Gå til innhold

Noen spørsmål fra en fersking


Mats

Recommended Posts

Er helt fersk så jeg har litt spørsmål jeg håpte dere kunne svare på

Er ikke så veldig mange måneder siden jeg kasta turtle wax produktene, svampen og pusseskinnet etter og ha lest vanvittig mye bra artikler her! Gikk da til innkjøp av en del Meguiars produkter. Deriblant washmitt, microfiber håndkle, NXT såpe, glass cleaner, wheel cleaner og quick detailer for og nevne noe av det. Men jeg er igrunn ikke så veldig fornøyd med noe av det.

Jeg synes ikke såpa tar skitten noe godt, etter jeg har vaska og gnidd med wash mitt'n så er det fortsatt møkk igjen på bilen. Microfiber kluten eller det "håndkle" du skal tørke av med loer noe forferdelig og ble ødelagt i sømmene etter første vask. Håndtaket på glass cleaner'n røk etter første sprut. Wheel cleaneren fungerer kjempe bra, egentlig litt for bra da "lakken" på de "vakre" hjulkapslene mine faller av, men jeg tror jeg lar den sitte på litt for lenge, kan det være det?

Men jeg tenkte jeg skulle handle inn noe nye produkter snart, så hva anbefaler dere? Alt ifra såpe til microfiber og bøtter. Egentlig alt. Bare husk på at lommeboka mi ikke er like stor som de som handler Svisswax divine etc :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chemical Guys Miracle dryer er veldig bra synes jeg.

Synes det er rart at NXT såpa ikke holder mål, har brukt den mye selv, og er godt fornøyd.

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Det du tørker av med loer? hvilken type har du kjøpt da? ikke Watermagnet du har da?

Wash mitten vil loe noe, men det avtar etter noen vask i maskinen

NXT såpa skal være en god såpe det, men har du mye dritt i lakken på bilen din så tar den ikke det, da trenger du en skikkelig avfetting av bilen for å fjerne fett og møkk som ikke såpa fjerner så lett..

Sprayere er av ymes kvaliteter, bare å benytte en annen sprayer så er det gull igjen, men den bør ikke knekke, du åpna dysa før du begynte å spraye?

Wheelcleaner + høytrykk? om så er mye høytrykksvaskers skyld også om du bruker hageslange så sitter lakken på kapslene dine noe dårlig ;)

Tips til noe annet en du har er vel så mangt..

-Prickbort avfetting

-GritGuard bøtte

-Duragloss 901 såpe

-Chemical guys SW&G og strongwash

-Ull mitt

-Clay

-Lakkrens Duragloss 101 el 601

-Polish duragloss 105

-Sealer duragloss 111

Er jo noen tips jeg bare slenger ut her, mye bra på markedet etterhvert, og det er vel bare å snike seg inne på scandicshine, swissvax, godkjemi eller nanolotus og fylle opp handlevognene, trykke kjøp og ta på seg en ekstra jobb for å dekke herlighetene.. :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjappe svar!

Er watermagnet jeg har ja, og det ligger igjen masse små fiber på bilen. Bruker høytrykk på kapslene ja, så det kan være der det ligger da? Gjør jo ikke all verden egentlig, er jo vinterskoa på bilen men kapsla ser jo enda mer styggere ut en det gjør fra før av da :P

Er sikker på at dysa var oppe ja, har bare bytta sprayer'n men allikevel så trekker det ned inntrykket mitt da jeg ikke var så veldig fornøyd med Meguiars fra før av. Men kan godt hende det er brukerfeil som gjør det også, ikke vet jeg.

Prickbort har jeg, resten av lista du skrev blir bestilt på neste lønning! Takk skal du ha! Flere tips mottas også med takk her! :D

Er det forøvrig nødvendig og vaske washmitt og watermagnet etter hver gang de er brukt?

Endret av Mats
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ja vask de etter bruk, best det..

Watermagnet linter...hmmm, ikke hørt om det før at den legger igjen så fiber på lakken, men har vært borti at noe mikrofiber kan loe noe... det ser har "vaffel" mønster?

Farlig å be om for mye tips her inne da, fort en Divine i vogna da ;)

Watermagnet og mikrofiber går på 90c i maskinen også.. men wash mitt trenger ikke mer en 40c ofte..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wreckmaster

Jeg er som deg, helt fersk i dette gamet :) Er vel ikke mer enn 2 uker siden jeg kastet svamp, turtle, pusseskinn osv.... Gjorde som deg og kjøpte det meste i Meguiars produkter. Så før snøen kom tidliger i uka så prøvde jeg nxt såpa og nxt 2.0 tech voksen og syntes det ble kjempebra(fortsatt noen swirls men hadde jo ikke clayet, brukt polish osv). I dag skulle bilen til ho mor vaskes, den så ikke ut og var ru som sandpapir langs sidene som turtle såpa og svamp :( ikke har klart og ta. Jeg sprayet på noe billig avfetting, spylet av med HT (har bestillt foam canon :) ) vasket med nxt såpe og washmitt og to bøtter. Så tørket jeg av med water magnet. Ble knall :) Glatt og fin og jeg brukte ikke makt med mitten i det hele tatt, bare lot den gli i skummet over. Det eneste jeg ikke var så veldig fornøyd med var absoberings evnen til water magnet, tok liksom ikke med seg alt vannet. Men alt i alt så er jeg kjempefornøyd med Meguiars produktene så langt. Prøvde t.o.m scratch-x på et par merker og swirls og det ble mye bedre, men det var for kaldt til hele pakka :( . Så fort penga kommer inn skal det handles mer, men skal nok prøve noe chemical guys greier tenker jeg. Citrus wash and gloss til snø kanona f.eks. Lykke til i jakten, men ikke gi opp Meguires enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har igrunn samme oppfatningen som deg når det gjelder watermagneten, den absorberer lite vann synes jeg. Er også sikker på at det er watermagnet, og den har sånn "waffel" mønster. Har ikke fått prøvd quick detailer'n min enda men gleder meg til det :D

