Gå til innhold

Jarls 1999 Ford Cougar


605

Recommended Posts

Som tittelen sier, jeg har kjøpt meg en Cougar! Jeg har hatt to stykker tidligere, i 1999 fikk jeg (etter endel diskusjoner med bilansvarlig på Kodak) en slik som firmabil, og 18 mnd senere fikk jeg jammen en til!

(Det var korte leasingkontrakter i den tiden, jeg kjørte rundt 80k i året og byttet hver 18. mnd)

 

Kombinasjonen av en smule nostalgi, Finn.no og helt ferske feriepenger på konto er litt skummel!

 

Dro avgårde til Fredrikstad for å se på vidunderet:

 

Cougar_zps63h1ctre.jpg

 

Førsteintrykket var litt så som så: Veldig slitt lakk, lav kjørelengde, masse slitedeler nettopp byttet i forbindelse med PKK, noen parkeringsbulker hist og pist, tilsynelatende ingen rust bortsett fra ett par flekker hvor det hadde vært steinsprang, originalfelgene er på plass (feil dekkdim montert) urørt interiør og motorrom, fullstemplet servicehefte...  

 

Kjører hjem, grubler lenge (flere timer) på dette, nevner det for min bedre halvdel ("Så lenge du ikke bytter bort Focus'en min er det greit for meg"), og ringer tilbake og sier jeg skal ha den!    :thumbup:

 

Formålet med denne bilen er å ha den som hobbybil / sommerbil. Den skal settes i best mulig stand, og alt skal holdes 100% originalt. Vinterlagring er allerede ordnet, og de medfølgende piggdekkene skal på Finn.no  :)

Endret av 605

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt den ett par uker, og fått sjekket den opp litt nærmere. 

Teknisk ser det ikke ut til å være så mye å sette fingeren på:

 

Frontlysene peker i hytt og pine, og den ene høydejusteringsmotoren virker ikke. Bestilt fra UK via eBay (£15)

Det er forresten projektorlys overalt her: Nærlys, fjernlys og tåkelys. Alle fra Bosch.

 

28_769550036_b_zpsqud4310b.jpg

 

Alle 4 høyttalere skurrer når jeg drar på litt bass, nye er bestilt fra Ford (samme som står i Mondeo mk3, premiumutgaven blir det så klart!)

 

Dekkene er byttet fra 205/55-16 Kina spesial til Falken Ziex 225/50-16 (Skal egentlig ha 215/50-16 men den dimensjonen viste seg å være umulige å oppdrive) Postitivt overrasket over disse dekkene, går stille og kjennes "rett" på bilen. 

4-hjulskontroll er bestilt, siden de gamle dekkene var litt skjevslitte og rattet ikke er helt i senter når jeg kjører rett fram.

Bytter endeleddene samtidig, for sikkerhets skyld, selv om de ser ok ut. Dumt å gjøre det etter kontrollen  :blink:

 

Har såvidt begynt å se på lakken. Den er som sagt veldig slitt, masse vaskeriper etter vakemaskin, og masse rds i tillegg.

Her skal jeg få våtslipt så det holder tenker jeg.

Lakken er Laser Red, en veldig fin farge. Det er en 3-sjikts lakk: rød metallic base, rød mirra over denne, og klarlakk på toppen (har jeg funnet ut fra div. forum)

 

Bilen har fått Permashine-behandling en gang i tiden, uten at det har hjulpet så mye: 

 

Permashine_zpszitvqndg.jpg

 

Jeg har begynt såvidt på korrigeringen, det skal ikke være håpløst å få denne til å bli iallefall akseptabel:

 

Img_9442_zps36bz3uku.jpg

 

Dessverre er det mye dype rds, og også endel steinsprang som ikke har blitt tatt i tide, så dette må fikses først med flekking før jeg kan gjøre ferdig korrigeringen.

 

28_1724353091_xl_zpswqi696bi.jpg

 

28_929378786_xl_zps1r4oikyp.jpg


Følger :D

 

 

Aiaiai! Velkommen tilbake i klubben! :D

 

Takker! Dette skal bli gøy, fint å kunne pusse på en bil som ikke trenger å være startklar når jeg skal på jobb om morran!  :thumbup:

Endret av 605

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Dette skal bli gøy, fint å kunne pusse på en bil som ikke trengs å være startklar når jeg skal på jobb om morran!  :thumbup:

 

Det vil jeg tro! Hadde jo store planer for min egen, men uten garasje og ingen andre biler i stallen ble det liksom ikke noe utover det vanlige vedlikeholdet :P

Men den går som en klokke ennå. 40 000 km i mitt eie uten ett eneste feilslag.

