Gå til innhold

Lyddemping av en Audi eTron


RolfE

Recommended Posts

Jeg vet dette er off-topic, men tenkte jeg kan jo prøve uansett? Har en -15 Audi A3 Sportback eTron som jeg gjerne skulle ha dempet lyd i. Tror gulv, bagasje, dører, innvendig hjulbuer er mest "prekært", men har skjønt at også tak kan være en issue?

 

Skulle gjerne hatt en full behandling fra http://www.sounddeadenershowdown.com/ men det er jo litt langt å ta med Audien til USA :)

 

Er det noen her på forumet som har kompetanse og vilje til å gjøre noe slik - evt som vet om noen?

 

Jeg holder til i Oslo, så sentralt Østlandet hadde vært ønskelig

 

Mvh Rolf

mobil: 99595744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AppelsinSkall

De aller fleste som installerer audio i biler har god kunnskap om dette. Det er flere slike firmaer med godt rykte på østlandet, jeg husker bare ikke hva de heter :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på bilstereoforumet.no jeg også, men synes det så ut som nyeste tråd var fra 2013 eller deromkring - så da trodde jeg at det var dødt. Kanskje jeg skal  forsøke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Lyddempet min egen subaru impreza sti for rundt 4 år siden.

få tak i et stoff som heter ensolite. Kan bestilles hos www.raamaudio.com

demper ca 3db per lag, er enkelt å legge, veier minimalt og isolerer i tilegg, det er også fukt og vann avstøtende.

materiale som dynamat osv demper resonanser og vibrasjoner bedre, men de demper ikke støy like bra.

samt at ensolite veier omtrent 2% av det dynamat veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ensolite er vel bare nok en CCF som så mange andre merker med tilsvarende produkter?
De er laget for decoupling som det så fint heter og demper kun høyere frekvenser. Noe slikt alene vil ikke gjøre all verden nødvendigvis.

Jeg røska ut alt i min egen bil og kjørt full pakke etter SDS sine prinsipper. Merket ikke den helt store forskjellen. Derfor ville jeg sjekket litt forumer for din bil spesifikt for å se hva som er gjort fra fabrikk og hva som er forventet forbedringspotensiale.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

I min gamle subaru la jeg både et lag med materiale tilsvarende dynamat. Het vel fatmat, og kostet litt mindre pga produktnavn. Oppå dette la jeg et lag med ensolite.

ensolite er et mykt skumaktig stoff med støydempende egenskaper. Stoffet demper med andre ord volumet fra alle frekvenser når lyden skal trenge gjennom. Ikke så mange som lager tilsvarende materiale.

derimot finnes det en haug av fabrikanter som lager de tunge dempemattene tilsvarende dynamat. Og de demper mest ressonanse og vibrasjoner, noe som igjen også vil redusere høyfrekvent lyd.

Min gamle subaru var jo i prinsippet en gatebygd rallybil, og støydemping var så og si fraværende.

Det resulterte i enormt med hjulstøy fra hjulkasser og bagasjerom.

etter bilen ble støydempet ble hjulstøyen redusert betraktelig. Hadde ikke noe måleapparat tilgjenglig for måling på den tiden, men er ingen tvil om at det hjalp betraktelig. Etter jobben gikk det ann å høre musikken fra stereo over 80 km.t og bilen ble vesentlig mer komfortabel å kjøre.

vektøkningen på ca 30kg var ikke merkbar i den bilen.

Om dette vilha noe særlig for seg i en audi a3 som i utgangspunktet skal være ganske god støyisolert er jeg heller usikker på. Ville kanskje anbefalt trådstarter å bytte til noen stillegående dekk først, og se om ikke det hjelper en del.

hvis problemet er ressonanser fra vibrasjoner er nok tradisjonell støydemping veien og gå, men da må man finne kilden til vibrasjonene. Eller vil også en omgang med understellsbehandling hjelpe, da tektylering har en merkbar støyredusrende effekt.

Endret av magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å skjønne dette er et vanskelig emne å få noe sikkert svar på. Siden A3 eTron er så ny finnes det jo ikke så mye erfaringer ennå. Jeg har fått lagt støyisolering-skum i hjulbuene utvendig, men merket overhodet ikke noen forskjell.

 

Både Audi selv, Continental og Dekkmann (de er kanskje ikke spesielt objektive) mener ContiSportContact 5 er stile. Vinterdekkene mine var jo noe heeelt annet - men det var jo også kjørekvaliteten.

