Gå til innhold

S&S VW Passat Exclusive 2005 sort


rbhelle

Recommended Posts

God dag.

Dette blir min aller første show and shine her inne. Begynte interessere meg for detailing i fjor vår og har siden den gang tatt kun familiens egne biler.

 

Dette er første gang jeg tar en annens bil og her er resultatet.

 

Bilen var en pen VW Passat sort farge som hadde en del grove riper og mye vaskeswirls, samt noen skader  i karosseri. Takboks hadde vært montert og forrige eier har ikke vært like forsiktig hver gang han har tatt den av. Noen av de groveste ripene ble våtslipt, mens andre var såpass dype at jobben ble for omfattende innenfor det vi avtalte.

 

Avtalen var lettere korrigering og polering av bil slik at den fremstod som "pent behandlet" i lakken.Ingen innvendige arbeider avtalt, kun utvendig av lakkerte flater. Av tidligere erfaring her inne var VW Passat en bil med hard lakk og jeg så for meg mye jobb med korrigeringen, noe som også stemte bra med antakelsen etter at jeg fikk se bilen.

 

Totalt tidsforbruk kun utvendig behandling av lakkerte flater: drøyt 18 timer

 

Forvask bil/felger:

 

Karcher K7 m/skumsprøyte

Prickbort

Surfex HD

Korrosol

Bilthamber Autofoam

P21S

Nanolex bilshampoo

Ullmitt

Mye mikrofiber

 

Korrigering/polering:

North Detailing PDA15 m/140mm pute

Kestrel DAS Pro m/75mm pute

Menzerna FG 400 og 2500

Uber puter

 

Voks/forsegling:

Collinite 845

 

Plastdetaljer:

Autoglym plastfornyer

 

Dag 1:

Slik så bilen ut ved ankomst:

 

post-7099-0-93334100-1433836712_thumb.jppost-7099-0-18169900-1433836734_thumb.jppost-7099-0-34381200-1433836751_thumb.jppost-7099-0-73114700-1433836769_thumb.jppost-7099-0-38141600-1433836785_thumb.jp

 

Først på med Prickbort på tørr bil. Dette fikk virke i 6-7 minutter mens jeg fikset ny høyttrykkspyler. En Karcher K7 med stålarmert slange som IKKE krøller seg....god investering synes jeg. Min gamle Karcher K7.51 hadde annen type slange og kun 500l/min vannmengde. Denne nye hadde 600l/min og det var merkbart bedre!

 

post-7099-0-83409300-1433836964_thumb.jppost-7099-0-88425600-1433837115_thumb.jppost-7099-0-90262100-1433837123_thumb.jppost-7099-0-76794800-1433837143_thumb.jppost-7099-0-09621500-1433837291_thumb.jp

 

Etter skumming og avspyling ble den gitt en blanding Surfex HD i 1:5 før ny avspyling og skumming.

 

post-7099-0-33303800-1433837316_thumb.jppost-7099-0-88425600-1433837115_thumb.jp

 

Deretter ble det lagt Korrosol på nedre sider rund baut på bilen. Ikke veldig mye å ta tak i, men litt rant nedover sidene.

 

post-7099-0-24741900-1433837357_thumb.jp

 

Felgene fikk ublandet P21S og felgbørste på ugne steder renset bra opp. Korrosol fikk jobbe på felgene og fant noe, men ikke mye der heller.

Til sist ble bilen skummet før håndvask stod for døren.

 

post-7099-0-84558800-1433837641_thumb.jppost-7099-0-32812900-1433837690_thumb.jppost-7099-0-83485800-1433837711_thumb.jppost-7099-0-92633600-1433837728_thumb.jp

 

Håndvask utført DCN style, hadde ikke bilder av den. Bilen ble så buffet tørr før jeg gikk på med claybar og lube. Det var ikke veldig mye å ta, her er bilde fra claybar etter panser, front og sider.

 

post-7099-0-40403400-1433837747_thumb.jp

 

Til sist ble bilen skummet igjen og tørket. Nå var den etterhvert klar for korrigering steg 1.

 

Da først fikk jeg se hva jeg hadde jobbe med og det var noen skader i lakken som jeg antakelig ikke fikk gjort annet enn å kamuflere. Våtsliping av hele deler av tak og sider var ikke noe jeg kunne gjøre. Noen steder var lakken også skallet av.

 

post-7099-0-35386400-1433845089_thumb.jppost-7099-0-82128800-1433845103_thumb.jppost-7099-0-37909800-1433845122_thumb.jp

 

Først prøve ulke komboer. Lakken opplevde jeg som hard, så jeg landet på en kombo med Menzerna FG400 og gul pute på panser og oransje pute på plastdetaljer. Kjørte 5-6 pass på panser med god varme.

 

post-7099-0-58936800-1433844798_thumb.jppost-7099-0-56694000-1433837902_thumb.jppost-7099-0-30332700-1433837919_thumb.jppost-7099-0-76819700-1433837933_thumb.jppost-7099-0-22288000-1433837948_thumb.jp

 

Tok ferdig panser med første steg før jeg ga meg. Hadde da brukt 5 timer og ville ha litt igjen av kvelden.