 

Bare 138 igjen av disse på norske skilter nå, forresten. Hvis ikke noen fler har blitt vraket siden sist jeg sjekket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Skal bli artig å følge denne :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare 138 igjen av disse på norske skilter nå, forresten. Hvis ikke noen fler har blitt vraket siden sist jeg sjekket :)

 

Interessant! Hvordan finner man ut slikt? Har mange ganger lurt på dette, ikke bare om denne modellen.

 

Nais, grattis,flott bil i nydelig farge.

 

Takk, håper den skal bli fin igjen!  :)

Høyttalere ankommet! Her er forskjellen på Fords standard- og premiumhøyttalere. Forskjellen i lyd er også ganske stor, jeg gjorde det samme på fruens 2010 Focus, som også kom med standardhøyttalere.

De er 5x7", og utvalget i ettermarkedsmodeller er begrenset. Pioneer har ett sett, men de prøvde jeg første gang jeg hadde Cougar, og var bare sånn måtelig imponert..

 

Img_9472_zpse9b0tumz.jpg

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Hvordan finner man ut slikt? Har mange ganger lurt på dette, ikke bare om denne modellen.

 

 

Så det første gang i en bok som handlet om...ettellerannet bil/veirelatert historie for Norge. Den hadde en oversikt over salgstall for ca. alle biler som noen gang er solgt i Norge. I hvert fall siden man registrerte slike tall. Der stod det at 141 var solgt i Norge. Så kontaktet jeg SVV som henviste meg videre til Veidirektoratet for å få nøyaktige tall. De bekreftet at "ca. 140" var igjen på norske skilter. Har pgs¨fulgt litt med på NBF Bildeler etter vrakbiler og sett tre forskjellige biler innom der.

 

 

Hadde forresten samme problemet med høyttalere som deg. Dønn umulig å oppdrive 5x7 der ute, så jeg kjøpte adapterplater fra ebay til 6,5" høyttalere. Nå har jo du allerede kjøpt nye, så du trenger ikke det, men nevner det likevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnsen90

Interessant! Hvordan finner man ut slikt? Har mange ganger lurt på dette, ikke bare om denne modellen.

 

 

Takk, håper den skal bli fin igjen!  :)

Høyttalere ankommet! Her er forskjellen på Fords standard- og premiumhøyttalere. Forskjellen i lyd er også ganske stor, jeg gjorde det samme på fruens 2010 Focus, som også kom med standardhøyttalere.

De er 5x7", og utvalget i ettermarkedsmodeller er begrenset. Pioneer har ett sett, men de prøvde jeg første gang jeg hadde Cougar, og var bare sånn måtelig imponert..

 

Img_9472_zpse9b0tumz.jpg

 

Enormt lydløft nå ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid litt skeptisk når jeg plukker av innerskjermer på en gammel bil for første gang, der kan det gjemme seg litt av hvert man helst ikke vil se  :ph34r:

Uansett: Here goes, plukker av på høyre side bak, tradisjonelt den siden hvor det er verst: 

 

100_7808_zpsuaiumdsg.jpg

 

100_7809_zpsekbuymrf.jpg

 

Dette ser vel ikke halvgæernt ut, endel overflaterust på understellskomponentene, og litt lakkflassing på karosseriet.

Det kunne vært så mye verre enn dette.

Selv skjermkantene (som faktisk er valset originalt, og sikkert holder godt på salt) ser helt fine ut!

 

Nye støtdempere, skiver og klosser, courtesy of forrige eier drar jo opp da!  :D

Synd at de ikke byttet fjærene samtidig som demperne, siden de måtte av alikevel, de kan vel ikke koste mange kroner..

