Gå til innhold

bilvardsgrossisten.se


Alex

Recommended Posts

Har ni mailat det svenska exportrådet följande frågor och inväntar svar från dom: Hej! Jag har ett antal kunder som vill köpa bilvårdsprodukter från oss på Bilvårdsgrossisten. Detta är naturligtvis jättekul och vi vill ta hand om dessa kunder på allra bästa sätt, precis som vi gör med våra svenska kunder! Problemet är att kunderna är från Norge och vi vet inte hur vi gör om vi ska skicka varor till dom? Ska tex kunderna betala moms eller ska jag ej debitera dom svensk moms? Sköter dom själv den norska momsen? Ska jag eller kunden betala någon tull och vad kostar det och hur gör man isåfall?

Skicka oss svar samt instruktioner snarast!

Vänligen, Larry Andersson!

Alternativet är som nån skrev att vi skickar till ett postkontor nära gränsen..

Mvh Larry!

Jo nog verkar det som att det är från detta forum ni kommer! =) Kul att vi fick chansen att hitta till ett Norskt forum oxå! Ska ta chansen att säga att det är fullt möjligt att jag missförstår nån fråga osv då jag inte är så bra på att läsa norska! Hoppas ni har överseende med detta och att ni förstår min svenska! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Du får bare gå inn i show and shine trådene og se litt på arbeid som er utført av medlemmene her og kommentere. Og aller helst legge ut noen show and shines selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Hei Larry, og velkommen..

Du får forhandlerstempel her inne for å skille selgere og forbrukere lettere.. blir "matt i lakken forhandler" he he

angående person nr så er det her i Norge ikke vanlig å oppgi dette, det oppfordres til å ikke opplyse om person nr pga identitets tyveri etc

Om det ordnes slik at en ikke trenger det så er det bra for de Norske kundene. men hvorfor tar du kredittsjekk? sender du med faktura? paypal alt VISA gir deg jo sikkerheten og pengene derfra, selger du til bedrifter så er jo et org nr greit for da ettersenderd du/dere sikkert faktura.. har ikke vært borti noe firma enda som skal ha eller trenger person nr, kun med henhold til bedrift og da organisasjons nr

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nog alldeles rätt i detta. Av gammal vana så tar vi per automatik alltid personnummer då det är vanligast att vi sänder mot faktura då det mest är proffs som handlar från oss! Men som du säger så är ju paypal toppen om det fungerar. Vet inte om det finns nån svensk och norsk paypal eller om det fungerar med det paypal som vi har idag för våra svenska kunder. Ännu en sak att kolla! ;)

Hade lite svårt att förstå hur jag skulle bete mig för att slippa va matt i lacken men jag hoppas VERKLIGEN att komma ifrån den stämpeln och inte förknippas med annat än "shinade" bilar! =)

Blev sugen på att åka till Norge nu när norge kom på tal! =) Norge är ett trevligt land.. Men så har ju förfäderna varit norskar genom historien. Jag bor och har mitt företags bas i Jämtland/Östersund som ni säkert vet så har det ju hört till Norge en gång i tiden så lite Norsk är man ju! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Dennis ser på det ang "forhandler" når han er innom her, så ordner seg nok Larry.

Alle som er nye her er matte i lakken, endrer seg etterhvert som du poster her inne.. :)

Paypal eller VISA funker på samme måte uansett land vil jeg tro...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wreckmaster

Velkommen hit Larry :) Blir morsomt og se om det går og sende til postkontoret i Strømstad. Blir vel den billigste måten for oss som bor i akseptabel reisevei til Sverige. Man er jo der og handler 2-3 ganger i måneden uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva, sender du ikke til norge ??

Jeg har som sagt tidligere her bestillt en flex DA av deg, men blir litt usikker her skal jeg betale med svensk moms eller norsk ?

Og hvordan tar du betalt når jeg tok forhåndsbetaling men ingen paypal eller visa greie kom opp ?

