Gå til innhold

Har ett vindu på rundt 8 timer...hva er mest effektivt?


100%

Recommended Posts

Søker litt råd. Skal på fredag polere en A4 B7 Avant (Sortmetallic) og har bilen fra fredag kl. 18 til ca. 02. Altså et relativ lite vindu. Jeg vil selvfølgelig at bilen skal bli så bra som mulig da eier kjenner mange folk som driver med bil...kan evt. gi mange nye kunder. Bilen er ifølge eier uten alvorlige riper (yeah right, har man hørt det før eller..?) men langs hele siden er mange små fine riper fra en hekk eller noe. Disse ses kun i sollys og kjennes ikke med neglen (igjen ifølge eier).

Vi blei enige om at mirakler ikke oppnås på så kort tid. Jeg foreslo derfor en 1 steg polering for å få vekk vaskeriper, de ripene langs siden osv. Understrekte at jeg ikke tar noe som helst annet end lakk fordi det rett å slett ikke er tid. Ikke interiør, vinduer, eksos osv. Felgene og dekkene skal jeg gi en quick runde for å løfte resultatet litt. Jeg har en roterende polisher, liten (håper jeg :rolleyes: )/stor plate, gule pads, hvite pads både små og store, Menzerna SIP, 106FF, Meguiars quick detailer og clay...Scratch X til håndtak. Regner med å måtte bruke 1.5 -2 timer på vask, tørking, clay, vask, tørking og taping. Det gir meg 5 timer til selve jobben. Siste timen til wipedown og en kjapp runde med Pinnacle Signature wax...

Nå kommer spørsmålene:

Kan jeg blande SIP med 106 og håpe på at det ikke er hologrammer etterpå? F.eks med 1 del SIP og 2 deler 106. Går det?

Wipedown (hvilket blandingsforhold ml. alkohol og vann, jeg glemmer det alltid) etter polering, er det nødvendig? Kan jeg nøye meg med avspyling med HT, tørk med towel og så rett på wax?

Har dere den ultimate fremgangsmåte når man har tidpress?

På forhånd takk - jeg setter pris på alle forslag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

SIP/106 kan blandes ja, 50/50 funker det, men prøv deg frem der.. Litt knapp tid er det uansett mener nå jeg ;) Skal ikke si noe sikkert, men har en følelse at du bør bruke SIP på de "ikke så veldig dype ripene" ;) Ja, vi har hørt den før.. hehe :) Lykke til hvertfall

50/50 vann / IPA, greit å gjøre med tanke på at 106FA/FF har mye oljer som gjør at voksen ikke binder seg slik den bør gjøre.. Men 106 støver litt, så kan være greit å vaske bilen før IPA-wipe med tanke på riper, selvom ikke jeg har hatt noe særlig problemer med det (untatt BMW'n i helgen...........................)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Om du kjører generelt med 106 på bilen, kan du legge noen dotter med SIP ved ripene når du starter på panelet, da drar du bare med deg SIPn der du trenger litt ekstra over ripene, bare ikke dott over bilen med en gang, ta det pr panel så ikke det tørker for mye, da trenger du ikke å kjøre på med 106/SIP blanding over hele bilen, sikkert ikke noe problem det heller, men er bilen men noen "få" riper så trenger du sikkert ikke ta hele med den komboen..

Har du mulighet og det er en del støv, så dra bilen ut og HT spyle den, tørk over og legg på voksen...

fremgangsmåte mht tidspress = jobb som gal :)

Sjekk også i godt lys når du starter på panser mht kjørespor, mener denne lakken er bra hard, men greit å sjekke ut om det kan være kjørespor...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Må jo følge opp her! Fikk inn denne A4 B7'n...HERREGUD, den var rett å slett ett mareritt. Vi vet jo at lakken på VAG er hard som pokker og i tillegg var denne så ripete langs sidene at jeg ikke hadde sjanse til å klare det på 8 timer. Jo hvis jeg hadde gitt blaffen i åssen resultatet blei. Selvom vi hadde avtalt at det ikke skulle være en 100% korrigering så ville det ikke bli noe bra i det hele tatt for det så rett å slett ut som om noen hadde vasket bilen med negerkusse og zalo hver dag i ett år. Eier ville ikke ha blitt fornøyd hvis jeg hadde levert ett dårlig resultat og jeg ville miste nye potensielle kunder. Så hva gjorde jeg da...jo, jeg ringte til kunden mitt på natta å fortalte han at hvis han ville ha bilen sin blank å fin så blei det først neste dag. Seint neste dag...!! Det var ikke noe problem, og når han kom å hentet bilen med sin pappa dagen etter var det jubel og beundring...Hvordan har du klart det?, WOW bilen er jo finere end da den var ny, er det mulig - har du brukt noe hemmelig til å fjerne ripene osv. osv. Morsomt, men fy fan jeg var sliten hehe...