 

Dag 2:

 

Fortsatte med sidene og her var det litt jobb med noen grove riper. Disse ble våtslipt ned med 2000-2500 og 3000 papir før de ble polert med gul Uber og deretter med oransje Uber. Resultatet ble bra nok.

 

post-7099-0-45806400-1433845236_thumb.jppost-7099-0-39511600-1433845253_thumb.jppost-7099-0-52724600-1433845269_thumb.jp

 

Samme under tanklokket. Her turte jeg ikke ta mer, så fikk mest bare kamuflert ripene. Men ble mye bedre enn hva det var.

 

post-7099-0-68064200-1433845517_thumb.jppost-7099-0-42685100-1433845536_thumb.jp

 

Bakfangeren var skikkelig ripete med tildels grove riper dypt i plastikken. Her er vel noe av grunnen til at det kan lønne seg med noe beskyttelse i form av plater tilsvarende. Fikk kamuflert, men turte ikke ta mer her heller da jeg ikke hadde lakkdybdemåler.

 

Noen 50/50 viser før/etter tilstanden etter korrigering nr 1:

 

post-7099-0-99040900-1433845690_thumb.jppost-7099-0-88461400-1433845710_thumb.jp

 

50/50 av dørstolper:

 

post-7099-0-95936300-1433845799_thumb.jp

 

Jeg gjorde meg ferdig med korrigering steg 1 av hele bilen denne dagen. Det var arbeidsomt og krevende for ryggen. Men måtte bare ta ferdig panseret steg 2 før jeg tok endelig kveld. Tidsforbruket dag 2 var på over 8 timer.

 

post-7099-0-62596100-1433845869_thumb.jppost-7099-0-67904400-1433845886_thumb.jp

 

Dag 3:

 

Siste dagen var satt av til polering steg 2 og jeg brukte her Menzerna 2500 og grønn Uber puter. Dette gikk raskere, men måtte til med litt flekkvis våtsliping og noe bedre rubbing på enkelte områder, så enkelte paneler tok vesentlig lengre tid enn jeg regnet med.

Resultatet var jeg derimot godt fornøyd med. Særlig over skjermbuer var det bra å ha en maskin med liten pute. Enkelte steder gikk jeg over med ei Uber pute og ren håndmakt. Jeg hater vinkler på biler....;-)

 

post-7099-0-05164300-1433846184_thumb.jppost-7099-0-93614100-1433846202_thumb.jppost-7099-0-50790000-1433846222_thumb.jppost-7099-0-09186200-1433846241_thumb.jppost-7099-0-80219400-1433846254_thumb.jp

 

Endelig ferdig resultat etter 2-stegs polering. Nå klar for vask for å fjerne poleringsstøv og annet støv som hadde lagt seg.

 

post-7099-0-85587600-1433846442_thumb.jppost-7099-0-53438900-1433846481_thumb.jp

 

Nå var det voksing med Collinite 845 etter at plastdetaljer var pusset.

 

post-7099-0-18675800-1433855233_thumb.jppost-7099-0-25300400-1433855352_thumb.jppost-7099-0-02432800-1433855402_thumb.jppost-7099-0-02430300-1433855436_thumb.jp

 

Ferdig resultat:

 

post-7099-0-19549800-1433855316_thumb.jp

 

Erfaringer:

 

  • Man kan aldri få nok puter. Jeg hadde kun 3 stk gule Uber puter og for å unngå vasking og venting burde jeg hatt minst 2 til
  • Må kjøpe inn mange flere 85-100mm puter av typen gul og oransje Uber....de 3 jeg hadde var ikke nok
  • Kjøpe inn skikkelig kvalitet på maskeringstape...
  • Kjøpe inn en Gtechnic håndpoleringspute eller 2 for plasser som er vanskelige å bruke maskin. Det var en del slike på Passaten...
  • Karcher skumkanon fungerer utmerket og verdien av en høyttrykkspyler med 600l/min er mye større enn K5 med kun 500 l/min...
  • Hadde ca 20 mikrofiberkluter, burde hatt 10 stk til. Kvaliteten på mikrofiber er stor synes jeg. 
  • VW Passat har hard lakk ift min Subaru Impreza og Peugeot....nesten dobbelt så mye timer gikk med, men så er Impreza en vesentlig mindre bil, men fyttigrisen dette var hardt arbeid :-)

Men, utrolig moro og ser absolutt frem til neste prosjekt. Håper også kunden blir fornøyd med shinig av sin bil.

 

Tusen takk for mange gode tips og kunnskapsdatabasen som eksisterer her inne!

Endret av rbhelle
  • DCN Poeng 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roald Schmidt

Den fikk seg ett bra løft:-)

BMW 520D 2011

VW Passat 1998

BMW 520D 2010

VW Polo 1995

Volvo 850 1994

VW Golf GTI 1995

VW Golf 1991

Volvo 242 1980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AudiNorth

Var innom rbhelle under rubbingen, bare da hadde han fått et meget bra resultat etter min mening. Jeg er rimelig fersk på detailing, men han vet uten tvil hva han gjør. Bare utifra bildene dine så gleder meg jeg til å hente bilen og se sluttresultatet. Han er seriøs med arbeidet sitt, ingen tvil.

10/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Veldig bra første s&s. Godt jobba! Flott resultat

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...