Gå til innhold

Kjøpe tjeneste utenlands, betale ex.mva når firma?


CrZyWiz

Recommended Posts

Dette er en hypotetisk tanke.

 

Gitt at man drar til Finland og kjøper en tjeneste, f.eks. en software tuning til bilen. Den finske selgeren selger uten finsk mva, når kjøper kjøper tjenesten som bedrift med norsk org.nr. Altså selges for eksport.

 

Gitt at jeg da betaler med privat kredittkort, og kaster kvitteringen. Hvordan skal det da kunne slå tilbake på meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

For at den finske selgeren skal kunne selge noe til deg uten finsk MVA. så kan han kun sende pakken ut av landet med et transportsselskap/posten, som igjen lager en utførselsdeklarasjon. Evnt så må du stoppe hos den finske tollen for å forklare at denne varen skal ut av Finland, også må du selv fortolle varen inn til Norge hos den norske tollen.

 

Hvordan du betaler for sendingen, med privat kredittkort eller med cash er jo helt irrelevant, men for at du skal kunne få igjen MVA i MVA regnskapet på firma, så må det jo ha vært en post som sier at den har blitt betalt på et vis... :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at den finske selgeren skal kunne selge noe til deg uten finsk MVA. så kan han kun sende pakken ut av landet med et transportsselskap/posten, som igjen lager en utførselsdeklarasjon. Evnt så må du stoppe hos den finske tollen for å forklare at denne varen skal ut av Finland, også må du selv fortolle varen inn til Norge hos den norske tollen.

 

Hvordan du betaler for sendingen, med privat kredittkort eller med cash er jo helt irrelevant, men for at du skal kunne få igjen MVA i MVA regnskapet på firma, så må det jo ha vært en post som sier at den har blitt betalt på et vis... :)

Selger foreslo selv å selge varen uten finsk mva ved oppmøte. Vil tro at han teknisk sett har muligheten og gjøre det slik, selv om det kanskje ikke er helt etter boka.

Spørsmålet var da som følger: Visst selger velger å gjøre dette, vil det ikke hypotetisk sett være mulig å slippe å betale mva. på denne tjenesten, slik at det da ikke er noe mva. å få refundert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Jo.. Så lenge du henter varen selv så kan du jo velge om du vil svinge innom norsk toll å fortolle inn varen selv.. :) Og er jo han som sitter igjen med issue hos skattefuten i finland :P

 

Du kan jo handle for X tusen hvis du er ute av landet i  mindre enn 24T og X tusen hvis du har vært ute av landet i mer enn 24 timer.. :P

Endret av StianMH
  • DCN Poeng 1

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo.. Så lenge du henter varen selv så kan du jo velge om du vil svinge innom norsk toll å fortolle inn varen selv.. :) Og er jo han som sitter igjen med issue hos skattefuten i finland :P

 

Du kan jo handle for X tusen hvis du er ute av landet i  mindre enn 24T og X tusen hvis du har vært ute av landet i mer enn 24 timer.. :P

Nettopp! :P Det var slik jeg trodde det var.

 

Ønsket bare å se om det var noen andre momenter jeg overså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Men igjen, jeg ville passet meg VELDIG for å blande inn norsk firma i dette. Blir man tatt i en eventuell avgiftsunndragelse så starter moroa :)

  • DCN Poeng 2

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe jeg tenker prøve på nei. Men idet jeg satt å regnet priser, så falt nevnte ide ned i hodet på meg :)

 

Fun fact: Nevnte tjeneste blir billigere å utføre i Norge, inkl norsk mva. Ikke rart Finland sliter økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo si det slik at i Norge fungerer det slik at du må betale med MVA i butikk, for så å få det refundert etter at du har passert grensen og dokumentert at du tar med deg produktet ut.
Det samme gjelder såvidt jeg vet også Sverige, merkelig om Finland skulle ha et helt annet system på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Sånn veldig enkelt forklart så er Finland i EU som mange andre i Europa. Norge er som Russland ;) ikke i EU.

Så hvis et firma i EU skal selge noe uten mva til et firma utenfor EU så må noen deklarere utførsel av varen.

Noen da mener jeg enten selgeren eller kjøperen. Selgeren kan selge uten MVA men da må de ha bevis (deklarasjon fra grensen, nærmeste tollstasjon eller spedisjonsfirma) at varen er eller blir eksportert. Husker ikke dette i hodet nå men det er et automatisk system som brukes av spedisjonsfirmaer og tollvesen som igjen gjør at selgeren får bevis på dette med eksport. Uten det papiret/automatiske meldingen skal ikke regnskapsføreren egentlig godkjenne eksport, dvs selger får i etterkant problemer med å dokumentere lovlig salg uten mva.

Veldig ofte så skjer det faktisk slikt at selger i EU fakturerer inkl mva når de ikke ønsker å ha noe med eksport å gjøre. De legger ballen på kjøperen dvs at kjøperen må selv ta ansvaret for deklarasjon og import..

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Sånn veldig enkelt forklart så er Finland i EU som mange andre i Europa. Norge er som Russland ;) ikke i EU.

Så hvis et firma i EU skal selge noe uten mva til et firma utenfor EU så må noen deklarere utførsel av varen.

Noen da mener jeg enten selgeren eller kjøperen. Selgeren kan selge uten MVA men da må de ha bevis (deklarasjon fra grensen, nærmeste tollstasjon eller spedisjonsfirma) at varen er eller blir eksportert. Husker ikke dette i hodet nå men det er et automatisk system som brukes av spedisjonsfirmaer og tollvesen som igjen gjør at selgeren får bevis på dette med eksport. Uten det papiret/automatiske meldingen skal ikke regnskapsføreren egentlig godkjenne eksport, dvs selger får i etterkant problemer med å dokumentere lovlig salg uten mva.

Veldig ofte så skjer det faktisk slikt at selger i EU fakturerer inkl mva når de ikke ønsker å ha noe med eksport å gjøre. De legger ballen på kjøperen dvs at kjøperen må selv ta ansvaret for deklarasjon og import..

Tvinn heter systemet fraktselskaper bruker opp mot tollvesenet..

  • DCN Poeng 1

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...