Jeg fant iallfall ut at jeg er nød til å skaffe meg bedre polish, les: KRAFTIGERE ;) Sidene av bilen måtte jeg gjyve løs på med 3 pass SIP og oransje pad, 1 pass med 106FF og oransje pad og til slutt 1 pass 106FF med hvit pad for å få vek kjørespor...JESUS for en jobb. Har nå kjøpt Scholl S3+ og den blå Scholl pad i håpet om at det blir litt lettere neste gang jeg skal jobbe på en ScratchResisitantCeramicClearCoat jævel av en bil... :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar
Jeg fant iallfall ut at jeg er nød til å skaffe meg bedre polish, les: KRAFTIGERE ;) Sidene av bilen måtte jeg gjyve løs på med 3 pass SIP og oransje pad, 1 pass med 106FF og oransje pad og til slutt 1 pass 106FF med hvit pad for å få vek kjørespor...JESUS for en jobb. Har nå kjøpt Scholl S3+ og den blå Scholl pad i håpet om at det blir litt lettere neste gang jeg skal jobbe på en ScratchResisitantCeramicClearCoat jævel av en bil... :wacko:

hehehe.. been there done that, got the t-shirt.

Ullpad og MG#85 testet jeg nå nylig. Det fungerte veldig bra og tok ganske så mye mer en 106FF. Anbefales

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjorke

MG85 og 106FFer jo to ganske så forskjellige produkter. MG85 er en ganske grov rubbing, mens 106FF er en fin polish. Scholl S03+ på blå pad på ca. 2000RPM og litt press tar nok det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MG85 og 106FFer jo to ganske så forskjellige produkter. MG85 er en ganske grov rubbing, mens 106FF er en fin polish. Scholl S03+ på blå pad på ca. 2000RPM og litt press tar nok det meste :)

Det jeg håpet på at det gjorde. Har som sagt bestilt Scholl S03+ sammen med en blå pad. VAG lakk WATCH OUT. Har etter bestilling skjønt at den blå pad fra Scholl ikke er den kraftigste...er en oransje?! Flaks at jeg bestilte gule cycloputer også da...Vil fortsatt avslutte med Menz 106FF da jeg synes den gjør en god jobb som nettopp avslutter...senere blir det Scholl S17 som får den jobben. Men har også tenkt å bruke S17 til myke lakktyper som erstatning for SIP i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjorke
Det jeg håpet på at det gjorde. Har som sagt bestilt Scholl S03+ sammen med en blå pad. VAG lakk WATCH OUT. Har etter bestilling skjønt at den blå pad fra Scholl ikke er den kraftigste...er en oransje?! Flaks at jeg bestilte gule cycloputer også da...Vil fortsatt avslutte med Menz 106FF da jeg synes den gjør en god jobb som nettopp avslutter...senere blir det Scholl S17 som får den jobben. Men har også tenkt å bruke S17 til myke lakktyper som erstatning for SIP i fremtiden.

Blå er den groveste skumputen, eneste er ull som er grovere. Oransje brukes med S30+ og kan sikkert brukes med 106FF også :) Husk bilder fremover da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...da fikk jeg groveste som er rett under ull allikevel da...Synes ull høres skummelt ut jeg :)

Ja bilder kommer fra den detailen jeg skal avslutte på min egen bil her skal panseret ha en runde eller to samt hele bilen må ha en oppfrisking med 106F før treff osv...

De to siste bilene jeg har tatt har jeg ikke hatt tid til å styre med kamera og lysoppsett osv...Sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Menzerna s34A er også en grei cut sak, om du skal ha mer tempo, husk at 106 kan benyttes sammen med ULL pads da, da biter den noe mer fort, fet og fin å jobbe med... ;)

So1o med ull er også bra, men den er bare testet på SS-lakk her...så hvordan den er på hardere lakker vet jeg ikke...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
AndreasLie

Hvor mye sånn ca har Menzerna s34A i cut sammenlignet med Meg's? Har bestilt meg en flaske Menzerna s34A for å bruke som ett hakk vassere enn M80. Funker det fint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye sånn ca har Menzerna s34A i cut sammenlignet med Meg's? Har bestilt meg en flaske Menzerna s34A for å bruke som ett hakk vassere enn M80. Funker det fint?

Den er ihvertfall MANGE hakk vassere enn #80, kanskje i nærheten av schollS3+ eller MG#105?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Flott, da kan jeg fjerne litt mer riper enn det m80 gjør. Har kjøpt oransje scholl puter og har gul og beige Meg pute fra før, så det burde sikkert funke i en eller annen kombo. Takk for raskt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...