Gå til innhold

Cree LED


kaw

Recommended Posts

Sitter å ser på Cree LED pærer til bilen men blir ikke helt klok på disse lys styrkene.

Per i dag har jeg 35w xenon i nærlys og fjernlys og tenker å bytter mine 55w halogen tåkelys mot LED. Ser disse nå oppgis til 30 eller 60w. Og lys utbyttet oppgis i Lm. Hvordan kan jeg sammenligne dette?

De "beste" pærene jeg finner på E-bay oppgir 7600Lm fra en 60w pære. Er dette trolig?

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledpærer i halogen lykteglass lyser dårligt. Men siden du skal ha det i tåkelysa, er vel ikkje lysstyrken so nøye. Er vel Kelvin du vil forandre på. (Fargen på lyset)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker egentlig ett lovlig alternativ til xenon for å skifte farge, uten å miste lysstyrken.

Ser at en del av disse pærene påstås å kunne erstatte nær og fjernlys. Så da kan en jo ikke miste lysstyrken.

Cree Led lyser så vidt jeg har forstått langt bedre enn de eldre led pærene.?

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket ekstralys.no?

Er litt sammenligningsbilder der på 30W kontra 60W etc..

De fleste pærene de selger der er E-godkjent og bør være lovlig. Koster riktignok litt mer enn hva de gjør på E-bay etc.

Mottok 2stk cree led pærer(H-11 30W) til min E-91 samt 2 stk motstander,begge deler bestilt på E-bay,har ikke montert dette enda da jeg er nylig ryggoperert, og er ikke mest bevegelig,men til den prisen jeg betalte så ser det upåklagelig ut :-)

Endret av morken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlands

Sitter å ser på Cree LED pærer til bilen men blir ikke helt klok på disse lys styrkene.

Per i dag har jeg 35w xenon i nærlys og fjernlys og tenker å bytter mine 55w halogen tåkelys mot LED. Ser disse nå oppgis til 30 eller 60w. Og lys utbyttet oppgis i Lm. Hvordan kan jeg sammenligne dette?

De "beste" pærene jeg finner på E-bay oppgir 7600Lm fra en 60w pære. Er dette trolig?

 

7600 lm er nok sammenlagt spesifisert maks lys fra led-enhetene som sitter på pæra, men en del går bort allerede i glass/plast i pæra. De beste Cree led-enhetene ligger på 115-120 lm/watt. Jeg har en sykkelykt som har to av det som trolig er samme LED-enheter, Cree XM-L2 U3, den er i tester målt til å avgi opptil 70 % av spesifisert maks lys fra led-enhetene.

 

Til sammenligning ligger en Osram 55 W halogen-pære på 1550 lm og 35 W xenon på 3200 lm, men det er nok nærmere faktisk lysutbytte da de er bedre tilpasset reflektorene. For å få minst like bra lyskjegle ville jeg da gått for minst 20-30 W LED for å tilsvare 55 W halogen og minst 50 W LED for å tilsvare 35 W xenon.

 

Beste jeg har sett/lest om er denne på 80W som da teoretisk skal kunne gi over 9000 lm. Det spørs imidlertid om den krever kraftigere opplegg av strøm med rele etc. Husk forresten at LED på de fleste nyere biler med pæresjekk vil gi feilmelding med mindre en motstand kobles på i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sliter fortsatt litt med å skjønne disse LED greiene.

Jeg har plukket ut tåkelys pærene mine, de er 35W ikke 55W som jeg trodde. Cree LED pærene oppgis å være alt fra 20W til 100W avhengig av hvilke du velger. Men belaster de da strømnettet tilsvarende oppgitt effekt.

Noen steder star det jeg må ha motstander for å ikke få trøbbel med Canbus osv. Noen plasser star det faktisk forbruk er 11W selv om pæra er på 50W.. Forstår ikke det pøkk, men temmelig bekymret for å putte inn pærer som svir ledningsnettet I bilen.

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er pæra på 20w, so trekker den jo 20w ifra strømnettet i bilen. 

Er sikkert reklame med store ord du leser. Kjøper du ledpærer til å ha i huset, so står det jo at dei tilsvarer f.eks. 35w halogen og trekker 4.5w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her er ett forslag til LED tåkelys på Mondeo:

Du trenger ett sett Mondeo-tåkelys + 1 sett LED tåkelys fra BMW X5 etter 2015 
(De koster sikkert 8000.- fra BMW men du får dem for $60 hos TheRetrofitSource )

20150830_183936_RichtoneHDR_zpszzhhlrwf.

Så er det en runde med Dremel på BMW-lysene, og litt demontering på Mondeo-lysene, og du sitter igjen med dette:

20150830_184004_RichtoneHDR_zpskai7glke.

Da er det bare å putte BMW-innsatsene inn i Mondeo-lyktene (De har samme diameter), litt liming og småpussel på baksiden for å gjøre dem vanntette, tut og kjør! :D

20150830_184357_zpsquudegjw.jpg

Mondeo-lyktene på bildet ser litt shabby ut, det er fordi jeg kjøpte/fikk ett par skrotlykter hos høggern for proof of concept. 
Strøm er ikke noe problem, plugg dem inn på pluggene som gikk til de gamle pærene.
Jeg er ikke helt sikker på hvordan dette blir mottatt på PKK, men lyktene er jo E-merkete og godkjente hver for seg, så jeg satser på at jeg klarer å krangle dem gjennom. :ph34r:

Endret av 605

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult forslag, men så mye penger legger jeg ikke I led til mondeo en når jeg har drl kjørelys. Men utrolig stilig at du begir deg ut på noe slikt. Hvordan kom du på det I utgangspunktet? 

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok ett forsøk på å få matchende fargetone på tåkelys og hovedlys. Ble nok inspirert av Christer her inne, som bygger om det meste av lykter, på det meste av biler.

Jeg gjorde noe liknende på Focus'en til fruen, der skulle jeg matche tåkelysene til drl'ene, og endte opp med LED-tåkelys der også. Der var det enklere, jeg kunne kjøpe ferdige lykter som var bolt-on, det går jo ikke på denne. Du kan lese litt om det i Mondeo- og Focusloggen min. :)

Disse BMW-lysene lyser faktisk veldig bra, her er en liten sammenligning (OBS: Innsatsen sitter opp ned, det skarpe skillet skal så klart være øverst). Mondeoinnsatsen var litt sliten, men bildene gir alikevel ett gansk korrekt inntrykk:

20150830_192343_zpsshxfhnvv.jpg

20150830_191816_zpsdzkcguof.jpg

Lysbredden er så stor at jeg måtte ta ett ekstra bilde for å få med alt :)

20150830_191859_zpsdynlf1qn.jpg

Endret av 605
  • DCN Poeng 2

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Pent! :)

Angående pkk tror jeg du skal få dem gjennom med mindre baksiden av lyktehuset ser helt voldtatt ut. Hvordan det ser ut inni er ikke relevant da de ikke demonterer noe for å avdekke egne løsninger på ting.

Det dine med disse BMW-lyktene er at de faktisk er tåkelys og dermed har riktig lysbilde tåkelys skal ha, i motsetning til det meste annet av tåkelys som avgir en rund kjegle av lys og ikke er brukbart til annet enn pynt.

Fargetemperaturen på disse småtassene her er forøvrig ca 6500K.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...