Gå til innhold

Sommerdekk - Hvilke?


alexanderst

Recommended Posts

alexanderst

Hei!

 

Da er det etter 73 000 km på vår Mercedes E-klasse tid for å skifte ut sommerdekkene som har stått på bilen siden den var ny. Disse har holdt en rå kvalitet, har vært to turer til Paris (2013 og 2014). Veigrepet har aldri vært et problem på hverken våt eller tørr vei, selv i 200 km/t på Autobahn.

 

Nå har de begynt å lugge noe forferdelig, og ved en nærmere inspeksjon her om dagen fant jeg ut at de er meget nedslitt. 

 

Dekkdimensjon: 245/45/R17

 

Disse dekkene (Pirelli Cinturato P7) står på bilen pr. dags dato. Bør jeg gå for disse igjen? Det finnes helt sikkert noe bedre, og jeg har lest i div. tester at Contisportdekkene scorer bra. Jeg er nesten overbevist om at jeg bør kjøpe samme dekk som har stått på bilen. Ønsker likevel noen innspill om evt. andre dekk som kan være bedre i samme prisklasse. :)

 

Mvh. Alexander.

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roald Schmidt

Jeg hadde valgt samme:-)

Har veldig gode erfaringer selv med pirelli.

BMW 520D 2011

VW Passat 1998

BMW 520D 2010

VW Polo 1995

Volvo 850 1994

VW Golf GTI 1995

VW Golf 1991

Volvo 242 1980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter Pirelli på SUVen til foreldrene mine, de er modne for utskiftning nå, er 5 år gamle og bilen har gått 120 000km siden de kjøpte den ny.... Det er helt ekstremt, disse dekkene satt på da bilen var ny i 2010. Nokian piggdekkene er like gamle og holder nok 2 vintre til. Kunne ha byttet før, men mønsterdybden har vært bra frem til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Jeg hadde valgt samme:-)

Har veldig gode erfaringer selv med pirelli.

 

Høres flott ut  :thumbup:

 

Er ikke pirelli veldig stive ? Støyer mye og sporet veldig mye ?

 

Nå sporer de og støyer i ett kjør iallefall, men de er rimelig slitte. Har du noen andre formeninger om hvilke dekk vi bør gå for?

Sitter Pirelli på SUVen til foreldrene mine, de er modne for utskiftning nå, er 5 år gamle og bilen har gått 120 000km siden de kjøpte den ny.... Det er helt ekstremt, disse dekkene satt på da bilen var ny i 2010. Nokian piggdekkene er like gamle og holder nok 2 vintre til. Kunne ha byttet før, men mønsterdybden har vært bra frem til nå.

 

Samme erfaring. Meget holdbare dekk ser det ut til!

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleit selv forferdelig med sporing på en 2013 c-klasse som hadde gått omtrent det samme (litt mindre), dette var slitte Pirelli P-zero Rosso. Etter mye lesing og spørring og anbefalinger fra folk som driver med dekk så endte jeg med å kjøpe Nokian Hakka Black dekk som har litt rundere skuldre enn mange andre dekk. Bilen var som nye etter dette, ingen sporing, og støynivået gikk betraktelig ned. Vil ikke komme med noen anbefaling, men deler i hvert fall min erfaring.

2013 Mercedes C180T CDI Avantgarde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndréE90

Continental dekkene slites veldig fort. Foreldrene mine hadde de på sine biler og de varte ikke akkurat lenge.

Jeg ville valgt Michelin PSS. Jeg er veldig fornøyd med de. Kjempe bra under alle forhold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Continental er at de er supre de første par tusen kilometerene også begynner de å støye. De slites også veldig fort.

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Ville gått for Michelin i det seigmentet der. Er det totalt kjørt 73000km eller kun på sommerdekkene?

Pirelli er kjent for å være holdbare, men på dårlig veinett i norge er de som oftest mye lyd og sporing på de. Men det gjelder langt ifra på alle biler, eller områder en kjører. Om du er så fornøyd med Pirelli som det virker, og det er samme P7 som finnes nå, så gå for det samme.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor prøve noe annet hvis du er så fornøyd med det du har?
Du vet hva du får om du går for de samme dekkene igjen hvert fall  :thumbup: 

Selv holder jeg en knapp på Michelin (Pilot sport 3) - Meget oppegående dekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Sleit selv forferdelig med sporing på en 2013 c-klasse som hadde gått omtrent det samme (litt mindre), dette var slitte Pirelli P-zero Rosso. Etter mye lesing og spørring og anbefalinger fra folk som driver med dekk så endte jeg med å kjøpe Nokian Hakka Black dekk som har litt rundere skuldre enn mange andre dekk. Bilen var som nye etter dette, ingen sporing, og støynivået gikk betraktelig ned. Vil ikke komme med noen anbefaling, men deler i hvert fall min erfaring.