Har hatt bilen min til en jeg kjenner som er meget flink på bilpleie og han bruker bare Meguiars produkter, så etter den var der er bilen helt fri for swirls og andre små riper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dehydrator Drying Towel "updated version" kjøpte jeg fra scandicshine. men ser ut som det ikke lengere er i butikken. men ser ut som det er flere andre gode hankle til tørking inne i nettbutikken til scandicshine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ifra Scandicshine jeg kommer til og legge inn min bestilling etter verdt og da blir det SS Drying towel. Samt diverse pleieprodukter og muligens Höen pærer.

Ble anbefalt green clean her på forumet også for ikke så lenge siden, har noen flekker i setene mine foran som jeg ikke får bort, har prøvd med Autoglym interior shampo og turtlewax nanotech greier, lukta godt men fungerte dårlig.

Men hvis det er noen som har noe tips uansett hva det skulle være så mottas det med stor takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble anbefalt green clean her på forumet også for ikke så lenge siden, har noen flekker i setene mine foran som jeg ikke får bort, har prøvd med Autoglym interior shampo og turtlewax nanotech greier, lukta godt men fungerte dårlig.

Men hvis det er noen som har noe tips uansett hva det skulle være så mottas det med stor takk :D

Har samme erfaring som deg ang. Watermagnet, ikke imponerende i det hele tatt.. men jeg har veldig god erfaring med Autoglym sin interiørshampo og vinylfornyer, tok 3 biler inni i går, og blei kjempefornøyd! (men det kommer vel en green clean hit også snart.. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de fleste håndkler er like bra (eller dårlige). Jeg har prøvd CG Miracle dryer, SS drying towel og Meguiars Watermagnet. Jeg sidestiller Watermagnet med SS drying Towel. Miacle Dryer suger klart mest vann. Har merket at det er vanskelig å få bilen skikkelig tørr når det er kaldt ute.En annen ting som er viktig er rett vask. Jeg vasker mine på 60 grader med litt Milo i vaskeballen (ca 0,5 dl). Syns de blir best da. Vasker de gjerne sammen med med andre microfiber kluter.

I går prøvde jeg litt CG Citrus Wash i vaskeballen. Så det anbefalt i en tråd. Det skummet som bare det. Vet ikke om det var årsaken men det tøt ut skum og vann av vaskemaskinen og det hele endte opp med stopp og en feilkode. Jeg hadde kjørt noen ekstra skyllinger for å fjerne skummet fra håndklene (trykket vel litt mye på knapper som jeg ikke helt har peilig på). Fruen var ikke spesielt bli nei :blink: . Hun mente jeg kunne dra et visst sted med håndklene mine, hehe. Måtte skru opp bakplate og fjerne vann under flottøren før feilkoden ble borte. Fruen roet seg litt da. Får sjekke i dag om det er en lekkasje et eller annet sted.

Endret av gjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Chemical Guys Miracle Dryer og SS Drying Towel er dritbra, spesielt det nye han har fått inn, det suger vann som f...

Og vask det på 90grader, da får du det skikkelig rent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også viktig at man ikke "skrubber" bilen med vaskehansken! Det viktigste er å få spylt den så ren som mulig før berøring av lakken. Jeg spyler bilen inn med såpe først, så spyler jeg av igjen, avfettning som virker ca. 5 min, så spyler jeg av avfettningen også vasker jeg bilen. Det er viktig å la vaskehansken gli lett over panelene for å unngå vaskeriper/swirls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

x2, eneste jeg gjør annerledes er at jeg legger avfetting på tørr bil, lar virke i 3-5min, så skumlegger jeg bilen for så å spyle av, skum enda en gang, spyle av, så ser jeg over om jeg må til med litt mer avfetting her og der, hvis jeg må det, så dusjer jeg på avfetting de nødvendige stedene, spyler av, for så å gå på med mitt... Felgene sprayer jeg med felgrens først da den biter best på tørr felg, samme gjør jeg med dekk, der er ARO suveren, møkka "pumper" ut av dekkene........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs nok om fremgangsmåten min er litt dårlig og da.

Jeg pleier som regel å starte med og spyle av bilen, deretter legge på avfetting og felgrens for og så spyle av bilen igjen og gå over med NXT såpa sammen med wash mitt deretter spyle av igjen og ta ei runde med water magnet.

Kunne godt tenkt meg ett kurs i bilpleie ja ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Kopier Bernhards metode over her, den funker bra, avfetting virker best når den blir lagt på tørr bil.. på våt bil mister den vel fort 30% effekt mener jeg det var...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...