SimnS 84 Skrevet 1 Juli, 2015 Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2015 Heisann! For en tid tilbake så merket jeg at det var kommet en del rust i / rundt dempertårnene i motorrommet. Etter en del tid så rustet det hull/rift som ser veldig stygt ut. Det gjelder begge sider. Under finner dere noen bilder av problemet, og det jeg vil vite er om det er mulig å reparere på "godkjent" vis - altså sånn at hvis jeg blir stoppet av SVV og de åpner panseret så ser de at det er gjort en ordentlig jobb. Er det noen som har et anslag om hvor mye dette i så fall vil koste? Hva må gjøres? Har onkel med sveiseapparat, så hvis sveising er tingen så kan jeg spare noen kroner i arbeide der. Er ikke interessert i kommentarer på hvor trafikkfarlig dette eventuelt kan være. Følger med jevnlig om det blir verre. De tre første bildene er passasjersiden, det siste er førersiden. Siter [X] 1998 Hyundai Coupe 1.6 [X] 1990 Volvo 745 [X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T1995 Toyota Celica GT-Four1994 Opel Astra F Si 1.6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaw 300 Skrevet 1 Juli, 2015 Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2015 Alt kan vel egentlig sveises så lenge du finner friskt stål, Men, det ser ut som du skal kappe bort relativt mye før du finner sveisbart stål der. Er du heldig finnes det demper tårn å få kjøpt som reservedeler. Tror også du har en jobb å gjøre I forhold til hjulstillingen din, da den per I dag neppe er riktig siden demperene har seget en del opp I forhold til der de skal være. Nå skal det sies at jeg ikke har sveist noe selv, men har brukt en del tid I det siste på å lese meg opp på teori da jeg har planer om å sveise Nye kanaler på en bil selv, så mitt svar er basert på tilegnet lest "kunnskap" og ikke noe praktisk erfaring. Siter Part time detailer at Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 1 Juli, 2015 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2015 Det der hadde jeg aldri turt å kjøre med! Jeg har sett resultatet av dobbel tårnkollaps langs vei med begge dempere tredd gjennom panser. Bare flaks at ingen ble skadet! 3 Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne/Otta Detailing 384 Skrevet 1 Juli, 2015 Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2015 Dette er en forholdsvis stor jobb å utbedre. Det er rett og slett livsfarlig å kjøre med for deg selv, alle du måtte ha med deg i bilen og for alle oss andre du møter langs veien! Utbedre umiddelbart eller send bilen på høggern! Det er ikke tvil om at det ene tårnet kommer til å gi etter, og det trenger ikke skje gradvis, det kan skje helt plutselig og du vil etter all sannsynlighet miste kontrollen over bilen. "Er ikke interessert i kommentarer på hvor trafikkfarlig dette eventuelt kan være." er ikke noe gyldig argument i en slik sak! 7 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 1 Juli, 2015 Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2015 Går vel aldri gjennom EU-kontroll den der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne/Otta Detailing 384 Skrevet 1 Juli, 2015 Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2015 Dette er en 3-er feil, full bruksforbud! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SimnS 84 Skrevet 1 Juli, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2015 Nei, den går ikke igjennom i det hele tatt. Jeg ville egentlig vite pris på jobb så jeg kunne sammenlikne det med pris for import av ny, men i dag kom det faktisk ut en visstnok uten rust på Finn.no, så tar kontakt der. Og nei, jeg har ikke tenkt til å drepe barnefamilier på vei dit. Vi har fire biler delt på tre myndige i familien, så en annen bil er det ikke noe problem å kjøre. 2 Siter [X] 1998 Hyundai Coupe 1.6 [X] 1990 Volvo 745 [X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T1995 Toyota Celica GT-Four1994 Opel Astra F Si 1.6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aero 125 Skrevet 1 Juli, 2015 Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2015 Det billigeste blir vel å finne seg samme bil på høggeren, og skjære ut dempertårnet på den. Så flytte det over. Såg dei gjor samme operasjonen på bilfikserene på Discovery en gang men skal du bruke bilen framover, så ville eg nok spurt onkelen din om å sveise på noen midlertidige forsterkninger på passasjer siden. Er bare spørsmål om tid før den demperen kommer opp 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaw 300 Skrevet 1 Juli, 2015 Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2015 Blir du stoppet etter veien med det der tror jeg faktisk de kan ta sertifikatet ditt. Siter Part time detailer at Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SimnS 84 Skrevet 1 Juli, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2015 Det billigeste blir vel å finne seg samme bil på høggeren, og skjære ut dempertårnet på den. Så flytte det over. Såg dei gjor samme operasjonen på bilfikserene på Discovery en gang men skal du bruke bilen framover, så ville eg nok spurt onkelen din om å sveise på noen midlertidige forsterkninger på passasjer siden. Er bare spørsmål om tid før den demperen kommer opp Tusen takk for første svar on topic. er denne "kapp av og sveis på nytt"-metoden en godkjent måte å gjøre det på her i Norge også? Etter hva jeg har skjønt så har vi et litt mer kranglete regelverk når det gjelder modifikasjoner av kjøretøy. Siter [X] 1998 Hyundai Coupe 1.6 [X] 1990 Volvo 745 [X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T1995 Toyota Celica GT-Four1994 Opel Astra F Si 1.6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaw 300 Skrevet 1 Juli, 2015 Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2015 Er det sveist inn nytt på riktig måte så er det lovlig også i Norge. Men det er ikke enkleste sveise jobben å gjøre. Siter Part time detailer at Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aero 125 Skrevet 1 Juli, 2015 Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2015 Tusen takk for første svar on topic. er denne "kapp av og sveis på nytt"-metoden en godkjent måte å gjøre det på her i Norge også? Etter hva jeg har skjønt så har vi et litt mer kranglete regelverk når det gjelder modifikasjoner av kjøretøy. Ja de skulle en tro..dette blir jo ikke modifikasjon, dette er reperasjon av bil. Men en kjapp telefon til biltilsynet/statens vegvesen vil jo gi svar på det spørsmålet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SimnS 84 Skrevet 1 Juli, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2015 Ok, takk for svar, folkens! Siter [X] 1998 Hyundai Coupe 1.6 [X] 1990 Volvo 745 [X] 1997 Audi A4 Avant 1.8T1995 Toyota Celica GT-Four1994 Opel Astra F Si 1.6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ODDATLE 56 Skrevet 1 Juli, 2015 Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2015 Alt kan repareres, men rust-sveising er vanskelig å prissette eksakt, da en ikke vet hvor mye jobb det er egentlig. Min erfaring (på egne biler) er at du ser ca 1/3 av rustskaden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 3 Juli, 2015 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 3 Juli, 2015 Jeg vet om kapp-og-sveis-jobber på dempertårn som har blitt godkjent. Hvis man gjør det selv, så skal bilsen forevises trafikkstasjon/kontrollinstans (verksted, etc) i råform for at sveisesømmene skal kunne inspiseres. Det tillates ikke noen form for sparkel, grunning eller lakk over før den er inspisert for å kunne se at det er gjort forskriftsmessig. Hvis det gjøres på godkjent verksted er det tilstrekkelig å fremlegge kvittering på at arbeidet er gjort på godkjent verksted samt forevise bilen (og da kan sveisejobben være lakkert). Det var hvertfall det jeg ble fortalt da jeg ringte dem for noen år siden i forbindelse med rust i gulvet på den første Galanten min. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.