 

Kjenner meg litt igjen i sporingen. Var ikke like ille før, men nå er det hinsides pga. totalt nedslitte dekk. Så du konkluderer med at hakkablack er bedre på sporing? Husk at E-klassen har bredere felger også. Dette er orginalfelger med 245 på bredden.

 

Continental dekkene slites veldig fort. Foreldrene mine hadde de på sine biler og de varte ikke akkurat lenge.

Jeg ville valgt Michelin PSS. Jeg er veldig fornøyd med de. Kjempe bra under alle forhold :)

 

 

 

Min erfaring med Continental er at de er supre de første par tusen kilometerene også begynner de å støye. De slites også veldig fort.

 

Takker for nyttige innspill!

 

Ville gått for Michelin i det seigmentet der. Er det totalt kjørt 73000km eller kun på sommerdekkene?

Pirelli er kjent for å være holdbare, men på dårlig veinett i norge er de som oftest mye lyd og sporing på de. Men det gjelder langt ifra på alle biler, eller områder en kjører. Om du er så fornøyd med Pirelli som det virker, og det er samme P7 som finnes nå, så gå for det samme.

 

Nei, dette er total kjørelengde siden 2011 da bilen var ny. Bilen er vel kjørt ca. 50 000 på sommerdekkene. Dårlig veinett og sporete veier har vi her i byen, så er vanskelig å finne noen dekk som tåler disse veiene perfekt.

 

Hvorfor prøve noe annet hvis du er så fornøyd med det du har?

Du vet hva du får om du går for de samme dekkene igjen hvert fall  :thumbup: 

Selv holder jeg en knapp på Michelin (Pilot sport 3) - Meget oppegående dekk!

 

Takker for innspill. Er fornøyd med dekkene, men er alltid åpen for bedre utgaver :)

 

Har pirelli P7, og er ikke veldig imponert. Synes de sporer altfor mye.

Har tidligere hatt GoodYear F2, som var genialt. Når jeg bytter dekk blir det til GoodYear (men Efficientgrip pga dimensjoner).

 

Hvilke dimensjoner sikter du til? Er jo 245/45/17 disse hjulene, ville du anbefalt GoodYear for disse felgene?

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Vurderinger ut ifra informasjon på www.dekkonline.no

 

Pirelli Cinturato P7

 

Drivstofforbruk: C

Veigrep på våt bane: B

Støynivå: 71 db

 

Drivstofforbruket ligger på C der A er best. Veigrepet på våt bane ligger på B der A er best. 71 desibel i støynivå.

 

 

GoodYear Efficient Grip

 

Drivstofforbruk: C
Veigrep på våt bane: B
Støynivå: 69 db

 

Likt drivstofforbruk som Pirelli, veigrepet på våt bane er ganske bra. Støynivået ligger på 69 desibel, som er det laveste i vurderingen.

 

Nokian Hakka Black

 

Drivstofforbruk: E
Veigrep på våt bane: A
Støynivå: 72 db

 

Nokiandekket kommer definitivt ut med dårligst økonomisk hensikt mpt. drivstofforbruket og er den dyreste i vurderingen. Den har best veigrep på våt bane, men høyest hjulstøy.

 

NAF-sommerdekktest

 

1. Continental ContiPremiumContact 5, 9,5 poeng
2. Nokian Hakka Blue, 9,3 poeng
3. Pirelli Cinturato P7 Blue, 9,3 poeng
4. Goodyear Efficient Grip Performance, 9,1 poeng

 

Nei dette forvirrer meg bare mer og mer. Ser ut til at alle de nevnte dekkene ligger i toppsiktet, men nå dukker ContiPremium opp på 1.plass.. 

 

Skjønner ikke hvorfor Pirelli kommer over GoodYear da det i følge informasjonen er 2 desibel som skiller de på hjulstøy, og da kommer GoodYear over Pirelli igjen. HakkaBlue scorer dårligere i alt annet enn veigrep på våt bane. Contenintaldekkene har jeg ikke informasjon om med mindre de går under samme navn som ContiSport (ligger ikke PremiumConcact på dekkonline.no).


Flott at så mange engasjerer seg og hjelper en newbie i dette. Prøver å sette meg litt inn i det nå.

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke pirelli veldig stive ? Støyer mye og sporet veldig mye ?

Stemmer.

Jeg anbefaler Continental sport contact 5. Har kjørt Pirelli p Zero Rosso og Michelin Pilot sport tidligere, de sporet og støyet for mye.

Continental er det beste jeg har kjørt på til nå. Sporer og støyer lite, minst like gode som Pirelli og Michelin på grep både på våt og tørr veibane.