 

Jeg sjekker også på VACN om noen der har råd/erfaringer! Takk for feedback alle sammen uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Høres bra ut... min bil har jo heller ikke noe vesentlig støydemping, men Simen tømte jo bilen sin og fulldempet den for etpar år siden, og skuffelsen hans var jo til å ta og føle på etterpå da han ikke mente å høre noen vesentlig forskjell... Jeg er bare redd jeg bruker masse penger og tid på dette her (og ødelegger noe i prosessen som da må erstattes) for veldig lite gain.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min gamle subaru la jeg både et lag med materiale tilsvarende dynamat. Het vel fatmat, og kostet litt mindre pga produktnavn. Oppå dette la jeg et lag med ensolite.

ensolite er et mykt skumaktig stoff med støydempende egenskaper. Stoffet demper med andre ord volumet fra alle frekvenser når lyden skal trenge gjennom. Ikke så mange som lager tilsvarende materiale.

derimot finnes det en haug av fabrikanter som lager de tunge dempemattene tilsvarende dynamat. Og de demper mest ressonanse og vibrasjoner, noe som igjen også vil redusere høyfrekvent lyd.

Min gamle subaru var jo i prinsippet en gatebygd rallybil, og støydemping var så og si fraværende.

Det resulterte i enormt med hjulstøy fra hjulkasser og bagasjerom.

etter bilen ble støydempet ble hjulstøyen redusert betraktelig. Hadde ikke noe måleapparat tilgjenglig for måling på den tiden, men er ingen tvil om at det hjalp betraktelig. Etter jobben gikk det ann å høre musikken fra stereo over 80 km.t og bilen ble vesentlig mer komfortabel å kjøre.

vektøkningen på ca 30kg var ikke merkbar i den bilen.

Om dette vilha noe særlig for seg i en audi a3 som i utgangspunktet skal være ganske god støyisolert er jeg heller usikker på. Ville kanskje anbefalt trådstarter å bytte til noen stillegående dekk først, og se om ikke det hjelper en del.

hvis problemet er ressonanser fra vibrasjoner er nok tradisjonell støydemping veien og gå, men da må man finne kilden til vibrasjonene. Eller vil også en omgang med understellsbehandling hjelpe, da tektylering har en merkbar støyredusrende effekt.

 

Ikke for å krangle Magne, men jeg er ikke helt overbevist om at Ensolite virkelig tilbyr så voldsomt mye mer enn mange andre produkter.

Fra Raamaudio sine sider: PS Ensolite (peal and stick) is a superior high frequency acoustical and thermal barrier. It breaks up and diffuses unwanted noise incredibly well and helps decouple acoustcial energy from resonating other parts of the vehicle. 

Det er stort sett definisjonen på CCF (closed cell foam)

Dynamat har sin variant, SilentCoat har en, Stinger er ikke dårligere og Gladen lager seff en de og. Det var de jeg kom på og gadd å finne i farta.

Er det ikke NASA teknologi så er det russisk rom-teknologi...

Poenget er at det er en jungel der ute av tilsynelatende like produkter som alle hevder å gjøre bilen din musestille. Dess mer fancy ord de kan komme på til markedsføringen dess mer kan de ta betalt.

Dokumentasjonen på disse tingene er nesten ikke tilstede. Produsentene kan jo hevde whatever, men det finnes pent lite skikkelige tester gjort av nøytrale parter der ute.

Jeg er litt der etter min middelmådige erfaring, at jeg har en følelse av at disse dempeproduktene kom på markedet lenge før bilprodusentene hadde fokus på slike ting. Og når de kom hadde de kanskje mer å tilføye flere biler enn de har nå. I dag har jeg inntrykk av at de fleste biler, med unntak av "kassebiler" og de aller billigste blikkboksene, stort sett er bra isolert, og jeg tror ikke forbedringspotensiale er så stort lengre.

Når alt kommer til alt er lyd fysikk, og fysikk er som alt annet underlagt endel lover og da er det plutselig begrensninger på hvor meget magi en skumgummimatte kan utføre...

Mine to ører som de sier ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg blander meg inn sånn tilfeldig her, jeg...

 

Siden jeg har en japansk blikkboks omtrent uten lyddemping noen steder (jeg skal prøve å huske å ta bilde av dempingen i bagasjerommet neste gang det er avkledd for illustrative purposes, som det heter), så mener jo jeg at en fulldemping av hele kupeen burde gjøre vesentlige utslag.