SVENSK PERSONNUMMER KAN FIKSES HER --- http://www.personnummer.nu ---

Endret av Alex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Normalt selger han til bedrifter og sender derfor faktura, det igjen forklarer at ha trenger person nr, om han eller når han ;) får opp VISA el paypal så blir det sikkert som vanlig nettkjøp ala SS, sv etc DOG uten opplysninger om person nr, svensk moms betaler du ikke men du betaler den Norske (25% både se og no) MEN, slippe mva er Larrys valg å gjøre, han sender da varer som eksport og betaler da ikke moms på de aktuelle varene til se, noe samme måte som de som handler i Norge får igjen moms når de drar (tax free) du betaler ikke mva til det landet du "besøker" men det landet du bor i..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får vente å se hva Larry sier, sender han utem moms blir det ihvertfall Flex på meg asap!

Her er info om hvordan man sender poste restante, klippet fra http://forum.vwaudi-club.no/

Bor du nær Svenskegrensen, kan du handle på nettet for minst 15 ganger mer enn folk i resten av landet, uten å betale toll eller gebyrer.

DU HAR AKKURAT funnet et digitalkamera til halv pris i en tysk nettbutikk. Får du sendt det hjem, må du betale toll, moms og gebyrer. Grensen for tollfri import er på skarve 200 kroner. I tillegg til toll og moms, krever Posten i Norge heftige gebyrer for å gjøre jobben. Velger du å gjøre jobben selv, blir det mye tidkrevende papirarbeid. Å kjøre over kjølen er enklere og billigere. For innen EU er det ingen tollgrenser for varer som sendes mellom EU-landene.

Poste restante grensen

Får du sendt pakkene du bestiller på nettet til en adresse i Sverige, kan du reise over og hente dem tollfritt. Trikset er å ta i bruk en poste restante adresse. Det vil i praksis si at du bruker postkontoret som postkasse. Hos Postvesenet i Sverige er de hjelpsomheten selv.

- Du må få sendt pakken til et «postcenter». Et vanlig postkontor nytter ikke. Årjäng og Strømstad er de nærmeste grensebyene med postcenter, opplyser Postens informasjonstjeneste i Stockholm.

Alt du trenger å gjøre, er da å adressere forsendelsen til postkontoret i en av disse byene, noe du gjør ved å benytte følgende adresse:

Ditt navn POSTE RESTANTE Postcenter S-45201 Strømstad eller S-67201 Årjäng.

Gratis og lovlig

Ikke bare sparer du toll og papirarbeid. Tjenesten er helt gratis.

- Vi tar ikke noe for dette. Men vi sender heller ingen melding om at pakken er kommet. Du må altså ta turen når du forventer at pakken er fremme. Forsendelser til poste restante-adresser oppbevares i 14 dager

Holder du deg innenfor de tollfrie reisegrensene og i tillegg kun bestiller produkter som er lovlige i Norge, er dette helt legalt.

- Om varene hentes på posten i Sverige eller kjøpes i butikk, er ett fett, så lenge du personlig bringer dem over Norskegrensen. Du kan ha med deg varer for maks 3000 kroner per person hvis du er på dagstur. Overnatter du i Sverige, kan du ha med varer for 6000 kroner, sier Toril Hagen, som er underdirektør i Tolldirektoratet.

Mer info:

www.posten.se 00-46-8-232221

Endret av chris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva, sender du ikke til norge ??

Jeg har som sagt tidligere her bestillt en flex DA av deg, men blir litt usikker her skal jeg betale med svensk moms eller norsk ?

Og hvordan tar du betalt når jeg tok forhåndsbetaling men ingen paypal eller visa greie kom opp ?

SVENSK PERSONNUMMER KAN FIKSES HER --- http://www.personnummer.nu ---

Du må betale mva 2 ganger nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må betale mva 2 ganger nå!

Han skriver jo over her at han har sendt mail til eksportrådet for å få vite fremgangsmåte.

