Gå til innhold

Strekke skinn med varmluft


ErlendT

Recommended Posts

ErlendT

Noen som har erfaring med å strekke ut baggy skinnseter med varmluft? Tenkte jeg skulle prøve dette når jg kommer hjem fra jobb. Ser jo lekende lett ut bare en passer på temperaturen på skinnet. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=MTZpRiLq_TA

 

 

"The difference between something good and something great is attention to detail"

- Charles Swindoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e30 tic

Jeg har farget et interiør og i den forbindelse så ble det brukt mye varmluft, kan ikke si jeg får det til å trekke seg like fint som på filmen, men det kan nok ha mye å gjøre med typen skinn også. 

Er bare å kjøre på. lykke til

E30 Turbo 

E34 Bi turbo bruksbil

BMW 2002 Turbo under restaurering

 

http://facebook.com/GusdalsCarCare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e30 tic

tror jeg hadde min på rundt 300 grader.. Skinn tåler mye men man skal selvsagt ikke gå helt tett på og holde varmen på et sted. 

Ser det er skikkelige produkter dem bruker i videoen også. Samme jeg brukte På M3 interiøret

 

Fornuftig å rense først, for man vil vertfall få tørket setet bra rett etterpå

E30 Turbo 

E34 Bi turbo bruksbil

BMW 2002 Turbo under restaurering

 

http://facebook.com/GusdalsCarCare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Rens og avfetting først. Det som må til er varme og kulde faktisk når en jobber med skinn. Varme får en fra varmepistolbog kulde med slike stålklosser som er glatte og formet for nettopp den jobben - å strekke ut eller forme skinn. Enten tilbake på plass eller skader som ble f.eks gjort av barnesetter. Så lenge skinn ikke har sprukket eller sår så er det ganske mye rart en for gjort med bare varmen og kulde ;) altså temp forskjell.

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErlendT

Jeg har farget et interiør og i den forbindelse så ble det brukt mye varmluft, kan ikke si jeg får det til å trekke seg like fint som på filmen, men det kan nok ha mye å gjøre med typen skinn også. 

Er bare å kjøre på. lykke til

 

takk for det :) ja det ser ut som det blir et eventyrlig resultat på filmen, kan jo håpe på å få det halvparten så bra  :P  fikk GoPro av madammen her for en stund siden så kanskje jeg lager en liten snutt og legger ut (hvis alt går bra )

Burde ikke man ha renset skinnet før man begynte å utsette det for ekstrem varme? Ser for meg at man brenner fast skitten.

 

tenkte å la SV børsten svinge seg godt over setene før jeg kjører på med varme ja :) 

Rens og avfetting først. Det som må til er varme og kulde faktisk når en jobber med skinn. Varme får en fra varmepistolbog kulde med slike stålklosser som er glatte og formet for nettopp den jobben - å strekke ut eller forme skinn. Enten tilbake på plass eller skader som ble f.eks gjort av barnesetter. Så lenge skinn ikke har sprukket eller sår så er det ganske mye rart en for gjort med bare varmen og kulde ;) altså temp forskjell.

 

jeg har forstått det sånn at skinnet "krymper" når det blir utsatt for varme og det igjen gjør at det "strekker" seg på plass over putene. Det er ingen sår i skinnet som jeg har sett enda, men har bare prøvekjørt bilen. får den neste uke når jg kommer hjem igjen fra jobb. er en chevy tahoe med lyst skinn og de pleier å bli ganske så "slapp i skinnet"  :rofl1:

Men du sier avfetting, mener du da avfetting som i lighterbensin? i og med at jeg ikke skal farge opp igjen skinnet så er jeg litt skeptisk på å gå på med så sterke saker. 

Tenkte som sagt å kjøre standard rens med SV leather clean (evt. scholl spam) og børste på vanlig måte. 

