Gå til innhold

Vaske med lampeolje?


Timmeeh

Recommended Posts

Hei, var hos en kompis her en dag, og det var en annen kar der som vasket bmw'en sin med lampeolje... Jeg trodde dette var litt sterkt for lakken, men han mente det var bra å vaske med fordi det rengjorde jævla bra og la igjen en "hinne" som visstnok skulle beskytte.. Hva mener dere? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere? :P

At det finnes en ny og bedre verden der ute, og den heter www.scandicshine.no ;)

Skotner Autospa - detailing since 1998

Member International Detailing Association, Certified Detailer - Skills Validated
Exint Premium Detailing Center | Rupes Certified Detailer | Colourlock Certified | AutoGlym Certified | Nanolex Approved Detailer | 3M Auto Car Care Center | Waxaddict Professional

 

Følg på Facebook!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wreckmaster
Hei, var hos en kompis her en dag, og det var en annen kar der som vasket bmw'en sin med lampeolje... Jeg trodde dette var litt sterkt for lakken, men han mente det var bra å vaske med fordi det rengjorde jævla bra og la igjen en "hinne" som visstnok skulle beskytte.. Hva mener dere? :P

Dette opplevde jeg en dag også...Var og fyllte diesel på ambulansen og så kom makkern min ut med en flaske lampeolje!!! Var så bra og vaske bilen med mente han ;) Også slapp han og vokse den, han mente den var like god som noen voks. Dette på en 2005(tror jeg) Volvo V70. Njaaaaaaa, skeptisk jeg altså... Men tenkte med meg selv at det er vel slik de gjør det i Asker :rofl1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

he he... funker det vet jeg, men er mye annet som kommer før jeg begynner med ting som inneholder ordet "lampe" lakken min gitt... er mye tips og triks som har gått i arv fra bestefars, bestefar som jobbet på Titanic, Britanic eller Olympic... forskjellen er vel at da hadde de ikke hverken internett, forumer eller midler som var spes til enkelte formål, i DAG har vi det, og informerer gladlig om det :)

Funker det? jepps

anbefales det? niks, nope, njet

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Etterhvert vil jeg tro det kan tørke ut lakken og plasten på bilen din, funker som sagt ja, samme med Dieselvask, whitesprite mm, men det er SÅ mye annet som er vel så bra som ikke sliter på saker og ting som den ikke skal slite på...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel muligens slik at de som bruker lampeolje ikke nødvendigvis er veldig interessert i bilpleie, og derfor ikke merker noe til at lakken blir uttørket og matt og falmet på sikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel muligens slik at de som bruker lampeolje ikke nødvendigvis er veldig interessert i bilpleie, og derfor ikke merker noe til at lakken blir uttørket og matt og falmet på sikt?

hehe ja det kan være, men han jeg snakket med vasket jo bilen oftere enn han byttet sokker virket det som.. Han hadde fått vaskedilla når han fikk ny bil :P Men men, får håpe han setter seg mer inn i det da, og kjøper skikkelige produkter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja det kan være, men han jeg snakket med vasket jo bilen oftere enn han byttet sokker virket det som.. Han hadde fått vaskedilla når han fikk ny bil :P Men men, får håpe han setter seg mer inn i det da, og kjøper skikkelige produkter :-)

Du får oppfordre han til å fortsette og så lage reportasje om et par år om hvordan lakken har blitt.. kan være interessant for mange å se :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampeolje har ikke jeg vært borti, men jeg kjenner en som alltid har brukt litt parafin i vaskevannet. Bilen jeg tenker på kjøpte han ny engang på slutten av 80 tallet, og den bilen blir vaska ofte! Er alltid rein. Han har bilen fortsatt, og jeg tror ikke det er mange så gamle biler som er så blanke og fine i lakken fortsatt! :) Det er ikke dermed sagt at jeg anbefaler metoden eller ville gjordt det selv, MEN, det ser ikke ut til å ha gjordt så stor skade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampeolje (parafin)? Det har vært flere diskusjoner her på forumet ang. Parafin.

Dette blir som å banne i kirken. (jeg har Googlet dette og funnet ut en god del)

Den mannen som vasker bilen, med lampeolje/parafin, oftere enn han bytter sokker, er kanskje ikke så dum som folk tror.

Det var med Parafinprodukter det hele startet. Tidlig på 1900-tallet kom de første produsentene med lakkrens (basert på parafin) og voks (parafin- eller carnaubavoks). Etterhvert kom produktene med annen lukt, men med nesten samme innhold. Første ”All In One” kom på midten av 50-tallet, også basert på parafin og carnauba. Spør dagens produsenter om produktene inneholder Parafin, eller nært beslektede produkter. Tror vi vil bli overrasket.

