Gå til innhold

Detailing på 2 timer


Torby

Recommended Posts

En kompis skal selge bilen sin, og jeg fikk spørsmål om å gå over den før salg, men pga ekstremt kort varsel, så har jeg kun 2 timer til rådighet i morgen tidlig. Så spørsmålet er, - hva skal jeg prioritere å gjøre på de 2 timene.

Jeg har sett for meg følgende:

Spyle rent

Skum

Vask og tørk

Clay

Korrigering (skal prøve å fjerne et lite skrubbsår på en støtfanger, har ikke tid til hele bilen)

Voks (MG16)

Men så slo det meg, jeg har jo MG66 stående, og det er jo en "brukbilvoks" som man kan gå over med maskin, og gi en kortvarig men brukbar finish...

Hva synes dere?

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samle sammen en god del DCNere som tar hvert sitt panel! :P

Hehe! Dere er alle herved invitert til kaffe og detailing hos meg fra kl 08 til 10 i morgen tidlig! :D

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Bare kaffe? Må ha noe mere skal du lure meg ut av senga så tidlig en lørdag...

Hvor stor bil er det?

Ville kanskje skippa clay og gått rett på QD om den er stor og ikke ser så gale ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClearCoatChristR

Jeg vil si at Clay er viktig. Det gjør bilen veldig blank, fordi lakken blir så glatt.

En del riper og merker vil det være, men det ser nok ikke "hvermansen", som tror at en bil som en pen i skyggen, er en pen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask, clay, Autoglym Super Resin Polish og så ber du ham om å legge på Autoglym Extra Gloss i etterkant selv. AG kjøpes på de fleste bensinstasjonene.

Endret av My2Cents
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tips. Produktutvalget mitt er litt magert enda. Det er svært dårlig tid, for bilen skal selges senere på dagen, og eieren har heller ikke tid til å gjøre noe mer med den. Det positive er at interiøret er tatt fra før.. Det er forresten en sølvfarget Audi av nyere modell, så jeg håper det ikke er for mye swirls på den, eller at de synes for godt...

Produkter tilgjengelig (korrigering / voks / sealer):

MG105, 80, 66, 21, 20, 16, cleaner wax, nxt 2.0 wax

CG pro polish, xxx wax

Endret av Torby

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På to timer får du ikke gjort mye maskinarbeid tror jeg, går jo omtrent en time i vask, clay og tørk alene. Dersom du kjører AG SRP som du kjøper på benzern rundt hjørnet, påfører med mikrofiber og buffer av igjen etter litt, så får du renset, fylt og seala (til en viss grad) for hånd.

"Long term beauty treatment for all paint types including metallic.

Periodic polishing gently removes harmful surface contaminants and imparts a tough, glossy, protective barrier to preserve expensive paintwork from harsh environment.

Internationally acclaimed, Autoglym Super Resin Polish is the ultimate easy to use combination cleaner, polish and sealant. Ideal for all types and colours of new or moderately deteriorated vehicle paintwork, including metallic, clearcoat and waterbased paint finishes.

Autoglym Super Resin Polish contains low molecular weight resins which provide exceptional cosmetic effect and protection from most environmental hazards. "

Endret av My2Cents
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tips. Produktutvalget mitt er litt magert enda. Det er svært dårlig tid, for bilen skal selges senere på dagen, og eieren har heller ikke tid til å gjøre noe mer med den. Det positive er at interiøret er tatt fra før.. Det er forresten en sølvfarget Audi av nyere modell, så jeg håper det ikke er for mye swirls på den, eller at de synes for godt...

Produkter tilgjengelig (korrigering / voks / sealer):

MG105, 80, 66, 21, 20, 16, cleaner wax, nxt 2.0 wax

CG pro polish, xxx wax

Jeg ville bare slengt på NXT-voksen jeg, den renser jo også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Skikkelig avfetting, såpepistol, ht, avfett igjen, ht igjen, vask med mitt/såpe, ht, påfør avfetting på lavere paneler og mye nypper og gni over med mitten lett, ht, vask igjen. NXT over hele bilen, tørk 30 min, buff av... bling..

Nyere Audi i sølv tar ikke så mye skade av clay, den er for det første sølv, da er det ikke lett å se samt at lakken er bra hard på denne. UANSETT er det ikke noe poeng å claye og KANSKJE lage merker som kjøper kan se når han fyller bensin/diesel nestegang (lysene der er avslørende) for da å komme tilbake pga troa på at det er en lakkskade på bilen..

så avfett heller 2-3 ganger, men husk å ikke gni på bilen før den er vasket grundig en gang først, etter vask kan du vaske over panelene (dørsider er def ofte værst) noen ganger med avfetting til det føles bra, nano avfettingen til TW tar bra om du må handle det...

NXT som er en AIO er WOW på sølv metalikk det også.. renser godt, ser bra ut og er lett å jobbe med, men start kl 0700 istedet.. den timen trenger du også som Detailer ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk såvidt, og med eierens hjelp (fikk lov å tørke) så gikk det med et nødskrik.

Ble Avfett, skum, vask, tørk, clay, vask, tørk, MG66 på cyclon. Pluss at jeg innimellom alt fikk fjernet et par skrubbsår med MG80 og Makitaen. Bilen ble solgt, alle var fornøyde og de levde lykkelige alle sine dager. Ikke noe morro med sånn hastejobb, men sånn ble det bare.. Det sier seg selv at ting ble gjort fort og gæli, men bilen så bedre ut enn da den kom.

Endret av Torby

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...