 

Jeg husker ikke hvilket produkt Simen brukte i Svartlanten sin, men om jeg husker riktig så dempet han alt unntatt taket med to lag, et vibrasjonsdempende og et støydempende. Umiddelbart mente han at det ikke var noen vesentlig forskjell, men etter noe tid syntes han det var stillere i kupeen enn tidligere. Bruken av "mente" og "syntes" er bevisst, da slike ting som dette i høyeste grad er subjektive da det som bsa skriver ikke finnes noen form for uavhengig dokumentasjon på dette.

 

Om det faktisk var forskjell eller om han bare oppfattet det sånn fordi han ville oppfatte en forskjell etter penger/tid brukt kan man spekulere i, og jeg håper han kimer inn med noen ord om det her når han har anledning.

 

Jeg planlegger uansett å gjøre dette i hvertfall min bil, og siden jeg vet hvordan den høres ut uten lyddemping og med billigdemping har jeg et subjektivt utgangspunkt å sammenligne med. Jeg lurer også på å kjøpe en dB-måler for å måle støyen i kupeen slik bilen er nå (med billigdemping) og etter (med "proffdemping"), samt i begge konebilene (med standard fraværende demping) og la tallene tale for seg. Hvor relevante målingene i konebilene blir i forhold til min vet jeg ikke da de har annen motor med annen støykarakteristikk, men om ikke annet har jeg et før-tall hvis jeg skulle få det for meg å dempe dem også.

 

Tilbake til produktene.

 

RAAMaudio kommer jo pent ut prismessig sett på nettsiden, men frakt av tunge ting fra USAnistan pleier ikke være gratis, og så vil nok Posten ha litt i moms og fortollingsgebyrer når sakene kommer til landet. Dynamat skrytes det hemningsløst av, men det er dyrt i utgangspunktet og blir ikke billigere av å skulle sendes til Norge, og det gjelder vel de andre også (har ikke sjekket prisene). Prismessig sett fikk jeg et tilbud på rundt 4500-4800 kroner hos Bilradiospesialisten her i Bergen (Paradis) på nok matter av vibrasjonsdempende og støydempende greier. Husker ikke hva de het ut over et eller annet "Extreme", men innpakningen var lilla og shiny. Sjekket intarwebben deres og det er jaggu Dynamat XTreme de selger. 4500-4800 er spiselig HVIS det faktisk er gode produkter og det funker som reklamen sier. Jeg har ikke lyst å legge nesten 5k i bilen (bokstavelig talt) og flere dagers arbeid hvis det ikke utgjør noen forskjell. Den eneste andre motivasjonen jeg har for å gjøre det er å få skrubbet teppet og taket i bilen skikkelig, samt vasket under innstegslister, teppe, bak deksler etc som man vanligvis aldri tar av. Siden jeg har Mitsubishi regner jeg også med en ekstrakostnad på rundt 10k i interiørdeler som må erstattes fordi de knekker...

  • DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Som sagt var bilen jeg støyisolerte, nesten fri for støyisolering til å begynne med. Derfor hjalp det ganske mye. Er ikke så veldig avansert, da det handler om å dempe lydbølger. At disse bølgene reduseres når de må passere gjennom noe, er temmelig åpenbart.

 

Som nevnt i forrige innlegget mitt var jeg i tvil om hvor mye dette ville hjelpe i en moderne audi, som allerde i utgangspunktet skal være godt støyisolert.

 

Siden det nye innlegget til trådstarter gir inntrykk av at problemet troligvis er dekkene, ville jeg nok satset på å bytte dekk.

Alle conti dekk jeg har prøvd (sport contact 3, premium contact 2 og premium contact,) støyet vledig mye.

Conti har aldri vært flinke til å lage stille dekk.

Derimot er dekk fra kumho, michelin og til dels goodyear kjent for å ha lavt støynivå.

Hadde heller lagt litt penger i et sett med gode michelin dekk, spesielt med tanke på at når vedkommende kjører med vinterdekk blir det beskrevet som "en annen verden"

Evt fått tectylert bilen i samme slengen. Det har redusert støyen merkbart i alle biler jeg har fått understellsbehandlet. (5 forskjellige biler)


Jeg blander meg inn sånn tilfeldig her, jeg...

 

Siden jeg har en japansk blikkboks omtrent uten lyddemping noen steder (jeg skal prøve å huske å ta bilde av dempingen i bagasjerommet neste gang det er avkledd for illustrative purposes, som det heter), så mener jo jeg at en fulldemping av hele kupeen burde gjøre vesentlige utslag.