 

Så er spørsmålet: Hva nå? pusse alt som er løst så klart, man skal jeg lakke (og få mest mulig original-look) eller bare kjøre på

med understellsbehandling-greier så alt blir borte bak ett tykt lag med svart guffe? Noen synspunker? (Bilen skal uansett aldri brukes på vinteren igjen)

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser helt klart støyargumentet, men siden det viste seg at lakken jeg hadde kjøpt for å bruke på undersiden av kanalene ikke matchet fargen på bilen helt, tenkte jeg at den får duge i hjulhusene, så da ble de original-look da ( 1k spraybokslakk, med 2k sprayboks klarlakk utenpå) 

Caliper og de nye skivene fikk ett strøk med Hammerite, så de skal se presentable ut også.

Nye bremserør og hjullager var det jammen også, de sa selger ikke noe om, men jeg skal ikke klage :P

 

Ser at jeg må gjøre noe med rammen som opphenget er festet i, men må kjøpe ett par bukker først. Ikke så lurt å stole på jekken, selv om den er ny.. Der blir det nok tectyl eller noe slikt.

 

Ferdig2_zpsfpk2ct35.jpg

Endret av 605

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å være så gammel ser ramma og bærearmene overraskende bra ut. Disse ville jeg pusset lett og malt med hammersmith lakk. Det blir veldig bra. Dette er så tykt stål at du slipper å bekymre deg for gjennomrusting.

Trodde først du hadde kjøpt V6 utgaven men det motor bildet ditt ser ut til å være 2.0l Zetec??

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dagens fangst på ebay: Original koppholder fra den canadiske kusinen Mercury Cougar!

Sjelden som hønsetenner ifølge noen, da får jeg leve litt med at den er feil farge, skal nok finne lakk som passer!  :)

 

Originalt: Penneholder. Kanskje ikke så veeeldig nyttig:

kopp1_zpsmjabj7kq.jpg

 

Ut med den, og inn med erstatteren:

kopp2_zpsarvysmmb.jpg

 

Og den fungerer perfekt!

kopp3_zpsq1ovfihb.jpg


Da var interiøret renset også.

(Fjerning av 15 år med andres svette, som min samboer så treffende påpekte. Stimulerte til ekstra innsats!)

 

20150708_171454_zpsap1jsuhn.jpg

Stor takk til min mor, som ga meg en Rainbow komplett med alle renseduppeditter for både møbler og tepper aldeles gratis, siden den var for stor og tung for daglig støvsuging. 

 

Jeg har lovt henne å polere bilen hennes hver sommer når vi er nordover som takk.

-Gjør du ikke det allerede da? sa hun da   :D

Endret av 605

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers går detailingen sin gang, har brukt opp det jeg hadde av S03gold, men så er jeg også ferdig med grovpoleringen.

Det er ennå litt småplukk igjen, men det er sommer, jeg har ferie og god tid, så det er ikke noen bekymring  :D

 

Her er ett par halvdårlige mobilbilder, skal få lagt ut noen ordentlige etter hvert.

Bilen har dessverre en hel del parkeringsbulker, trenger PDR-reparatør som gir kvantumsrabatt..  :ph34r:

 

20150708_171746_zpsth5om4ln.jpg

 

20150708_171828_RichtoneHDR_zpsoglvmog9.

  • DCN Poeng 3

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ha nytt eksosanlegg, og det kjappeste, enkleste og billigste var dette. 

Ikke originalt, er egentlig til V6, men det skal passe allikevel.

Kjapp søndag ettermiddagstur til Gøteborg å hente, selger sendte ikke utenfor EU..

Siden Mondeoen er på verksted ble det første langtur-test på Cougar'en, og den gikk som en klokke:

525 km på 6t 15min inkl henting av pakke og "middag" på McDonalds, 101km/t snitthastighet og 0.75 l/mil i forbruk 

 

DuplexEksos_zpsj5avrxxg.jpg

 

EDIT: Dette ble aldri montert, da det ikke passet. Ligger i garasjen som hyllefyll..

 

Endret av 605
  • DCN Poeng 1

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Siden Mondeo'en bestemte seg for å slutte å fungere noen dager før ferien (defekt EGR-ventil) ble det da sommerferie til Nord-Norge med sommerbilen i år :D

 

Noen i familien var en smule skeptiske, men siden bare minsten var med går det aldeles fint!

Baksetet passer utmerket for personer under 1.60 så han klager ikke.

Det blir vel rundt 240 mil, nordover via Sverige og nedover i Norge. Jeg ser ingen problemer så langt i alle fall :)

 

20150716_143126_zpso6japdgh.jpg

  • DCN Poeng 2

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...