Jeg har 235/40-18 på min Volvo V70 R AWD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrodolinI

Har hatt ein bil med pirelli p zero dekk og aldri meir. Det var godt veigrep men det var så møkje dekk støy at det var heilt forj....ligt og kjøra med. Kan anbefale michelin ps2 og ps3 som har blit nevnt her tidligere også. Og nokian Z line har eg på min bil nå og er godt fornøyd med dei, litt meir støy en ps2 og ps3 men kun på gammel asfalt og ikkje i nerheten av pirelli støy.

Endret av FrodolinI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres flott ut  :thumbup:

 

 

Nå sporer de og støyer i ett kjør iallefall, men de er rimelig slitte. Har du noen andre formeninger om hvilke dekk vi bør gå for?

 

Samme erfaring. Meget holdbare dekk ser det ut til!

Jeg kan anbefale goodyear efficientgrip :) veldig fornøyd med de på w212 hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg litt igjen i sporingen. Var ikke like ille før, men nå er det hinsides pga. totalt nedslitte dekk. Så du konkluderer med at hakkablack er bedre på sporing? Husk at E-klassen har bredere felger også. Dette er orginalfelger med 245 på bredden.

 

 

Konklusjonen er definitivt at dekkbytte hjalp på sporing, MEN disse slitte Pirelli dekkene fulgte med når jeg kjøpte bilen, så jeg kan jo ikke sammenligne annet enn slitte Pirelli mot klass nye Nokian, noe som er et dårlig sammenligningsgrunnlag i disfavør Pirelli :)

 

Men "ekspertene" jeg snakket med (velrenommert dekkjede og en i familien som jobber i bilbransjen) anbefalte dekk som hadde rundere "skuldre" da dette motvirker klatring, og Nokian Hakka Black skulle visstnok være av denne typen. Disse dekkene er vel også spesielt utviklet for nordiske forhold, kanskje derfor de kommer litt i "usync" med testresultatene fra de andre dekkene du sammenligner med.

 

Jeg er ingen dekkekspert, men er i hvert fall storfornøyd med dekkene, men hadde som sagt bare et bedritent sammenligningsgrunnlag som utgangspunkt :)

Endret av bas

2013 Mercedes C180T CDI Avantgarde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Jeg kan anbefale goodyear efficientgrip :) veldig fornøyd med de på w212 hjemme :)

 

Flott, er en W212 det er snakk om her også. Virker som de kommer best ut her også.  :thumbup:  Skal ta en tur innom et par dekksjaper i morgen for å sjekke opp prisene kontra dekkonline, samt avbalansering og omleggingskostnader om jeg kjøper de på nett.

 

Konklusjonen er definitivt at dekkbytte hjalp på sporing, MEN disse slitte Pirelli dekkene fulgte med når jeg kjøpte bilen, så jeg kan jo ikke sammenligne annet enn slitte Pirelli mot klass nye Nokian, noe som er et dårlig sammenligningsgrunnlag i disfavør Pirelli :)

 

Men "ekspertene" jeg snakket med (velrenommert dekkjede og en i familien som jobber i bilbransjen) anbefalte dekk som hadde rundere "skuldre" da dette motvirker klatring, og Nokian Hakka Black skulle visstnok være av denne typen. Disse dekkene er vel også spesielt utviklet for nordiske forhold, kanskje derfor de kommer litt i "usync" med testresultatene fra de andre dekkene du sammenligner med.

 

Jeg er ingen dekkekspert, men er i hvert fall storfornøyd med dekkene, men hadde som sagt bare et bedritent sammenligningsgrunnlag som utgangspunkt :)

 

Da skjønner jeg, går ikke an å sammenlikne slitte dekk fra ett merke til nye dekk fra ett annet merke. Runde skuldre huff og huff nå er det nok info tror jeg   :rofl1: Nokian sine er overpriset iforhold til de andre også synes jeg.. 

Stemmer.

Jeg anbefaler Continental sport contact 5. Har kjørt Pirelli p Zero Rosso og Michelin Pilot sport tidligere, de sporet og støyet for mye.

Continental er det beste jeg har kjørt på til nå. Sporer og støyer lite, minst like gode som Pirelli og Michelin på grep både på våt og tørr veibane.

Jeg har 235/40-18 på min Volvo V70 R AWD.

 

 

Har hatt ein bil med pirelli p zero dekk og aldri meir. Det var godt veigrep men det var så møkje dekk støy at det var heilt forj....ligt og kjøra med. Kan anbefale michelin ps2 og ps3 som har blit nevnt her tidligere også. Og nokian Z line har eg på min bil nå og er godt fornøyd med dei, litt meir støy en ps2 og ps3 men kun på gammel asfalt og ikkje i nerheten av pirelli støy.

 

Takker for innspill med deres erfaringer. Kommer godt med!

Endret av alexanderst

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...