 

Jeg husker ikke hvilket produkt Simen brukte i Svartlanten sin, men om jeg husker riktig så dempet han alt unntatt taket med to lag, et vibrasjonsdempende og et støydempende. Umiddelbart mente han at det ikke var noen vesentlig forskjell, men etter noe tid syntes han det var stillere i kupeen enn tidligere. Bruken av "mente" og "syntes" er bevisst, da slike ting som dette i høyeste grad er subjektive da det som bsa skriver ikke finnes noen form for uavhengig dokumentasjon på dette.

 

Om det faktisk var forskjell eller om han bare oppfattet det sånn fordi han ville oppfatte en forskjell etter penger/tid brukt kan man spekulere i, og jeg håper han kimer inn med noen ord om det her når han har anledning.

 

Jeg planlegger uansett å gjøre dette i hvertfall min bil, og siden jeg vet hvordan den høres ut uten lyddemping og med billigdemping har jeg et subjektivt utgangspunkt å sammenligne med. Jeg lurer også på å kjøpe en dB-måler for å måle støyen i kupeen slik bilen er nå (med billigdemping) og etter (med "proffdemping"), samt i begge konebilene (med standard fraværende demping) og la tallene tale for seg. Hvor relevante målingene i konebilene blir i forhold til min vet jeg ikke da de har annen motor med annen støykarakteristikk, men om ikke annet har jeg et før-tall hvis jeg skulle få det for meg å dempe dem også.

 

Tilbake til produktene.

 

RAAMaudio kommer jo pent ut prismessig sett på nettsiden, men frakt av tunge ting fra USAnistan pleier ikke være gratis, og så vil nok Posten ha litt i moms og fortollingsgebyrer når sakene kommer til landet. Dynamat skrytes det hemningsløst av, men det er dyrt i utgangspunktet og blir ikke billigere av å skulle sendes til Norge, og det gjelder vel de andre også (har ikke sjekket prisene). Prismessig sett fikk jeg et tilbud på rundt 4500-4800 kroner hos Bilradiospesialisten her i Bergen (Paradis) på nok matter av vibrasjonsdempende og støydempende greier. Husker ikke hva de het ut over et eller annet "Extreme", men innpakningen var lilla og shiny. Sjekket intarwebben deres og det er jaggu Dynamat XTreme de selger. 4500-4800 er spiselig HVIS det faktisk er gode produkter og det funker som reklamen sier. Jeg har ikke lyst å legge nesten 5k i bilen (bokstavelig talt) og flere dagers arbeid hvis det ikke utgjør noen forskjell. Den eneste andre motivasjonen jeg har for å gjøre det er å få skrubbet teppet og taket i bilen skikkelig, samt vasket under innstegslister, teppe, bak deksler etc som man vanligvis aldri tar av. Siden jeg har Mitsubishi regner jeg også med en ekstrakostnad på rundt 10k i interiørdeler som må erstattes fordi de knekker...

 

Nå veier ikke ensolite noe som helst omtrent. Jeg bestilt vel rundt 15 meter på rull en gang i tiden. Landet vel på omtrent 2kg i pakken... Men pakken var jo stor da. Betalte vel rundt 500 i frakt og 500 i toll samt 1500 for selve rullen.

Om det vil ha noe for seg i din bil er umulig å svare på.

I subaruen jeg gjorde det i, hjalp det mye. Og jeg følte absolutt at det var verdt både tiden og pengene investert. Og jeg plukket ut hele interiøret. Alt untatt dashbord og taktrekk. Brukte nok en ukes tid på hele prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander meg inn sånn tilfeldig her, jeg...

 

Siden jeg har en japansk blikkboks omtrent uten lyddemping noen steder (jeg skal prøve å huske å ta bilde av dempingen i bagasjerommet neste gang det er avkledd for illustrative purposes, som det heter), så mener jo jeg at en fulldemping av hele kupeen burde gjøre vesentlige utslag.

 

Jeg husker ikke hvilket produkt Simen brukte i Svartlanten sin, men om jeg husker riktig så dempet han alt unntatt taket med to lag, et vibrasjonsdempende og et støydempende. Umiddelbart mente han at det ikke var noen vesentlig forskjell, men etter noe tid syntes han det var stillere i kupeen enn tidligere. Bruken av "mente" og "syntes" er bevisst, da slike ting som dette i høyeste grad er subjektive da det som bsa skriver ikke finnes noen form for uavhengig dokumentasjon på dette.

 

Om det faktisk var forskjell eller om han bare oppfattet det sånn fordi han ville oppfatte en forskjell etter penger/tid brukt kan man spekulere i, og jeg håper han kimer inn med noen ord om det her når han har anledning.

