Det kommer :D

Ser bra ut dette gutten.

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen med det du skriver om saab lakken.Har ikke hatt det problemet før på andre saaber.Må være noe på de nyeste det da.

Takk Arne, var det jeg stusset på også, men de mørke metallic fargene er visst myke ettersom det jeg har forstått..

Fikk besøk av disse her også mens jeg holdt på:

Nissan 350Z med kompressor og over 500hk.

033.jpg

034.jpg

035.jpg

036.jpg

037.jpg

Passaten jeg polerte ifjor har fått en facelift:

089.jpg

090.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Er altid drit når du får kjørespor av så å si alle komboer, eg vet hvor frustrerende det er. Du har no ihvertfall gjort en kjempejobb på den saaben. Ser ut til å bli et helgromt resultat B)

Og ja den 350Zen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Er altid drit når du får kjørespor av så å si alle komboer, eg vet hvor frustrerende det er. Du har no ihvertfall gjort en kjempejobb på den saaben. Ser ut til å bli et helgromt resultat B)

Og ja den 350Zen :wub:

Jepp, tidkrevende også dessverre...

Kong Bernhard!!!! Godt å se du vant til sist, men GLANS!!!

MAO Saab er vanskeelig?

Den var ihvertfall jævlig vanskelig dessverre, men kommer visst ann på fargen har jeg hørt..

Vegar brukte S03+ og S30+ på sin uten hologrammer, den er jo gulgrønnaktig..

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

Stakkars gutt.. kan tenke meg at hodet gikk greit løpsk! (been there..) Bra det fikset seg da, så bra ut det siste bildet da ;)

Keep it up!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
  • Admins
truhaa

Hørt flere si at lakken kan være vrien på de bilene der... vet du om hver kombo ga mer hologrammer eller at neste kombo ikke fikk bort holorammene... uansett hologrammer SUGER big time.. derfor jeg har DA her i bakhand, MG 80 + Beige på DA gjorde susen her iallefall, samme med Scholl A15 på DA..

Ser bra ut da, men trenger flere bilder (av alle bilene her i denne posten ;) )

Avfetting "ukjent" ?

Cobra HD er ikke noe røverkjøp nei....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NeDD

Hvordan fungerer denne Ditec behandlingen?

Venter i spenning på flere bilder av ferdig resultat.

Ble vell strøkent til slutt?

Hvofor kom det hologrammer uansett gråvheten du brukte? Aldri opplevd elle hørt at det skal skje før.

Uansett cuttinggrad og myke pader. :blink:

Cobra HD = den oransje?

Bruker Cobra Waffel selv, de grønne. De fungerer kanon vertfall.

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Stakkars gutt.. kan tenke meg at hodet gikk greit løpsk! (been there..) Bra det fikset seg da, så bra ut det siste bildet da ;)

Keep it up!

Gikk løpsk er el ukas underdrivelse.. Var hakket før jeg satte fyr på hele skiten.. Normalt så ville utvendig arbeid på denne bilen vært maks 10 timer på en mann istedenfor 30..

Bra jobbet Bernhard! :)

Nå håper jeg du har rigga hagen din! :P Hoho.

Menzerna is teh zhit.

Hagen er rigget vettu, har kjøpt inn hundemat også så du får frokost :D

Hvordan fungerer denne Ditec behandlingen?

Venter i spenning på flere bilder av ferdig resultat.

Ble vell strøkent til slutt?

Hvofor kom det hologrammer uansett gråvheten du brukte? Aldri opplevd elle hørt at det skal skje før.

Uansett cuttinggrad og myke pader. :blink:

Cobra HD = den oransje?

Bruker Cobra Waffel selv, de grønne. De fungerer kanon vertfall.

Ditec er en beskyttende hinne som legger seg på lakken og får 6års garanti hvis man vedlikeholder hvert år, er vel noe lignende Tefcar(tror jeg, mulig noen andre vet dette sikkert?), lakken var nok latterlig myk.. Sendte noen SMS med Vegar her på forumet og han kunne bekrefte at mørk Saab har veldig myk lakk.. Det gummet seg også endel i begynnelsen, men mulig det var Ditec som forsvant..

Den orange ja, den synes jeg var helt håpløs, selv etter å ha vaslet den på 45,60 og 90 grader synes jeg den er dårlig..

Ble bra tilslutt ja, men er ett par små flekker jeg ikke var helt fornøyd med, så det skal tas om igjen.. Men eier var ihvertfall strålende fornøyd, og til syvende og sist er det jo det som teller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Hørt flere si at lakken kan være vrien på de bilene der... vet du om hver kombo ga mer hologrammer eller at neste kombo ikke fikk bort holorammene... uansett hologrammer SUGER big time.. derfor jeg har DA her i bakhand, MG 80 + Beige på DA gjorde susen her iallefall, samme med Scholl A15 på DA..

Ser bra ut da, men trenger flere bilder (av alle bilene her i denne posten ;) )

Avfetting "ukjent" ?

Cobra HD er ikke noe røverkjøp nei....

Hver kombo ga nye hologrammer, jeg kjørte selvfølgelig andre mønstre for å se om det ble liggende igjen noen hologrammer...

Avfetting var på 1/2l brusflaske av type Coca Cola..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...