Parafin (lampeolje) inneholder veldig mye naturlige fettstoffer som er bra for lakken, og hjelper lakken til å holde seg fin. Beskytter også mot falming i sol, samtidig som den beskytter mot rust. Gamle traktorer, og biler, ble vasket med parafin, da de ble vasket, og jeg tror det har bevart dem godt, for noen, i mer enn 50 år.

Paraffiner (C5-20) brukes i legemidler, eller som legemiddel for både dyr og mennesker. Det finnes dessuten forskjellige Parafin behandlinger innen make-up, fotterapi og hudpleie. Parafin brukes her for å myke opp hud.

Vaseline er kanskje det mest kjente poduktet i de norske hjem.

Som dere sikkert forstår er parafin og lampeolje samme greia, og det tørker ikke ut lakken!

Utviklingen går videre - basert på gammel kunnskap.

Lampeolje har ikke jeg vært borti, men jeg kjenner en som alltid har brukt litt parafin i vaskevannet. Bilen jeg tenker på kjøpte han ny engang på slutten av 80 tallet, og den bilen blir vaska ofte! Er alltid rein. Han har bilen fortsatt, og jeg tror ikke det er mange så gamle biler som er så blanke og fine i lakken fortsatt! :) Det er ikke dermed sagt at jeg anbefaler metoden eller ville gjordt det selv, MEN, det ser ikke ut til å ha gjordt så stor skade!

Jeg traff pål en eldre mann som har en Taunus 17M, som han kjøpte ny en gang på 70-tallet. Han vasker den alltid med en liten kopp parafin i vannet. Selvfølgelig har den vaskeriper, men den ser utrolig bra ut for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Parafin, lampeolje, tennvæske er omtrent same shit, different name. Delvis diesel og.

Er 'løsemidlene' i de som er skadelig og tørker ut lakken, finner jo parafinvoks i mange vokser, Collinite 476 er jo ren parafinvoks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Bra info dette, mye nytt for meg her...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som har brukt Parafin/lampeolje i vaske vannet. Trur dere hadde blitt overrasket hvor fine disse bilene er i lakken.

Det er ikke alltid vi skal sluke rått hva forhandlere sier om produktene sine, de skal tross alt tjene penger på dette.

Som det ble nevnt tidligere er det ofte veldig mye parafin/lampeolje i vokser vi kjøper idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det ble nevnt tidligere er det ofte veldig mye parafin/lampeolje i vokser vi kjøper idag.

Av produktene "mine" er det kun ett "voksprodukt" med parafin, og det er Pan Glans. Men det er riktig at det finnes mange produkter som inneholder parafin, dette lukter man faktisk med en gang.

Men som nevnt tidligere her, hvis et område på lakken blir utsatt for parafin el.l, og ikke andre områder, ser man forskjellen. Det er blankt og fint så lenge det henger på lakken, men sjekk tilstand på lakken etter en wipedown...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TROR nok at bilene som blir vasket med parafin, ofte er blank og fin fordi det konstant ligger ett fettlag igjen på lakken.

Mulig det ikke er så ille for lakken som alle skal ha det til, men etter ordentlig avfetting, vask (u/parafin) og wipedown TROR jeg ikke lakken er mye å skryte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parafin (lampeolje) inneholder veldig mye naturlige fettstoffer som er bra for lakken, og hjelper lakken til å holde seg fin. Beskytter også mot falming i sol, samtidig som den beskytter mot rust. Gamle traktorer, og biler, ble vasket med parafin, da de ble vasket, og jeg tror det har bevart dem godt, for noen, i mer enn 50 år.

Hvilke måte vil den beskytte på? Etterlater den seg en beskyttelseshinne på lakken som er motstandsdyktig?

Ikke at jeg kommer til å bruke lampeolje selv da, men greit å vite om noen "erfarne" prøve å overbevise meg om at dette er "the thing" liksom.

Av produktene "mine" er det kun ett "voksprodukt" med parafin, og det er Pan Glans. Men det er riktig at det finnes mange produkter som inneholder parafin, dette lukter man faktisk med en gang.

Men som nevnt tidligere her, hvis et område på lakken blir utsatt for parafin el.l, og ikke andre områder, ser man forskjellen. Det er blankt og fint så lenge det henger på lakken, men sjekk tilstand på lakken etter en wipedown...

Har hørt om flere som bruker denne her Pan Glans´n.. Selv er jeg skeptisk.. Hvordan vil du beskrive denne?

Hvordan blir lakken om man SLUTTER å bruke slike midler?

Endret av NeDD

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...