Gå til innhold

Felgpleie.


truhaa

Recommended Posts

  • Admins
truhaa

IMG_5514.jpg

Felger er vel en vesentlig del av en bil, men mange slurver litt eller mye når det kommer til å holde de rene og pene i alle kriker og kroker.

Det er vel en forskjell på hvordan en felg er utført, noen er det masse jobb å holde rene mens andre er lette å holde i bra trim. uansett finnes det en løsning eller mulighet til å få jobben gjort både bra og riktig.

Personlig er jeg nøye med vask av felger/dekk, dette er da ofte synlig da jeg vasker i selvvaskehallen. Om jeg kjører inn samtidig med en annen bil, er jeg som regel ferdig med felgene når han er ferdig med.....bilen. Samt at når de som titter inn rister på hodet, føler jeg at jeg gjør en god jobb...he he

Her er noen tips ang vask av felger og dekk.

Hva trenger du:

-Felgrens

-Såpe

-felgbørste

-vaskehanske

Mine anbefalinger av produkter er da:

-p21s felgrens

-Duragloss 901 såpe

-EZ felgbørste

-chenille vaskehanske + en gammel Microfiber klut

-børste til felg og dekk

IMG_8189.jpg

1. Bløt børste til vask av felg

2. Stiv børste for vask av dekk sider

3. EZ wheelbrush

4. Liten kost til de vansklige stedene

5. P21s wheelgel

6. watermagnet (gammelt)

7. Duargloss Microfiber wash mitt

8. Meguiars Chenille mitt

Her er det mange alternativer, Meguiars har en god avfetting til felger, Amazing roll off funker bra. Men EZ børsten er the "thing" mener jeg, den holder bra på vannet og er akkurat passe stiv å benytte.

Fremgangsmåte er da ganske enkel:

1. Felgrens på felgen/e

benytter du feks en felgrens uten syre i (anbefales) kan den ofte stå lenger på felgen, og du kan legge på alle felgene med en gang, er det syreholdig skal du legge på felgrens og så spyle rimelig fort, derfor anbefales ikke felgrens som er syre bassert, syrebassert kan også skade felger som ikke har klarlakk på seg, samt at den kan lage skjolder på felgene.

team P21s...Funker like bra på alle felgtyper.

IMG_4009.jpg

2. Høytrykksvask

om du har foam lance eller canon kan du legge på såpe på felgene etter at felgrensen har virket noen min (uten syre) deretter skal det spyles.

3. bøtte med vann og såpe

EZ brush til å komme bak på felgene, her slurver mange, men det er ofte fordi de ikke kommer til der med en hand eller mitt, derfor er EZ brush et must om du skal få gjort jobben bra nok, da den kommer til på baksiden av felgen samt nede i kanter ol. så bare å vaske i vei med EZ så er det å vaske over med mitten eller microfiberkluten etterpå.

3 1/2. Dekk

En dekkbørste til å vaske dekk over er å anbefale, da møkkete dekk drar ned hele intrykket, Meguiars har en bra børste til dekk som funker bra. kommer til i bokstaver samt kanten mellom dekk og felg.

4. spyle over felgene

Bare å benytte ht vasker her også, men hageslange funker også bra.

(nå vasker du resten av bilen før neste skritt)

5. tørke

benytt en gammel Microfiber eller gammelt watermagnet. eller nytt om du er eXtremt forsiktig med felgene dine

6 voks/QDer

benytt gjerne en felg voks eller en QDer på felgene, da er de lettere å vaske nestegang

autobahn fra Swissvax er en bra voks mens Aquawax fra Duragloss er en prima QDer (husk begge disse er drøye, så ikke bruk så mye)

Ferdig.

Duragloss eller wheel wax (husker ikke) + NXT insane shine tire gel (litt for bling etter min smak)

IMG_3189.jpg

kun vask og AA tire foam (anbefales IKKE på dekk da de KAN bli brune etterpå)

IMG_1618.jpg

Swissvax Autobahn felgvoks (helt sjef)

IMG_3949.jpg

P21s felgvoks (veldig enkel, spray på tørk av)

IMG_4122.jpg

Wolfgang black diamond tire gel (min favoritt nå)

IMG_3188.jpg

mht polering av felger er også Mothers mini polishing ball å anbefale, mye enklere og felgene får en skikkelig runde. Testet med Duragloss 101 som er en rens fra Duragloss, og ble bra fornøyd med resultatet. Her kan du fint benytte swissvax autobahn etterpå for en kanon beskyttelse. All sealer kan benyttes på felgene om de har klarlakk på seg, jetseal, Duragloss 105 el 111, NXT gen tch wax osv. Husk også å beskytt baksiden av felgene da, det setter seg mye dritt der, så det er ofte en god ide å behandle felgene før de settes på bilen for sommer/vinter

Før:

IMG_4019.jpg

under:

IMG_4025.jpg

Etter:

IMG_4054.jpg

Så ut og vask.....