"The difference between something good and something great is attention to detail"

- Charles Swindoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boundish

takk for det :) ja det ser ut som det blir et eventyrlig resultat på filmen, kan jo håpe på å få det halvparten så bra  :P  fikk GoPro av madammen her for en stund siden så kanskje jeg lager en liten snutt og legger ut (hvis alt går bra )

 

tenkte å la SV børsten svinge seg godt over setene før jeg kjører på med varme ja :)

 

jeg har forstått det sånn at skinnet "krymper" når det blir utsatt for varme og det igjen gjør at det "strekker" seg på plass over putene. Det er ingen sår i skinnet som jeg har sett enda, men har bare prøvekjørt bilen. får den neste uke når jg kommer hjem igjen fra jobb. er en chevy tahoe med lyst skinn og de pleier å bli ganske så "slapp i skinnet"  :rofl1:

Men du sier avfetting, mener du da avfetting som i lighterbensin? i og med at jeg ikke skal farge opp igjen skinnet så er jeg litt skeptisk på å gå på med så sterke saker. 

Tenkte som sagt å kjøre standard rens med SV leather clean (evt. scholl spam) og børste på vanlig måte. 

 

hvis ikk det er ekstremt skittent så vil jeg tro det holder og gjøre det skikkelig rent med SV leather cleaner , varme det til du er fornøyd også tilslutt ha på SV leather milk :)  Gå rolig frem når du varmer så at skinnet ikke blir for varmt og stivner / rynker seg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErlendT

hvis ikk det er ekstremt skittent så vil jeg tro det holder og gjøre det skikkelig rent med SV leather cleaner , varme det til du er fornøyd også tilslutt ha på SV leather milk :)  Gå rolig frem når du varmer så at skinnet ikke blir for varmt og stivner / rynker seg .

 

jå får bare prøve meg frem og bruke hånden flittig til å kjenne på temperaturen. Heller at det går litt seinere enn å brenne gjennom skinnet..  :shocking2:

"The difference between something good and something great is attention to detail"

- Charles Swindoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boundish

jå får bare prøve meg frem og bruke hånden flittig til å kjenne på temperaturen. Heller at det går litt seinere enn å brenne gjennom skinnet..  :shocking2:

Høres ut som en god plan :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Det tryggeste man kan gjøre når man skal krympe skinnet er å koke opp en kjele vann med håndkle oppi som man legger på den delen av skinnet som skal krympes.
På den måten sikrer man at man aldri kommer over 100grader og skader skinnet eller skummet under.

Jeg vil anbefale den metoden dersom du ikke har varmluftspistol med digital temperaturregulering.

Endret av Magne/Otta Detailing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns damp/steamer er bedre enn varmluftpistol. Men når du skriver at det er Chevy, blir jeg litt betenkt. Meg bekjent er det vinyl i stort sett alle disse laget på 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet. Vinyl oppfører seg ikke som skinn og liker dårlig varmebehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErlendT

Det tryggeste man kan gjøre når man skal krympe skinnet er å koke opp en kjele vann med håndkle oppi som man legger på den delen av skinnet som skal krympes.

På den måten sikrer man at man aldri kommer over 100grader og skader skinnet eller skummet under.

Jeg vil anbefale den metoden dersom du ikke har varmluftspistol med digital temperaturregulering.

 

takk for tipset :) får bare prøve meg litt frem men kan nok sikkert bytte ut varmluftpistolen med hårføneren til kjerringen :P 

får prøve meg frem på passasjersetet. Det er det ikke så nøye med, har planer om å bytte ut til enkel stol og midtkonsoll istedenfor 2-seteren som står i nå. :) har temperaturmåler av den laser typen, kan jo evt tape den fast til hårføneren :):P

"The difference between something good and something great is attention to detail"

- Charles Swindoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErlendT

Jeg syns damp/steamer er bedre enn varmluftpistol. Men når du skriver at det er Chevy, blir jeg litt betenkt. Meg bekjent er det vinyl i stort sett alle disse laget på 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet. Vinyl oppfører seg ikke som skinn og liker dårlig varmebehandling.

 

steamer har jeg dessverre ikke kjøpt meg enda men ser swissvax har tilbud på det nå så kanskje det blir :) har hatt noen tahoer før, dog av nyere modell og der mener jeg det har vært skinn, men jeg skal sjekke hvordan skinnet ser ut på baksiden. men takk for hintet :) :)

"The difference between something good and something great is attention to detail"

- Charles Swindoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErlendT

ser ut som det er vinyl ja, dessverre! da blir det bare rens. er vel ikke noe å gjøre med de baggy sitteputene  <_<  ?

"The difference between something good and something great is attention to detail"

- Charles Swindoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...