Gå til innhold

Korrosol på felg når montert på bil?


simenokstad

Recommended Posts

simenokstad

Jeg har noen ganger brukt Bilt Hamber Korrosol istedet for Scholl Rim7 på felgene for å få tatt det værste av bremsestøv eller lignende da jeg har hatt felgene av bilen. Fungerer strålende for å få de skinnende rene uten alt for mye jobb!

I vinter/vår har jeg kjørt med Gtechnic C5 på vinterfelgene i 10000km og kun brukt Scholl Rim7 den perioden. Ved en vårvask så brukte jeg Korrosol på felgene når de satt på bil for å kvitte meg med det værste bremsestøvet og møkka etter vintern. Fungerte knallbra og felgene ble svært rene og pene!

 

Etter den vasken merket jeg at kalipperne ble mer og mer rustfargede. Antok at det var på grunn av veisalt på vintern selv om jeg er svært nøye på å vaske bil for å få vekk møkka.  De har i løpet av sommern blitt mer og mer rustfargede noe som ikke er spesielt pent med relativt åpne felger. Det har gått så langt at kalipperne  lakkeres opp etterhvert. 

Jeg ser også på vektlodd, både på sommer og vinterfelger, at de også har fått en rustfarge på seg istedet for den blanke sølvfargen. Tenkte i utgangspunket at det er på grunn av salt men sommerfelgene har ikke sett noe veisalt i sin levetid. 

 

Fant plutselig dette innlegget her på forumet:

Textutdrag: 

"Rim7 er fantastisk bra, brukte den selv mye tidligere, men gikk i fjor over til P21s felgrens istedenfor. I resultat er den akkurat like bra, lukter bedre så den er kjekkere å bruke og den virker ikke å tørke like fort, noe som tillater lengre virketid på svært skitne felger.

 

NB: Korrosol er Forøvrig fryktelig sterk kost for kalippere, og på svært mange bilmerker kan det faktisk føre til at kalippere får rustfarge (og da snakker jeg ikke årevis med bruk, men relativt kort tid)"

Fulgt opp med dette:

Tekstutdrag:

"Den er ikke hard mot kaliperlakk, eller annen lakk for den saks skyld. Men den tar knekken på galvaniseringen som kalipere har fra fabrikk. Denne korroderer bort av seg selv etter en del år med kjøring i all slags vær uansett, men korrosol eller tilsvarende fremskynder prosessen en hel del ;)"

 

Er det flere som har hatt dette problemet? Er det Korrosol som har forårsaket rustfargen?   Ser jo at de aller fleste bruker Korrosol til felgvask på mange Show´n´shine tråder her inne så det må være flere som har opplevd lignende problemer? :eek:

Endret av siimen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polsokk

Jepp. Korrosol spiser opp lakken på calipere i løpet av kort tid. På min Audi A5 gikk det bare et halvt år før caliperne var totalt rusta.

Estelle - Sølv '87 Peugeot 309 gti, Blue Velvet - Måneskinnsblå '16 Audi A6 allroad quattro 3.0 tdiSugarbabe - Teak brown '13 Audi A5 SB 1.8 TFSI, Bleieraceren - Hvit perlemor '10 Peugeot 5008 1.6 tdi  Snødronninga - Ibishvit '08 Audi A4 2.0 tdi, Den Røde Fare - Brilliant rød '04 Audi A3 1.6, Veltepetter - Grønn Metallic '98 MB A Klasse 1.8,

Trillebåra -Blå metallic '95 Peugeot 306 Gocarten 88 (2stk) Rød Peugeot 205 XS Raggarvogna 72 Grønn metallic Volvo 164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Uten at jeg er noen kjemiker... lakk er tett.. all felgrens er jo ment å spise opp metallpartikler og bremsestøv. Problemet er vel at det tynne laget med galv som er på calipere av stål ikke er tett. Produkter som korrosol og div felgrens er derfor stygge med originale calipere. Jeg har dog en sommer bil som blir banekjørt og vasker inrig med felegenblitz. Caliperne er strøkne men det tror jeg har mere med kvaliteten på galvaniseringen å gjøre enn type felg rens.

 

Mye synsing 😂

E30 Turbo 

E34 Bi turbo bruksbil

BMW 2002 Turbo under restaurering

 

http://facebook.com/GusdalsCarCare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg er fant av Iron-X til felg, men leser jo nå at Korrosol kan være sterkt, og da er kanskje Iron-X også sterkt. 

 

Kan bekrefte ltit flekkrusta bremsekalippere etter Iron-X bruk :blink:

 

Mye å velge i, Sonax får pluss i margen her og der.. Er det snillere da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...