Hele bilen da ikke bare felgene.....

Truhaa

  • DCN Poeng 2

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet Truls,mye og bra info her til alle som er ny her.

Må legge om rutinene mine selv i år når det gjelder felgvask,så der har jeg en real jobb og få til.

Har fått nye felger til bilen nå så der skal jeg være extra nøye.

Har fått meg høytrykks vasker og meguiars "weel brightner" pluss at jeg må få meg noen skikkelige børster så her er det en del jobb og finne ut hva som skal til for et best resultat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet Truls! Virkelig en nyttig guide for mange det her :) Selv bruker jeg P21s felgrens, Megs dekk børste, EZ brush og den nylig ankomne Swissvax felgbørste som jeg er ekstremt fornøyd med. Bruker kun den nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

honnings88

Vil også sterkt anbefale P21s felgsrens og EZ detail brush. Ellers er OXO ergonomic tire brush god å bruke til å vaske fremsiden av felgene. Brukte autobahn felgvoks på en bil forrige uke så får se hvor bra den var neste gang jeg vasker bilen.

Har bestilt mothers powerball mini og litt duragloss/p21s som truhaa har anbefalt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClearCoatChristR

Rene felger er pent!

Her er mine med Meguiar's Gold Class Carnuba:

IMG_2252.jpg

I år blir det Menz 106, Autobahn, Jetseal, og GC Carnuba. Får se hvordan det blir ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClearCoatChristR

Vasket noen skikkelig skitne dekk her om dagen. Brukte Amazing Roll Off, og produktet lever så til de grader opp til navnet. Skitten bare pumpet ut av dekksidene... Helt utrolig! Og dekkene, som var en 4-5 år gamle, ble som nye. Fikk faktisk en meget naturlig shine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClearCoatChristR

Smarte Christer kjøpte seg Powerball for paint. Når jeg fikk den i posten, viste deg seg at den var større enn en cdplate i diameter. Såååå... Jaaa.... Applicator pad? :P Powerball Mini hadde vært ideelt ja.

Kjøpte også med Flitz, men denne så shabby ut. Skal prøve å klippe powerballen litt, får se hvordan det går. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Flitz er grei å fjerne polish på felgene med men tragisk å legge på med....bare klin her i allefall.....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
honnings88

Vasket bilen til tanten min i natt. Det var en sølvgrå Volvo XC90 og skal si det satt mye dritt i lakken der ja. Tok en liten shine på felgene her ser dere før og etter bilder.

Etter vask med Wurth felgrens og EZ detailbrush:

P4170160.jpg

Riccardo clay, renset med DG101 og et lag Autobahn:

P4170158.jpg

Endret av honnings88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Very nice honnings! Er utrolig artig med sånne tester som det der. Man får virkelig se hva produktene duger til :)

Endret av bjorke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Duragloss 101 rocker........renser som pokker....blankt som fy....

så vakkert ut honning

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om jeg og må skaffe meg Duragloss 101. Men hva med noe jeg allerede har..? Funker f.eks MG82,MG83,MG80,DC Paint Cleaner til samme jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Duragloss 101 er en type DC paincleaner, men renser og er enklere å benytte.

Om du benytter Meguiar's 80, 82 el 83 renser du lakken uansett, så da trengs den ikke som en rens, men kan fortsatt fint benyttes. Duragloss 101 er en AIO, dvs den renser, polerer og beskytter.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duragloss 101 er en type DC paincleaner, men renser og er enklere å benytte.

Om du benytter Meguiar's 80, 82 el 83 renser du lakken uansett, så da trengs den ikke som en rens, men kan fortsatt fint benyttes. Duragloss 101 er en AIO, dvs den renser, polerer og beskytter.

Ok, bra å vite...Kjøper den nok en gang uansett. Hehe. Kanskje Techwax er noe i samme gate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...