 

Jeg planlegger uansett å gjøre dette i hvertfall min bil, og siden jeg vet hvordan den høres ut uten lyddemping og med billigdemping har jeg et subjektivt utgangspunkt å sammenligne med. Jeg lurer også på å kjøpe en dB-måler for å måle støyen i kupeen slik bilen er nå (med billigdemping) og etter (med "proffdemping"), samt i begge konebilene (med standard fraværende demping) og la tallene tale for seg. Hvor relevante målingene i konebilene blir i forhold til min vet jeg ikke da de har annen motor med annen støykarakteristikk, men om ikke annet har jeg et før-tall hvis jeg skulle få det for meg å dempe dem også.

 

Tilbake til produktene.

 

RAAMaudio kommer jo pent ut prismessig sett på nettsiden, men frakt av tunge ting fra USAnistan pleier ikke være gratis, og så vil nok Posten ha litt i moms og fortollingsgebyrer når sakene kommer til landet. Dynamat skrytes det hemningsløst av, men det er dyrt i utgangspunktet og blir ikke billigere av å skulle sendes til Norge, og det gjelder vel de andre også (har ikke sjekket prisene). Prismessig sett fikk jeg et tilbud på rundt 4500-4800 kroner hos Bilradiospesialisten her i Bergen (Paradis) på nok matter av vibrasjonsdempende og støydempende greier. Husker ikke hva de het ut over et eller annet "Extreme", men innpakningen var lilla og shiny. Sjekket intarwebben deres og det er jaggu Dynamat XTreme de selger. 4500-4800 er spiselig HVIS det faktisk er gode produkter og det funker som reklamen sier. Jeg har ikke lyst å legge nesten 5k i bilen (bokstavelig talt) og flere dagers arbeid hvis det ikke utgjør noen forskjell. Den eneste andre motivasjonen jeg har for å gjøre det er å få skrubbet teppet og taket i bilen skikkelig, samt vasket under innstegslister, teppe, bak deksler etc som man vanligvis aldri tar av. Siden jeg har Mitsubishi regner jeg også med en ekstrakostnad på rundt 10k i interiørdeler som må erstattes fordi de knekker...

Både Simen og jeg brukte SilentCoat kjøpt hos Bilstereosenteret. I tillegg hadde jeg MLV som jeg kjøpte fra Sound Deadening Shop i England. 10 ark, 30 kilo, 40 pund i frakt.

Eneste store nøytrale kilden for info, på cld vel å merke, pr nå 52 sider med forum-morro, er den jeg har nevnt før i tråder om emnet. Fra DIYMobileAudio, en villt bra utført testtråd, som fortsatt ikke er heelt ferdig tror jeg. Bruk søkeverktøyet og let litt etter merkenavn man vil vite hvor er rangert og om det er testet, det er listet noen "best of so far" der inne et sted...

Ellers så virker det som om flere av installatørene der inne, folk som jobber med dette til daglig, stort sett nøyer seg med å dempe dører, og kanskje litt sporadisk her og der, på moderne biler. 

Simplisityinsound er en gjeng som får mye skryt der inne og gjør mye bra. Godt dokumenterte tråder som virkelig får det til å klø i fingra :)

Som sagt før, sjekk spesefikke forum etter erfaringer på din bil, se etter bilder på hva som finnes under paneler og tepper fra før. Begynn med dører, de er forholdsvis enkle og greie, utgjør litt flater og anbefales oftest som et startpunkt. Hører du ikke noe forskjell etter det hadde jeg kallt det en kveld...

BD måling: Jeg prøvde selv, men var litt for kjapp og sløv, så alle parametre var nok ikke like. Forholdene i bilen bør jo være like, sted og tid på dagen og vær og tempforhold like så. Masse faktorer der som sikkert kan ha mye å si for målingene. Mine ble så å si like. Litt høyere på noen frekvenser, litt lavere på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten update. Startet med å bytte ut ContiSportContact 5'ene med Nexen N'Fera SU1. Lett skeptisk til hvordan disse blir når det regner, men første inntrykket er bra. De bråker merkbart mindre.

 

Jeg tror likevel på å lydisolere bedre - om ikke annet så kan det jo forbedre lyden i stereo'n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dempet inne I kupeen med Silent Coat tidligere. Bagasterom, torpedovegg og under baksetet. Det hjalp en del (2000 modell Mondeo) men jeg har lite erfaring med å dempe inne I dører. Er rett og slett litt red for å klistre på noe inni der, da jeg er skeptisk til Rust dannelser. Er dette en skepsis jeg ikke trenger ha?

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...