Og som Truls skriver er det opp til Larry om han er grei å ikke belaster oss svensk moms, for han betaler den ihvertfall ikke selv på eksporthandel.

Endret av chris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skriver jo over her at han har sendt mail til eksportrådet for å få vite fremgangsmåte.

Og som Truls skriver er det opp til Larry om han er grei å ikke belaster oss svensk moms, for han betaler den ihvertfall ikke selv på eksporthandel.

ok, men han bestilte varen før dette ble et tema.

Endret av Tiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men han bestilte varen før dette ble et tema.

Han bestilte den i går og har ikke betalt den enda utifra hva jeg kan se, vil tro Larry sjekker ting før han effektuerer denne.

Men som sagt, er han kul og sender uten svensk moms tror jeg han fort kan selge en del Flex.. :D

Ang poste restante. En kompis har gjort det flere ganger og det er ikke noe problem.

Trenger ikke registrere deg, og du må følge med på sporing av pakken da posten ikke sender noe varsel om at pakken har kommet. Se www.posten.se for veibeslrivelse.

Endret av chris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men han bestilte varen før dette ble et tema.

Chris,

har du prøvd dette med POSTE RESTANTE selv.

Det eneste jeg trenger å gjøre er å skrive mitt navn POSTE RESTANTE Postcenter S-45201 Strømstad

Eller må jeg kontakte postcenteret først og lage en konto/pb?

Hvor ligger postcenteret i Strømstad egentlig? forklar veien fra systembolaget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Nettopp bestilt litt greier

Ultimate Quik Detailer 1

CITRI SOLVE (Storlek: 1L) 1

Flex L 3403 VRG 1

SUPER FOAM (Storlek: 1L) 1

Detailing Brush (Interiör Borste) 1

Sanding Backing Pad 1

Skumrondell Medelhård 106mm Orange 1

Skumrondell mjuk 125mm Blå 1

Skumrondell Hård 140mm Gul 1

WHEEL CLEANER (Storlek: 1L) 1

Supre priser du har på rundeller...

Bestilt til den ene svensken på jobben. Vet du ca frakttid til Bengtsfors?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp bestilt litt greier

Ultimate Quik Detailer 1

CITRI SOLVE (Storlek: 1L) 1

Flex L 3403 VRG 1

SUPER FOAM (Storlek: 1L) 1

Detailing Brush (Interiör Borste) 1

Sanding Backing Pad 1

Skumrondell Medelhård 106mm Orange 1

Skumrondell mjuk 125mm Blå 1

Skumrondell Hård 140mm Gul 1

WHEEL CLEANER (Storlek: 1L) 1

Supre priser du har på rundeller...

Bestilt til den ene svensken på jobben. Vet du ca frakttid til Bengtsfors?

Grattis:)

Filler`n, sitter selv her å verker etter å bestille, trenger sårt en flex.

Endret av Tiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Har handlet en del fra utlandet og firmaet trenger ikke legge på moms i det landet da de sender som export.

Moms legges først på når varen ankommer Norge. Hvis pakken blir sendt med Posten er det Posten Norge som gjør fortolling. Første gangen du får en pakke du skal betale moms på vil du få ett kort der du blir spurt om du vil fortolle selv eller la Posten Norge gjøre fortollinga for deg. Det letteste er å la Posten gjøre det. Du betaler da moms + gebyr når du henter pakka på postkontoret.

Vi her i Norge skal altså betale: svensk pris ex mva * valutta forskjell * 1,25 norsk mva.

Larry, det letteste for deg er å bruke PayPal kontoen du har. Den kan du bruke i hele verden. Du sender bare fakturaen til kunden via PayPal i SEK. Når vi betaler den i Norge så vil vi få vekslingskursen til banken vi bruker.

Du merker så pakken med verdien på varene, altså det vi har betalt for varene i SEK. Når varene ankommer Norge går det som jeg skrev over.

NB! hvis du merker pakkene med verdi under 200,- NOK slipper vi i Norge å betale mva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...